Stalen velgen, ongespoten bumpers en een half gestipt interieur. Als je echt weinig wil betalen voor een achterwielaangedreven Toyota GT 86 dan moet je deze ‘RC’ uitvoering op de kop tikken.
Deze uitvoering van de Toyota GT 86 uiteraard niet bedoeld voor mensen die voor heel weinig geld in een GT 86 willen rijden. Toyota brengt deze uitvoering vooral op de markt om tegemoet te komen aan mensen die wilde plannen hebben met hun RWD coupé.
Als je van plan bent om je coupe te gaan voorzien van dikke velgen en andere bumpers, dan wil je natuurlijk niet betalen voor af-fabriek gespoten bumpers en lichtmetalen velgen. Die zal je immers toch meteen bij het grof vuil zetten (bij wijze van spreken).
En niet alleen het exterieur is ‘kaal’ gelaten, ook het dashboard is zo goed als kaal gelaten. Er zijn namelijk de nodige gaten te ontdekken. Reken er overigens maar niet op dat deze uitvoering leverbaar zal worden buiten Japan.
dennisr zegt
briljant, serieus.. gewoon briljant bedacht..
stanny zegt
@dennisr: Idd. Alleen zie ik het al gebeuren dat iemand deze koopt en niets veranderd….
Maar toch een fantastisch idee!
Esprit_de_Flandre zegt
@stanny: Das dan nog cooler. Zo’n kale wordt nagenoeg uniek…
rvssax zegt
Dat zie je vrij weinig, vind ik wel goed initiatief van Toyota.
Zeker gezien de historie met de Supras etc.
Nice, nu wachten op de mooie creaties :).
Larrs zegt
Toch nog een fabrikant die het begrepen heeft. In Japan zijn ze sowieso wel goed in het leveren van unieke en specifieke onderdelen voor hun auto’s.
Het wordt misschien tijd dat ik Japan ga leren. :P
alcantara zegt
Leuk bedacht, maar ik denk toch niet dat dit de petjes over zal halen om een nieuwe auto aan te schaffen.
Dev zegt
@alcantara: De petjes kunnen deze versie überhaupt niet kopen.
Ik vermoed trouwens dat er nog wel een versie voor de USDM komt.
alcantara zegt
@Dev: Nee dat bedoel ik dus ook, over 10 jaar pas (2dehands) dus waarom dan een speciale petjes-versie op de markt zetten?
jordy14 zegt
@alcantara: Je hebt ook petjes met rijke ouders. Verder, briljant idee!!!
Dev zegt
@alcantara: Heb je gemist dat dit alleen voor Japan is? In Japan heb je geen petjes. Daar is de tuning cultuur voor de hele gemeenschap. Die cultuur daar is compleet anders.
burninrubber zegt
@Dev: plus ze verdienen een betere boterham daar
TSI-tje zegt
@Dev: LOL !! Dus bestempel het als cultuur en het is ineens cool ? ROFL !!!! Dan bezitten wij hier ook een hele rijke cultuur.(Ouwe Celica’s/Hyundai coupé’s, Civic’s/etc.)
All is true in the eyes of the believer !
dutchiehd zegt
@alcantara: dit is niet voor petjes, meer voor tuners als HKS of voor de hobby tunert die er time-attack meegaat rijden of er mee gaat driften..
Supe slimme zet dit!
bozewolf zegt
@alcantara: lmao @ lullen over petjes in één van de meest auto-bekrompen culturen van de wereld.
Serieus, ik zou bijna zeggen, hoe “durf” je dat te zeggen over Japan? Een land met een ijzersterke autoindustrie, ongelofelijke loyaliteit aan eigen merken en een autominnende cultuur met een hoeveelheid stromingen die zijn weerga niet kent.
En dan ga je als lulletje uit een land waar men zeikt over een Astra met dikke pijp en al helemaal uit z’n plaat gaat als er een Ferrari door een tunneltje rijdt, piepen over een “petjesauto” in een land dat je blijkens voor geen pepernoot begrijpt.
