De Toyota Land Cruiser met V8 diesel is precies hoe je ‘m wil, toch?
Er was weer een hoop Toyota-nieuws vanochtend. Het Japanse merk introduceerde namelijk een nieuwe Land Cruiser, de ‘250‘. Deze wordt naast de ‘300’ verkocht. De 250 is meer de doelmatige, stoere Land Cruiser, de ‘300’ is de enorm luxe en dure variant.
Maar als het echt stoer moet zijn, hebben we goed nieuws voor je, want Toyota heeft de stokoude ’70’ wederom aangepakt. Dat model loopt nu al mee sinds 1983 en wordt gezien als de heilige graal van de Land Cruisers.
Als je door Zuid-Amerika, Australië, Afrika of ergens ander wilt rijden waar geen wegen zijn, dan wil je een Land Cruiser 70 hebben. Onverzettelijk, stoer, betrouwbaar: het is de Jaap Stam onder de automobielen.
Land Cruiser lichtjes aangepast
De Land Cruiser 70 is lichtjes aangepast. Het uiterlijk is een van de redenen waarom men er zo gek op is, want het is nog een heerlijke old-school SUV. De andere Land Cruiser-modellen zien er wat retro-esque uit en daar past de 70 perfect in door gewoon lekker ouderwets te blijven.
Het interieur is ook flink opgeknapt. Oh, wacht, nee. Het is nog altijd een intrieur dat je liever schoonmaakt met een Kärcher dan met een detailersborsteltje. Maar er zit nu een 6.7 inch infotainmentscherm waarmee je Apple CarPlay of Android Auto kunt gebruiken.
Da’s modern! Voor de neus van de bestuurder is er een 4,2 inch scherm in het instrumentencluster. Geloof het of niet, maar dit rijdende relikwie heeft zelfs Lane Assist, verkeersborden-herkenning en een lichtsensor.
Techniek
In Japan wordt de auto geleverd met een 2.8 viercilinder met 204 pk en 500 Nm. Dat is vrij bijzonder. Niet alleen omdat Toyota in Europa geen diesels verkoopt, maar ook omdat de 70 een tijdje niet leverbaar was in Japan.
Die 2.8 viercilinder kun je ook in Australië krijgen, maar daar hebben ze een veel toffere motor, een atmosferisch V8 diesel! Deze motor is minder krachtig dan de viercilinder (202 pk en 430 Nm), maar staat te boek als werkelijk onverwoestbaar.
De V8 heeft altijd een handgschakelde vijfbak, de 2.8 turbodiesel heeft een automaat met zes voorwaartse verzetten. Ook lekker, in Australië kun je het model als pick-up krijgen.
Interesse? Dan moet je even wachten, want in beide gevallen worden ze aan het einde van het jaar geleverd.
Dutchdriftking zegt
Kan hij niet gewoon met de diesel uit de Landcruiser 300?
mattr zegt
Toffe auto. Zou leuk zijn als een eigenaar van zo’n ding een keer meedoet aan de mijn auto rubriek
tenaci zegt
Blijft gewoon de mooiste! Retro omdat hij al 40 jaar hetzelfde is, maar niet zo archaïsch als de ouwe Defender
raoufff zegt
Gave bolide! Stukken beter dan zo’n LaRo Defender handtasje.
Frankypanky zegt
Zo’n Landcruiser 70!! Gewoon gaaf en prachtig door niet te veel te veranderen.
Wel een hoop gedoe onder de motorkap, zeg!
thjvanvlerken zegt
Ik snap de opmerking niet – toyota verkoopt geen diesel in europa. Ik kan gewoon een hilux en landcruiser bestellen met diesel. Daarbij wat is er bijzonder aan dat er in japan de 2.8 geleverd wordt mdat er in europa geen diesel was en in japan geen lc 70?
zesinlijn zegt
Zie het artikel van 26 oktober 2017 om 10:56
mustang750supersnake zegt
wacht nog op een klokje rond met zo’n oud beestje….kijken wat joep zegt😄
driver79 zegt
V8 handbak en 4 cilinder met A/T. Dat is vast andersom…
aadje zegt
Nou @willeme ik had wel verwacht van een petrol/dieselhoofd dat je een beetje gevoel hebt bij het maximaal haalbare specifiek vermogen van een atmosferische diesel.
Hint: 1VD-FTV
willeme zegt
@aadje: Is volgens mij 40 pk per liter op een goede dag. Vandaar dat we allemaal er een turbo opschroeven. Nu is een atmosferische diesel al heel erg lang niet meer in Europa aan de orde.
aadje zegt
Misschien was ik te cryptisch maar ik bedoelde dat er een fout staat in de tekst.
Die V8 diesel is niet atmosferisch zoals je schrijft. Zoek de specs maar op van de Toyota 1VD-FTV motor. Die is normaal met 2 turbo’s maar voor de Land Cruiser 70 wordt er een uitvoering met 1 turbo gemaakt.
Check: https://www.toyota.com.au/-/media/toyota/main-site/vehicle-hubs/lc70/files/20230222_lc70_spec-sheet.pdf