Er komt een nieuwe zevenzits SUV naar ons land in vorm van de Toyota Highlander.
Hij is groot, praktisch en door zijn hybride aandrijflijn als het meezit nog een beetje zuinig ook. De nieuwe Toyota Highlander komt naar Europa, waaronder Nederland. Dat heeft de Japanse autofabrikant vandaag bekendgemaakt.
In Europa (en dus ook in Nederland) brengt Toyota deze Highlander uitsluitend als hybride op de markt. Een duim omhoog voor de boomers en Gerda’s onder ons. Deze Highlander heeft namelijk een maximaal trekgewicht van 2.000 kg. Ideaal om een sleurhut mee te nemen.
Standaard uitrusting
Dat zal dan wel een lange combinatie worden, want de SUV is bijna 5 meter lang. Met zijn standaard 20-inch lichtmetalen velgen is de Toyota Highlander een opvallende auto voor Nederlandse begrippen. Zijn grote formaat komt de interieurruimte ten goede. Er zijn zeven zitplaatsen en de bagageruimte bedraagt maximaal 1.909 liter met de stoelen plat. De tweede zitrij is verschuifbaar. Zo kan er eventueel ruimte gemaakt worden voor personen op de derde zitrij. Verder maken Apple Carplay/Android Auto, lederen bekleding, een draadloze oplader voor smartphones en een 11 speaker JBL audiosysteem deel uit van de standaard uitrusting.
Aandrijflijn
Zoals gezegd is de Toyota Highlander hier in Nederland een hybride. Het betreft een 2.5-liter benzinemotor met 244 pk en de SUV komt standaard met vierwielaandrijving.
Wanneer komt de Toyota Highlander naar Nederland?
Voor de nieuwe Toyota Highlander moet je nog een klein jaartje geduld hebben. De Japanse autofabrikant stelt dat de 7-persoons SUV begin 2021 naar ons land komt. Een (richt)prijs is niet bekendgemaakt.
fanboy zegt
Al heel lang op de US markt en andere markten beschikbaar, als hybrid, nu toch ineens naar Europa gehaald. Interessant, maar wellicht een beetje aan de late kant.
E550 zegt
@fanboy: de auto is te laat voor wat? De huidige Highlander is pas sinds december leverbaar.
fanboy zegt
Ik bedoel laat alsin deze Highlander is al jaren als hybride leverbaar en was daardoor altijd al interessant geweest voor Nederlandse markt. Ook dankzij belasting regels. Niet dat ze er veel zouden verkopen maar dat gaan ze nu ook niet doen. Toch nemen ze nu wel de moeite.
sleuteltje13 zegt
Boomers en Gerda’s hebben waarschijnlijk geen 7-zitter nodig. Het dashboard vind ik maar een rommeltje, zeker als de klima instellingen 40% van het beeldscherm innemen.
karhengst zegt
Dat scherm zal je wel zo kunnen configureren als je zelf wilt middels een splitscreen optie. Wel apart dat het in de persplaatjes zo wordt gepresenteerd, want onder het scherm lijkt nog een volwaardige clima-unit te zijn voor stoelverwarming/-koeling en temperatuur in het algemeen.
arias zegt
In VS inmiddels een doodnormale auto. Hier in Canada is ie minder succesvol deels doordat men de RAV4 boven de Highlander verkiest en omdat Nissan Murano zeer goed verkoopt. Weet niet hoe die het in Europa zal doen… de Ford Edge bijvoorbeeld was ook geen succes
RiKe zegt
@arias: Dat was vooral omdat die er (als ik me niet vergis) alleen als diesel was. Een auto die zo zwaar is als de Ford Edge, diesel…men koopt als starter een auto voor het bedrag wat je per maand af moet tikken aan wegenbelasting bij de Edge. Een hybride als de Toyota kan nog wel eens (relatief) meevallen
gregorius zegt
Als je dit interieur nou vergelijkt met die Kia Mohave van eerder. Dan is dit toch gewoon janken?
eklasse zegt
Ik zie liever die Harrier.
Dutchdriftking zegt
Mag ik een gokje doen? Meer als vijfhonderd gaan ze er niet verkopen….
eklasse zegt
@dutchdriftking: in 5 jaar?