Serieus man…onderwijs jezelf eerst over die maffe sushiknagers voordat je dit soort nonsens gaat spuien.
lennyv87 zegt
@bozewolf: Haha, mijn mening ook.. Prachtig om te zien dat zodra er tuning wordt aangehaald, het petjesvolk te voorschijn komt :P
BTW, +1
CasperH zegt
@Dev: dat USDM verwacht ik ook wel inderdaad. Enorm veel aftermarket daar en de driftscene gaat ook uit z’n stekker (en die is daar huge) over de GT86
jzaero zegt
@alcantara: in Nederland heb je leasesletten, in Japan hangt een hele cultuur om je auto heen. Daar tune je hem omdat het je enige manier is om ‘status’ te benadrukken.
pininfarina zegt
@alcantara: Niet iedereen wordt geil van vier ringen op de grille of een ster op de motorkap. Ik zelf ben absoluut geen fan van tuners, ook niet op de Japanse markt. Doe mij maar klassiekers. Maar zo’n kortzichtige opmerking als ‘petjes’ had ik echt niet verwacht… Doe je huiswerk eens man en ontdek de Japanse autocultuur en dan vooral de driftscene. Daar gaat per run meer geld doorheen als 10 grote beurten voor je 7 jaar oude ex-leaseslet.
theblackstig zegt
Had ‘m al gezien. Waarom niet GT86-GT3RS noemen? Kijk Porsche, zo hoort het. Minder gewicht betekent een goedkopere wagen, niet duurder.
RuVi zegt
@theblackstig:
ja want carbon is zoveel goedkoper dan oud ijzer…
Jesper zegt
Ik heb er gister voor het eerst in gezeten en gestart, en man ó man wat een gruwelijk mooie auto is het. Zit werkelijk waar als gegoten en die boxerroffel is onovertroffen!!
autoblogfan zegt
Inderdaad mooi geluid, zit goed. en rijdt hopelijk nog beter, leuke dag@Jesper:
Jesper zegt
OnT: mooi initiatief, jammer dat die scene hier niet zo groot is.
richy77 zegt
@Jesper Ook cursus gehad? ;)
Jesper zegt
@richy77: Dat mag ik bevestigen noch ontkennen ;)
E34M5Touring zegt
ik vind het wel slim. Zoals in de tekst al wordt gezegd, de meesten zullen velgen, bumpers inderdaad gelijk vervangen. Zo kun je je geld lekker besteden aan wat jij mooi vind. Slimme zet!
smoked zegt
Vroege 1 april grap zeg.
dutchiehd zegt
@smoked: denk niet dat dit een grap is ;)
Lan_Evo zegt
Blijft een vet concept dit! Vooral dat je hem standaard gewoon op steelies kan krijgen, kan je gewoon lekker je eigen set velgen uitzoeken.
DonYannickova zegt
geniaal! de meesten kopen er toch andere velgen en spoilers etc voor… tuning car ftw!
4991 zegt
Briljiant!
Orichy zegt
Uit de buitenlands berichten die ik hier van heb gelezen, is dit meer bedoeld voor de racerij en idd voor hen die meer willen doen met hun 86-er, maar goed bedacht van Toyota.
Tonnie zegt
Nou Toyota zet deze auto ook gewoon als petjesauto in de markt. Aan de andere kant, dat is het ook gewoon, dus dat hebben ze dan toch wel weer slim bedacht.
dragspert zegt
@Thijsj: Precies wat ik dacht. Alleen belabberd voor je merkimago. Hoewel bejaardenbak ook niet echt is wat je wil…
mierenneuker zegt
@Thijsj: Er zijn genoeg tuners in Japan die zich specialiseren op een merk, kijk maar naar Spoon, Amuse, HKS, Blitz, Tom’s allemaal gerespecteerde tuners voor wie deze bakken bedoeld zijn.
Tonnie zegt
@mierenneuker: klopt, relatief goede tunersd, maaar die auto’s worden gekocht dooooooor, juist: petjes. En een paar driftjochies en ze racen er zelf een keer mee. Ik vind het nog steeds een redelijk dubieus idee van toyota, enerzijds slim, omdat er markt voor is, anderzijds de imagoschade die ze op zouden kunnen lopen.
jzaero zegt
@Thijsj: in Japan zeker niet. Daar is tuning eerder a ‘do’ dan ‘not to do’
G-Ammo zegt
@Thijsj:
In bezit van een 40+er.
In bezit van een 52 jarige man.
In bezit van een 51 jarige man.
Het is niet alleen voor de petjes :)
G-Ammo zegt
@G-Ammo: Fuuuu… Y U NO WORK!?
