![Solar Prius](https://static.autoblog.nl/images/wp2008/solar_prius.jpg)
We wisten reeds dat de volgende generatie Prius waarschijnlijk een dak van zonnepanelen krijgt, nu is er naar buiten gekomen dat Toyota in het geheim ook aan een ontwerp werkt voor een voertuig dat uitsluitend wordt voortgedreven door zonne-energie.
Dat heeft zakenkrant The Nikkei gisteren gemeld. Het zal echter nog jaren duren voor een dergelijk voertuig op de markt komt. Volgens de krant moet het nieuwe voertuig deels worden voortgedreven door zonnepanelen op het dak en voor de rest door het externe zonne-panelen via een stopcontact (plugin hybride). Op een later tijdstip zou er een voertuig moeten komen dat geheel door zijn eigen panelen in zijn energiebehoefte wordt voorzien.
Zo blijkt maar weer, de Japanners blijven innoveren. Terwijl de Europese en Amerikaanse merken moeite hebben om een eerste hybride op de markt te brengen, is Toyota bezig met de volgende stap. Het bedrijf heeft laten weten dat men ondanks de economische malaise niet te zullen beknotten op onderzoek naar groene technologieën. Toyota is al begonnen met de installatie van zonnepanelen op een fabriek in het midden van Japan om daar in een deel van de energiebehoefte van de fabriek te voorzien. (via nu.nl)
tja..nuttig in nederland, vooral omdat de zon hier zo vaak schijnt;)
Leuk idee, maar ik zou m wederom niet kopen. Ik wacht eerst wel tot we pas weten hoe we een ‘fatsoenlijke’ hybrid moeten maken. Het heeft gewoon wat tijd nodig.
@palla: noord duitsland lijkt me qua weer niet veel beter, maar daar vindt je inmiddels op 50% van de boerderijen een lading zonnepanelen op het dak…. zal wel niet vanwege de styling zijn lijkt me…..
Toyota doet in elk geval zijn best en zal hierdoor haar groene voorsprong behouden. Die olieprijs blijft echt geen vijf jaar op $37 staan. Die amerikanen vinden een auto nog steeds milieuvriendelijk en superzuinig als hij zuiniger rijdt dan 1 op 10
Slim.
Wat zakendoen betreft kan menig fabrikant erg veel leren van Toyota…
Aan de andere kant gaat het ook met dit merk momenteel niet goed.
Geeft wel aan hoe diep het zit…
PS: Slim slaat op het contracyclisch investeren in deze tijd.
@palla, de zon hoeft niet te schijnen om de zonnecel te laten werken, het hoeft alleen maar licht te zijn.
dit lijkt ergens op
als je zo de auto vrijdag parkeert, is ie maandag weer vol!
is het niet veel slimmer een station/variant/estate te maken met zonnepanelen, want die heeft een groter dak oppervlak dus trek je meer zon aan.
Japan is ongelofelijk wat betreft techniek daar kan niemand aan tippen!
Zonnepanelen werken niet op de zon, maar op licht. Dus als er voldoende daglicht is blijven ze gewoon werken. Eerst even info verzamelen voordat je zomaar iets schrijft. Daarnaast is de Prius een knap stukje techniek dat super goed werkt. Dus opmerkingen van: “Ik wacht eerst wel tot we pas weten hoe we een ‘fatsoenlijke’ hybrid moeten maken.” slaan weer helemaal nergens op. De hybridetechniek van Toyota heeft zich lang genoeg bewezen.
Kom maar op met die Prius 3 met zonnepanelen. Dan ben ik zeker 1 van de eerste die er 1 besteld.
Zoals eerder geschreven: Iets goeds afkraken is altijd makkelijker dan iets goeds prijzen. Golf is de meeste verkochte auto in 2008. Maar ik heb er ook 1 gehad en wil mijn Prius voor geen goud meer inruilen voor zo’n Golf. Eerst even een testrit maken in een Prius. En dan kijken of je “zonder te liegen” nog een Prius kan afkraken.
