Dit keer een écht grotere broer, met in ieder geval dezelfde aandrijflijn als de Toyota GR Yaris.
Het internet is al sinds 2020 lyrisch over de Toyota GR Yaris. Vooral dat Toyota van een nogal belegen merk naar een enorm cool merk is gegaan, valt daarbij op. Stiekem is het ‘gewoon’ een homologatiespecial, maar in een wereld waarin bijna niemand die nog bouwt, een welkome verrassing. En de G16E-GTS 1.6 liter driecilinder met turbo die bijna 300 pk uitperst: briljant.
Grote broer
Ook al zijn er geruchten van een Toyota GR86 met deze motor om de Subaru-banden overboord te kiepen, er is maar één auto die de motor van de GR Yaris ook kreeg. Dat is de Toyota GR Corolla voor de Amerikaanse markt. Daar kennen ze de Yaris niet en is dat model wat aan de kleine kant, dus lepelde Toyota de aandrijflijn in een Corolla. Die lusten wij ook wel, maar wij krijgen ‘m niet.
Mocht jij toch een grotere GR Yaris wensen, dan is er goed nieuws. De Toyota GR Yaris krijgt een grote broer. Alleen is die grootte niet gemeten in lengte, maar in hoogte. Toyota gaat naar verluidt de G16E-GTS in een crossover proppen. En wel deze: de Lexus LBX.
LBX Morizo RR
Als je tegen het einde van 2023 hebt opgelet, komt dat niet als een gigantische verrassing. Lexus presenteerde toen de LBX ‘Morizo RR’ als concept. Deze verdikte LBX zag er iets gespierder uit, kreeg de racing-alias van Akio Toyoda als naam om te laten zien dat de Toyota-baas er content mee is én dus de 300 pk sterke 1.6 liter driecilinder uit de GR Yaris.
Toen was het nog duidelijk een concept, maar tegen Drive zegt de productmanager van Lexus in Australië dat de LBX Morizo RR ‘welkom is in Australië’. Of dat betekent dat de RR in productie gaat? “Hoogstwaarschijnlijk, maar niet zeker”. Echter sluit dit aan bij een hint die Akio Toyoda gaf in de promovideo over de LBX Morizo RR, waar hij hintte dat het model ‘volgend jaar zou verschijnen’.
En geef ze eens ongelijk: de aandrijflijn van een populaire sportauto in de koets van een populair autotype. De LBX Morizo RR is al een hit voordat het een productieauto wordt. Toch?
dees zegt
Voor het WRC hoef je geloof ik geeneens meer een homologatie model te maken.
Michel-GR zegt
Leuk dat ze het doen. Liever zie ik dat ze dat met de GR86 doen.
Denk overigens dat dit geen directe concurrentie is voor de Yaris met het hogere gewicht.
cossiekiller zegt
Die Corolla ziet er wel héél lekker uit!