En da’s jammer.
In de eerste helft van de jaren ’90 werden de razendsnelle Groep C-racers dankzij een reglementswijziging gedegradeerd tot museumstukken. Zonde, maar Toyota zat niet bij de pakken neer en ontwikkelde de GT-One TS020, die in 1998 en 1999 deelnam aan de 24 uren van Le Mans.
Het reglement schreef voor dat de GT1-racers in die tijd ruimte moesten hebben voor een koffer aan boord, een ietwat kunstmatige manier om de link met straatauto’s te leggen. Toyota was echter zo gewiekst om te stellen dat de benzinetank ruimte bood voor bagage, mits er geen benzine in zat. De organisatie? Die ging doodleuk akkoord met de redenering van de Japanners. Mooie tijden.
Van deze brute raceauto werd welgeteld één straatversie gebouwd (volgens sommige bronnen twee), een beetje à la de Porsche 911 GT1 van 1998. Het piekvermogen van de 3.6 liter twinturbo V8 ligt (met restrictors) op ruim 600 pk bij 649 Nm aan koppel. Beide waarden worden opmerkelijk genoeg gehaald bij 6.000 tpm.
Dergelijke cijfers resulteren in combinatie met het gewicht van 900 kg in uiterst behoorlijke prestaties. De GT-One vlamde van 0-100 km/u in 3,6 tellen en de top ligt ergens rond de 365 km/u. Het ding zou de 160 zelfs halen in een oogbalverpulverende 5,9 seconden en de kwartmijl duurt met dit beest slechts 10,7 s bij een eindsnelheid van 229 km/u.
Om de auto “geschikter” te maken voor straatgebruik werd een iets hogere spoiler gemonteerd en kwam de auto hoger op de veerpoten te staan. Om emmissieredenen kreeg de GT-One bovendien katalysators. Helaas bracht het avontuur op Le Mans niet het gewenste succes en Toyota verbrandde enkele jaren later de nodige miljoenen in de Formule 1. Maar één ding is zeker: de GT-One is een brute racer zoals we die vandaag de dag niet meer tegenkomen.
Jochempie zegt
Holy shit! Dat dit de straat op mocht!
benzinehoofd zegt
@Jochempie: Mag nog steeds, hoor.
toyotafortuner zegt
Wat een sexy apparaat zeg!
Dutchdriftking zegt
Doe mij er maar eentje voor in t weekend. Leuker dan die KTM van net.
reggie-boy_rood zegt
KLM
sportevo zegt
Mooie auto, al was het puur omdat het een raceauto voor de straat was.
Past in het rijtje van de CLK GTR, 911GT1, en Nissan R390. Niet bij de McLaren F1, die is m.i. andersom ontwikkeld.
Rick-dos zegt
Eeuwig zonde hoe de FIA toentertijd Group C en DTM de nek heeft omgedraaid. Maar ja, het dreigde populairder te worden dan hun kroonjuweel F1 en dat mag dus niet.
Heden ten dage zijn ze ook bezig om F1 de nek om te draaien, maar dat komt eerder door incompetentie dan dat er bewust voor gekozen wordt…
desjonnies zegt
@Rick-dos:
Maar ik herinner me dat in de zeventiger jaren, ja ik ben zooo oud, we altijd met de hele familie, inclusief zussen (die wisten wat een bougie was !) rond de buis gekluisterd zaten
‘voor de Porsches te zien ‘ en Formule 1 eigenlijk altijd een deelnemersveld had van 623 wagens, waarvan er uiteindelijk 9 finishten en er gemiddeld drie coureurs het loodje legden !
Rick-dos zegt
@desjonnies: Heb gelijksoortige herinneringen. Alleen dan niet met de hele familie maar wel met mijn vader. Hij kon mij alles vertellen over autotechniek en elke vraag beantwoorden die ik had. Mooie tijd.
F1 was toen ook mooi om te kijken. Eigenlijk is F1 bergafwaarts gegaan na de strijd tussen Senna en Prost eind jaren ’80 begin jaren ’90. De strijd tussen Mansell en Senna en daarna Schumacher, Hill, Villeneuve en later Hakkinen was wel leuk, maar had toch niet dezelfde magie.
theyoungsaablover zegt
Dik, maar dat interieur…
ronin1130 zegt
Soms was vroeger toch alles beter…
En dat geldt in grote mate voor de autosport.