Helaas kun je hooguit de blower laten werken op een paneeltje met de afmeting van dit dak.
Verder wel leuk initiatief maar niet echt vernieuwend.
@ Autogek: je kan een Prius op rationele argumenten niet afkraken.
Maar als ik naar je naam kijk, bekijk je auto’s toch niet alleen rationeel?????
En wat emotie betreft valt er wel wat te kraken hoor…
:D
Ik vroeg het mezelf al een tijdje af…
Wat is dat toch met die BMW fans(uitzondering @R2)?
Nu heb ik dus het antwoord gevonden… Ze zijn bang voor de Japanners. Die zijn namelijk te eigenwijs en bijdehand..
Fanboys, zie het zo; Als die Japanners het alvast ontwikkelen en testen kan de rest van de autoindustrie leren van hun bevindingen en tegenslagen.
Wees dus maar blij dat Toyota dit met hun flinke budget(crisis bij Toyota is nogal relatief) doen. Jullie zouden toch niet willen dat de Duitse merken imagoschade zouden oplopen? Dat gebeurt er namelijk als grootschalige projecten zoals dit Prius concept niet aan de verwachtingen voldoen.
De Prius is uiteindelijk een succes geworden. Het is het resultaat van heel eel denkwerk en flinke investeringen. Er zijn misschien wel betere opties voorhanden, maar momenteel worden die nog niet grootschalig ingezet.
Ik zie de Prius dus als DE leverancier van milieubewustere auto’s. Dit maakt de Prius in mijn ogen toch een mijlpaal in de geschiedenis van de autoindustrie. Over 30 jaar weten wij nog allemaal wat de Prius was(misschien dan zelfs is, wie weet hoeveel er nog komen).
Ik ben zelf overigens meer een petrolhead. Ik hou dus eigenlijk helemaal niet van die gemotoriseerde hondenhokken.
Ik heb wel respect voor de technische innovaties die er aan vooraf zijn gegaan. Het getuigd van lef en doorzettingsvermogen.
Daar is absoluut niets verkeerd aan. ;)
@ MX5/RX8 owner: Precies, de spijker op zn kop!
En niet eens alleen qua techniek trouwens, ook qua productiemethoden etc.
Ook de Deutschers werken via de ‘kan-ban’ productiemethode, founded by…
Toyota!
En de Prius (alhoewel ook ik er niks aan vind…) is niet eens meer een naam, maar een begrip! Dus alle respect
@ Svenska Aeroplan AB, Helemaal gelijk!
Als je iemand met niet bijster veel verstand van auto’s vraagt wat een hybride auto is hoor je vaak:” Is dat niet zo’n Prius?”
En je hoort vaak niet van van :” Ooh dat is zo’n Civic Hybrid.”
Dus dat lijkt mij wel duidelijk.
@Svenska Aeroplan AB.
Huh??? Ben jij het met mij eens? :? Dat wordt een fles Highland Park openen om het te vieren. :D
Nooit gedacht dat mijn hersenkronkels nog zo’n reactie kunnen produceren… Zeker niet op 2 Januari. ;)
De Prius een begrip?… Die ga ik onthouden.
@Svenska Aeroplan AB: Ik kraak de Prius juist niet af. ik ben gek op auto’s, en helemaal gek op mijn Prius. ;-)
Wat betreft de Honda Civic: Deze kunnen de meeste mensen niet onderscheiden van de gewone modelen. De Prius (ik vind hem wel mooi) is wel een andere vorm.
LOL @ MX5/RX8 owner! Jajaja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!
@ Autogek: ik snap hm.
Meeste mensen kijken helaas niet verder dan hun neus lang is, en kennen ‘het achterliggende verhaal’ niet.
Maarrrrrr, op emotie zou ik geen Prius kopen hoor!!