Alwood zegt
@G-Ammo: html!!! ;-)
G-Ammo zegt
@Alwood: Haha dank u… ben niet zo high-tech op dat gebied :P
okami zegt
@G-Ammo: GET YOUR FACTS STRAIGHT! Je bent in de war met Ad! Ik ben een man van 28. LOL. Ik noem jou toch ook niet een vent van 88. Ass-Monkey ;)
En nu even on-topic: Ik vind het ook een top idee!
Ben benieuwd wanneer we het hier kunnen gaan verwachten!
G-Ammo zegt
@okami: Oh excuseer!!! Ik heb dan denk ik iemand anders rond die auto zien lopen :D Ik heb hem gezien op C-Day :) Waar ik ook was met de Yarisclub ;)
Nogmaals, excuses!
Maar wat ik in ieder geval wilde duidelijk maken… dat tuners niet alleen voor de petjes zijn ;)
okami zegt
@G-Ammo: Ik heb zelf nooit een petje op. Heb soms wel een naruto kostuum aan… MJA who cares toch? hahahaha.
Petjes auto’s? volkswagens anyone?
Tonnie zegt
@G-Ammo: Ja, die paar uitzonderingen bedoel ik dus ;)
europameister zegt
Eindelijk.. Schot in de roos..
Alwood zegt
Yes! zo wil ik hem :D
Northwestern zegt
Smart, ‘nuff said.
Modus zegt
Het idee is niet helemaal nieuw voor Japanse modellen, zie o.a. De Nissan AD Van http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/NISSAN_AD.jpg/800px-NISSAN_AD.jpg die een uitgeklede versie is van de Nissan Wingroad, en de Honda Partner http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/2006_Honda_Partner.jpg/800px-2006_Honda_Partner.jpg heeft ook een vergelijkbare uitstraling.
Apart echter om dat ook op een sportwagen toe te passen…
Jokkebrok zegt
@Modus: Heb je de tekst gelezen of is dit gewoon een domme reactie? Hoogst waarschijnlijk zijn deze modellen niet zo karig omdat ze nog opgeleukt moeten worden…
xilver zegt
Dat idee is een beetje gepikt van Nissan lijkt me… Iemand bekend met de GTR Black Mask Edition?
mierenneuker zegt
@xilver: Dat was gewoon een prototype, vandaar de black mask, vergelijkbaar met de camouflagetape die je vaak ziet.
xilver zegt
@mierenneuker: Oh, dus wat Toyota doet is de mensen de indruk geven dat ze prototypes verkopen ;-).
dutchiehd zegt
@xilver: Nope, ik zou zeggen lees de tekst :) en overigens is dit niet de eerste keer dat een merk zoiets doet, gebeurd in japan al jaren.
doewap zegt
Da’s zeker voor de Bosozoku?
akrapovic zegt
Haha dacht eerst ff dat het een grap was maar dit is wel briljant! Zal een succes worden. De afschrijving zal wel hard gaar want je kunt dus in feite alleen een aangepast exemplaar kopen. De originele onderdelen wil je natuurlijk niet erop
Dimglor zegt
Slim gezien van Toyota! Weten ze meteen welk soort volkje deze wagen koopt…
rotarypowah zegt
@ die ene reaguurder die me in de vorige topics niet wilde geloven: Told you so!
RubenPriest zegt
Deze kopen, 2JZ motor erin. en gassssen maar
FredT zegt
Dat hebben ze slim bedacht. Hier in Europa zijn er te weinig tuners dan?
E550 zegt
Word dit de tweede Nissan Skyline R34 GT-R? Daar is geen standaard exemplaar meer van over. Volgens mij word GT 86 dit ook over 10 jaar.
bozewolf zegt
@e550: Heleboel speciale edities gemaakt die het niet waard zijn om zomaar te “verpersoonlijken”.
Je dacht toch zeker niet dat één van de 750 gelukkige eigenaren van een V-Spec II Nür er een ludieke voorbumper op hebben gebouwd?
Zoiets zou iig bijna sharia-straffen waardig zijn…
E550 zegt
@bozewolf: Kijk maar op Autogespot. Misschien geen bumper, maar die duale uitlaten zijn vervangen door 1 hele grote. Afschuwelijk.
norge zegt
Aaah dus deze Toyota komt met de zelfde standaard uitrusting als een Golf?.
