In het persbericht over de hybride Yaris haalde Toyota al even aan dat ze ook een volledig elektrische auto meenemen naar Genève, en dit is hem dan: een klimaatneutrale iQ. Na jarenlang met hybride technieken te hebben gepionierd werd het ook hoog tijd voor een EV-modelletje natuurlijk.
Deze EV is een vierde toevoeging in de milieuvriendelijke lineup van Toyota, naast de full Hybrid (HV), Plug-in Hybrid (PHV) en Fuel Cell Hybrid (FCHV). De iQ maakt gebruik van de bestaande Hybrid Synergy Drive-technologie, en kan een bereik van 105 kilometer halen. De accu’s liggen traditiegetrouw in de bodem van de auto, en dus belooft Toyota dat er nog steeds vier mensen in passen, hoewel dit waarschijnlijk is gebaseerd op vier Aziaten, die doorgaans wat kleiner van stuk zijn dan wij.
Zoals de titel al aangeeft is het een conceptmodel, waarmee in 2011 in Europa getest zal worden. Vanaf 2012 moet hier een productierijp (Europees) model uit rollen, dat via een leaseconstructie aan de man gebracht gaat worden.
MichaelvdBroek zegt
ziet er toch niet uit, majah alles voor het milieu he..
tjorque zegt
@MichaelvdBroek: maakt het uit wat er onder de kap ligt ofdat een iQ lelijk is? Of vond je de iQ sowieso lelijk? Dan is je opmerking over het milieu helemaal niet relevent…
laurensje zegt
De iQ maakt gebruik van de bestaande Hybrid Synergy Drive-technologie, en kan een bereik van 105 kilometer halen.
???
potver7 zegt
@laurensje: Waarschijnlijk wordt hier bedoeld dat verschillende technieken van de hybrides gebruikt worden in deze EV, bijvoorbeeld het terugwinnen van remenergie. Alleen zijn de accu’s wat groter en zit er geen verbrandingsmotor in voor als de prik op is.
Citrofiel zegt
Wat zou het publiek voor zo’n autootje zijn? Aangezien de verkopen nog in hun kinderschoenen staan zijn de prijzen heel hoog en hoef je op particuliere kopers niet te rekenen. Producten van elektrische auto’s zouden zich dus meer moeten richten op bedrijven. Maar wat heeft een bedrijf aan zo’n hippe 3+1? Net niks eigenlijk… :?
Justawheelchairguy zegt
Binnenkort dus ook een elektrische Aston Martin?