Naar het schijnt wil de grote baas van Toyota graag meer onderscheid tussen de Toyota GR 86 en de Subaru BRZ.
Toyota heeft plechtig beloofd geen saaie auto’s meer te bouwen. Vooralsnog lijkt deze missie aardig te lukken. Toyota weet zelfs petrolheads (weer) te enthousiasmeren met de nieuwe Supra en een heuse rallyspecial: de GR Yaris. Maar er zit meer in de pijplijn.
Ook de Toyota GT86 gaat een comeback maken. Hij gaat nu alleen geen GT86 heten, maar GR 86. Deze naamswijziging is op zich geen gekke move. Iedereen snapt dat het de opvolger is van de GT86, maar Toyota heeft intussen wel mooi hun nieuwe sportlabel Gazoo Racing in de naam weten te verwerken.
De GR 86 zal wederom geen opzichzelfstaand model zijn, maar een tweeling vormen met de Subaru BRZ. Die heet nog wel gewoon BRZ. Dit model is vorig jaar al geïntroduceerd. Een kleine anticlimax was het wel, want de auto was niet zo nieuw als Subaru deed voorkomen. Het ‘compleet nieuwe model’ voelde vooral aan als een grondige facelift, wat het in feite ook was.
Je zou denken dat de introductie van de Toyota GR 86 niet lang meer kan uitblijven, maar dat gaat toch nog wel even duren. De auto zou eind dit jaar onthuld worden (wat al een jaar later is dan de BRZ), maar mogelijk wordt dit nu nog verder vooruitgeschoven. Dat meldt het Japanse Best Car Web.
Dit is slecht nieuws voor de liefhebbers van sportieve Toyota’s, maar toch ook weer niet. Naar verluidt is de reden voor het uitstel namelijk dat Toyota de auto meer wil onderscheiden van de BRZ. Dat kunnen we alleen maar toejuichen, want dit zal vast niet betekenen dat de GR 86 een slechtere sportauto wordt dan de BRZ. Dit zou de wens zijn van CEO Akio Toyoda, die zelf een echte petrolhead schijnt te zijn.
Volgens de Japanse website krijgt de GR 86 wel gewoon dezelfde aandrijflijn. Een 2,4 liter boxermotor dus. In de BRZ levert deze 231 pk, maar mogelijk gaat Toyota daar nog wat meer van maken. Volgens de berichten uit Japan gaan ze ook nog wat aanpassingen doen aan de versnellingsbak. We zijn benieuwd. Nu maar hopen dat de Toyota GR 86, in tegenstelling tot de BRZ, wél naar Europa komt.
pindakoning zegt
Ik heb het idee dat Toyoda een sterke leider is die daadwerkelijk het merk (verder) de goede richting op duwt. Wat een verschil met voor de buitenwereld vaak onzichtbare ceo’s van de Duitse merken
mashell zegt
@pindakoning: hmm. Ik betwijfel of het concept van een “sterke leider” nou wel zo goed is (dat vereist een zwakke populatie en wordt al snel een dictatuur) en of Toyota nog wel in de goede richting beweegt. Ooit liepen ze ver voor met de hybride techniek maar nu lijken ze op alle fronten achter te lopen (brandstof, hybride en elektrificatie).
willemveenstra zegt
Toyota is goed bezig! Focus is op laag gewicht in tegenstelling tot de zware duitse bratwursten van 1600kg plus.
ericc zegt
Mogen we na de Z4/Supra dan een Z2/GT86 verwachten?
ramshoek zegt
De ‘geheel nieuwe’ BRZ als tegenvaller bestempelen omdat het slechts om een uitgebreide facelift gaat, is een beetje raar. Van een Golf 8 accepteren we dat toch ook?
Een GR86 met een meer afwijkende, scherpere styling. Laat maar komen. En ik verwacht dat die ook wel naar Europa komt. De BRZ komt niet. De gemiddelde CO2 uitstoot van Subaru is al veel te hoog voor de Europese wetgeving en de BRZ zou die niet naar beneden trekken.
Maar Toyota maakt genoeg hybrids en Aygo’s om als enige grote fabrikant binnen de CO2 boetegrenzen te blijven. Daar zal zo’n GR86 niet veel aan veranderen.
cossiekiller zegt
Dank u wel Subaru voor de schitterende motor.
Wij gaan er nu nog verbeteringen aan aanbrengen, zodat niemand jullie BRZ nog koopt.
Idd, goed bezig, dat Toyota.