Is een baanbrekend goede automaat genoeg om de handbak in de Toyota GR Yaris overbodig te maken?
Je kunt ellenlange discussies houden over of een auto, voor het gemak even er vanuit gaande eentje met een liefhebbersstatus, met handbak of automaat beter is. Zelf schakelen is qua gevoel natuurlijk ultiem, maar automaten zijn tegenwoordig zo goed dat ze meestal sneller zijn. En lekker flipperen geeft je ook controle over hoe je schakelt.
Goede automaten
Je kunt het zo zien: het blijft voorkeur, maar hoe snel je voor een automaat kiest heeft er ook mee te maken hoe goed de automaat is. Porsche’s PDK bijvoorbeeld, die wordt geroemd om hoe episch deze is in vrijwel elke Porsche. Als de keuze zoals vroeger een nogal trage slushbox is vergeleken met een lekkere handbak, dan kies je de handbak.
Toyota GR Yaris
Dat begint met überhaupt de keuze hebben, wat je tot op het heden in de Toyota GR Yaris nog niet hebt. Nou is dat wel het type auto waar een handbak alles is wat je wenst, maar daar komt verandering in. Toyota komt namelijk met een automaat voor de GR Yaris. Dat wisten we stiekem al, maar nu doen wat mensen die er al ervaring mee hebben wat erover uit de doeken.
GR Yaris automaat wordt baanbrekend
Wie nu al direct de mening heeft gevormd dat handbakken het beste zijn en automaten per definitie de auto ruïneren, moet even… tsja, die mening kunnen we waarschijnlijk niet veranderen. De automatische bak voor de GR Yaris heet DAT, Direct Automatic Transmission. Deze wordt bestempeld door Akio Toyoda als ‘baanbrekend’. Een echte gamechanger. En de ex-grote baas van het merk kan het weten.
Voorspellen
Ook testrijder Hiroaki Ishiura is positief. Die voegt toe dat het voordeel van de DAT is dat de Toyota GR Yaris, net als jijzelf, kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Als jij afremt voor een bocht, weet de auto dat je daarna op volle kracht wil optrekken. Dan heeft de auto al voor jou geschakeld om in de optimale versnelling te zitten. Normale automaten draaien het meestal om: die wachten tot jij ze op hun lazer geeft en dan pakken ze de ultieme versnelling.
Wanneer de Toyota GR Yaris met deze automaat op de markt komt is niet bekend. De verwachting is vroeg in 2024. Zou jij een goede automaat prefereren over een handbak?
Joris24 zegt
Afgezien van al die GR modellen van de yaris- die kunnen me écht niet bekoren – snap ik het gemak van een automaat wel. Een yaris is en blijft wat mij betreft een lelijk ding, boodschappenkrat op wielen, ook al gaat het rap over de ring in deze variant.
Maar voor wat serieuzere auto’s zou ik nu ook zonder twijfel voor een automaat kiezen. Ik heb zelf oa een audi S2 sedan met 400+ PK (op kenteken), maar als ik ermee doorknal (ook op de ‘ring) is schakelen toch altijd wel een pittig onderdeel van het rijden. Goede moment van koppelen, turbogat, anticiperen op degene voor je en aan de kant sturen voor een passant, remmen voor een bocht. Alles tegelijk en het maakt het bizar intensief rijden.
Als je, al dan niet met flippers, in een fractie van een seconde door een versnelling knalt, dan is dat zo veel makkelijker… Voor velen hier blijkbaar vloeken in de kerk maar schakelen is vooral als je op de grenzen van je auto rijdt zo ontzetten intens dat ik het niet per sé zou missen.
fanboy zegt
@Joris24: Tja, het is ook wel lekker als je de aangedreven as kunt controleren.
Dus aggressief terugschakelen op een achterwiel aandrijver om de achterkant los te krijgen bijvoorbeeld.
Maar misschien lukt dat ook wel met de flippers.
Michel-GR zegt
Het is letterlijk een rallyauto en die heeft ten alle tijde een handbak dus deze mogen ze houden hoor ik blijf wel lekker zelf roeren!
Foramen zegt
Behalve als je een WRC Rallyauto hebt, dan heb je een sequentiële bak met flippers.
Ieder zo z’n voorkeur, ik zou hem met handbak nooit hoeven maar dit klinkt super.
Michel-GR zegt
De GR Yaris is een wrc rallyauto en de mijne heeft gewoon een handbak
sanderz28 zegt
Goede zet, zal de verkopen alleen maar stuwen.