En gelukkig hoef ik nog niet zo rationeel te zijn dat er ernaar moet kijken…
:D
@mx5/rx8owner
Begrijp even niet waar die uitzondering van de BMW fans vandaan komt. Bedankt dat je mij daarvan hebt uitgezonderd maar dan nog.
Ik geef je gelijk op het punt dat Toyota inderdaad met de Prius een voorsprong genomen op de concurrent.
Echter, met deze stelling:
“Fanboys, zie het zo; Als die Japanners het alvast ontwikkelen en testen kan de rest van de autoindustrie leren van hun bevindingen en tegenslagen.”
Ga je wel héél kort door de bocht.
Want laten we niet vergeten hóe de Japanse auto-industrie groot is geworden…Het was niet héél anders dan de Chinese auto-industrie nu. En ook de Japanners hebben afgekeken wat de Europeanen en Amerikanen op de weg hebben gezet.
Daarnaast ga je nog een keer heel kort door de bocht als je impliceert dat Toyota de enige is die flinke budgetten in dit soort projecten steekt. Het is natuurlijk niet zo dat, omdat je het tastbare bewijs van een Prius hebt, dat andere merken niet investeren in gelijksoortige projecten.
Iedereen was en is bezig met de aandrijving van de toekomst. De één die gokt op waterstof, de ander op electrische aandrijving en sommige zien hybride als een tussen oplossing. Het idee met de meeste aanhang zal boven komen drijven. Net zoals dat toentertijd met V-2000, VHS en Betamax (voor de jongeren onder ons, dat waren video formats een beetje als DVD en Bluray) gebeurde.
De populariteit van de Prius is in schwung geraakt in eerste instantie, omdat Hollywood sterren de mond er vol van hadden. En omdat Californië striktere milieunormen ging hanteren. Daarna had Al Gore het woordje “environment” weer populair gemaakt. Maar de klap op de vuurpijl was de hoge olieprijs. Toyota had de juiste auto voor de juiste tijd net klaar. Maar het valt niet te ontkennen dat de populariteit van de Prius eerder toeval is geweest.
@ Rick Dos: Precies!
En Saab gokte op Ethanol!
Helaas…
@Rick dos.
Het succes van de Prius is inderdaad meer geluk dan wijsheid te noemen. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar toeval heeft het ding wel beroemd en berucht gemaakt. De Prius zal niet snel meer vergeten worden. Vanuit dat oogpunt is het bij voorbaat toch een soort icoon van deze tijd.
Hoe Japanners begonnen zijn weet ik maar al te goed. Die jongens pakten een bestaand iets en kopieerde dat dan.
Van daaruit hebben ze zich wel flink verder ontwikkeld tot serieuze automerken. Dus het begin was achteraf gezien helemaal niet zo dom.
Ik weet ook dat er meerdere autofabrikanten met hun ontwikkelingen bezig zijn. Ik denk alleen wel dat Toyota hier het grootste budget voor heeft. Ook denk ik dat Toyota momenteel het verst vooruit is op dit gebied.
Dus nu kunnen andere autofabrikanten de Japanners kopieeren. Net zoals hun zijn begonnen. Iemand moet toch het voorbeeld geven.
De andere kant van dit verhaal is; Als de Prius inderdaad het wondermiddel blijkt te zijn, heeft de concurrentie een mooi voorbeeld. Die kunnen dan het concept kopieeren en verbeteren.
Herkenbaar?
@Rick dos.
Die uitzondering sloeg overigens op het feit dat wij wel enigzins normaal met elkaar kunnen discusseren. Net zoals het feit dat je ondanks je lidmaatschap van de BMW-club niet met oogkleppen rondloopt en daarbij toch probeert om objectief te blijven.
Zo, dat is er uit.
