AMG, M, RS en F: maak jullie borst maar nat!
Toyota heeft waarschijnlijk gezien hoe lekker Mercedes loopt nu het de range van AMG-modellen flink heeft uitgebreid. De Japanners broeden daarom op een eigen label met sportieve modellen, dat je het beste kunt vergelijken met de F series van Lexus.
Kleine maar: vooralsnog is onbekend of deze hete modellen ook buiten Japan zullen worden aangeboden. De onthulling van het label (volgende maand) vindt namelijk plaats in Tokio. In de Verenigde Staten heeft Toyota met Toyota Racing Development (TRD) bovendien al een perfomancelabel. Even afwachten dus of er ook voor ons Europeanen mooie dingen in het verschiet liggen.
Toyota wil met het nieuwe label bewijzen dat het meer kan dan alleen betrouwbare en bruikbare auto’s bouwen. Een voorbeeld daarvan is de Yaris GRMN, die ondanks de gigantische prijs zelfs in Nederland werd besteld. GRMN staat overigens voor Gazoo Racing tuned by the Meister of Nurburgring. Er komen trouwens nog meer GRMN-modellen. (via: Automotive News)
Last but not least: de wereld houdt gespannen de adem in voor de komst van de nieuwe Supra, die in samenwerking met BMW wordt ontwikkeld. De nieuwe performance modellen zijn een soort opwarmer voor de nieuwe incarnatie van deze cultheld.
JanJansen zegt
Eindelijk, ik wacht al jaren op en Prius 4×4 turbo
kennone zegt
@JanJansen: ik op een Prius Station 2JZ TwinTurbo met een Supra vleugel ????
berlinetta zegt
“Gazoo Racing tuned by the Meister of Nurburgring.”
Is die naam verzonnen door het achter(lijke)kleinkind van meneer Toyoda?
G-Ammo zegt
@berlinetta: Maakt niet uit hoe het heet, al is het Hello Kitty Development… Als het hard gaat :)
tge1 zegt
Top! Sportieve én betrouwbare techniek. Gouden combinatie! Ik kan niet wachten om volgend jaar de Yaris GRMN te gaan rijden, want we hebben er eentje besteld!
fanboy zegt
@tge1: Jep. Hier staat een 30 jaar oud racertje van Toyota. Heerlijk hoe je daar gewoon mee kunt scheuren (ook op het circuit), zonder dat je problemen krijgt met de motor. Het wil gewoon niet dood.
tge1 zegt
@fanboy:
Je maakt me nieuwsgierig. Wat heb je voor racertje staan? Een Glanza of een AE86?
fanboy zegt
@tge1: AW11
tge1 zegt
@fanboy:
Heel gaaf! MR2’s zijn briljante karretjes, ik heb eens mogen sturen in een MR2 cabrio van de laatste generatie. Dat reed subliem, mooie concurrent voor de MX5.
spykerboy zegt
@tge1: ja want hun sport autos waren zo betrouwbaar…. not!
tge1 zegt
@spykerboy:
Ze rijden veelal nog steeds hoor. Supra’s te over, MR2’s, Celica’s, Corolla’s G6, Starlet Glanza’s, noem maar op. Uiteraard mag je verder van Toyota vinden wat jij wilt, ik ben in ieder geval groot liefhebber.
redbeams zegt
@tge1: Chaser,altezza,blade,avalon,mark x om maar wat te noemen.
spykerboy zegt
@tge1: ik heb er een jaar gewerkt (net weg) en als je er werkt zie je pas hoe slecht toyota is. Daarbij heb ik ook een supra gehad, nieuwe twinturbo motor in laten bouwen, 1000km later lag het blok in puin… echt kwaliteit joh dat toyota… voor mij never nooit meer meer toyota (ook toen ik er werkte kreeg ik geen gevoel van kwaliteit of wat dan ook, het heeft mijn opinie niet kunnen veranderen in ieder geval)
tge1 zegt
@spykerboy:
Geen idee. Ik heb enkel goede ervaringen met Toyota gehad. Dan heb jij blijkbaar dikke pech gehad. Daar verandert mijn mening en ervaring niet door, sorry.
kle500 zegt
@spykerboy: laten bouwen door wie? En geheel volgens standaard specificaties? Of stiekem toch opgevoerd en kan dat iets met betrouwbaarheidsproblemen te maken hebben?
