De Toyota GT86 mist maar één ding om briljant te zijn: voldoende pk’s. Nu is er de 14R60, met een aantal aanpassingen aan de versnellingsbak en motor. Krijgen we eindelijk extra pk’s?
Het is één van de leukst sturende auto’s die ik ooit gereden heb: de Toyota GT86. En ik denk dat je hard zal moeten zoeken naar iemand die ermee gereden heeft die daar anders over denkt. Er is echter ook één detail aan de GT86 dat ontbreekt om het een ultiem begerenswaardig karretje te maken. Dat detail bestaat uit ongeveer 50 tot 100 ontbrekende pk’s.
Door dat simpele gemis wordt je zoek gereden door een Golf GTI bij een stoplichtsprint. Tevens zorgt het ervoor dat je op droog gewoon nét te weinig vermogen hebt om de achterwielen aan het spinnen te krijgen, dus een rotonde dwars over lukt eigenlijk alleen maar in de regen of sneeuw. En dus sloeg mijn hart een keertje over toen ik zag dat Toyota een nieuw actiemodel had, gebaseerd op de Griffon concept. Zouden we dan eindelijk die extra pk’s krijgen?
Het bericht begint goed: een verbeterde luchtinlaat en oliekoeler alsmede een high-flow luchtfilter zijn gemonteerd. Ook zit er een lichtgewicht vliegwiel in de verbeterde handgeschakelde zesbak en een high-performance koppeling in de auto. Het resultaat van deze upgrades? Niente. Nada. Niks. Geen extra pk’s, geen extra Nm’s, noppes. Gewoon de standaard 200 pk en 205 Nm die we kennen van de GT86 in basistrim. Het is om te janken.
Je krijgt wel een aanpasbaar onderstel, grotere remmen en een limited slip differentieel. Voor wat uiterlijk vertoon is er een grotere spoiler achterop gemonteerd, alsmede een aerokit rondom, een carbon dak en een diffuser. De centraal geplaatste uitlaat en magnesium velgen in de maat 18 inch maken het plaatje af. De lichtgewicht sportstoelen, oranje stiksels, TRD goodies en een met alcantara bekleed stuurtje moeten ervoor zorgen dat je het gevoel hebt in iets speciaals onderweg te zijn.
Het is allemaal hartstikke leuk en de 14R60 zal ongetwijfeld feller sturen dan een standaard GT86, maar we willen gewoon extra power Toyota, kom op nou! Of de GT86 14R60 ook naar Nederland komt is overigens nog niet bekend, het ding is aangekondigd door Toyota Japan en naar verluidt gaat het om een gelimiteerde oplage van 100 stuks.
MARS zegt
Want er niets meer dan stoplichtsprints en miljoenmiljard peekaa’s…
jzaero zegt
@mars: met 225 brede 18″ banden en 50-100pk meer wordt het gewoon potentieel een leukere auto. De stock GT86 is natuurlijk best leuk, omdat ie zo lekker snel op de grens rijdt, maar als je echt harder wilt en hard wil hoeken, denk ik gewoon dat het chassis nog meer te bieden heeft. Het kan die 200pk makkelijk hebben, en wel meer.
Aquios zegt
@jzaero: Ja hij kan het allemaal wel hebben, maar zodra ze dat allemaal gaan doen dan wordt de auto ook meteen 10x zo duur. Dat is nou juist wat ze bij Toyota niet wilden. Ze wilden hem enigzins betaalbaar houden (nog te duur voor mij, maar goed…)
GerbenN zegt
Wat is het toch ook een lelijk hok, of het nou stuurt of niet
knipperlichtje zegt
@breitling1993: ik vind de subaru inderdaad veel mooier, bijzonder wat een paar uiterlijke wijzigingen kunnen bewerkstelligen
rolov zegt
Er zijn genoeg superchargers te koop voor de gt 86. hier bij dbm verkopen ze ze ook zag ik van de week.
steef2 zegt
Het is inderdaad echt om te janken.! Zo jammer….en een turbo erop schroeven verpest het karakter ook. Is er niet een ECU upgrade van 50 pk oid?
TheVeenmeister zegt
@steef2: Lijkt me sterk.. 50 pk ECU update met een atmosferische motor…
steef2 zegt
@TheVeenmeister: Het lijkt mij ook heel sterk al heeft Cosworth er al wel 30 pk extra uit weten te persen zonder er een turbo op te zetten. Dat is al een stap in de goede richting.
