Toyota heeft een airbag fetish. Vorig jaar riep Toyoda Gosei (Toyota erfgenaam) al dat er best meer airbags in een auto passen. En dat hebben we geweten! Want in de nieuwe iQ kwam Toyota al met een achterruit airbag. En nu hebben ze dus een airbag ontwikkelt voor de achterbank. Het idee achter deze airbag is dat bij een zijdelingse aanrijding passagiers niet tegenelkaar aan klappen. Tsja, je moet iets bedenken.
Toen ik dit las spookte gelijk de vraag door mijn hoofd wat we hierna voor airbags gaan krijgen. Misschien een airbag die uit je kofferklep komt als er een motorrijder achterop klapt? Of een airbag in je voorruit als er vliegjes tegenaan dreigen te vliegen?
Heb jij nog suggesties?
Toyota Develops World’s 1st Rear-seat Center Airbag
Tokyo – TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) announces it has developed a Supplemental Restraint System (SRS) rear-seat center airbag-the first*1 in the world-to help reduce the severity of secondary injuries incurred by rear-seat passengers in a side-on collision.
The new airbag is fitted in a large, fixed, rear-seat center console that comes in a version of a Toyota model to be launched in Japan in the near future. When the vehicle is hit side-on, the airbag deploys from the top of the console to act as a barrier that helps lessen injuries caused by passengers colliding with each other or into the console.
TMC has continued to actively develop and make available its collision safety technologies-including its early commercialization of SRS curtain shield and knee airbags-to enable its vehicles to better respond to a wider range of accidents.
TMC, as a part of its efforts to realize sustainable mobility, intends to strengthen its traffic safety initiatives in the future through: 1) the development of even safer vehicles and technologies based on TMC’s Integrated Safety Management Concept*2, 2) participation in the creation of a safe traffic environment, and 3) activities designed to teach people about traffic safety, thereby contributing to the complete elimination of traffic casualties, which can be viewed as the ultimate hope of a society that values mobility.
*1 According to TMC research, as of February 28, 2009
*2 TMC’s safety technology and vehicle development concept, which, by combining safety technologies and systems to provide optimal driving support, aims to successfully develop vehicles that do not cause accidents
Jan-Pieter zegt
is dat nieuw dan?
Rinus zegt
Airbag voor in de achterbak van onze X-type estate. Als de boodschappen dan dreigen te bewegen klapt hij uit. Geniaal!
Stefan zegt
een airbag voor je antenne die ontvouwd wanneer je in een wasstraat bent vergete je antenne in te klappe ^^
Laurens zegt
Als er dan geblazen wordt, is het op de achterbank wel comfortabeler :-)
vla zegt
-edit: oeps! Hou het maar op overwerkt ;) –
GOD zegt
extra airbags om de airbags wie afgaan te beschermen tegen het hoofd van de inzittende.
micheloo0 zegt
Man, man waar halen ze het toch
Dirk zegt
Laurens screef:
“Als er dan geblazen wordt, is het op de achterbank wel comfortabeler”
Dat kán verkeerd worden geinterpreteerd…
BSchmitz zegt
Een airbag die voorkomt dat de sleutelhanger tegen het dashboard rammelt.
Maar hoe zit het bij die airbag van Toyota met de middelste passagier. Die breekt zijn nek waarschijnlijk bij een zijdelingse aanrijding
Patrick zegt
ik weet nog wel een goeie..
een airbag uit de voor- en achterbumper voor de vrouwen die niet kunnen fileparkeren??
Laurens zegt
@dirk
als jij ook vindt dat het beter is voor de tong spieren, heb je me toch wel goed begrepen.
mr.Abarth zegt
– Airbags onder de achterbank in de vorm van een vrouw, voor mannen die op de achterbank ‘wat willen doen’, maar geen vrouw/vriendin hebben.
– Airbag in de kofferbak om de juist ontvoerde miljonair toch wat heel te houden..
– een auto voor in de airbag maken. Blijft je hele auto heel als er wat gebeurt..
Nog even en er zit een complete luchtballon aan aitbags in en moet je nog n vliegbrevet hebben ook..
peter zegt
hoor net op radio dat het niet klopt , andere merken zouden dit al langer hebben ?
///M zegt
ik geloof ook niet dat Toyota hiermee als eerste komt
BananaFlip zegt
Waarom geen rubber auto?
Lekker flexibel, en ook geen airbags meer nodig.
Stephan zegt
Klinkt misschien gek al die airbags, maar hoeveel NCAP sterren scoorde die super kleine IQ van toyota ? Toch een prettige ontwikkeling dat de trend weliswaar is dat alles kleiner moet, maar men niet aan veiligheid hoeft in te leveren.
BananaFlip zegt
Of een airbag voor je kentekenplaat.
Kun je niet geflitst worden.
En als Wegmisbruikers dan achter je aankomt kun je gewoon een lulverhaal houden over veiligheid.
[Dit hebben sommige Porsches al, alleen dan in de vorm van een uitklapbare achterspoiler die de plaat overschaduwd.]
Luc zegt
De volgende is voor ons mannelijk geslachtsdeel
dotternetta zegt
Hoe meer airbags hoe beter! Ik wou dat wij een airbag tussen de chauffeur en de passagier hadden gehad! Als wij dat hadden gehad had mijn vriendin niet al meer dan 1 jaar met hoofdpijn rondgelopen.
