En in plaats daarvan moeten jullie allemaal zo’n gerse Mirai kopen.
Dieselgate heeft niet alleen gevolgen voor VAG zelf, da’s geen wonder. Toyota trekt het zich allemaal wel heel erg aan en heeft na het VW-schandaal besloten om de stekker uit haar dieselmotoren te trekken. Diezelfde stekker wordt vervolgens met kracht in de waterstofauto’s van het merk geprakt, want dáár ligt volgens de Japanners (en BMW) de toekomst.
Zoals we eerder al uitlichtten kleven er nog wel wat haken en ogen aan FCEV’s. Bovendien komt de infrastructuur hier in Nederland (om maar een voorbeeld te noemen) nog maar mondjesmaat op gang. Het zal dus nog wel even duren voor we met overtuiging een winnaar kunnen aanwijzen als het gaat om de strijd tussen EV’s met accupakket en waterstofauto’s.
Het feit dat de uitstooteisen voor zelfontbranders waarschijnlijk stukken strenger gaan worden, betekent dat de ontwikkelingskosten van dergelijke blokken omhoog gaan. Daar zit Toyota niet op te wachten, als we Die Welt moeten geloven. Bovendien zou het merk binnen enkele decennia een vrijwel emissieloos modellengamma in de showroom willen hebben, en dus zullen fossiele brandstoffen een steeds minder grote rol van betekenis gaan spelen.
Of waterstof dan het toekomstbestendige alternatief is? De tijd zal het leren.
UPDATE: Toyota gaat niet stoppen met de verkoop van dieselmotoren. Dit zegt een woordvoerder van de autofabrikant tegenover RTLZ. Ook al zetten de Japanners veel in op hybride- en waterstoftechniek, nog steeds vervullen de huidige benzine- en dieselmotoren een belangrijke functie binnen het concern, aldus de zegsman.
jobberns zegt
Nu nog kappen met voornamelijk zuinige auto’s maken en een opvolger van de Supra in productie nemen!!
Edge zegt
Leuk en aardig, maar per wanneer zijn ze dat van plan? Als je enkele decennia verder bent, waterstof gemeengoed is en de plooien in het elektrisch rijden gladgestreken zijn lijkt het mij namelijk volstrekt logisch dat dieselmotoren geschrapt worden.
janmetdelangeachternaam zegt
Voor de mensen die aandelen van Toyota hebben is dit misschien een mooie tijd om te overwegen ze te verkopen
Esprit_de_Flandre zegt
@janmetdelangeachternaam: Om te investeren in VW zeker…
robert110 zegt
Hoe willen ze dat klaarspelen met auto’s als de Hilux en de Land Cruiser? Ik kan mij voorstellen dat wereldreizigers, bouwvakkers, agrariërs, boswachters en terroristen maar al te graag een diesel in hun terreinwagen willen, dat zal ze dan toch wat verkoop gaan kosten lijkt mij?
bergmm zegt
@robert110: in de landen waar deze auto’s rijden is emissie en doorontwikkeling ook niet echt belangrijk. .. de grootste afzet is toch in gebieden waar onverwoestbaarheid voorop staat.
Er is ook nog een v8 benzine in het schap bij Toyota. .
fit4fun zegt
@robert110: het gaat hier over personen auto diesels, niet om diesel truck engines
4244cc zegt
@fit4fun: hillux = dieseltruck?
mastemaker zegt
@4244cc: alleen in NL zien we die als groot, maar idd In andere werelddelen is dat een normale personenauto
RiKe zegt
Geen probleem mee hoor, als ze nu ook nog eens een aantrekkelijk uitziende auto er voor produceren ipv dat gedrocht van een Mirai…
erwh zegt
Waterstofauto’s, een elektrische auto maar dan inefficiënter. Wat een briljant idee!
parker zegt
In Nederland rijden er toch alleen maar bejaarden in Toyota’s, voor dat rondje om de kerk op zondag hebben die geen diesel nodig..
