Youngtimer of gewoon een dijk van een auto? Deze in de jaren ’80 geïntroduceerde stalen kolos is namelijk nog steeds in productie. Net als de Land Rover Defender overigens. Gemaakt om te werken.
Sinds lange tijd houdt Toyota 2 (eigenlijk 3) productlijnen aan voor haar terreinwagens. Een groot comfortabel slagschip en een utilitair werkpaard annex bestelwagen. Vanaf de jaren ’80 wordt deze scheiding duidelijk in de Land Cruiser 60 (introductie 1980) en Land Cruiser 70 (introductie 1984). Aan de ene kant een tegenhanger voor de Land Rover Range Rover, de ander strijdt met de Land Rover Defender om de titel ‘beste 4×4’.
Delen van de wereld die nog steeds een nieuwe Toyota Land Cruiser 70 kunnen kopen beperken zich tot continenten zoals Australië. Men maakt zich minder druk om uitstoot of veiligheid. Een onverwoestbare basis is juist belangrijk om ook de meest afgelegen stukjes van het land te bedienen.
Een Toyota Land Cruiser 70 heeft traditioneel een diesel voorin liggen. In Nederland is er ‘officieel’ één 2,4 liter viercilinder benzine te koop. Verder 4, 5 en 6-cilinder diesels al dan niet met turbo. Uiteindelijk is dat wat je wil; een diesel met turbo. Wel de power, maar geen ontsteking die overstuur raakt als je te lang in een bak water staat. Bij de introductie is ‘de sterkste’ een 3,5 liter viercilinder turbodiesel met 90 pk. Later (1994) komen er een 3 liter viercilinder met 125 pk en 4,2 liter zescilinder turbodiesel met 131 pk bij.
Het laat zich raden dat de stroomlijn, aandrijflijn en het onderstel zich ook met een 131 pk turbodiesel niet op laten jagen. Accelereren naar 100 km/u? Neem je tijd, het duurt maar zo 20 seconden. De topsnelheid bedraagt ondanks alles nog 150 km/u.
Geen topsnelheid en acceleratie maar wel op 2 wielen rijden(!), de steilste zandduinen beklimmen en gaan waar nog niemand ooit met een auto is geweest. Waarschijnlijk is een Series 1 Land Rover je ooit voor gegaan, maar er loopt geen Papua meer rond die zich dat herinnert. Er is wel één aandachtspuntje voor avonturiers op pad met een Land Cruiser 70: pas op voor de neus. Hoewel je meestal overal doorheen ploegt steekt er vrij veel auto voor de voorwielen uit. De neus is redelijk zwaar. Dat schraapt over de grond of in het ergste geval blijf je steken.
De Toyota Land Cruiser 70 is een kleinere auto, heeft een kleinere motor, maar is ook een nieuwere auto dan de Land Cruiser Customwagon. Hoewel dat de luxe uitvoering was krijgt deze ‘utilitaire’ J70 in 1984 als eerste spiraalveren rondom. Opvallend bij oude originele Land Cruisers is verder het ontbreken van een centraal sperdifferentieel. Bij slechts het lichten van één wiel verliest de standaard uitvoering alle tractie. Enkel een limited slip differentieel op de achteras was leverbaar.
Uiteindelijk wil Toyota de Land Cruiser 70 in 1996 vervangen. Er staat dan een ’90 Prado’ klaar. Hoewel Nederland dit model krijgt (en later de 120) slaan de nieuwe modellen niet zo aan als het origineel. De 70 is nog altijd in productie. Daarbij loopt ze tegen dezelfde problemen met emissie-eisen aan als Defenders en G-klasses. Tegenwoordig koop je een vroege Land Cruiser 70 voor €3000-10.000. Let op roest, vooral een schoon chassis is prettig. Koop ook hier het liefst een licht aangepaste versie met zo veel mogelijk ‘offroad speelgoed’ van een liefhebber. Oh, en moet ik het nog noemen? Kilometers zijn natuurlijk wel het laatste om je bij een auto als dit zorgen om te maken.
toyotafortuner zegt
De legendarische Land Cruiser! Echt tof dat je ze ook hier nog redelijk vaak ziet rijden. Ook de 70-serie. Een geweldige terreinwagen. Hoop er ooit eentje te kunnen bezitten. Maakt me niet uit welke. Goed stuk weer Alwood!
lemans96 zegt
“Uiteindelijk wil Toyota de Land Cruiser 70 in 1996 vervangen”
?
toyotafortuner zegt
@lemans96: In de meeste markten werd toen in ’96 de 70-serie Land Cruiser vervangen. Maar in sommige landen (Australië, Zuid-Afrika) ging de productie/verkoop door tot op de dag van vandaag. Is het zo duidelijker?
norge zegt
Deze komt ook weer terug waar de landrovers in het terrein bleven, een van mijn favorieten..
ropbp zegt
Wel eens gereden in zo’n ding met ronde koplampen. Eerst een uur moeten zoeken hoe je het ding gestart kreeg :-)
Dat een icoon. Bijna net zo mooi als een defender.
hzj78 zegt
Ik bezit al bijna 5 jaar een landcruiser 70 serie…. omgebouwd incl vouwdak ( zoals bij een volkswagen camper ). Na 3 afrika reizen ( 65.000 km), vele duizende kilo`s aan transport nog steeds geen enkele mankement…. top
eduardovich zegt
Ga je op safari? Neem je een land rover, wil je ook terug komen? Neem je een land cruiser. Dijk van een auto idd!
gop1 zegt
@eduardovich: haha dat is een goeie
tt123 zegt
@eduardovich: haha goeie
tridente zegt
Dit soort topics doen mij deugd, beste mensen!
G-Ammo zegt
Geweldige machine… en heel mooi geschreven!
Ik hoop om er ooit ook zo 1 te hebben, gewoon omdat het kan.
Dank je autoblog!
midasracer zegt
Mooi verhaal. Ik vermoed dat als ik zo’n auto heb, ik nooit meer wat anders wil/hoef. Eigenlijk zijn deze auto’s slecht voor de handel, want ze gaan gewoon je hele leven mee.
hdla zegt
Als ze dan zo goed waren, waarom zijn er dan nog zo weinig over… Dat kan je van de land rover niet zeggen.
melkkoe zegt
@hdla: zoals altijd.
Staat er Toyota: dan is het betrouwbaar
Staat er Mercedes: dan is het premium
Staat er Renault: dan roest het
Of dit nu klopt of niet, vooroordelen kun je er niet uit slaan
terror-daan zegt
ik rij er zelf 1 een 4.2 super auto en word ook goed gebruikt [IMG]https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/404519_488448614552360_1798509733_n.jpg[/IMG]
terror-daan zegt
ik rij er zelf ook 1 een 4.2 en gebruik hem puur voor het offroaden https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/404519_488448614552360_1798509733_n.jpg