Uitgaande van verkoopcijfers van de Sorento, Santa Fe, Grand Cherokee en de Discovery gecombineerd met de cijfers van de Camry en de Land Cruiser verwacht ik niet dat ze er meer dan 2 of 3 per maand verkopen.
basman147 zegt
Hangt ervan af hoe ze hem in de markt gaan zetten. Als hij idd rond de 60k gaat kosten gaat het niets worden, maar als ze hem qua prijs in de buurt van een Tiguan Allspace weten te krijgen (+/- 45k) weet ik het nog niet. En doordat de BPM-boete waarschijnlijk een stuk lager zal uitvallen dan de concurrentie zou dat nog wel eens kunnen lukken. De Camry is hier ook verrassend scherp geprijd tov de concurrentie.
eklasse zegt
@basman147: de RAV4 met 2.5 hybride zit al op 45k en is dus vergelijkbaar met de Tiguan Allspace. Deze Highlander wordt daarboven gepositioneerd én is ook echt groter.
basman147 zegt
Nog eens nagekeken op de US website en het gat is idd een stuk groter dan ik dacht, dus een prijs onder 50k zal er wel niet inzitten. Dan zal dit wel geen gigantisch succes gaan worden.
Dutchdriftking zegt
Ik bedoelde minder dan vijfhonderd in de totaal leverbare periode. Maar wellicht kan ik zelfs veilig minder dan honderd zeggen…..
Edge zegt
Als ik die cijfers zo bekijk, zou je inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben. De markt voor dit soort auto’s is in Nederland, mede door ons belastingklimaat, gewoon heel erg klein. Zelfs als het zou lukken om de Highlander door de hybriedeaandrijflijn goedkoper in de markt te zetten dan de concurrentie, zie ik niet heel veel kansen hier in Nederland.
Die auto zal vooral naar Europa gehaald worden voor de landen waar het belastingklimaat voor autokopers- en bezitters gunstiger is en je niet direct tegen een premium prijskaartje aan zit te hikken voor Highlander. Bij Toyota zullen ze vast gedacht hebben dat ze hem dan maar net zo goed in Nederland op de markt kunnen brengen, aangezien de Europese typegoedkeuring er toch al is. En voor de vertaling van de brochures, instructieboekjes en menu’s in de auto hoef je het ook niet te laten, want in België komt de auto ook op de markt.
Ik vraag mij alleen af in hoeverre Nederlandse dealers hierop zitten te wachten. Ik weet niet hoe het doorgaans zit met de financiering van showmodellen en demowagens. Als je als dealer een Highlander voor in je showroom en een Highlander als demowagen moet aanschaffen en je verkopers moet bijscholen voor een auto die ze amper verkopen lijkt mij dat toch zonde van het geld. Vooral als je kijkt naar de website van Toyota. Volgens die site telt Nederland liefst 100 dealers (en nog eens 17 erkende reparatiepunten). Zelfs als je dan zéér optimistisch jouw cijfers verdubbelt zit je nog ruim onder de 1 verkochte auto per dealer.
arias zegt
@Edge: Ja Nederland zal niet de reden zijn dat Toyota de Highlander hierheen haalt. Ik denk dat de Highlander het verhouding in Oost-Europa goed kan doen aangezien ze daar meer van zulke auto’s houden. De Highlander wordt al in Rusland en Oekraïne verkocht. gekeken naar de aantallen, denk ik dat de grootste markten voor de Highlander Duitsland, VK en Zwitserland en eventueel België en Polen zullen zijn.
Richmond zegt
Ik krijg er een beetje een Subaru gevoel bij door de grille.
baklava zegt
Erg vet! Heb alleen liever een fortuner
toyotafortuner zegt
Je riep? ?
Maar ik geef je wel gelijk ja! Ik ben altijd al voorstander van de Highlander geweest. Zelfs als hybride. Maar doe mij mijn naam genoot maar. Mét V6 graag.
s2kdriver zegt
Zal wel storm lopen in de Toyota showroom met al die ‘Amerikaanse’ modellen als de Highlander, camry en
s2kdriver zegt
De Toyota verkopers krijgen in de showroom. Naast de camry en Supra nu nog zo’n hardloper er naast
flik2punt0 zegt
Hybride auto’s met trekgewicht is altijd goed. Jammer dat het dan weer een enorme SUV is.
Papageno zegt
Mooi zo. Zie hem veel in USA rijden en vroeg me af waarom nog niet in NL. Lijkt me een goede concurrent in de lease (hoge restwaarde).
bvdp zegt
Niks mis mee. Mooier dan de RAV 4. Ik zeg: laat maar komen!