De auto heeft internationale GT4‑kampioenschappen als bestemming.
De Supra is nog niet op de markt of de Japanners komen al met extra varianten van de nieuwste sportwagen. Toyota presenteert de GR Supra GT4 Concept, nu nog een concept, straks mogelijk in productievorm een apparaat die in actie zal komen tijdens GT4-races.
De ontwikkeling van de GR Supra GT4 Concept is in handen van Toyota GAZOO Racing. In vergelijking met de straatversie is de GT4 langer en lager. Dit heeft een betere downforce en minder luchtweerstand tot gevolg. Wat je ook niet krijgt op de straatversie en wel op de GT4 is een carbon voor- en achterspoiler. Daarnaast beschikt de raceauto over lichtgewicht racewielen van OZ Racing.
In de basis is het nog steeds de straatauto zoals we die kennen. Zo zijn zijn de voorwielophanging en achterwielophanging in de basis gelijk gebleven. Wel is gekozen voor raceveren, schokdempers en stabilisatorstangen die een leven op het circuit makkelijker maken. Remmen doet de GT4 met een setje van Brembo. De geblazen 3.0 zes-in-lijn BMW-motor is ‘geoptimaliseerd’, maar exacte cijfers noemt Toyota niet. Aan de binnenkant zijn onder meer een rolkooi, kuipstoelen en een brandblusser te vinden.
Toyota heeft nog geen groen licht gegeven voor de productie. Men wil in Genève de interesse peilen naar de GR Supra GT4. Bij voldoende animo zal het concept verder doorontwikkeld worden en in productie gaan.
Dickie zegt
Toch wel raar dat grootste autobedrijf ter wereld bij BMW moet shoppen.
Nou ja alles beter dan die hybride meuk wat ze normaal maken.
StijnB zegt
@dickie:
Zonder de samenwerking met Toyota had BMW ook geen Z4 meer gemaakt… Is maar hoe je het bekijkt. Ik vind het net mooi dat een massaconstructeur met erg rationele wagens weldra twee achterwielaangedreven sportwagens (GT86 en Supra) in de showroom heeft staan…
elemento zegt
@Dickie: gelukkig twee goeie bedrijven die handen in een slaan. Niet zoals mercedes waarbij a klasse renault motor eronder ligt
Dickie zegt
@elemento: dat ben ik helemaal met je eens hoort niet bij een merk als Mercedes die een Renault motor heeft haha wat een afgang vind ik.
creaminator zegt
@dickie: kunt ook gerust “echte” auto’s bestellen bij dit concern hoor, een uiterst wendbare drift auto met boxer, futuristische gran turismo, modder verslindende terrein beulen, rijdende jachten, met fluweel zachte V6, of zelfs een brute V8 zonder beademing, het kan allemaal. Jammer genoeg wordt het bij de Nederlandse grens wel even financieel total loss verklaard. Maar gelukkig hebben ze ook aan ons gedacht, met vooraanstaande hybride technologie, voor iedere portemonnee.
Dickie zegt
@creaminator: ben alleen fan van de Land Cruiser en Hilux rest van de Toyotas doen mij niks sorry.
Dutchdriftking zegt
Hoe meer hete Supra’s hoe beter!
gandini zegt
Gelukkig hebben ze het navi-schermpje laten zitten. Je zou de weg maar kwijtraken op het circuit…
w0o0dy zegt
Ik kan me voorstellen dat importeurs en of grotere dealers wel oren hebben naar het inzetten van de GT4 om het sportieve karakter van de auto te kunnen “vermarkten”. Het zou dan ook goed zijn als Toyota er een heel erg scherpe prijs aan zou hangen.
Ook al vind ik het veel teveel BMW het blijft positief als er meer sportieve achterwiel aangedreven sportcoupé’s worden verkocht.
ghost zegt
Hey Japanse Tijgahpantahhhh!