Ik had even gegoogled en kwam dit op de topgear tegen:
‘Tuning house Cosworth – yep, that Cosworth – has announced plans to boost the power of the Toyota GT86 and Subaru BRZ (and Scion FRS across the pond) from its stock 200bhp to a deranged 380bhp.
It’s part of a plan to change the way the company does tuning, ditching the focus from individual components to a complete package of upgrades.
The first of these is for the naturally aspirated 2.0-litre engine in the GT86/BRZ. The first stage is called, unsurprisingly, Stage 1, capable of boosting power to 230bhp.
You get a new free-flow exhaust system with an ‘overpipe’ front pipe and 4-2-1 exhaust manifold with thermal coating (to reduce under-bonnet temperatures), ECU tweaks, a Cosworth performance filtration system and low temp thermostat, and even an exclusive Cossie badge and numbered plaque. Essentially, a big exhaust and a remap.’
Jochempie zegt
200 pk… Maar het massatraagheidsmoment van het vliegwiel en de wielen is afgenomen, dus dat scheelt al in acceleratie. Daarnaast zijn de wielen (en mogelijk deze remmen) verantwoordelijk voor een afname in onafgeveerd gewicht, waardoor de auto veel gemakkelijker en agieler reageert op koerswijzigingen. Ook gok ik dat de stoelen voor een gewichtsafname zorgen, de missende achterbank (staat niet in het artikel) en het carbon dak doen daar ook aan mee. Dat carbon dak zorgt natuurlijk ook voor een (nog) lager zwaartepunt, alsmede het aanpasbare onderstel.
Al met al toch een flinke verandering in de pk/gewichtsverhouding… Maar ja, je hebt meer dan één zinnetje nodig om het uit te leggen in de kroeg. Daar klinkt 300 pk natuurlijk beter..
jzaero zegt
@Jochempie: vermogen went. Is gewoon leuk om op vermogen ook te kunnen driften. Met momentum is het leuk, maar brute power heb je mogelijkheid tot beide. Natuurlijk is wendbaarheid ook een belangrijke factor bij dit soort auto’s, maar ik denk dat vermogens van 250-300pk echt niet overdreven is voor dit type auto. Een gemiddelde hot-hatch zit al op dat soort vermogens.
Jochempie zegt
@jzaero: Vermogen went inderdaad, daarom kun je er maar beter niet teveel van hebben, dan houd je altijd nog iets te wensen over dat redelijk bereikbaar is, of niet? ;)
clarkson zegt
Wat een verschrikkelijk over het paard getild karretje.
jaguarjunk zegt
@clarkson: tot je er wel eens mee hebt gereden..
Onehp zegt
@clarkson: grappig want net Clarkson, de echte, is een fan
clarkson zegt
@Onehp: Ja en hij zegt ook dat hij niet racistisch is…
Onehp zegt
@clarkson: je bent zijn naam niet waardig, de GT86 was zijn auto van het jaar 2012, en deze versie is wss nog veel beter: http://www.topgear.com/uk/car-news/jeremy-clarkson-car-of-the-year-toyota-gt86-2012-12-7
En dit is de laatste reactie die je van mijn krijgt, trolletje.
berlinetta zegt
De motorische upgrades zullen vast wel lekker zijn, maar al die vleugeltjes mogen ze weg laten. Nu is het echt een show-maar-no-go-wagen geworden.
Onehp zegt
@berlinetta: niet noodzakelijk. Bekijk even de autos en tijden in dit lijstje:
http://fastestlaps.com/tracks/tsukuba.html
De Griffon concept waar deze inspiratie van haalt heeft 230pk. Gaan we enkel op pk af dan zou die ergens op plaats 170 komen. Echter, weliswaar op slicks, heeft ie het rondje op 58,4s gedaan, bijna 4s sneller dan een 458 op een 2km circuit…
Deze is uiteraard minder giftig maar zeggen dat het enkel show is, is (te) kort door de bocht ;)
berlinetta zegt
@Onehp: Daar heb je ook wel gelijk in. Maar als deze auto bij een stoplicht staat en eruit getrokken wordt door de eerste de beste leaseslet in zijn diesel dan ziet dat toch raar uit. Alleen de kenner weet wat voor potentie deze wagen heeft.
Onehp zegt
@berlinetta: ik trek me dan ook niet aan wat anderen doen aan het rood licht, racen doe je op circuit ;) en daar is deze toch wel voor bedoeld.
jaguarjunk zegt
Misschien (nog) geen extra pk upgrade om de aandacht op de aankomende Supra te richten?
baasbas zegt
Ze zijn juist slim om niet aan het vermogen te komen. Ze willen een cultauto neerzetten en een groot onderdeel daarvan is dat men er compleet los op gaat. Dus lekker zelf tunen en upgrades zoeken. Allemaal naar eigen smaak.
