Een Castrol-livery, vier extra koplampen en een hilarische achtervleugel: dit is Toyota op z’n best!
Aanschouw: de Toyota GR86 Rally Legacy Concept! En nee, dit is niet de doorsnee conceptauto met een interieur uit het jaar 3000. Toyota doet het compleet anders. Het Japanse merk kijkt terug in het verleden en gebruikt de iconische Celica GT-Four rallyauto’s als inspiratiebron. Voor de kenners, specifiek de ST185 en ST205. Natuurlijk hoort daar de Castrol-kleurstelling bij. Toyota bouwt de speciale GR86 om te vieren dat de WRC weer in de Verenigde Staten gaat rijden.
Wellicht is het enige smetje op deze gigantisch toffe bak dat Toyota niet de GR Yaris of diens WRC-versie gebruikt, maar de GR86. Of is dat iets persoonlijks? Hoe dan ook, om beide kampen bij elkaar te brengen, is de aandrijflijn van de GR86 verwijderd om plaats te maken voor die van de GR Yaris.
Inderdaad, onder de motorkap ligt de nu al iconische driecilinder turbomotor. Speciaal voor deze auto is de krachtbron voorzien van een sportieve intercooler, oliekoeler en race-ECU. Dat doet voorlopig niets aan het vermogen van 300 pk en het koppel van 370 Nm, maar dat zou in theorie wel kunnen volgens Toyota.
De bouw van de WRC-achtige Toyota GR86
Er is nogal wat werk verzet om rally-GR86 te krijgen zoals ‘ie is. Gelukkig voor de monteurs past de dwarsgeplaatste driecilinder in de motorruimte van de GR86, net als de versnellingsbak. Wel waren er wat aanpassingen nodig aan de voorkant van het onderstel en moesten er aangepaste subframes en motorsteunen komen om genoeg bodemruimte over te houden voor de ophanging. Daarnaast werd de GR86 omgetoverd tot vierwielaandrijver en zijn er ook nog aangepaste dempers en draagarmen.
Dat is allemaal onderhuids. Aan de buitenkant kreeg de Toyota ook een behoorlijk opfrisser. Een rij van vier koplampen geeft de Toyota GR86 zijn Celica WRC-look. Ook de achterkant bleef niet bespaard. Bovenop de kofferbakklep zit een gebogen achtervleugel en uit het bodywork eronder verschijnen twee uitlaatpijpjes. Nog wat verder naar beneden zien we dat Toyota ook heeft gedacht aan modderflappen. Om de rallylook af te maken, zullen we maar zeggen.
Dan het slechte nieuws: de Toyota GR86 Rally Legacy Concept is en blijft voorlopig een concept. Het merk gaat hier dus niet mee rallyrijden. Dikke kans dat deze jongen na zijn presentatie bij de SEMA Show van dit jaar in het museum verdwijnt. Toch willen afsluiten met een positieve noot. Het merk noemt dit namelijk ‘een voorbeeld van Toyota’s strategische aanpak om erfgoed te combineren met innovatie’. Doe ons nog maar een dubbele portie erfgoed met extra innovatie alstublieft!
mashell zegt
Ahh dit brengt herinneringen boven! Aan de tijd dat Toyota de boel bedonderde…
wopfe zegt
Wat dan?
vaakbenjetebang zegt
@wopfe: wat ik me in ieder geval herinner is wat ik maar een ‘variabele inlaatrestrictor’ zal noemen.
barchettadriver zegt
Der Flansch am Eingang des Begrenzers hatte eine kleine Lücke, durch die Luft strömen konnte, die jedoch von einer starken Feder verschlossen wurde. Erst beim Einbau öffneten sich die Lücken durch die Spannung zweier Schlauchschellen und den Einsatz eines Spezialwerkzeugs, zusätzlich konnte der Begrenzer so fünf Millimeter vom Turbolader wegbewegt werden. Baute man das Teil jedoch wieder aus, schnappten beide Federn zu und der Begrenzer sprang in die regelkonforme Position zurück.
Diese kleine Lücke hatte jedoch eine große Wirkung, denn die zusätzliche Luft verschaffte dem Celica satte 50 PS mehr – bei Leistungen von rund 300 PS ein erheblicher Wettbewerbsvorteil. Der Betrug flog schließlich bei der Katalonienrallye auf – vermutlich durch einen Whistleblower aus den Reihen des Teams – und Toyota wurde für ein Jahr aus der Weltmeisterschaft ausgeschlossen, alle Punkte des Teams und der Fahrer wurden annulliert.
vaakbenjetebang zegt
Even serieus: hoe vet is dit? Waarom kan ik niet gewoon een Toyota-dealer binnenwandelen en dit kopen?
(Niemand hoeft voor mij de redenen op te sommen 2qqrom het niet kan hoor, maar kom op: hier word je toch vrolijk van?)
Robert zegt
Er zullen nu ongetwijfeld tuners zijn die dit maar wat graag als after market bodykit op de markt willen brengen, compleet met wrap om de Castrol striping weer te geven.
JelmerS zegt
Heel fraai dit Toyota ga zo door. Bij innovatie van de 4 extra lampen zijn ze niet verder gekomen dan de autostyle catalogus van 1993 met dat halogeen, dat had nog wel wat beter gekund
tmon zegt
Tering, wat goed!