
Het is alsof de duvel er mee speelt: na de (ietwat voorspelbare) rant van ondergetekende eerder vandaag, komt Toyota ineens met een 400+ pk hybride Yaris op de proppen. Ze noemen hem zelf Hybrid-R, wij noemen hem ‘viYagra’.
Vooralsnog hebben we alleen een teaser die niet bij naam wordt genoemd, maar onze Chef Kleurplaat, Ricardo (hier te zien na afloop van de laatste autoblog-borrel), maakte hem wat lichter. Et voila: daar staat ineens een 400 pk Yaris Hybrid met elementen uit de aandrijflijn van de TS030 Le Mans-racer.
Ja, natuurlijk, het is een concept dat we nooit met 400 pk op de weg gaan zien, maar het lijkt er op dat Toyota verwoede pogingen doet zijn stoffige hybride-imago wat op te poetsen. En niet alleen hybride, in Japan introduceerden ze deze week (na een eerdere conceptversie) de Vitz (Yaris) GRMN Turbo, met 152 pk en 206 Nm. Het wordt nog wel eens wat met de grootste fabrikant ter wereld.
De Hybrid-R debuteert de komende maand op de IAA, verdere details volgen.
Update: Meer info over dit Yaris pr0nproject. De aandrijflijn bestaat uit een door Toyota Motorsport ontwikkelde 1.6 ‘racemotor’ en twee elektromotoren, waarbij het vermogen over vier wielen wordt verdeeld. Net als bij de TS030 HYBRID Le Mans-raceauto wordt de teruggewonnen remenergie opgeslagen in een supercondensator.
Juke R eat your heart out. Ik zou het wel mooi vinden. Misschien dan ook aan AM verkopen als opvolger van de Cygnet
@r2d2: wat voor een vergelijking is dat nou weer?
@trident: een auto die niet ‘designed’ is voor veel pk’s veel te veel vermogen geven en er mee scheuren? Met wat tupperware aan de buitenkant om het cool te maken…
@r2d2: of, in vergelijk met de IQ…een kleine stadsauto (nu met genoeg pk’s om AM waardig te maken)
Voorsprong door techniek heet dat.
@norge: I see what you did there!!!!111!onehundredandeleventyone!!11!
In tegenstelling tot dit ding rijden er al een paar Juke-R’s rond.
En met de elektronische wegliggingscontrole van een GT-R. Ik zie geen enkele hybride Toyota daar zo snel bij in de buurt komen.
Hoe graag Toyota en alle Priusrijders dat ook zou willen
@n54coupe: volgens de gemiddelde AB-tiener gaat het toch alleen maar om de stoplichtsprintjes, bochten nemen is overrated…
@gedwongenleaser: moet jij niet aan het werk zijn?? :)
@soes750: ik ben anders reuze druk vandaag, 1 of 2 comments per dag op Autoblog brengt daar geen verandering in ;)!
@gedwongenleaser: ik had niet anders verwacht.
@gedwongenleaser: Launchcontrol van een GT-R is niet snel te overtreffen. Die dingen gaan behoorlijk af vanuit stilstand. Daar loop je met een surplus van 300kg batterijen niet snel op in.
Ik zeg er absoluut geen nee tegen als ie echt zou komen! Wel jammer dat die gepeperde Vitz/Yaris niet voor ons is. Oh ja @sir_smokalot: bij de een na laatste zin, vanaf het nog wel, mis je daar niet wat woorden?
Check! Van de Vitz GRMN worden trouwens slechts 200 stuks gemaakt. En ze hebben meer koppel dan een GT86 :)
@sir_smokalot: volledig pff topic maar waarom nog geen berichten over de heropening van de Saabfabriek Smoke?? Toch een historische dag gisteren!
Omg… waar ruil ik de mijne in!? :D