Dit is trouwens gelijk de eerste en de laatste keer dat ik jouw ego ga vergroten. :P
Hoho, en vergeet kanban niet he!
http://en.wikipedia.org/wiki/Kanban
Altijd dat negativisme over de prius…….
Laat ik dit stellen. Als al de andere autofabrikanten zoals nu de kat uit de boom blijven kijken zou het eens helemaal niet meer nodig kunnen zijn.
Respect voor Toyota dat ze vooruit kijken en nieuwe technieken ontwikkelen EN op de markt brengen
@Svenska Aeroplan AB.
Ik vergeet het niet… Hoop ik. Het is wel 2 januari ja!?! Je gaat dan toch niet proberen om mensen wat aan te leren? Have mercy. :P
Opzich had dit er al veel langer kunnen zijn,gezien het al jaren bestaan & gebruik van zonnepanelen.
Verder moet het absoluut wel nuttig zijn,want het is gewoon doorontwikkelde techniek en niet zomaar wat panelen op je dak ‘gepleurd’ zoals sommigen denken.
En op een lichte lak geeft het wel een mooie ‘panoramadak-look’,en dat terwijl onze regering je nog sponsort ook,is dat niet mooi!? :lol:
@MX5/RX8owner: he, dat was nou net mn goede voornemen!
:D
@Svenska Aeroplan AB.(thank god for copy-paste)
Dat is helemaal goed. Bijna net zo goed als het zonne-energie idee van Toyota.
Wacht alleen ff een paar dagen. Dat scheelt een hoop herhalen in de toekomst. :P
@ Svenska, mx5/rx8 en Rick Dos:
Het succes van de Prius is absoluut Geen Toeval! Het kon niet mislopen met een auto die milieuvriendelijk net op de vooravond van de nieuwe milieuhype. Iedereen die vroeger met een ‘beter een gat in mijn map dan een gat in de ozonlaag’-map of een ‘no time to waste’-shirt rondliep heeft ondertussen een job en is zeer interessant publiek.
Dat filmsterren erop zouden springen was toch ook wel te voorspellen. Ooit al een filmster, zanger en nog van dat volk weten weigeren zijn gezicht en bekendheid te verlenen aan kankerfondsen, plan international, unicef enz… Die leven van de aandacht die daarop gefocust wordt.
Ook al tonen tests aan dat een Prius niet persee zuiniger is, in het begin waren er weinig zulke tests, en als je durfde beweren dat het niet milieuvriendelijker was, dan was je gewoon beïnvloed door de rechtse olielobby. Kritiek was niet mogelijk. Tegenwoordig wel een beetje, maar nog niet veel.
Het succes heeft dus niets met ‘geluk’ te maken. Toyota heeft een zeer mooie marketingstrategie ontwikkeld, waar veel merken alleen maar van kunnen dromen.
Petje af, als ze het lukt een goede auto te ontwikkelen die een beetje dezelfde eigenschappen heeft als een benzine/diesel aangedreven auto.
het gaat heel wat voeten in de aarde kosten om over te stappen naar hybride of volledig elektrisch aangedreven auto’s. Niemand wil in feite zo’n passieloze auto hebben. Kijk maar naar bv de Mustang die nu nog gebouwd wordt, een 4.6 V8 die zeker niet vd zuinigste is, en de Mustang verkoopt beter als ooit tevoren. Als er kapitaalkrachtige mensen zijn die zoiets kunnen betalen zal er ook aan de vraag worden beantwoord.
Zie je al een Formule 1 die werkt op zonnepanelen of een elektrische Kawasaki Ninja waar Valentino Rossi mee over het circuit scheurt, ik niet
Ik denk eerder dat men best met de klassieke verbrandingsmotor werkt, maar dan brandstof gebruiken die niet op olie is gebaseerd, bv ethanol of uit planten vervaardigde brandstof
Zonnepanelen kan men wel gebruiken voor de opwekking van elektriciteit natuurlijk, want 50% vd CO2 uitstoot is te wijten aan de productie van elektriciteit
@mx5/rx8owner
Thx man. ;)
@Esprit de Flandre
Dus als ik je goed begrijp heeft de marketingstrategie er voor gezorgd dat Al Gore iedereen weer aan het milieu heeft doen laten denken waardoor onze regering ineens het aantrekkelijk ging maken om een auto te bezitten én dat de olieprijzen op ongekende recordhoogtes is beland?
