Er is weer wat nieuwe informatie over de Toyota GR Super Sport naar buiten gekomen. Het klinkt allemaal erg veelbelovend!
In tijden van downsizing en volledig elektrische auto’s is het goed om te beseffen dat er nog altijd extreme projecten worden verwezenlijkt. Zo werkt Toyota aan de GR Super Sport. De raceauto gaat deelnemen aan de 24 van Le Mans, maar er komt ook een straatversie. Terwijl de raceauto het moet doen met 680 pk, heeft de straatauto niet te maken met BoP (Balance of Performance) regels uit de racerij.
Hoeveel pk de straatauto precies krijgt was tot op heden onduidelijk. Autocar zegt het echter te weten. De plug-in hybride aandrijflijn is goed voor, hou je vast, 1.000 pk. Daarmee gaat de Toyota GR Super Sport het opnemen tegen andere bijzondere hypercars. Denk aan de Mercedes-AMG One en de Aston Martin Valkyrie. Deze drie auto’s bij elkaar is minstens zo bijzonder als een LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918 Spyder. Zo niet bijzonderder.
Want net als bij dat andere trio, is hier ook weer sprake van drie totaal verschillende aandrijflijnen. De Mercedes heeft een Formule 1 hybride V6. De Aston een Cosworth V12. En de Toyota GR Super Sport straatauto krijgt een plug-in hybride 2.4-liter grote V6 turbomotor. De raceversie moet het overigens doen met een 3.0-liter hybride V6.
Hoewel de Toyota GR Super Sport werd aangekondigd in 2018 moeten we nog even geduld hebben. De straatauto beleeft zijn onthulling in 2022. Tegen die tijd kunnen we ook de AMG One verwachten, net als de Aston Martin Valkyrie. Kom maar op met die trio rijtest!
berlinetta zegt
Er is al zoveel en zolang iets geschreven over deze auto’s dat de hype er voor mij wel een beetje vanaf is. Uiterlijk is allang bekend, specs zijn allang bekend. Nu is het alleen nog wachten op de definitieve prestaties en de NBR-tijden en we weten allemaal al dat die bizar snel zullen zijn, maar dat wordt ook verwacht. Kortom, de introducties van deze auto’s is in mijn ogen niet de juiste aanpak. Er is een merk dat dat altijd beter aanpakt en dat is Ferrari. Tot op de dag van de onthulling is het vaak nog een verrassing hoe de auto eruit ziet en wat de definitieve naam en specs zijn.
ericd zegt
Opmerkelijk is dat ie in het eggie kleiner is dan ie aanvankelijk oogde. Ik zou Edd China hierin wel eens willen zien. Waarschijnljk torent ie boven de voorruit uit.
Schnor zegt
@ericd: Alexander Wurz (de man die je in de video ziet) is anders ook geen kleintje.
Edge zegt
Dit heeft weinig meer met de auto te maken die in het WEC uitkomt. Deze GR SuperSport is ontworpen als straatversie van de Toyota LMH-auto, maar terwijl die projecten gestart zijn, is het LMH-regelement zo ver aangepast dat de auto’s op de vier wielen na niet meer op elkaar lijken. In de jaren 90 zag je heel duidelijk dat de 911 GT1 Strassenversion of CLK GTR afgeleiden waren van hun respectievelijke racewagens, maar daar kun je hier niet meer van spreken. De GR SuperSport ziet er uit zoals je had kunnen verwachten van de straatversie van een LMH zoals ze oorspronkelijk bedoeld waren, maar de raceversie lijkt veel meer op een LMP1 auto die met de helft van het budget is ontwikkeld.
En dat maakt het des te leuker dat deze auto er ‘gewoon’ komt. De link met het raceproject is vrijwel volledig weg, dus elk bedrijf met een rationele accountant zou dit als geldverspilling zien en het heel snel de nek omdraaien. Het zou mij niks verbazen als dat bij Toyota ook geprobeerd is, maar Akio “geen saaie auto’s meer” Toyoda er hoogstpersoonlijk voor gezorgd heeft dat de GR SuperSport er alsnog komt.
rolov zegt
Lemans gaat toch niet door?
iphonistvongates zegt
@rolov:
https://www.24h-lemans.com/en
viggen93 zegt
De specs zijn niet het belangrijkste
Voor de rijke liefhebbers. Ze kijken naar investeringen. Soms zijn er echte rijke rijders maar de meesten zullen miet hard gaan rijden. Bang voor schade. Jammer