Lezers die mij een beetje kennen, die weten dat ik geen fan ben van de Prius, maar er toch iedere keer weer over schrijf. Sommigen denken dat ik in een ontkenningsfase zit en diep van binnen sterk verlang naar de technologische snufjes van de Prius. Je mag denken wat je wil, maar mij krijg je niet gek. Wat ik wel letterlijk en figuurlijk een coole feature van de Prius vind, is het schuif-/kanteldak met ingebouwde zonnecellen. Nog niet heel veel auto’s beschikken over zo’n optie. Voorheen vond je dit enkel op de duurdere modellen, maar dat begint te veranderen, want tegenwoordig is de optie o.a. verkrijgbaar op de Seat Exeo.
De energie die het zonnedak opwekt, wordt gebruikt om de auto op warme dagen van binnen lekker koel te houden. Parkeer ‘m dus rustig midden de zon want je stapt nooit meer in een bloedhete auto. Het zonnedak op de Prius wordt in Nederland aangeboden voor 1.250 euro. Da’s best veel geld, want met de airco is het interieur ook redelijk snel op aangename temperatuur. Veel mensen laten de optie dan ook aan zich voorbij gaan, want slechts 12 procent van de Prius kopers wereldwijd vinken de het zonnedak aan op de optielijst.
Dat zijn er nog altijd heel veel meer dan waar Toyota op had gerekend. Bij Toyota gokte men dat 2 tot 3 procent van de Prius kopers het zonnedak zou bestellen. De toelevering van de daken begint een probleem te worden. Gelukkig is er ook een stevig tekort aan accu’s, dus de productie wordt niet enkel vertraagd door het tekort aan zonnedaken. Blijft lastig zo’n populaire auto. (via: allaboutprius)
luis zegt
hij is best mooi vind ik en dat zonnedak gaaaf
VantageR zegt
Tja, als je dan toch “groen” bezig bent, dan ook maar meteen een zonnedak erbij.
Joeri zegt
Audi S6 heeft ook zoiets, wel handig als je in een warm land zit. want het is gewoon altijd cool in je auto!
Duidelijk zegt
Zeer handige functie want het werkt wanneer je het nodig hebt.
Maar ja… 1250 euro blijft veel geld. Maar zoals VantageR al zei: Als je toch ‘groen’ wilt doen, doe het dan fatsoenlijk.
Buyck zegt
Dat is gewoon de toekomst. Wagens aangedreven door batterijen en onderweg nog eens kunnen bijladen door zonnecellen. De Quant van Koenisegg is zo’n voorbeeld het ganse koetswerk is bekleed met flexibele zonnecellen of zonnefilm. Beter kan niet.
kraakensmaak zegt
Als je maar 14% bijtelling hebt maakt die 1250 toch geen ruk uit en vinken mensen in Nederland hem dus aan.
schrijft zegt
Waarom is die Prius zo godsgruwelijk lelijk? De vorige zag er
beterminder lelijk uit.david zegt
Volgens mij is het gewoon een marketing truc om iedere keer te beweren dat de onderdelen voor de prius niet aan te slepen zijn. Moeten ze betere onder leveranciers zoeken.
Fortuna zegt
12%, da’s verdomd veel voor zo’n dure optie, maar die zal vooral in Californië edgenomen worden.
Golf FSI 2.0 zegt
Hoe werkt zoiets? Gaat tijdens parkeren de ventilatie automatisch aan? Of de airco?
Prijs is vergelijkbaar met wat je betaalt voor een Golf zonnedak. Natuurlijk nog steeds duur, maar als je een tweedehands auto koopt, heb je daar geen last van… Volgens mij zijn de prijzen bij Renault een stuk schappelijker.
WieAndersDasAuto zegt
Het is best wel duur maar als je toch van ijsberen houdt heb je er wel wat voor over toch?
