Toyota laat de wereld kennismaken met de nieuwe Harrier. Een model dat we nog niet eerder hebben gezien.
Het is vandaag Tweede Paasdag. Een groot deel van Nederland zal nu zo’n beetje ontwaken en genieten van zijn of haar vrije dag. Voor de Japanners (en voor zoveel andere landen) is dit gewoon een dag van noeste arbeid. En uitgerekend vandaag komt Toyota met heet nieuws naar voren. Dit is de Toyota Harrier!
Terug van weggeweest
Het komt niet vaak voor dat een autofabrikant een compleet nieuw model introduceert. Vaak gaat het om een facelift of een nieuwe generatie van een bestaand model. Stiekem hebben we in het geval van de Toyota Harrier ook niet over een honderd procent nieuwe auto. Vroegâh was er al een Harrier. Het model kwam in 1997 op de markt in Japan. Toyota besloot de auto in 1998 te rebadgen als Lexus RX. Tot en met 2013 werd de Harrier in Japan nog wel als Toyota verkocht.
Nu is de Harrier terug van weggeweest. Het concept van dit model is hetzelfde gebleven als in de jaren negentig: een luxe, grote SUV met alle gemakken aan boord. De auto op de plaatjes is nog een prototype. Het model is echter zo goed als productieklaar. Sterker nog, in juni van dit jaar komt er nog een productieversie.
De nieuwe Toyota Harrier krijgt het welbekende Toyota Hybrid System (THS II). Er zijn twee motoren aangekondigd. Een 2.5-liter hybride benzinemotor (218 pk en 222 Nm koppel) en een reguliere tweeliter benzinemotor (171 pk en 207 Nm koppel). De auto moet met zowel twee- als vierwielaandrijving op de markt komen.
Lexus vibes
De SUV voelt bijna als een Lexus aan. Slanke lampen, een grote koets en een luxe afgewerkt interieur. De vergelijking met de RX is snel gemaakt. De Toyota Harrier is 4,74 meter lang, 1,85 meter breed en 1,66 meter hoog. De hybride variant weegt 1.710 kg als voorwielaandrijver, of 1.770 kg met vierwielaandrijving.
In juni krijgen we meer te horen over de nieuwe Toyota Harrier. Het is nog niet duidelijk of de SUV ook naar Europa komt.
lekkerlinksrijden zegt
De vergelijking met de Lexus RX is snel gemaakt, maar deze ziet er beter uit
LaLancia zegt
@lekkerlinksrijden: in vergelijking met een Lexus ziet alles er tegenwoordig al gauw beter uit.
Wat mij betreft halen ze deze Toyota naar Europa. Mooie auto!
phaeton zegt
Wat een hok. Net een F-Pace.
reactief zegt
Inderdaad, schuin van achter lijkt deze qua verhouding op de F Pace. Een compliment, want dat vind ik nog altijd de fraaiste SUV.
mattr zegt
Terug van weg geweest? De Toyota Harrier Hybrid is ook vandaag de dag in veel Aziatische landen te koop.
baklava zegt
@mattr: inderdaad. Zie ze veel rijden.
wjeurs zegt
Zware neus
mattr zegt
https://toyota.com.my/vehicles/suv/harrier
Robert zegt
Het lijkt erop dat Toyota geleidelijk aan afscheid gaat nemen van die overdosis aan geforceerde vouwen en lijnen in de carrosserie? Laten we het hopen. Dit is in ieder geval de best uitziende auto die ze in de laatste jaren hebben gepresenteerd.
Esprit_de_Flandre zegt
Met een spindle-grille is het idd meteen een Lexus. Ik denk dat we deze dus ook wel eerder als Lexus dan als Toyota mogen verwachten hier in Europa.
oochiewally zegt
Toyota is goed bezig de laatste tijd..
Dit ziet er zeker niet verkeerd uit, knappe bak!
eklasse zegt
Ziet er indrukwekkend uit. Ben benieuwd of hij naar Europa gaat komen. Boven de RAV4 is nog plek maar dat is voor Toyota lastig terrein (zie Camry). Als Lexus zou er ruimte zijn tussen de UX en RX maar dan valt hij qua design weer uit de toon.
lekkerlinksrijden zegt
@eklasse: daar zit de NX tussen
eklasse zegt
@lekkerlinksrijden: Inderdaad. In dat geval blijft het een Toyota en ben ik benieuwd of ze hem hier naar toe halen. Qua design denk ik dat hij beter in de smaak valt dan z’n Lexus broers.
cossiekiller zegt
Euhm… Als hij ook verticaal kan opstijgen teken ik ervoor.
87sandyd zegt
@cossiekiller: Precies wat ik dacht. Ideaal ding voor op een vliegdekschip