spykerboy zegt
@kle500: gewoon standaard blok erin gegaan, niks geen tuning ofzo, deed ik expres niet in de hoop een motorplof te voorkomen…. helaas niet gelukt
tge1 zegt
@spykerboy:
Opmerkelijk wel. Die geblazen 3.0L blokken van Toyota hebben de naam heel betrouwbaar te zijn en kunnen redelijk gemakkelijk tot absurde vermogens getuned worden zonder kapot te gaan. Dan heb jij dus heel veel pech gehad. Na 1000km een nieuw of gereviseerd motorblok opblazen is bij vrijwel ieder merk bijna onmogelijk, denk ik, tenzij je er als een idioot koud mee gaat raggen.
spykerboy zegt
@tge1: klopt zal voor een groot deel pech zijn ja (koud trappen doe ik niet aan, gezien ik juist dit wou voorkomen). ik heb vrienden die op een stock 2JZ al een kleine 1000pk draaien dus ook dat weet ik, alleen nadat ik dat mee gemaakt heb, is toyota voor mij niks meer.
tge1 zegt
@spykerboy:
Dan kan ik maar één ding concluderen als je verhaal klopt. Prutswerk van het bedrijf of de persoon die gereviseerd heeft. Had je geen garantie?
spykerboy zegt
@tge1: ik ga hier geen namen openbaar maken, ik wist vanaf het moment dat ik het ging doen dat er geen garantie is (nooit met zulke projecten, het blijven immers oude blokken). en zij hebben naderhand kosteloos de motor eruit gehaald en gekeken etc wat er fout is gegaan, over hun hoor je mij niet klagen. de verwachting is dat de benzine pomp gefaalt heeft en niet genoeg heeft in kunnen spuiten waardoor de motor plof zij.
stationcar zegt
Ze hadden toch al een tijdje een sportief label, was dat niet de T ofzo? Wat is daarmee gebeurd, of zou dat label opnieuw afgestoft worden?
fanboy zegt
@stationcar: Dat was T-Sport. Maar dat waren gewoon de snelle versies, met ongemodificeerde blokken. Een beetje de ‘gti’ van Toyota. Dan is het mooi als er iemand nog een schepje bovenop komt doen.
TRD is op zich wat bekender, mondiaal gezien.
robert110 zegt
Waarom ze TRD niet gewoon overal toepassen snap ik niet helemaal.
fanboy zegt
@robert110: Ja TRD is op zich iets wat vanuit Japan zich ook naar Amerika heeft verspreid. Die naam is gewoon bekend. Nu begrijp ik dat ze in Japan TRD naar Toyota Technocraft veranderd hebben.
Om de verwarring groter te maken, had je hier in Europa ipv TRD juist TTE (Toyota Team Europe) wat meer van de rally teams was/is, maar ook tuning onderdelen leverde.
mashell zegt
@robert110: omdat TuRboDiesels niet meer zo graag gezien zijn.
steelfighter zegt
Gt86 GRNM…
trustmeiamanengineer zegt
Mooi dat zoveel merken weer heil zien in een sporttak. Maar voordat Toyota en Hyundai net zulke grote getalen kunnen gaan slijten als de Europese concurrentie, zal nog wel wat tijd nodig hebben. Als ze het überhaupt ooit lukt.
kilum zegt
Een GT86-R (of hoe ze het ook gaan noemen.) Lijkt mij een leuke aanvulling. Supra-R Misschien een nieuwe MR2 uitbrengen + MR2-R. Nieuwe corrola en starlet als R.
Helemaal goed wat mij betreft.
allesmetturbo zegt
Zonde van hun tijd, ze kunnen bij toyota beter eerst beginnen met mooie auto’s maken. Wat een gedrochten produceren die lui toch
fanboy zegt
@allesmetturbo: Nee ze moeten gewoon de juiste modellen verkopen.
Die nieuwe Camry’s zijn hartstikke mooi (google maar op Camry 2018), maar die krijgen we hier niet.
allesmetturbo zegt
@fanboy: ik vind de voorkant niet echt mooi maar de achterkant is zeker niet verkeerd. En idd, ze maken wel mooie modellen maar die zijn hier niet leverbaar. De prius enz die hier leverbaar vind ik echt vreselijk
redbeams zegt
@allesmetturbo: Zoek maar eens op avalon en mark x ;)
tge1 zegt
@allesmetturbo:
Beauty is in the eye of the beholder.
Ik vind Toyota’s over het algemeen mooier en vernieuwender dan wat er bijvoorbeeld in Duitsland al jaren van de band rolt. Dat is in mijn optiek al jaren hetzelfde, oerconservatieve spul. Maar nogmaals, daar kan je lang over praten, maar uiteindelijk bepaal je lekker zelf wat je mooi vindt.
allesmetturbo zegt
@tge1: mooier vind ik niet maar vernieuwender zijn ze zeker dan het duitse spul. Gelukkig vind iedereen iets anders mooi, anders werd het wel heel saai op de weg
spykerboy zegt
ze kunnen beter tijd steken in mooie auto’s maken, dan nog meer sport autos maken die eigenlijk te langzaam zijn (GT86 alert).
