De Mirai oogt helemaal zo slecht nog niet in diens tweede verschijning, maar Toyota Modellista doet een poging om hem nog cooler te maken.
Tsja, waterstof. De één vindt dat elektrisch de toekomst is en dat het op die manier blijft, maar er blijven vele mensen die het voordeel van waterstof zien en die hele elektrische hype maar eens weg willen hebben. In theorie klinkt het zo mooi: ‘je tankt water’ en dat hebben we genoeg op de wereld. Ook kun je veel makkelijker een grote actieradius realiseren.
Haken en ogen
Land je echter weer met beide benen op de grond, dan zal je op wat problemen stuiten. Waterstof is géén water, maar een bewerkte stof op basis van water. Het is licht ontvlambaar, zodat explosies met waterstof ook kunnen gebeuren. Goed, dit beide klinkt als nadelen van benzine waar niemand van wakker ligt. Maar zoals Volvo al zei: waterstof is ruk. Waterstof kent namelijk twee veel grotere problemen. Ten eerste: er is qua infrastructuur niet zo in geïnvesteerd als elektrisch rijden. Je kan in Nederland op precies vijf plekken tanken. Dan ineens besef je weer dat een klein land vrij groot kan zijn.
Toyota Mirai
En ten tweede zijn er nog de auto’s zelf. In Nederland zijn er twee: de Hyundai NEXO en de Toyota Mirai, de waterstof-equivalenten van een Tucson en een Prius. Het is echter veel duurder om een NEXO/Mirai aan te schaffen dan een Tucson/Prius, beide kosten ruim over de 70.000 euro met de Mirai zelfs tegen de 85.000 euro aan. Daar kun je ook een dik aangeklede Mercedes E-Klasse voor kopen. En dan nog een nadeel wat vele autofanaten hadden: vooral die Toyota Mirai, echt mooi is het niet.
Poging twee
Dat even allemaal ter intro, want zoals we allemaal weten heeft Toyota de Mirai voorzien van een knapper koetswerk. Van een Prius met controversiële stijlelementen naar een soort waterstof-aangedreven Camry. Echt niet slecht en een stuk cooler dan die originele Toyota Mirai. Maar het kan nog cooler.
Modellista
Als je een Toyota cooler wil maken, kun je op meerdere plekken terecht van Toyota zelf. Toyota Racing Development (TRD) bijvoorbeeld, of recenter natuurlijk Gazoo Racing (GR). Dat zijn meestal auto’s onder een sportlabel. Als verfraaiing je ding is, moet je terecht bij Modellista. Die hebben een nogal unieke stijl wat betreft bodykits, maar als dat je ding is: de Toyota Mirai is vanaf nu beschikbaar met een Modellista bodykit.
Bodykit
De Toyota Mirai door Modellista is relatief subtiel. Normaliter springen de dikke bodykits van de Toyota-huistuner direct in het oog, maar hier gaat het om kleine wijzigingen. Maar goed, je moet oog voor detail hebben. De bumpers liggen rondom wat lager bij de grond en zijn voorzien van chromen stijlelementen. Mocht dat niet genoeg zijn, dan krijg je ook gestileerde spiegelkappen en deurgrepen. Met de velgen wordt niks gedaan en dat betekent ook dat de ‘stance’ hetzelfde is. Ondergetekende is geen fan van wielen die net iets te ver in de wielkast duiken, maar goed, persoonlijk. Het is allemaal optisch, Modellista bemoeit zich niet met de prestaties van de Toyota Mirai.
Heeft waterstof dan eindelijk de ‘cool’ die het nodig heeft? Of wacht je liever op wat een Toyota GR Mirai zou kunnen worden in plaats van deze Modellista?
jaggie zegt
De nadelen die worden genoemd van waterstof (weinig tank punten en weinig keus in modellen) zijn beide een “keuze” van de industrie. Op de een of andere manier heeft men bedacht dat het elektrisch moet worden en daarom is niet geïnvesteerd in infrastructuur en ontwikkeling. Zoals dit wel voor elektrisch is gedaan. Want ook daar waren diezelfde nadelen pakweg 10-15j geleden. Zonde want het concept is vele malen beter dan elektrisch waar je die zware dure en vol kostbare grondstoffen accu moet meezeulen. Kennelijk is de lobby niet goed geweest voor waterstof maar ik kan mijn vinger er niet op leggen waarom het niet doorzet. Waar blijft de waterstof-Elon?
ktm690sm zegt
@jaggie: BMW is ook druk met waterstof en komt volgensmij binnenkort met de eerste auto van een reeks. Snap je punt wel!
flatoutmarten zegt
@ktm690sm: BMW maakte lang geleden al een 7-serie die waterstof op conventionele wijze verbrandde in een V12.
maotje zegt
@flatoutmarten: als er al ooit op waterstof gereden gaat worden is dat echt niet meer op conventionele motor zoals bmw dat toen deed. Dat gaat nooit gebeuren.