Ton zegt
@Stephan,
Vijf stuks: http://www.euroncap.com/results/toyota/IQ/347.aspx
RenesisHP zegt
Een airbag voor de airbag. Die dingen komen dus echt niet zacht aan.
Bruce zegt
Dat zal leuk zijn als je een aanrijding hebt en er zit drie man achterin :D De middelste zal z’n schoenen dan eens goed gaan bekijken :D
VivelaFRANCE zegt
Dit bestaat toch al?
peter zegt
zou in elk geval typisch zijn. Met de vorige avensis claimden ze ook het hoogste aantal ncap sterren te hebben, wat op zich geen leugen was, alleen had elke relevante concurrent er ook 5….
ik vind zoiets toch tikje leugenachtig
thomas zegt
een airbag die zirgt dat je blijft drijven als je i het water rijd.
Esprit_de_Flandre zegt
Heb op StuBru gehoord dat BMW dat al eerder heeft. Niettemin kan het gen kwaad. Maar misschien moeten we in de toekomst evolueren naar één Gigantische Airbag, die alle inzittenden volledig omsluit.
Airbag op de motorkap, voor in de weg lopende voetgangers komt er ook nog aan. Denk dat Volvo daar mee bezig is.
Stephan zegt
@ Peter; ik zie net (dankzij Ton) dat NCAP een percentage berekent per onderdeel en dat de sterren niet een specifiek onderdeel vertegenwoordigen volgens mij (max 5 sterren en 4 categorien). Kan dus wel zo zijn dat de Avensis op elk onderdeel hogere percentages scoort dan zijn concurrenten, maar dat die ook voldoendes scoren.
Citrofiel zegt
@ Vive la France en Jan-Pieter; Het gaat hier om een airbag tussen de achterpassagiers, in het midden van de auto. Dus niet bij de zijkant ofzo… Mocht je dat denken.
yox zegt
die auto’s veranderen steeds meer in rijdende luchtkussens
Golf 2.0 fsi zegt
Een airbag slurf aan de binnenkant van je veiligheidsriem. Schijnt dat die riemen behoorlijke blauwe plekken kunnen achterlaten op je lichaam na een aanrijding.
Iemand ‘fijne’ ervaringen met airbags?
Maribeau zegt
Kom op jongens, wel een beetje zorgvuldig met de Nederlandse taal omgaan:
[En nu hebben ze dus een airbag] ontwikkelT > ontwikkelD
Stephan zegt
@ Golf 2.0; helaas ervaring mee, kon mij schrap zetten dus heb hem niet gekopt, riemen snijden daarentegen wel en leveren blauwe plekken op. En als je net bent geklapt is het mistig in je auto omdat er een soort talkpoeder op die airbags zitten om te voorkomen dat ze uitdrogen. Moraal = hoop dat het je bespaard blijft!
ELB zegt
… een airbag die je weer terug kunt stoppen en hergebruiken.
Thijs zegt
Voorruit airbag bestaat al, in verband met het scheppen van mensen (ipv vliegjes). Tsjah die voorruiten zijn nog steeds niet goedkoop, dus ik snap dat ze bescherming daarvoor maken tegen rondvliegende mensen ;)
Ben zegt
OntwikkelT?
Volvo XC90 V8 zegt
En als er nou iemand in het midden van de achterbank zit, dus op de plek waar de airbag uitschiet?
Roger zegt
Ach, conservatieven proberen elke verandering belachelijk te maken, dat gebeurde ook met de eerste airbag.
Hier de suggestie. Alle airbags er uit en midden op het stuur een grote spijker plaatsen.
Nadat alle aso’s uit het verkeer verdwenen zijn (dat gaat dan vanzelf) de airbags weer terug plaatsen.
Laurens zegt
De moeder aller airbags is die onder het gaspedaal, die af gaat 1 minuut voor het ongeval :-)
Maar serieus, daar zal het wel heen gaan in de toekomst. Elke auto weet precies waar, hoe snel en in welke richting de andere rijdt, en ook welke route het ding zelf wil rijden. Snelheid etc. wordt geregeld.
Wordt er niet meer gebotst en zijn alle airbagsoverbodig. Kreukelzones ook trouwens.
laatste man zegt
Doet me denken aan de film Demolition Man ( met sylvester stallone ), daar werd heel de auto gevuld met een soort mousse na een botsing.
Svenska Volvo Bilan. zegt
Zou Toyota dan ook de eerste zijn met voetganger airbags op de MARKT???
btapharmd zegt
Airbags. Weg ermee!! Alleen een motor met 1250 pk en een blinkend koetswerk, een rem en een gaspedaal!!
Jullie zouden beschaamd moeten zijn. Dat op een website die superwagens covert nog al eens wordt uitgehaald naar snelheidsbeperkingen e.d. lijkt me niet meer dan logisch, maar hoe haal je het in je hoofd om denigrerend te praten over autoconstructeurs die meer airbags willen plaatsen?
Hoe maakt Toyota zich nu belachelijk? Door te investeren in technologie die mensenlevens kan en vermoedelijk zal redden? Spot er maar mee. Als je ooit op een achterbank zit tijdens een ongeluk en je leven wordt gered door zo’n airbag zal je er wel net iets anders over denken.
Bende 14-jarigen.
kabouterplop zegt
Vorige week had ik een fabrieksbezichtiging bij de Mercedes-fabriek in Sindelfingen. Daar zei de man die de rondleiding verzorgde dat de nieuwe S-klasse 18 (!) airbags krijgt! Hij vertelde er helaas niet bij waar die allemaal komen te zitten…