Als ze hem meer “af” gaan afleveren, zal hij alleen maar duurder worden en je kan er minder makkelijk je eigen stempel op drukken. Over een aantal jaar is dit absoluut de nieuwe Civic bij de McDonalds
rolov zegt
@baasbas: ja is zo Alleen bij ons Is hij daar gewoon te duur voor.
baasbas zegt
@rolov: Een CRX vteckickedinyo was omgerekend bijna 24000 euro in 1992. Doe daar de inflatie bij tot nu en je zit op hetzelfde als nu een GT86 / BRZ. Enige probleem is dat er nu voldoende verkocht moeten worden zodat ze straks goed verkrijgbaar zijn….
trustmeiamanengineer zegt
Ze moeten toch makkelijk meer dan 200pk uit dat blok kunnen peuteren, zelfs zonder turbo of compressor. Valt me een beetje tegen van Subaru. Maar aan de andere kant zijn er zat aftermarket oplossingen als je echt meer power wilt.
Sracerr zegt
Dit is een boyracer lekker zelf tunen in je garage! de standaard auto is vast heel goed en betrouwbaar dus daar liggen veel mogelijkheden. Ik weet niet of deze auto ook in de USA geleverd wordt, want daar zijn denk ik veel meer mogelijkheden en betaalbare onderdelen te verkrijgen. Kun je hier in NL wel weer vergeten of E-bay uitpluizen en transport/douane kosten voor lief nemen in dit ……Land.
rolov zegt
@Sracerr: deze kost in de vs 25 duizend dollar.
Onehp zegt
@Sracerr: http://www.ft86club.com
Het aantal compressor en turbo kits zijn bijna teveel om nog te tellen ;)
utr1984 zegt
Een turbo wil je eigenlijk niet op de GT86, daarmee haal je misschien het gemak in driften juist eruit. Atmosferisch meer pk’s zou dan eigenlijk mooier zijn. Overigens kan je ook op een droog wegdek prima met de Toyo glijden hoor. Vooral als je een laagje rubber eraf hebt gegleden.
Onehp zegt
Standaard is de GT86 erg leuk, maar met wat meer pk en vooral die dip qua koppel bij 4000 toeren weg doet veel voor de “driftbaarheid” bij droog weer. Heb de mijne nu een jaar en is heel plezant rijden nu met 240 atmosferische pk’s en best wat koppel voor een atmo 2l, lekker giftig op het gaspedaal. Ook onderstel wat bijgeschaafd en heb een hele lichte 16″ wielenset eronder voor dat beetje extra stuurfinesse.
baasbas zegt
@Onehp: Welke motorische mods heb je?
Onehp zegt
@baasbas: Vermogenswinst komt voornamelijk uit een ander uitlaatspruitstuk (FT86SpeedFactory UEL catted) en een OFT remap op ethanol (E85). Op benzine is de winst minder (~220pk), maar de dip in de koppelkromme is weg. Het is mogelijk om er meer vermogen uit te persen maar heb liever iets betrouwbaarder en niet te luiddruchtig dmv katalysator (ben geen petje ;) ).
ds3thp zegt
Leuk model, en zou er ook best graag eens een stukje mee sturen, gewoon om het te ervaren!
Bovengenoemd model lijkt meer op een soort van Trackday Pakket. Minder gewicht want lichtere stoelen en ontbreken van de achterbank. Grotere remmen, bredere banden etc.
Zal trouwens wel het nodige kosten denk ik zo……
proost zegt
Waarom geen limited slip diff lepelen in de standaard GT86? Heb nooit gesnapt waarom dat alleen in de “hardcore” versies van vele auto’s standaard zit. De zwaarste niet-M 3-serie mist zelfs een deftig gelimiteerd differentieel (en zelfs de M135i).
Onehp zegt
@proost: zit er gewoon op hoor hier in europa. Zijn enkel een paar basismodellen op sommige markten die zonder geleverd worden…
Volledig standaard GT86 tijdens de lauch (het probleem is eerder het gebrek aan stuurkunsten bij de meeste niet-drift professionals ;) ):
https://www.youtube.com/watch?v=yGleQH-frJk
toyotafortuner zegt
Wel lekker hoor deze pakket!
v60polestar zegt
Die spoiler op de achterklep zou ik er meteen afhalen