Verder natuurlijk een mooie gedachte ,zie ik die premium merken nog niet nadoen.
agera zegt
@norge: Het leuke is dat Toyota in bijna elk werelddeel wordt beschouwd en gezien als premium. Behalve in Europa en hierom liggen de Japanners echt niet wakker van.
Bijna de hele wereld geeft dat toe, dus who cares dat Europa dat niet doet toch?
desoper zegt
@agera: Onzin. Ik kan me niet voorstellen dat er een land is waar Toyota als premium wordt bestempeld. Daarom heeft Toyota het merk Lexus in het leven geroepen, in een poging te concureren met echte premium merken. Verder doet het er ook geen goed aan, om een auto met stalen velgen, ongespoten voorbumper en kaal dashbord aan te bieden, wanneer jezelf neer wil zetten als premium merk.
kliko zegt
Geniaal bedacht.
Snellere productie voor Toyota, en de tjoeners houden meer geld over voor hun rommel en schmuck!
Hopelijk zijn er nog wat briljante breinen in de wereld die er wat gaafs van weten te maken!
En anders maar wachten op de foute creaties…
Wel jammer dat ie niet in de EU leverbaar wordt…
XiPHiAS zegt
@kliko: Vind het een beetje kortzichtig om tuning automatisch te vergelijken met “rommel en schmuck”. Ok, er rijdt evenveel foute tuning rond, maar er rijdt ook genuale tuning rond op deze aardkloot.
XiPHiAS zegt
@XiPHiAS: geniale :)
RickB zegt
Over afstemmen op je doelgroep gesproken! Dikke 10 voor Toyota!
mynameisjeroen zegt
Leuk idee. Waarom niet? Als het je niet bevalt, dan koop je toch gewoon de duurdere, waar de bumpers wel van meegespoten zijn?
Bij Ducati doen ze dit al jaren met de ‘Dark’ versies. Ook vrij kale motorfietsen in een matzwarte finish, om zelf aan te kleden en in de gewenste kleur te spuiten.
SanS zegt
“Een half gestipt interieur?” Hoe ziet dat eruit? Lijkt meer iets voor Lapo Elkann ;-)
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Dit is dus voor de mensen die we enige tijd geleden konden zien schitteren in hun getunede bolides in Japan.
Flatfour zegt
Hahaah premium after market :lol:
europameister zegt
Rendertje..
RubenPriest zegt
@europameister: gaaf :D
lennyv87 zegt
@europameister: +1 Looking good :)
agera zegt
Hoe stoer, tof ik de GT86/ BRZ ook vind zou doorsparen voor een Nissan 370Z.
michelyman zegt
@agera: jup, ik vind de Z een tandje mooier, en vergeet de V6 sound ook niet :)
burninrubber zegt
@michelyman: Ik vind de Z ook mooi maar een verlaagde brz met grotere velgen en titanium exhaust lijkt me ook wel wat. En dan voor de rest geen plastic erop
G-Ammo zegt
Hahahaha! Slim Toyota… heel slim! Dat wordt zeker een killer! :D
degraafm zegt
En iedereen roept briljant terwijl dit de normaalste zaak van de wereld is in Japan. Het is bijvoorbeeld al eerder gedaan met de lancer en impreza…
europameister zegt
@degraafm: niet hetzelfde principe.. Lancers & Impreza’s stonden niet op “steelies”.. gericht op race/rally.. onder andere Group N.. totaal andere specs en prijsklasse.. beperkte aantallen.. Deze GT86 is meer bedoeld voor customisation.. en af en toe een potje (professioneel) gummen..
dutchiehd zegt
@europameister: de lancer evo VII of VIII had ook zn RS verzie, en ja die stond ook op staaltjes ;)
europameister zegt
@dutchiehd: is mij niet bekend.. dacht dat die op lichtmetaal van Enkei of OZ Racing stonden.. anyways.. zoals ik eerder al beschreven heb.. toch een iets andere doelgroep/marketing concept..
dutchiehd zegt
@europameister: Nope, was wel alleen in Japan te koop, op staaltjes, geen meegespoten bunpers, radio, airco of wat dan ook. Met dezelfde bedoeling als deze GT86, dus tuners als HKS, Greddy en dergelijke.
fluvioglacialeafzetting zegt
Dit word inderdaad al best lang gedaan maar toch leuk en slim dat ze het doen
vale46 zegt
Goed gezien, spijtig dat ze hem overal niet zo verkopen. Het zou een grootte hit zijn en de waarde van een originele zou alleen maar stijgen.
