Kom maar op met die handel.
Toyota heeft zijn platform waarop nieuwe modellen worden gebouwd deze week weer verder uitgebreid. Met de zogenaamde “TNGA-filosofie” als basis moeten de auto’s van het merk een stap omhoog zetten op twee verschillende kerngebieden: rijkwaliteit en stijl. Nadat het middensegment en de grotere auto’s van het merk overgeheveld zijn naar het TNGA-platform, zullen straks ook de kleinere modellen van het merk eraan moeten geloven.
Deze week heeft Toyota de wereld kennis laten maken met zijn nieuwe platform, in de vorm van TNGA-B. Met zijn nieuwe platform voor kleine auto’s mikt de Japanse fabrikant op een aantal verbeteringen en vernieuwingen. Zo moet het besturen van een dergelijk model “natuurlijk en vertrouwelijk” worden.
Toyota probeert deze ervaring voor zijn klanten te creëren op de volgende manieren. Allereerst wordt de stijfheid van de koets vergroot, zodat hij prettiger stuurt. Toyota doet dit op zo’n manier dat het niet ten koste gaat van het gewicht en de kosten. Reken er dus niet op dat een kleintje van het merk straks ineens veel duurder is, dat is namelijk niet de bedoeling.
Met het nieuwe platform wordt de zitpositie eveneens aangepast. In plaats van hoog en naar voren komt de bestuurder straks dichterbij de grond en verder naar achteren te zitten. Het doel is hier om de auto minder topzwaar te maken en de gewichtsverdeling bij te spijkeren. Tenslotte krijgen zulke kleine modellen een MacPherson-ophanging. Overigens is het platform modulair, wat betekent dat de eigenschappen per model nog specifieker kunnen worden bepaald.
Robert zegt
Zouden ze -in tegenstelling tot eerdere berichtgeving- hiermee toch (ook?) een platform creëren voor de opvolger van de Aygo?
luxaeterna zegt
@rrrobert: Zou fijn zijn, in een ander interview met een Europese Toyota baas las ik dat zolang er vraag is, ze een Aygo zullen aanbieden. Werd ook nog gezegd dat de Aygo best goed verkoopt en vooral veel jongeren naar Toyota brengt.
Robert zegt
@luxaeterna: ik weet niet meer waar en wanneer, maar ik begreep dat de Aygo/C1/107 drieling geen opvolger meer kreeg omdat de marges op deze (kleine) auto’s simpelweg te klein waren. Iets wat ook al werd vermeld over de Up!/Mii/Citigo drieling.
potver7 zegt
@RRRobert: lage marges op kleine auto’s is niks nieuws, dat wisten ze van tevoren; het is precies de reden dat ze de Aygo samen met PSA hebben ontwikkeld.
vaakbenjetebang zegt
Dat ‘variable height’ is hier wel belangrijk, want zo kan ook Toyota mee gaan dingen om de gunst van de koper die op zoek is naar de aangeprate voordelen van de mini- en midi-crossover. Dat is ook de reden dat de bestuurder relatief wat verder naar achteren geplaatst wordt, want anders komt het design (sic) van de crossover natuurlijk niet zo goed uit de verf…
poeperman zegt
@vaakbenjetebang: ik denk dat je niet goed weet wanneer je (sic) moet gebruiken
vaakbenjetebang zegt
@poeperman: Toch wel. ‘Sic’ kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden om ironie aan te duiden waar dat anders niet meteen heel duidelijk wordt uit de platte, geschreven tekst. Zie het als een gezichtsuitdrukking terwijl je iets ironisch zegt.
poeperman zegt
@vaakbenjetebang: ‘t Is al goed, google geeft jou gelijk ?
poeperman zegt
Sic gebruik je als je iemand citeert die in zijn/haar citaat een schrijffout heeft gemaakt, en je de schrijffout overneemt om het citaat niet te veranderen
Dutchdriftking zegt
Klinkt zowaar als een fijn platform waar de liefhebber ook wat aan heeft.
frank2b zegt
Toffe velgen.
Verder een wat ongezellige wagen, zo’n Toyota TNGA.