MCW zegt
schrijft, wat vind je er nou zo lelijk aan? Ik vind juist dat de nieuwe eindelijk wél geslaagd is. Dynamisch gelijnd en mooie verhoudingen. Neus is ook stuk volwassener geworden. Mensen die zeiken over de Prius doen het vaak alleen omdat ze ergens een hekel hebben aan de Prius zonder dat ze het echt kunnen aanwijzen..
Goeie techniek btw!
Jesper zegt
Correctie: Het zonnedak van de Prius zorgt er niet voor dat de auto constant koelblijft, enkel kun je de ventilatie een paar minuten van tevoren laten beginnen met draaien m.b.v. je contactsleutel, moet je wel in de buurt zijn.
Het is dan nog niet zo dat je in een heerlijk koele auto stapt, alleen de ergste hete lucht is er uit. Maar als ik enkele van mn klanten mag geloven nemen de de optie enkel en alleen voor het schuifkanteldak, en gebruiken ze de feature nauwelijks, enkelingen daargelaten.
BananaFlip zegt
De Prius gaat toch steeds met kleine stapjes vooruit, en als Toyota het nou aandurft de volgende Prius een spannende en sexy uitstraling te geven ben ik ook om.
Jesper zegt
@ BananaFlip:
Dan worden uw gebeden verhoort, want hoewel het geruchten zijn, vordert de ‘Prius Coupé’ of hoe hij dan ook gaat heten al lekker. Er wordt 2011 geroepen als introductie.
Bazanaka zegt
Da’s best veel geld, want met de airco is het interieur ook redelijk snel op aangename temperatuur. >> oorzaak en gevolg?
chef zegt
geloof dat je dit ook al op een audi a8 van bijna 10 jaar geleden kon bestellen…..
timberleek zegt
1250 euro?!
ik doe het voor de helft
ik heb nog een stapel zonnecellen liggen
Bennink zegt
Leuke optie, dat zonne(panelen)dak, maar WAAROM alleen te krijgen met 15″? Op je duurdere uitvoering lever je dus je 17″ velgen (die overigens erg netjes zijn) voor kleinere velgen… :-|
Henk zegt
Was Saab 20 jaar geleden toch al mee bezig?
timberleek zegt
@ bennink
tja het blijven rare japanners ;-)
Marc1986 zegt
@ Bennik: omdat je niet cool en milieubewust tegelijk mag zijn.. ;)
Base zegt
Als ze nou eens een station van de Prius zouden bouwen, dan waren de laatste praktische bezwaren voor gezinnen met kinderen en een hond ook verdwenen. Want zonder trekhaak, en met de beperkte bagageruimte en dakbelasting voldoet-ie net niet aan de behoeften van deze doelgroep. Ik vrees dat ik hem in ieder geval voorbij moet laten gaan wanneer er een lease-auto uitgezocht moet gaan worden.
BaRa zegt
@Buyck: de Quant is niet “van Koenigsegg”, ze hebben alleen het prototype in opdracht van NLV ontworpen en gebouwd.
Jesper zegt
@ Bennink/Timberleek/Marc1986:
Omdat met dat Solarroof het zwaartepunt veel hoger is, en de auto daar niet op getest is. Op 17” zou dit het rijgedrag kunnen aantasten wat (met een kans van 1:10.000) zou kunnen leiden tot ongelukken, en Toyota is nou eenmaal allergisch voor schadeclaims.
Er zijn inmiddels trouwens wél 17” leverbaar i.c.m. Solarroof als dealeroptie, omdat er té veel over geklaagd werd door potentiele klanten die het te lelijk voor woorden vonden op 15”.
Beetje Verward zegt
Uit technische informatie heb ik bovendien geconcludeerd dat de versie met de 15 wieltjes een indirectere besturing heeft dat de 17 inch versie (3,5 vs 2,6 stuuromwentelingen; dat is niet alleen te verklaren door de grotere draaicirkel van 11 meter ipv 10,5 meter).
Daarom heb ik het schuif/kanteldak om maar niet aangestreept.