flatoutmarten zegt
@maotje: Nee, dat lijkt me inderdaad sterk. FCEV is bij waterstof de enige weg vooruit.
spartannl zegt
@jaggie: +1
tvr1974 zegt
@jaggie: waterstof is ook electrificatie. Verschil is de manier waarop. Bij de ene is de brandstof al kant en klaar en laad je uit de muur. Bij de ander gebeurt dit proces door de motor in de auto. Die zet de waterstof om in electra en voila een auto die rijdt. 2e proces is idd het betere(efficiënter) maar ook explosiever. LPG is ook nooit door velen begrepen..je rijdt immers toch met een bom in de auto hoe veilig ook.
jaggie zegt
@tvr1974: ja eens, beide elektrisch maar de “opslag” is anders. Ik heb trouwens ook wel andere geluiden gehoord over hoe gevaarlijk het nou echt is zo’n tank. Schijnt bijv wel een compacte explosie te zijn. Benzinetank is natuurlijk ook niet top qua brandveiligheid haha. En een accu heeft ook zo z’n problemen
flatoutmarten zegt
@tvr1974: Wanneer je zegt dat waterstof efficiënter is, vergeet je voor het gemak de enorme hoeveelheden stroom die nodig zijn om waterstof te produceren uit water. Met iedere, extra omzetting verliest het proces aan efficiëntie.
mashell zegt
Ook 10-15j geleden hadden we zelfs in het diepe oosten van het land al stroom uit het stopcontact, zelfs al 3 fase stroom. De overschakeling naar elektrisch rijden is gewoon gemakkelijker dan naar waterstof rijden. Dat zou alleen kunnen als een partij als Shell enorm daarin zou gaan investeren. Dus Ben van Beurden zou je waterstof Elon kunnen zijn maar ook die lijkt er niet echt in te geloven.
jaggie zegt
@mashell: ja dat is idd een punt. Toch blijf ik ergens het idee hebben dat er meer speelt waarom waterstof niet van de grond komt. We kunnen als wereld er niet de handen voor op elkaar krijgen, zoals dat ooit wel voor elektrisch laden is gebeurd. Wie weet dat het voor waterstof ooit nog komt, de techniek lijkt zo mooi, schoon, compact etc. Next gen wellicht
maotje zegt
@jaggie: omdat waterstof produceren enorm verl energie kost en dus veel uitstoot! Als je dan een alternatief hebt dat dat probleem niet heeft is de keuze niet zo moeilijk.
flatoutmarten zegt
@jaggie: Het concept is vooral beter vanwege de snelheid van tanken, die vergelijkbaar is met benzine/diesel/lpg.
En je hoeft inderdaad geen grote accu’s te maken en mee te zeulen.
ingloriousleon zegt
Belangrijkste nadeel van waterstof wordt niet genoemd: het kosten gigantisch veel elektriciteit om waterstof te produceren. Daar kunnen de windmolens of zonnepanelen op dit moment bij lange na niet aan voldoen. Dus kom je weer terug bij fossiele brandstoffen.
mashell zegt
Het rendement van waterstof is inderdaad onacceptabel laag. Maar dat is het rendement van verbrandingsmotoren eigenlijk ook maar dat heeft ons nooit echt gestoord.
maotje zegt
@mashell: omdat we er nooit zo mee nbezig waren op de laatste 10 a 15 jr na
toyotafortuner zegt
Ja hoor, geslaagd!
henkiebb zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
thjvanvlerken zegt
Waterstof gaat wel komen, is de betere oplossing voor transport zoals vrachtwagens en busjes. Los daarvan kan het zomaar interessant zijn voor militaire applicaties in de toekomst. Deze wagen ziet er smakelijk uit!
RiKe zegt
De voorkant is niet helemaal mijn ding (vooral het midden), maar de achterkant vind ik wel echt tof. Waterstof kan best een goed alternatief zijn mits het milieubewust getankt kan worden.
560pk zegt
Na de foeilelijke generatie 1 is het niet echt moeilijk om een fraaiere generatie 2 neer te zetten, maar echt mooi is ‘ie nou ook weer niet.
Waterstof heeft het probleem dat je volle tank na een paar weken leeg is, ook als je níet rijdt. Ik woon toevallig vlak bij één van de weinige waterstof tankstations van het land: de enige gebruikers zijn een paar leaseauto’s van de gemeente Rotterdam, maar het is er toch bijna altijd druk! Met monteurs. Volgens mij is de peperdure installatie (kosten meer dan een miljoen) na iedere tankbeurt kapot. En dan is er óók nog de beperking dat het apparaat, nadat iemand er getankt heeft, een half uur tot een uur op druk moet komen voordat de volgende auto zou kunnen tanken. Heb ik al vermeld hoe explosief waterstof is? En duur om te maken? Waterstof als autobrandstof is, in ieder geval het komende decennium, een dwaalspoor.
Dutchdriftking zegt
Best netjes. Maak er nu ook nog een mooie station van en ik ben om.