Meestal willen we meer. Cilinders, motorinhoud, turbo’s, wielen en natuurlijk vermogen. Bij elektrische auto’s niet persé. Misschien is minder wielen zelfs wel extra leuk.
Stadsverkeer is hopeloos met een auto. Dat weet iedereen, overal ter wereld al heel erg lang en toch blijven ze proberen de grote kolossen door drukbevolkte centra te manoeuvreren. Motorfietsen zijn te instabiel en van fietsen word je moe. Auto’s zijn te groot tenzij je iets bedenkt zoals deze iRoad. Deze valt niet om voor het stoplicht, je zit droog en racet zonder problemen tussen druk verkeer door. Mits je niet verder dan 50 km rijdt. Ook leuk: lekker meehangen in bochten. Dat maakt dit speeltje net wat meer speciaal dan de Renault.
Natuurlijk gaat de ‘pluim’ vandaag nog steeds naar Renault. Terwijl andere fabrikanten aan het klungelen zijn met concept-modelletjes heeft Renault daadwerkelijk iets nieuws op de markt gezet. Voor een hele schappelijke prijs koop je een elektrisch autootje waar je niet zoveel aan hebt. Voor mensen gemaakt van suiker of te lui om te fietsen doet het karretje echter prima dienst.
thomcarspotter zegt
Wordt vast weer zo’n verkooptopper als de Twizy, oh wacht de Twizy is geen verkooptopper…
spotterfozz zegt
@thomcarspotter: jij hebt ook wel op alles wat te zeiken he?
thomcarspotter zegt
@spotterfozz: problem? ik zeg gewoon de waarheid en mijn eigen mening. don’t like it? leave.
sjon zegt
@thomcarspotter: voor een minderjarige zonder rijbewijs op een autoforum heb je wel een behoorlijke attitude knul
thomcarspotter zegt
@sjon: dankjewel!
4991 zegt
heeft appel er ook aan meegewerkt?
JvT zegt
@4991:
Appel? En waarom vraag je dat?
4991 zegt
@JvT: i i i i en nog eens i
Esprit_de_Flandre zegt
@4991: Het zou zelfs nog niet misstaan in hun line-up…
4991 zegt
@Esprit_de_Flandre: inderdaad :P
RobertJ zegt
als ie nou 100km kwam, had ik er wel 1 gehaald :)
fremantle zegt
twizzy 2013
stanlee zegt
En hoe zit t met de zijraampjes? Kunnen die dicht?
9000cse zegt
Alle gekheid op een stokje, maar zou iets dergelijks nou niet veel van de drukke stadsproblemen kunnen oplossen? Het ziet er imho goed uit, is makkelijk te parkeren, je zit droog en warm en je kunt lachen om alle trotse eigenaren van “premium” sloepen, die drie, vier keer voor hetzelfde stoplicht moeten wachten. Ik mag dat “ding” wel.
faalhaas zegt
@9000cse:
Tsja, het valt nog steeds onder de categorie auto.
Je staat nog steeds bij hetzelfde stoplicht, je betaalt nog steeds parkeergeld en je staat nog steeds op een zelfde parkeerplek.(En soms lukt het om op een kleinere plek te parkeren)
Op het troittor/fietspad komen is nog steeds uit den boze.
Weet nou niet of dit zo’n superoplossing is.
tmenges zegt
iroad…. ik ruik een rechtzaak van een bepaalde smartphone fabrikant die patent schijnt te hebben op alles waar de letter ”i” voor staat
dotternetta zegt
Hoezo zit je warm? Zit er een elektrische kachel in?
Megakix zegt
Nederland had destijds de ‘Carver’….opgehemeld bij Top Gear etc., maar ism ook niet geworden. Jammerlijk verhaal dus weer.
jrk68 zegt
@Megakix:
Nu ga je te gemakkelijk voorbij aan het feit dat de Carver vooral een stukje speelgoed was.
Dit moet je m.i. plaatsen in de hoek van die 3 wielige scooters. Dit zou zomaar een hit kunnen worden in steden zoals Rome en Milaan.