Is het tegenwoordig ook hip om je eigen multimediasysteem te hebben in je sportbak? Ik zou met een standaard genoeg nemen, die after-market uitlaat zorgt dan wel voor de nodige decibels.
BTW: men kon toch veel verder gaan? Geen uitlaat, geen bumpers, thuiskomertjes, geen motorkap, gaatjes voor de spoiler en de rolkooi voorboren… ;)
E34M5Touring zegt
@vale46: Ja dan kan je net zo goed zeggen: Hier heb je een krat met onderdelen zet hem zelf maar in mekaar. Dan is ie nog goedkoper ;)
vale46 zegt
@E34M5Touring: Et voila! je hebt het gat in de markt ontdekt! ;)
Ik zou het best nog wel leuk vinden! Alles zelf monteren met een vlotte handleiding erbij. Dat moet pas voldoening geven!
E34M5Touring zegt
@vale46: Denk dat er best wel mensen zijn die die mening delen. Maar of dit er genoeg zijn…..
driftje zegt
Oeh zo zou ik ‘m als trackday/drift auto willen hebben. Ben je voor 30 mille wel klaar denk ik. Hoe liggen de relatieve prijzen van auto’s in Japan?
bozewolf zegt
Toyota heeft het helemaal begrepen!
TSI-tje zegt
Goh, wat een ophef. Hebben jullie dat stukje niet gelezen over wáár dit ding verkocht gaat worden ? Lekker belangrijk dus. En in de essentie; het stuur zit aan de verkeerde kant, dubbel lekker belangrijk !
MLTB zegt
Vet, mooi initiatief van Toyota :)
Ze weten precies waarvoor de auto gebruikt gaat worden en dat hij toch wel volgehangen gaat worden met aftermarket spul.
MLTB zegt
@TSI-tje
Je hebt altijd nog de import markt
TSI-tje zegt
@MLTB: Voor modellen die hier niet te koop zijn (waren) inderdaad zoals b.v.Skyline GTR (R32/3/4) etc.
Maar voor een model wat hier gewoon te koop is ? Lijkt me niet. Het financiële voordeel is dan, waarschijnlijk, direct weg. Lekker belangrijk dus.
The360box zegt
Normaal passen ze het dashboard wel aan zoals het Nav. aanpassen maar dit is wel heel karig, kun je hem niet opleuken tegen een eventueel leuk prijsje?
carmasterr zegt
@The360box:
Mis jij het punt niet compleet?
The360box zegt
@carmasterr: denk t niet
carmasterr zegt
@The360box:
Precies
MLTB zegt
@TSI-tje
Mja dat wel, maar wie zegt dat er een financieel voordeel aan hoeft te zitten. Er zullen ongetwijfeld een aantal mensen binnen Europese kringen zijn die hem erg graag hiernaartoe willen halen en er een tracktool of driftcar van willen maken. Hogere kosten of niet.
TSI-tje zegt
@MLTB: Dan kopen die gewoon een standaard versie bij de lokale dealer (mogelijk zonder kenteken en BPM) en bouwen vervolgens de auto volgens eigen spec. op. Overtollige spullen worden weer de markt op geschopt. Dat is altijd goedkoper. De ‘import-markt’ zoals jij omschrijft zal modellen importeren die hier nooit officieel verkocht zijn. Of modellen die hier wel verkocht zijn met een motorisering die hier niet leverbaar was. (b.v.Mitsubishi Outlander 3.0 V6) En bij een bestaand / hier leverbaar model moet er dan natuurlijk financieel voordeel zijn. Waarom zou je het anders doen ?
MLTB zegt
Ik post ‘m gewoon :
Chris Harris in FT-86
http://www.youtube.com/watch?v=romf-G6CZ7g
silverline zegt
laat er maar eens en tuning firma op los we zullen versteld staan denk ik
MLTB zegt
@TSI-tje
Daar heb je wel gelijk in :)
tarquesh zegt
Lekker hardcore. Hier in de EU hebben ook wel mensen oren na een striped GT86.
tjorque zegt
Yeah! doe mij ‘m zo maar, met dikke stalen velgen en verder fuck die rotzooi :)
Hoef je je ineens geen zorgen te maken over verkeersdrempelsgeschraapte bumpers en boordsteen schade door te kort genomen bochtjes etc… :)