Daarbij als ik de prijs zag in onze prijslijsten van de GT86, snap ik niet dat iemand zoveel geld ooit zou neerleggen voor zo een auto… koop dan liever een leuke gebruikte boxster ofzo voor de 50K, denk dat dat met de toekomstige modellen ook zo word, gewoon weg te duur voor het publiek waar ze op richten.
tge1 zegt
@spykerboy:
Ik koop écht geen Porsche Boxster omdat die zogenaamd “het geld waard” zouden zijn. Ik koop dan zelf liever iets onderscheidends voor dezelfde som geld.
spykerboy zegt
@tge1: ik zeg ook niet dat die het geld waard is, maar je krijgt tenminste een beetje fatsoenlijk vermogen ipv de schammele 200pk van de GT86, mijn moeders mini (Roadster JCW) is nog sneller dan een GT86 joh, dat kan je alleen maar beschamend noemen voor toyota in mijn optiek!
tge1 zegt
@spykerboy:
Ik heb al eens meegereden met een GT86, want een collega heeft er eentje. Ze zijn niet perse ontzettend snel, maar het rijgedrag is onberispelijk. Het bochtenwerk is top. 200pk is niet perse schamel vind ik, grote vermogens zijn alleen boeiend als je heel hard rechtdoor wilt. Bij bochtige weggetjes of circuits heb je niks aan 300pk of meer. Ik vind een lekker sturende auto interessanter dan een extreme pk bom.
spykerboy zegt
@tge1: weet niet hoe jij erbij komt dat je aan meer dan 300pk op een circuit niks hebt, want dat is gewoon complete bullshit natuurlijk, verder ben ik het met je eens dat het stuurgedrag zeer belangrijk is, echter als je zoveel geld uitgeeft aan een sport auto, verwacht ik echt wel meer dan 200pk tegenwoordig.
tge1 zegt
@spykerboy:
Ik vind veel pk’s ondergeschikt aan rijgedrag. Een GT86 is een lekker ouderwetse stuurmansauto met meer dan voldoende vermogen aan boord om lekker te kunnen rijden. Gewoon een beetje op toeren houden als je hard wilt gaan.
Wat betreft geld uitgeven…. Hele volksstammen betalen net zoveel voor een 150 pk sterke (of zwakke?) BMW of Audi met een hoop nutteloze opsmuk.
Henkie86 zegt
@spykerboy: Je moet Toyota de schuld niet geven van ons belastingregime. Een GT86 kost in Duitsland of Belgie grofweg 18k minder. Dan is het ineens een heel interessante auto.
Voor wat betreft het geblaat over vermogen, ieder zijn ding. Ik heb zelf een GT86 en geef niet om stoplichtsprintjes. Ik vind het daarentegen wel vermakelijk dat het ding bijzonder lichtvoetig en beheersbaar is, wanneer ik in de regen overdwars de oprit op dans. Ik denk niet dat ik met een M3 (waar ik best wat ervaring mee heb) veel meer plezier zou hebben… Ik weet wel dat die nog veel duurder is om (dagelijks) te rijden…
spykerboy zegt
@henkie86: Dat weet ik ook, M3 gehad, en druk bezig er weer 1 te halen, kost misschien wel 10x meer dan bijvoorbeeld een GT86, maar in mijn optiek is dat het ook waard, dat is voor iedereen uiteraard verschillend.
Geef overigens meteen toe dat ik nooit in een GT86 gereden heb, zelfs toen ik bij toyota werkte kreeg ik de kans helaas niet (geen dealers met demo’s en zelfs louwman als importeur heeft geen demo staan, omdat ze te weinig verkocht worden in nl).
tge1 zegt
@Henkie86:
Ik vind een GT86 een subliem wagentje. Een markante verschijning tussen de overvloed aan BMW, Audi, Mercedes en Volkswagens die onze wegen overspoelen. Ik ondersteun onderscheidende autobezitters, ook al heeft de auto geen 400-500-600 pk en weet ik veel wat.
Dutchdriftking zegt
Het zou wel een enorme imago booster zijn. Maar zijn ze niet al 15 jaar bezig om hun ´milieu vriendelijke boomknuffelaars imago´ uit te stralen?
schreute01 zegt
Bekt lekker:GRMN. Probeer maar eens 10x foutloos achterelkaar te zeggen.
toyotafortuner zegt
Benieuwd wat t gaat brengen