Dat kan toch niet? Dat is toch puur toeval en geluk?
Het enige dat briljant is aan de marketingstrategie van Toyota is dat ze deze auto’s aan J. Timberlake, C. Diaz etc. hebben gegeven. En dat zij ons bij elke gelegenheid wel konden vertellen dat ze in een Prius reden. En zo hun morele superioriteit konden ten toon spreiden.
Als echter de milieu hype niet weer van de grond was gekomen én de olieprijs niet was gestegen dan had ik toch een hele andere toekomst voor de Prius voorspeld. In ieder geval niet een toekomst zoals we die nu kennen.
Mijn conclusie kan alleen maar zijn dat het eerder geluk is geweest dan wijsheid. Zoals het pech is geweest voor GM en hun electrische auto.
@ Rick Dos, Esprit de Flandre & MX5:
Ik moest ineens denken aan hoe Toyota eigenlijk groot geworden is.
En dat was… tijdens de oliecrisis begin jaren ’70!!!!!!!
Amerika en ‘het overige Westen’ gingen ineens zuinige Japanse auto’s kopen in plaats van benzine-slurpende Amerikanen…
DOES THIS RING A BELL???????????
Heb ff gegoogled en kwam op dit boek: How Toyota became #1. Hier staat het goed in omschreven, ook productiemethoden als Kanban, Kaizen en JIT komen aan de orde.
Klikkerdeklik:
http://books.google.co.uk/books?id=tIUUA09yylsC&pg=PA33&lpg=PA33&dq=oil+crisis,+toyota&source=web&ots=G_HP1xm3hJ&sig=eFCh-Am6TeAar2dpqweTYPq4F7g&hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=2&ct=result#PPA31,M1
@ Rick Dos: mijn conclusie derhalve: Geluk komt er altijd bij kijken, maar dit is meer een geval van ’the right place, the right time’. En zoals de geschiedenis leert is Toyota dat eerder geweest…
@Svenska Aeroplan AB
Toyota is, Honda, Nissan etc. zijn BEKEND geworden door de oliecrisis in de jaren ’70 maar ze zijn er niet groot van geworden.
Toyota is in ieder geval groot geworden door de Amerikanen te verslaan in hun eigen spelletje. Denk daarbij vooral ook aan de pick-ups. En ze konden auto’s aanbieden die qua prijs competitief was en is en van een superieure kwaliteit. En vooral dat laatste is wat Toyota en de Japanse autoindustrie groot heeft gemaakt.
Het is gewoon bewonderenswaardig wat Toyota heeft geflikt. Maar zoals je zelf zegt “ïn the right place at the right time” is met andere woorden zeggen dat het eerder toeval is dan wijsheid.
@ Rick Dos: Ok, maar je moet eerst bekend zijn voordat je groot kan zijn. Dit heeft de Japanners op de kaart gezet, waarna ze inderdaad ‘door de Amerikanen te verslaan met hun eigen spelletje’ verder zijn gegroeid. Hier gaat natuurlijk ook aardig wat tijd overheen.
Toch denk ik dat het meer dan toeval is. Een soort ‘geluk dwing je af’ gevoel zeg maar. ‘Tuurlijk komt er toeval bij kijken, ze hebben de huidige crisis niet gepland, maar dan is het toch altijd Toyota die de juiste keuzes maakt.
En dat is vreselijk knap.
@Svenska Aeroplan AB
Wat Toyota in het algemeen heeft opgebouwd is gewoon ontzettend knap. Dat staat buiten kijf.