Waar is de tijd dat er nog van vele racewagens ook straatversies dienden te worden afgeleid…
niekie1999 zegt
Ik hoop echt dat de geweldige gt-1 klasse met bijbehorende homologatieversies terugkeren op le mans/ in het wec kampioenschap
dutchcorvette zegt
Ziet er best nieuw uit. Ook qua looks
desjonnies zegt
– Er is nog altijd een plek ingeruimd in Toyota’s enrom GROTE prijzenkast voor de Le Mans overwinning -echt waar –
– Er ging er eentje ’s nachts kapot ergens in een uithoek van Le Mans, maar Japanners zijn Japanners, er werd discreet een rode hoes over de kapotte wagen heengetrokken !
Ik bedoel, als je dit geweld ooit hebt mogen zien, de 905 Peugeot’s de letterlijk oorverdovende Mazda’s, de GT1 Porsha en de Joest-Hagenuk-Porsha, dan dan is de meeste moderne innovatie DIESEL eigenlijk waardeloos.
Pinkt een traantje weg ………..
http://www.lemans-models.nl/1997/1997LM07_car3.JPG
kars zegt
Ach, tegenwoordig kun je altijd nog bij Ultima terecht voor road legal racer.
Of die hetzelfde gevoel geeft, is een tweede.
tcetje zegt
Krat bier??
janjaspar28 zegt
1 woord: HEBBEN!!!
csx3000 zegt
Weer eens wat anders dan een Prius…
norge zegt
Toyota, volgens sommigen een saai merk….
Edge zegt
@norge: Dat de gemiddelde mens Toyota saai vindt kun je ze niet kwalijk nemen, toch? Dat volk kent Toyota enkel van de stadsgebakjes en hybrides, en dan is Toyota ook best wel een saai merk. Dat Toyota een hele toffe racehistorie met o.a. Le Mans, Formule 1 en WRC hoofdstukken heeft, weet het gros van de mensen niet. Maar dat zijn dan ook geen echte autoliefhebbers.
racerx zegt
In Gran Turismo 2 kon je ‘m kopen en oppeppen naar 900+ pk. Great success!
Toch zonde dat er niet echt meer 1 op 1 kopieën van racers gemaakt worden voor straatgebruik.
maurits123 zegt
@racerx: Klopt, geweldige auto om mee te rijden.
Edge zegt
Wat is het toch ook een heerlijk apparaat! En tegelijkertijd word ik er ook een beetje verdrietig van. Verdrietig, ja, omdat tegenwoordig bijna geen enkele fabrikant nog zulke racemonsters voor de openbare weg meer maakt. Het enige dat nu nog enigszins de uitstraling van Le Mans auto voor de openbare weg heeft is de Radical RXC…
gieltj zegt
Eigenlijk een soort Radical, die zijn toch ook gewoon straatlegaal
michaelb zegt
Leuk speelgoed! Wat deed hij zonder restrictors?
FB_100001316097469 zegt
Als ik auto’s zoals deze zie,dan moet ik altijd aan de Dauer 962 Le Mans denken.
mrrallycross zegt
Gouwe tijd!
FieRo zegt
Ik heb hier nog een autohoes liggen van een GT-one ! Ik denk van de racer. Komt van een duitse coureur. Ik heb die hoes eens uitgelegd en inderdaad achterin ruimte voor een grote spoiler… Wie weet er een eigenaar? Ik heb zn hoes ?. GT-one logo staat erop. Ik wist niet waarvoor die was, wel na google.
rd1991 zegt
@FieRo: even naar Keulen rijden en dat ding verpatsen aan die jongens voor die straatuitvoering.
bullzeyersn zegt
@rd1991: en dan ook ff een reportage maken van t museum maken. Daar staat een automobiele porno collectie waar alles van gaat staan behalve t horloge
FieRo zegt
@bullzeyersn: bedankt voor de tip, ik ben onderweg
zoutdropje zegt
Radical komt aardig in de buurt.
kennone zegt
Dit wil je gewoon hebben!!!
Hupke zegt
Dat die tijd eens terugkomt … de audi’s, porsches, toyota’s, nissans, bentleys,… die meedoen maar dan te koop voor op straat, dat zou Monaco pas een levendig stadje maken.
clarkson zegt
Dit is wel heel erg gaaf hoor. Leuker gaat het echt niet worden voor op de straat!
hansjepansje zegt
Lijkt toch bijna zo’n zomersproeten
hahaha
hansjepansje zegt
Saker
hansjepansje zegt
Lijkt toch bijna zo’n Saker
hahaha