G-Ammo zegt
@parker: Je moest eens weten makker ;)
406_v6 zegt
@parker: die bejaarden in NL helpen Evert Louwman wel naar de hoogste regionen van de quote 500….
w0o0dy zegt
Belachelijk! Waterstof is voorlopig ivm de uitstoot tijdens de productie VEEL vervuilender dan diesel…
All electric of benzine hybride dat is de komende 10jaar het enige realistische scenario.
clarkson zegt
@w0o0dy: Daar heb je misschien wel gelijk in. Waterstof produceert NOX. Ja ja DE NOX! En ik denk de Nox het meest gebruikte verzamelnaam van 2015 is. Dus je heb meer dan gelijk dat ze nog verder mogen ontwikkelen.
Nemus zegt
@clarkson: wat zeg je nu in vredesnaam? Heb jij wel enig idee hoe waterstof aangemaakt wordt? Ik veronderstel van niet, te oordelen naar je belachelijke misinterpretatie van de feiten. Waterstof produceert 0,000000000000000000% NoX (Nitrogen Oxides).
Waar je mogelijk de misvatting vandaan haalt dat waterstof NOx uitqtoot is dat voor de aanmaak van waterstof elektriciteit nodig is, en als dat gebeurt door steenkool of bruinkoolcentrales wordt er weldegelijk stikstof uitgestoten door die fabrieken.
En iedereen vergeet dat voor batterijen zware metalen nodig zijn en de productie én recyclage gebeurt in fabrieken die ook veel uitstoten.
clarkson zegt
@nemus: Je krijgt toch waterdamp uit de uitlaat? Dan krijg je wel degelijk te maken met NOx emissies.
Nemus zegt
@clarkson: sinds wanneer staat er een N in H2O? Geen stikstof = geen mogelijke stikstofoxides. De waterdampvan een waterstofauto is dus even onschadelijk als de mist waar je dezer dagen in de ochtend door rijdt.
Dat gezegd zijnde is het proces om tot waterstof te komen nog steeds te arbeidsintensief om echt rendabel te zijn (zoals hier eerder in een artikel stond), maar nog steeds beter dan olie raffineren.
lekbak zegt
@w0o0dy: je zegt het goed. Voorlopig…
Waterstof heeft wel degelijk veel potentie. Er zijn nog een hoop investeren en slimme ideeën voor nodig maar als bedrijven er niet aan beginnen omdat het nù niet optimaal is komt er nooit vooruitgang. 15 jaar geleden was een elektrische auto ook nog volkomen nutteloos. Dat is inmiddels ook al een heel stuk verbeterd.
Daarbij heeft diesel nog steeds een hoger rendement dan benzine dus als ze de uitstoot onder de knie krijgen is diesel hybride alsnog beter dan benzine hybride.
w0o0dy zegt
@lekbak: rendement blijft maximaal 30% van de oorspronkelijke energie die je er in pompt… Tegen 80/90% bij full electric voertuigen… Nooit een business as van te maken.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: as=case
lekbak zegt
@w0o0dy: met alle nieuwe manieren van energie opwekken hebben we één probleempje. Als het waait doen de windmolens het, als de zon schijnt de zonnepanelen. Je moet momenten van overschot dus op kunnen slaan. Waterstof is op papier best efficiënt te maken, nu dus nog de praktijk. En daarvoor zijn toch bedrijven nodig die er over nadenken.
widodh zegt
@lekbak: we hebben nooit energie over. En als er een overschot is heb ik liever mijn bubbelbad gratis naar 45C verwarmd.
Nee, energie is niet over, kunnen we prima opslaan.
mashell zegt
@lekbak: Aan de andere kant. Tot een aantal jaren terug had BMW elke keer opnieuw een 7 serie op waterstof op de IAA. Maar ze zijn gewoon met waterstof ontwikkeling gestopt en kopen als backup nu wat in bij Toyota.
ab1963 zegt
Denk dat ze dan gewoon de dieselmotoren gaan inkopen, waarschijnlijk bij BMW.
berlinetta zegt
@ab1963: Dat deden ze volgens mij al.
