Toyota heeft onderhand meer special editions van de GT86 uitgebracht dan dat het reguliere GT86’s op jaarbasis in Nederland wegzet, maar dat geeft niet, want in het geval van deze Yellow Limited Edition ziet het er goed uit.
Zoals de naam al doet vermoeden is de gele laktint genaamd Sunrise Yellow over de gehele auto doorgetrokken. (Helaas niet tot aan de remklauwen, waardoor een YC-referentie er niet in zit.) De koplampen hebben een zwart binnenwerk gekregen en ook de achterlichten zijn een paar tinten donkerder. Hetzelfde geldt voor de 17-inch velgen en spiegelkappen.
het interieur is in Keynote Black gestoken, met alcantara op de stoelen en Ashirai-gele stiksels in de deurbekledeing, middenconsole en handrem. Iets dat we als geslaagd kunnen omschrijven, maar bij het optionele aero package wordt dat moeilijker. De add-ons voor de bumpers, zijskirts en de torenhoge achterspoiler moeten je maar net liggen. Zonder opsmuk komt ‘ie toch een stuk cleaner over. De 18-inch BBS-velgen en schokdempers van SACHS zijn dan wel weer een aanrader.
De 2.0-liter boxer bleef onaangeroerd en stuurt nog steeds 200 pk richting de achterwielen, waar je veel leuke dingen mee kunt doen. De Yellow Limited Edition is vooralsnog alleen in Japan beschikbaar, en Toyota kennende wordt ‘ie niet buiten de landsgrenzen verkocht.
Dutchdriftking zegt
Een heel leuke uitvoering. Maar komt er nog een turbo?
lamborgfan zegt
@dutchdriftking: Nee, niet van toyobaru zelf
jaapiyo zegt
Blijft een leuk wagentje met RWD. Jammer dat ‘ie in Nederland uit de markt geprijsd wordt door de CO2 nonsens.
agera zegt
Wat zou het leuk zijn als ze hier zo’n heerlijke zescilinder van bmw in zouden leggen
noodles zegt
@agera:
Waarom de delicate balans verkloten voor een paar pk’s, omdat het interessanter klinkt op het schoolplein?
Die 200pk is meer dan genoeg voor de meeste hier, meer zou alleen brokken opleveren.
lincoln zegt
@noodles:
Toyota Blok is precies 23 kilo lichter dan een Corvette blok !!
Die balans is nogal overrated ..
noodles zegt
@lincoln:
Leuk geprobeert Linc.
A heeft hij het over een 6 in lijn van BMW en niet over een LS.
B is het niet alleen het gewicht van de motor die de balans bepaalt maar de plaatsing.
Die 6 in lijn steekt voor de helft voor de vooras uit en dat is funest voor de balans.
Dat had je ook prima zelf kunnen bedenken, dus ik gun je, je trol momentje.
lincoln zegt
@noodles:
Klopt .. BMW blokken zijn in essentie ook nog hopeloos ouderwets ..
Anyway .. Die zogenaamde perfecte 50/50 balans is verre van perfect ..
Tenzij je beroerde wegligging “perfect” vindt ..
gtwillem zegt
@lincoln: meen je dit serieus of zeg je dit gewoon om ouderwets dwars te liggen?
Ondanks dat een LS een licht en compact blok is, komt er wel een puist vermogen en koppel uit. Je zult veel onderdelen moeten vervangen om alleen al het vermogen aan te kunnen.
Daarbij is de rijbalans compleet naar de gallemiezen, 300-400pk op twee 215 brede Prius bandjes. Dus naast de complete aandrijflijn incl. transmissie en diff zul je ook nog eens het onderstel en remmen aan moeten pakken. Weer extra gewicht. En extra kosten. En dat waren allebei dingen die ze bij de GT86 zo laag mogelijk wilden houden.
@noodles heeft mijn inziens volkomen gelijk.
lincoln zegt
@gtwillem:
Ouderwets dwarsliggen laat ik aan Toyota over ..
Komt ie ..
1205 kg ..
200 pk bij 7000!! Toeren ..
205 Nm bij 6400!! Toeren ..
Een echt verbruik van 1 op 10 ..
En dan alsnog als driftauto in de markt positioneren ..
Daar is een 328 e36 uit 1992 nog modern bij ..
lincoln zegt
1995 ipv 1992 ..
super zegt
@lincoln:
328i uit 95; 190pk, 280nm, 1320kg, zo oneindig veel moderner idd.
biohazardracer zegt
@agera: dan liever die heerlijke 2JZ van de supra
rolov zegt
@biohazardracer: idd.
gieltj zegt
Gaaf hoor, inderdaad zonde dat de remklauwen niet geel zijn.
Owja, ik denk dat een carbon dak ook wel mooi zou staan
norge zegt
Perfect….Alleen Japan? ………..Snik..
