Met de Toyota GR Yaris H2 heb je de grootst mogelijke lol, zonder dat je het milieu al te zwaar belast. Dat is fijn!
We gaan een keertje afstand nemen van auto’s met een traditionele benzine- of dieselmotor. Niet zozeer omdat de olie op is, maar wel omdat er simpelweg betere en schonere alternatieven zijn. Nu is het schoonste alternatief gewoon werken op de locatie waar je woont, maar dat is niet voor iedereen mogelijk.
Voor de meeste fabrikanten staat het vast: elektrisch rijden is de toekomst. De techniek is ver genoeg ontwikkeld om op grote schaal toe te passen. Desondanks is elektrisch rijden volgens diverse fabrikanten niet de enige toekomst. Er zijn meer oplossingen, sommigen die naast elkaar kunnen bestaan. Een van die merken is Toyota. Velen kunnen zeggen dat het merk de ‘EV-boot’ heeft gemist. Maar het kan ook een bewuste keuze zijn geweest.
Toyota GR Yaris H2
Toyota is namelijk ook druk bezig met waterstof. En stiekem zijn er meerdere fabrikanten die dat idee alsnog interessant vinden. De laatste toevoeging is de Toyota GR Yaris H2. In veel gevallen, zoals de Toyota Mirai, wordt waterstof toegepast in combinatie met een elektromotor met brandstofcel. Een andere methode is om een verbrandingsmotor op waterstof te laten lopen. Dat deed Toyota al met deze bijzondere Corolla.
1.6 liter
Nu is de Toyota GR Yaris H2 aan de beurt. In basis is het dezelfde motor als de Corolla op waterstof heeft die we al eerder voorbij zagen komen: een 1.6 liter driecilinder met turbo. Natuurlijk, dat is niet de best klinkende motor aller tijden, maar het biedt wel ietsje meer beleving. Dat niet alleen, omdat er geen zware accu’s aanwezig zijn, is het gewicht lager en de rijeigenschappen veel beter.
Volgens Toyota werkt de techniek prima, maar is het nog niet klaar voor commerciële verkoop. Wel gaan er geruchten dat de vijfde generatie Toyota Prius gebruik gaat maken van een verbrandingsmotor op waterstof.
Benieuwd hoe zo’n waterstofmotor klinkt? Check dan onderstaande video!
Benieuwd hoe zo’n GR Yaris rijdt? Check dan onze rijtest!
Meer lezen? Dit zijn 13 vlotte Toyota’s!
petroldrinker zegt
Hopen dat dit ooit echt vd grond komt, dan kunnen we nog lekker genieten van de leukere autos, met geluid ipv die duracell hokken
heckblende zegt
Je gaat het zwaar krijgen met die recalcitrante houding van je.
mashell zegt
Vast geen toeval dat Toyota niet vermeldt hoeveel vermogen deze motor levert. Want dat was in het verleden best wel een probleem, waterstof in cilinders leverde amper motorvermogen op (ook de reden dat BMW dit concept al lang geleden heeft afgedankt).
royaledeluxe zegt
Maar als je blijft ontwikkelen dan verbetert het zeker. Het is een kostenbaten analyse en bmw heeft voor de easy way out gekozen: batterijen. Ik ben blij dat er fabrikanten blijven onderzoeken naar alternatieven op die batterijen. Want binnen afzienbare tijd hebben we miljoenen batterijen te recycleren en dat gaat allemaal niet lukken. We slagen er nu al niet in om onze plastiek deftig te recycleren…
mashell zegt
Plastics recycleren… We hebben in Nederland de recycling van plastic in handen gelegd van de verpakkingsindustrie maar daar wordt er vooral geklaagd dat zoveel plastic niet te recyclen is, het kwartje dat ze zelf die niet recyclebare rommel produceren en ze zelf daar moeten aanpassen is nog niet gevallen.
coupedriver zegt
De ontwikkeling gaat een stuk sneller als bij EV’s, die waren er immers al in 1895 😅 DIT is nieuwe technologie voor de oetrolheads. Laat de ex-dieselrijder maar in hun EVtjes rijden.
V8Vantage zegt
Ho ho, ik blijf lekker in mijn diesel rijden. Sterker nog, De C5 Diesel wordt vervangen door een 3.0 diesel van Jaguar (zodra echt belangrijke puntjes afgevinkt zijn van het wensenlijstje).
baklava zegt
Geweldig, waterstof en synthetische brandstof beloven een mooie toekomst voor ons Petrolheads.
mashell zegt
Dat gaat natuurlijk allemaal niet komen maar je mag er best van dromen…
redbeams zegt
@mashell: Ik zal je uit je dromen helpen…waterstof is er al 😉
stefanvts16v zegt
Dan geloof ik nog eerder dat we gebruik gaan maken van synthetische brandstoffen dan van waterstof…
Volgens mij kost waterstof 3x meer energie om te produceren dan het oplevert en moet het rond -270 graden worden getransporteerd en opgeslagen (wat ook nog eens extra bakken met energie kost). Ook schijnt het lastig te zijn om de benodigde energie voor productie fors te verlagen. Groene waterstof ligt ook nog lang niet binnen bereik.
Maar kijk bijvoorbeeld naar wat Neste doet met My Renewable Diesel en de stappen die daar gezet zijn de afgelopen jaren. Ook mist de overheid daar de boot, want met wat subsidie hierop (evt. icm accijnsverhoging van reguliere diesel) zijn daar heel makkelijk grote stappen te maken. Grote partijen als Shell, BP, Total etc zouden dit toch ook vrij eenvoudig op moeten kunnen zetten, lijkt me?
Dus er is volgens mij echt nog wel hoop voor synthetische brandstoffen, zowel als transitiebrandstof of als volwaardig alternatief voor EV’s.
maotje zegt
@stefanvts16v: wat moet een litertje syntetisvhe brandstof tegen de tijd kosten dan? Daar ben ik wrl benieuwd naar als jij drnkt dat dit een serieuze optie is.
maotje zegt
@baklava: syntethisvhe brandstof😂😂. Ook volledig kansloos natuurlijk. Wat zou dat moeten kosten voor de weggebruiker?