G-Ammo zegt
@berlinetta: Klopt, bij BMW.
remcott zegt
@G-Ammo: welke modellen motoren dan? Puur nieuwsgierig overigens
G-Ammo zegt
@remcott: Geen idee.. ik weet alleen dat ze die daar vandaan hielden… of ze dat nog steeds doen weet ik niet.
Ik heet ook Remco btw, dacht even: ”Hey… ik heb geen naam als ”remcott” op autoblog”. Haha.
G-Ammo zegt
@G-Ammo: Haalden*
Jezus…
smoothoperator zegt
@ab1963: dat doen ze al. Het heet een samenwerking. Diesel is overigens tegende filosofie van toyota ivm de nox uitstoot.
desjonnies zegt
Japanse Gutmenschen, erger bestaat niet !
Dutchdriftking zegt
Geen enkele diesel meer? Ook geen Landcruiser voor Afrika?
flik2punt0 zegt
Mag je achter een waterstof auto eigenlijk een aanhanger hangen en zoja aan wat voor gewichten moet ik dan denken?
4244cc zegt
Hillux? Fortuner? Landcruiser???
toyotafortuner zegt
@4244cc: Wat is er met een Fortuner? ;)
Ik geloof overigens niet helemaal dat er gestopt gaat worden met de productie van diesels. Bijvoorbeeld voor in een land als Indonesië Ik weet welhaast zeker dat we daar 11k km verderop nog altijd door willen kachelen. Ook in diesels. Bovendien: geen hond die daar een ander brandstof kiest dan benzine of diesel: Hybrides zijn er veels te duur. Zelfs duurder dan een zwaarder motor in dezelfde auto. Van de hybride Civic zijn er slechts 4 (!) in het land. Ik denk echt niet dat een ander type motor dan diesel of benzine daar in korte tijd gemeengoed wordt. Tot die tijd blief ik gewoon een 3 liter diesel uitvoering met TRD-pakket van mijn naamgenoot.
4244cc zegt
@toyotafortuner: ja lijkt mij inderdaad stug. Maar waar ik woon rijden al die fortuners op diesel, liever een benzine blokje erin natuurlijk.
toyotafortuner zegt
@4244cc: Hmm… De 4 liter V6 lijkt me wel wat. Waar woon je overigens? Australië, waar de 2de generatie sinds kort ook te koop is? Zuidoost-Azië? Of ergens anders?
4244cc zegt
@toyotafortuner: die v6 lijkt mij heerlijk. Ik woon op een klein tropisch eilandje Curacao :) Er rijden heelveel fortuners en hilluxen rond daarom mijn verbazing hierover.
toyotafortuner zegt
@4244cc: Erg goede uitzicht! Heb alleen de 2e generatie nog niet gezien. Hij debuteerde helaas afgelopen Augustus. Toen ik alweer terug in Nederland was van vakantie in Indonesië.
Afgaande op plaatjes van de media daar, moet ik zeggen: Ik vind tot zover de 2012-2015 modellen met TRD-sportivo pakket het beste ogen. Ik zie wel hoe het zal ogen als het TRD-pakket op het nieuwste model komt.
Maar ik denk dat ik het hierbij laat. Ik denk niet dat de AB-redactie blij wordt van een iets te lange off-topic :D
clarkson zegt
Loos alarm dus. Ik kan rustig slapen.
zebedeus zegt
Toch is er nog een andere kant aan het verhaal voor het kiezen van een hybride of waterstofauto: wie betalen we nu eigenlijk als we tanken aan de pomp, juist, de belasting en de olie producerende landen. Om de belastingdienst kunnen we niet heen, maar willen we de olie producerende landen nog wel steunen ? Of liever westerse hybride en waterstof technologie ?
Voor mij is die keuze duidelijk, en ik zie de hybride die ik rijdt dan ook als voorbeeld voor steun aan eigen technologie.