Corrado16v zegt
Het valt me nou pas op dat ze 2 horizontale zuigertjes in het logo hebben verwerkt i.v.m. dat boxerblok.
johanhummer9 zegt
@corrado16v: ik zie het indd nu ook pas voor het eerst , beetje slecht van toyota
johanhummer9 zegt
@johanhummer9: shit waar is die editknop , negeer mijn vorige reactie , ik zat met een wankelmotor in me hoofd…..
jobberns zegt
Doe maar gewoon het hele pakket, dus met spoiler en bumpers, maar doe er dan een turbo bij zodat ie ongeveer 300 pk levert, en ik ben tevreden
berlinetta zegt
@jobberns: Of nog beter: het hele pakket erop, juist geen turbo erop maar 200 kg eraf. Dan heb je de ultieme rijdersauto.
reistje zegt
Vind hem er eigenlijk niet mooier op worden. Het is allemaal net teveel, velgen wat te groot, bodykit net iets te veel en de spoiler al helemaal.
rolov zegt
Zoals de 350z gt4 editie. Ik vind hem erg gaaf. En het Is zo zonde dat hij hier zoveel kost.
noodles zegt
@rolov:
Alles wat er op geplakt zit kan je hier gewoon aanvinken, voor de kleur zal je bij de spuiter of de folieboer langs moeten.
rolov zegt
@noodles: ja dan Is hij helemaal onbetaalbaar geworden.
thijsied zegt
Toyota GT86 Autostyle Edition
lincoln zegt
Heb nooit begrepen waarom de uitvinders van de Prius zonodig met een Opel Manta op de markt moesten komen ..
bmw1m zegt
Ziet er goed uit!
Zet maar voor me deurtje neer
turbobrick zegt
Het manco met deze wagen is en BLIJFT op deze manier het vermogen.
Boxer, laag zwaartepunt, mega handling of niet …. 200pk is gewoon anno 2015 NIET genoeg om enig sportief imago te handhaven en doet derhalve afbreuk aan het geheel.
Nu kunnen we hele theorien gaan ophangen en elkaar mietje gaan noemen maar dit is al jaren een klacht van vele eigenaren en dat zijn feiten.
Diiverse kits zijn leuk maar de meeste mensen gaan niet zo ver en willen zoiets af fabriek zien.
Dat dergelijke zaken wel degelijk boeien verklaart ook het immense gamma van snelle midden segmenters en budget sportwagens bij vrijwel ieder merk, kortom er is nog genoeg markt voor.
rolov zegt
@turbobrick: cosworth kit erop en klaar.
turbobrick zegt
@rolov: Mensen die verstand van tuning hebben weten dat het niet ff erop gooien is en klaar.
– Dit behelst altijd veel meer dan de meesten denken
– Tuning staat zelden los van vele andere modificaties om het geheel heel te houden
– evt resterende Garantie op de auto kan je vergeten
– Kwaliteits tuning zoals die van Cosworth is peperduur en maakt een dergelijke auto + kit zo duur dat andere merken erg interessant worden.
Hoop gedoe, kosten en nadelen voor de extra 80pk die Cosworth claimed met een volledig aangepast uitlaat systeem ($$$$$$).
Joepie, 280 pk voor een sportwagentje … Iets wat Hot hatches al een tijdje hebben (al dan niet met een goedkoop ecu kuurtje) en je bespaard een dikke 15 mille euro.
rolov zegt
@turbobrick: daarom worden ze ook niet verkocht in Nederland. In de vs Is dit een ander verhaal maar dat wist je natuurlijk wel. Wat denk je dat de auto gaat kosten in Nederland als Toyota er een charger op zet?
turbobrick zegt
@rolov: In de VS kost zo’n kit ook gewoon $6500 en dan heb je geen uitlaat systeem en de stage 1 kit die er ook nog bij komt kijken. En dan zit alles in een doos.
Wil je dus alles hebben, installed en afgemapped dan ben je rustig 10 mille dollar verder.
10 mille koop je in de VS een splinternieuwe sedan voor, dus ook daar is het dure grap.
In NL te duur ?? Gek he … Die atmosferische trut motor wordt extra belast door de Co2 tax.
Een Turbomotor kan hetzelfde vermogen leveren met een veel lagere uitstoot en verbruik en tegenwoordig kan dat aardig schelen op de nieuwprijs in dit land.
Om maar te zwijgen over de potentie van het blok als dit eenmaal geblazen is af fabriek.
Let’s face it, het Subaru boxer blok is zonder turbo echt NIETS speciaals afgezien van de boxer sound en het compacte (lage design). Dat was altijd zo en zal zo blijven.
De kracht zit hem in hetturbo verhaal en dergelijke dingen ombouwen zijn zeker in dit land niet realistisch.
991gt3rs zegt
Als ze hier nou eens de motor in lepelen van de nieuwe 45 AMG…
rob5nismo zegt
Dikke shizzle zo met dat spiolertje
joost1990_2 zegt
Ik kan me nog de Sloda Felicia Fun herinneren, die was toch nog een tikje geler ;)
jorden zegt
Prijs in combinatie met een “tuning-achtig” uiterlijk gaat hier nooit aanslaan. Je spreekt een jonge doelgroep aan, die hem simpelweg niet kunnen betalen en als lease auto is het ook geen optie.
dutchdriver12 zegt
200 pk is echt te weinig anno 2015. In het sportsegment. Ik vind het qua presentaties geen echte sportauto zoals Toyota hem graag zou willen zien… i rest my case
mrrallycross zegt
Ze snappen het niet hè, meer vermogen!
philipf zegt
Waarom alleen japan?!
toyotafortuner zegt
Zie dit artikel nu pas.
Maar damn wat een dik ding is het