
Kost bijna 10 jaar, maar de Toyota GT86 heeft er eindelijk meer pk’s bijgekregen. Namelijk in vorm van de Toyota GR 86!
De GT86 is een sportauto die het vooral van het sturen moet hebben. Net als bij bijvoorbeeld een Mazda MX-5, is het vermogen niet de rode draad van de auto. Dat zijn de rijeigenschappen. Het kwam de GT86 wel op kritiek te staan, want wat meer power kon zeker geen kwaad.
Bijna 10 jaar na zijn introductie kondigt Toyota vandaag zijn opvolger aan. Hier is de gloednieuwe Toyota GR 86, waar die afkorting natuurlijk staat voor Gazoo Racing. De Japanse autofabrikant heeft deels naar de kritiek geluisterd. Het vermogen is niet schrikbarend toegenomen in vergelijking met zijn voorganger, maar er zijn verbeteringen.
Toyota GR 86 en Subaru BRZ

Allereerst is motorinhoud toegenomen, je hebt nu een 2.4-liter viercilinder onder de kap in plaats van een 2.0. Het vermogen komt uit op 235 pk en 250 Nm koppel. Zijn voorganger moest het doen met 200 pk en 205 nm. Verder heeft Toyota geprobeerd het gewicht naar beneden te krijgen door onder andere het dak- en carrosseriedelen van aluminium te maken. Daarnaast is de torsiestijfheid met ongeveer 50 procent verhoogd. Het gewicht ligt op 1.270 kg.
Het uiterlijk komt bijna één op één overeen met zijn tweelingbroertje, de nieuwe Subaru BRZ. Daar geen verrassingen. Het goede nieuws voor de liefhebber is dat Toyota de nieuwe GR 86 in Nederland gaat verkopen. Meer details volgen in een later stadium.
Ik vind dit een fantastische categorie. Sommige auto’s gaan vreselijk hard zonder dat je het door hebt, sommige auto’s zijn betrekkelijk langzaam maar geven je een enorme snelheidssensatie.
Een Porsche, Ferrari, of laten we zeggen BMW M in de toeren doortrekken is leuk, maar na één keer opschakelen en 5 seconden verder rijd je al vreselijk hard en uiterst illegale snelheden in Nederland (gelukkig heb ik de Autobahn om de hoek liggen 😉 )
Deze auto is veel veiliger voor je gezondheid (want als je crasht, gaat dat waarschijnlijk op lagere snelheid), beter voor je rijbewijs, portemonnee, etc. En uiteindelijk heb je er veel lol mee. Een MINI geeft je ook dat gevoel terwijl ze niet echt snel zijn.
En in deze auto heb je ook nog ‘bijzondere’ techniek bij je, als er weer een boxer motor in zit. Gaaf dingetje!
Deze gaan we in NL natuurlijk helemaal niet op straat tegenkomen, want te duur.
De GT86 zat al tegen de 60.000 aan, ik kan me niet voorstellen dat de opvolger met een 2,4 liter blok dan veel goedkoper gaat worden. En dan kom je al snel in de buurt van de prijs van de Supra die we hier ook al niet veel zien.
@escort77: precies beter even doorsparen of een Supra met 6-cilinder kopen van een jaartje of twee oud met Toyota garantie..
https://toyotagazooracing.com/gr/86/
Ik las ergens dat Toyota en subaru er 120000 van verkocht hebben van de gt86. Of het nu in de vs alleen was durf ik niet te zeggen. Dus blij dat ze nog ergens verkocht werden zodat deze gemaakt wordt
@rolov: gezamenlijk 170 tot 180.000 exemplaren meende ik. Zal het even opzoeken!
Goede zaak dat ook de Toyota versie identiek is. Vermogen en koppel zijn echt meer dan je nodig hebt. Als je meer nodig hebt, is de auto te zwaar. Vergeet niet dat een turbo alles verpest. Minder geluid, meer turbogat, meer koppel waardoor alle onderdelen zwaarder moeten worden uitgevoerd en de auto dus duurder wordt. Sowieso, er is voor die mensen nu een Supra 2.0 of 3.0.