Megakix zegt
@jrk68: zie mijn reactie hieronder…daarbij de ‘wishfull thinking’ van jou wat afzwakken door te stellen dat ‘het zou zomaar kunnen…’ hele holle woorden zijn. Immers, het zou zomaar kunnen dat Alfa Romeo het best verkopen automerk ter wereld gaat worden….het zou zomaar kunnen…
jrk68 zegt
@Megakix:
Ik baseer mijn hypothese meer op het feit dat je daar nu doodgegooid wordt met scooters en Smartjes.
Deze Toyo is een leuke mix van die 2 en ziet er best trendy uit. Dat is iets waar hipsters in grote steden dol op zijn. Dus vandaar mijn “het zou zomaar kunnen”.
Moeten ze hem natuurlijk wel eerst op de markt gooien….
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: Vergelijk jij nu een klein Hollands engineering team met ’s werelds grootste autofabrikant? Carver was leuk maar vooral duur speelgoed. Als Toyota dit ding wil pushen, dan komen er duizenden per maand op de weg (hoofdzakelijk in Japan natuurlijk, maar toch…)
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: yup…TU Delft bouwt immers ook al eeuwen de zuinigste auto ter wereld op zonne-energie…steeds weer een ándere groep studenten…steeds weer een hoofdprijs.
Daarnaast is de ‘pushfactor’ niet zo relevant; de Leaf doet het wereldwijd immers ook niet goed (bezien vanuit de pusher Toyota!)..
Het is meer een ‘2e handsconcept (na de Carver zegmaar)’ van Toyota, dat leidt tot impulsaankopen, maar niet tot een eigen vervangingsmarkt. En daar zit’m de crux in massaproducties; er moet een vervangingsmarkt geschapen worden. En dát, mijn waarde blogvriend, zit er niet in.
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: Tweedehandsconcept… Alsof Carver de eerste was die een heel klein stadsvervoerding lanceerde. Als Toyota dit betaalbaar kan maken zie ik het nog wel slagen als concurrentie voor motoren en de kleinste kei-cars. En elektrisch kunnen ze Beijing overspoelen, want zo’n ding wordt daar binnen de 10 jaar het enige betaalbaar gemotoriseerd vervoersmiddel…
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: de Carver was de eerste waarmee je kon overhellen in bochten ja ? Vandaar ook de goede Top Gear review. En Beijing…gaat vast nog wel hele andere rare sprongen maken ook. Koffiedik kijken.
Esprit_de_Flandre zegt
@Megakix: Deze helt ook over in de bochten hoor :)
Het zou mij verwonderen als niemand eerder was met het idee dan Carver. Maar waarschijnlijk waren dat dan minder geavanceerde pogingen, en dingen die nog veel meer op een motor leken dan op een auto…
Heb Carver ondertussen terug gevonden (Carver Engineering is verdwenen, is nu Carver Technology). Ik vraag me wel af of ze veel succes hebben met hun licentieverkoop. Er staat maar één voorbeeld van een samenwerking, met het Japanse Phiaro, maar is niet in productie gegaan. Ik vrees dat de groten gewoon zelf een eigen systeem ontwikkelen…
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: :lol: …en thanks voor de info
gorre zegt
Liever de Twizy dan , kan je met 2 personen in of je kan er de boodschappen in kwijt ( heb het al meermaals gedaan in de bagagezak op de achterbank ) , en kan je minsten 80 km mee rijden
De iRoad heeft 1 plaats , kan je nog steeds niet tussen de file rijden en neemt evenveel plaats in om te parkeren
jrk68 zegt
@gorre:
Dit is wel een stuk smaller dan een Twizzy dus tussen de file door gaat heus wel lukken.
Ik zie genoeg ruimte achter de stoel voor eenzelfde zitopstellig als bij de Twizzy dus daar kan je ook heus je tas wel kwijt.
laminaatplaat zegt
piaggio mp3 met deuren en een dak, die is tenslotte ook te rijden met een autorijbewijs.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/20/rijtest-piaggio-mp3-hybrid