Toyota werkt aan versies van de GR86 met een driecilinder turbo. Klinkt als een downgrade, maar we mogen er blij mee zijn.
Toyota doet hun best om een rots in de branding te zijn voor mensen die in deze moeilijke tijden een leuke sportieve auto zoeken. De GR Yaris slaat in als een bom, de GR Supra doet denken aan goede oude tijden en dan is er natuurlijk nog de GR86. De opvolger van de GT86 is zo simpel als een sportauto wordt, met eindelijk een beetje vermogen erbij. Voorin ligt een Subaru-motor: de 2.4 liter grote boxer zonder turbo’s en dergelijken, die nu 234 pk levert. Genoeg om van deze lichtvoetige coupé een kekke sportauto te maken.
Toyota GR86 met driecilinder
Toyota kijkt nu echter naar een nieuwe motor voor de GR86. Een driecilinder. Dat klinkt als een grote downgrade en qua motorgrootte is dat natuurlijk waar. Qua vermogen is het overigens een fijne upgrade. Het gaat namelijk om de G16E-GTS, die je kunt kennen uit de Toyota GR Yaris en Corolla. Een 1.6 liter driecilinder turbo dus met 261 pk. En ja, Gazoo Racing heeft al een paar exemplaren van de GR86 met driecilinder gebouwd. Waarom ineens deze motor voor de auto?
Racen
Initieel wil Toyota gaan racen met de driecilinder GR86 in de Super Taikyu serie in Japan. Motorsport is waar Gazoo Racing goede testresultaten haalt, aldus Gazoo Racing’s hoofdingenieur Naoyuki Sakamoto. Later gaat het team besluiten of deze motor het ook gaat schoppen tot de straatversie van de GR86. Maar dat is niet alles: deze motor kan voor ons als petrolheads ook iets moois betekenen.
Synthetische brandstof
Sakamoto zegt namelijk dat de driecilinder in de Toyota GR86 een perfecte test is voor Toyota’s nieuwste proeven met klimaatneutrale en synthetische brandstoffen. De auto is dus een stap voor Toyota om te kijken of ICE-aandrijving nog kan blijven leven. Hoezee! Waarom er dan zo moeilijk wordt gedaan met het vervangen van de originele motor in de GR86: Toyota wil de ontwikkelingen doen met hun eigen materieel en niet met een motor die eigenlijk van Subaru is. De G16E-GTS is de motor waarmee Toyota momenteel goede zaken doet.
Kortom: een testplatform voor synthetische brandstoffen en de driecilinder is wellicht een manier om de Toyota GR86 nog wat meer pk te geven. Een interessante ontwikkeling. (via CarSales)
live4life zegt
Daadwerkelijk interressant autonieuws zonder clickbait, flauwe humor of krampachtig populair taalgebruik! Het kan dus toch nog! Dank u.
iannuzi zegt
Gelukkig, ik ben niet de enige die er zo over denkt.
@Loek: meer artikelen plaatsen. Doe je goed!
ukbob zegt
Yes!
991gt3rs zegt
Inderdaad zeg, amen! Wat een fijn artikel. En belangrijk: zonder Enfin!!!!!
berlinetta zegt
Dit zijn idd de artikelen waarvoor ik naar AB kom. Graag meer van dit en minder artikelen over laadtijden en tarieven.
bluebluered zegt
Interessant maar toch niet volledig juist, er is geen hoop voor een betaalbare GR86 in Nederland zónder gigantische BPM boete. Toyota heeft al bevestigd dat deze 3cil in de 86 énkel een test is voor synthetic fuels en zal gebruikt worden in een raceserie. Er komt geen productieversie. En zelf al zou die er wel komen om een of andere reden, komt ze niet naar Europa in de huidige vorm van de GR86 door de nieuwe verplichte veiligheidsnormen in 2024.
stefanvts16v zegt
Helemaal mee eens!
Jammer genoeg kan ik je reactie maar 1 plusje geven.
Bedankt @Loek, keep it up!
duderuud zegt
Als ze de co2 uitstoot van die 3 cilinder nog verder kunnen verlagen kan het wel eens de ultieme betaalbare sportauto worden.
randy zegt
Vermogen. Is niet zoveel verschillend. Ik mis alleen het koppel. Dat zal van de 3pitter toch wel aanzienlijk hoger zijn en eerder beschikbaar. Krijg je een heel ander karakter.
Onehp zegt
Ik denk nog steeds dat het problematisch zal zijn de driepitter langs in de lage neus van de 86 te stoppen zonder hoge kosten (dry sump?) en dat gehomologeerd krijgen (ruimte tussen motor en kap verplicht) voor een straatauto.
De GR86 past ook beter met een van de allerlaatste karaktervolle atmosferische vierpitters, en dat kan ik toch zeggen als een van de weinige nederlandstaligen die ervaring heeft met beide een GT86 (met 230pk/240Nm) (5 jaar) en een GR Yaris (1+ jaar).
mc96 zegt
Dank voor je inzichten! Waarschijnlijk heb je gelijk. De move om de 3 cilinder in een raceversie te gebruiken begrijp ik wel (want turbo en daardoor makkelijker meer vermogen). Om zo’n auto straatlegaat te krijgen en te produceren voor economisch verantwoorde productiekosten is een heel ander verhaal 😄
nofxke zegt
Homologatie is geen probleem. Als de ruimte tussen motorkap en motorblok te klein is moet er gewoon een actieve motorkap gemonteerd worden (die omhoog komt bij een aanrijding).
Dacht echter by de GR86 dat het grootste probleem was dat nieuwe voertuigen van 2024 verplicht meer rijassistentie moeten hebben en dat de voorruit vd GR86 niet geschikt was op een camerasysteem te herbergen.
Daarom dat de GR86 niet meer zou mogen verkocht worden na 2024 in Europa.
Als ik het mij toch goed herriner natuurlijk…
Michel-GR zegt
Slimme zet van Toyota want met wat aanpassingen zit je zo op 100pk/Nm extra met die 3 pitter
berlinetta zegt
Heb jij dat ook gedaan met die van jou?
maotje zegt
Waarom zou je duurdere synthetische brandstof tanken terwijl je gewone goedkopere reguliere brandstof voor handen hebt?
mashell zegt
Het blijft toch vreemd dat Toyota dat met de Prius voorop liep bij de electrificatie daar nu zo tegen strijdt. Natuurlijk heeft Japan een elektriciteitstekort en dat is hun thuismarkt en natuurlijk gaan de dingen in de VS niet zo snel maar in Europa en China wel, en dat zich toch ook grote markten.
Synthetische brandstoffen zijn niet schaalbaar voor heel het wegverkeer en voor de racerij niet noodzakelijk want als het wegverkeer elektrisch rijdt dan is de uitstoot van de racerij niet meer relevant. Toyota doet dit om kennis te hebben in het “als dan” geval maar heus niet omdat ze er bij echt in geloven.