Ik ben echt benieuwd hoe deze rijdt. De originele BRZ had wel een fabelachtige turn-in. Nauwelijks massa op de vooras en in de bocht kon je ‘m op het gas sturen. Het is wel oldschool fun die je alleen bij klassiekers lijkt tegen te komen. En dat met fabrieksgarantie!
Als ik door de stijgende prijzen toch niet durf om m’n MX-5 te modificeren, wil ik dit ding wel overwegen.
Ik word hier wel héél hebberig van! Er is zeker nog geen indicatie wat ie mag gaan kosten?
Jammer van de styling, ik had toch gehoopt op een iets gedurfder/stoerder uiterlijk. Misschien toch maar eens kijken voor een s2000, zelfde vermogen, gewicht en betrouwbaarheid. Alleen wel een 8500 toeren roadster!
De vorige behoort bij mij tot 1 van de meest leuke auto’s die ik ooit gereden heb. Een 2.4 gaat m in België de das omdoen. 235pk voor die cilinderinhoud is gewoon te weinig. Dat is te duur in belastingen. Voor hetzelfde jaarlijks belastingstarief rij je een RS3.
En met een RS3 heb je veel meer gebruik mogelijkheden en je hebt er in alle seizoenen wat aan.
@HZW: aan een GT86 heb je ook elk seizoen iets aan.maar ik zou m als echte 2e auto gebruiken. Een RS3 is dan “gewoon” een gezinsbak, wel een erg goeie voor liefhebbers van het genre (zoals ik)
@saxoke: maar qua aanschaf is een RS3 anderhalf tot twee keer zo duur waarschijnlijk, daar kan je behoorlijk wat wegenbelasting van betalen.
@rutgerg: dat dan idd weer wel. De stap naar een Supra 3.0 is ook niet heel groot vanaf de 2.4 van de gr86
Mooi om te zien dat Toyota hier nog brood in ziet. De styling is aardig opgeknapt, met name de achterkant van de GT86 lag altijd wat moeilijk op het netvlies en dat is wat mij betreft al een stuk beter voor elkaar nu. 235pk is zat om lol mee te hebben.
Natuurlijk kun je straks voor vergelijkbaar geld een hatchback kopen die een stuk sneller is. Big whoop – een Tesla Model3 is nog sneller en zal niet gek veel duurder zijn.
Beetje jammer dat Toyota riep dat ze iets anders wilden maken dan de Subaru tweelingbroer en een jaartje respijt wilden om nog iets sportievers te maken. Dit was nog niet eens zo lang geleden, maar het lijkt of ze dat plan snel hebben laten varen.. 😕
@rubenpriest: je moet voor de grote winst van de nieuwe motor niet kijken naar het aantal pk maar naar het koppel. Deze 2.4 heeft vanaf 3700 18% meer koppel dan de oude motor had bij 6400 tpm. Dat betekent dat je niet per se heel hoog in de toeren hoeft te zitten om de extra power te kunnen gebruiken. Niet zoveel koppel als met een Turbo en ook niet bij 2000 tpm maar wel veel meer trekkracht bij lage toeren en dus sneller maar vooral ook makkelijker mom mee te spelen. Een heel significante verbetering dus!
En daar heb ik ook nog een filmpje bij van Engineering Explained.
https://youtu.be/Mcp76132_SY
De mensen die klagen over deze auto snappen hem niet. ‘Te weinig vermogen, te kleine wieltjes, te kleine spoiler’
Toyobaru heeft deze auto ontwikkeld als basis voor tuning. Het is aan de eigenaar om helemaal los te gaan op de auto en de basis is er dan al. Een beetje hetzelfde als bij de Supra/Z4. Daar zitten zelfs al uitsparingen voor strut braces in de afdekkappen van het motorblok, je moet ze er alleen zelf nog even op schroeven.
Over 10/15 jaar gaan deze autos helemaal door het dak denk ik door de dan rondlopende jeugd of liefhebber die hem kan betalen en als een van de laatste ‘analoge’ auto’s met standaardaandrijving te krijgen is.