Ze hebben zeker veel afgedwongen en veel meer met wijsheid dan toeval of geluk. Maar dan hebben we het over Toyota in het algemeen.
Als ik echter naar de Prius kijk, dan kan ik het niet aan mijn indruk onttrekken dat dat meer toeval en geluk is geweest dan wijsheid.
@Rick dos: die tekst klinkt toch heel anders dan toen je het had over BMW en z’n efficiënt dynamics….. toen was het “inzicht in de markt”, “de juiste keuzes” etc….. en kwam het woord toeval er niet aan te pas….
Er is niets toevalligs aan het succes van Toyota. Het succes is het gevolg van uitstekende productiecapaciteiten, zeer gedegen R&D en auto’s die voor een groot publiek gemaakt zijn. Wij kunnen wel denken dat de wereld zit te wachten op 500+ pk monsters met bikkelharde vering demping en bakken emotie, maar de waarheid is dat het overgrote deel van de wereldbevolking vooral betrouwbaar, betaalbaar en praktisch vervoer wil. Toyota maakt niet de meest spannende producten, maar wat ze maken doen ze extreem efficiënt en de meeste modellen verkopen wereldwijd redelijk tot goed. dat is echt geen toeval meer na zoveel decennia continue winst en groei.
Met de Prius hebben ze hun nek uitgestoken omdat ze de wetgeving in californië zagen verscherpen en men geredeneerd heeft dat er op basis van die wetgeving een “wereldauto” ontwikkeld kon worden. De prius is het resultaat. Vernieuwend en wereldwijd een behoorlijk succes…. al voor de enorme prijsstijgingen van de benzine.
Ah je was zelf ook al aan een tekstje bezig met die strekking
Wat me ook verbaasd heeft aan ‘het Prius-verhaal’ is de snelheid…
(nee, niet van de Prius zelf :D).
Als je ziet hoe de andere merken nu lopen te klungelen om 10 jaar na dato een vergelijkbare auto als de Prius op de markt te zetten…
Dat is toch ongelooflijk?
@w0o0dy
Lees nu nog eens al m’n comments hier door.
Dan kom je erachter dat de essentie van jouw verhaal ook in mijn comments te vinden zijn.
Ik ben er alleen niet van overtuigd dat de Prius zo’n succes geworden zou zijn zoals die nu is als de omstandigheden niet per toeval gewijzigd zouden zijn.
En mijn comments over BMW er bijhalen slaat ook als een tang op een varken. Andere referentiekader….
@Rick dos: het geeft aan dat je de situaties anders beoordeeld omdat het over een ander merk gaat….. Beide merken hebben geïnvesteerd in techniek die inspeelt op hoge benzineprijzen en een groeiend milieubewustzijn…. ik zie dat bij beide niet als toeval. Ze hebben de trend vroegtijdig onderkend, goed nagedacht en er slim op ingespeeld. En zo hoort het. In mijn ogen slaat die opmerking dus niet als een tang op een varken, maar beoordeel jij het inzicht van Toyota verkeerd.
@wOoOdy
Verschillende situaties vragen om verschillende beoordelingen.
De Prius is er al sinds 2000 (en volgens mij al eerder). Toentertijd vroeg de markt er niet om. We hadden geen hoge olieprijzen noch hadden we een “milieuhype”. BMW heeft met z’n efficient dynamics programma juist wél op die marktsituates ingespeeld. Twee verschillende situaties dus.
De zonnepanelen kunnen er voor zorgen dat de accu’s vol blijven, het merendeel van de stroom zou je moeten bijladen via een stopcontact.
Wel handig als je op vakantie gaat, je auto leeggereden en na 3 weken op de camping en je accu’s zijn weer bijna vol. Of dat je met kamperen zelf je stroom bij je hebt!
Ik zie een zonnige toekomst voor deze auto’s!