Toyota blijft nog steeds geloven in de kracht van waterstof. Er wordt wel een ‘maar’ bij de ontwikkelingen in deze brandstof geplaatst.
Toyota komt nu ‘pas’ met serieuze EV’s, omdat het Japanse merk lange tijd niet geloofde dat EV de oplossing is. Toyota is immers ook al decennialang bezig met waterstof en is één van de weinige fabrikanten die een auto op waterstof durven uit te brengen. De Mirai, Japans voor toekomst, was de grote belofte van het merk en de tweede generatie die zowel qua styling als specs een flinke oppepper heeft gekregen zou je bijna willen hebben. Bijna.
Mirai is geen succes
De Mirai valt namelijk tegen. Technisch directeur van Toyota Hiroki Nakajima bevestigt aan Autocar dat hun waterstofauto een moeilijk verkooppraatje is. De moeilijkheid van waterstof is het netwerk om waterstof te kunnen tanken. Laadpalen schieten tegenwoordig met al het gemak van de wereld als paddenstoelen uit de grond, maar dergelijke projecten realiseren met waterstofstations is gecompliceerder en duurder. En het is erg simpel: zolang jij echt veel moeite moet doen om te tanken, offer je liever niet dat gebruiksgemak op. De Mirai wordt pas echt interessant als er net zoveel waterstofstations als laadpalen, laat staan benzinepompen zijn.
Niet opgeven, maar…
We moeten het Toyota meegeven: ze denken in uitdagingen, niet in falen. Nakajima bevestigt dat Toyota zeker niet gaat opgeven met waterstof. Met zoals je in de titel en kop kan zien, een grote ‘maar’. Toyota denkt dat waterstof pas echt een uitkomst is voor vrachtvervoer. Het merk gaat zich dus inzetten voor een waterstofnetwerk voor vrachtwagens op waterstof. Niet alleen past dat beter bij de kosten/batenanalyse voor waterstof, ook zegt Nakajima dat batterijtechnologie voor vrachtwagens juist momenteel erg beperkt is en daar kansen liggen om waterstof als beter alternatief te hebben. Nakajima bevestigt eveneens dat er nog steeds personenauto’s op waterstof worden ontwikkeld en als tussenmaat zou waterstof ook soelaas kunnen bieden voor bijvoorbeeld pickups.
Solid State
Nakajima heeft daarnaast ook nog uitspraken over de ontwikkelingen voor BEV’s. De Toyota bZ4X, de eerste bloedserieuze EV van Toyota, heeft nog ‘gewone’ lithium-ion-batterijen aan boord. Toyota wil echter verder dan ooit gaan en een EV aanbieden met ‘solid state’ (vaste stof) batterijen. Deze zouden efficiënter zijn per kWh en bovendien pijlsnel kunnen opladen. Toyota is er lyrisch over, maar concreet gaan we pas tegen 2027 of 2028 een Toyota EV met SSB’s zien.
Toyota geeft wel toe dat de technologie in de kinderschoenen staat en zoals elke technologie in dat stadium wordt de eerste iteratie dus vooral geschikt voor een auto met ‘grootste prestaties’. Duur, dus. Een elektrische sportwagen om de techniek mee te laten debuteren, helemaal nu Toyota een soort MR2 EV heeft onthuld. Toeval?
audirs3 zegt
Toyota, stop trying to make hydrogen happen, it’s not going to happen…
3246cm252kw zegt
Sowieso het best om schoon te rijden. Er zal wel een alternatief moeten zijn op de elektrieste auto’s en dan vind ik die een heel verantwoordelijk en goed alternatief.
mashell zegt
We hebben 100 jaar gereden op fossiele brandstoffen zonder dat er om een alternatief gevraagd werd en nu moet er een alternatief zijn? Ik heb thuis ook geen alternatief voor de stroom.
1000bochten zegt
Er bestaat al heel lang diesel en benzine naast elkaar. Allebei met hun eigen voor- en nadelen. In de toekomst kunnen er dus ook verschillende oplossingen naast elkaar bestaan.
maotje zegt
@3246cm252kw
Een alternatief om elektrisch te rijden? Waterstof is ook elektrisch rijden.
Alleen komt da stroom niet uit een accu, maar word opgewekt door de fuellcel.
In het rijden zf zit geen verschil.
406_v6 zegt
Waterstof kan ook gewoon in een verbrandingsmotor en toevallig heeft Lexus (Toyota) onlangs een V8 op waterstof gepresenteerd.
maotje zegt
Dat wilt niet zeggen dat dat de toekomst zal zijn. Die geeft nog steeds uitstoot van nox.
fanboy zegt
@406_v6: Daarvan weten we in ieder geval dat het niet de toekomst is. Dat is al 30 jaar geprobeerd.
Het is ook binnen waterstof het slechtste plan.
steephh zegt
Als ik Toyota was zou ik inzetten op BEV’s voor de massa en als niche leuke H2-ICE wagens bouwen speciaal voor alle petrolheads. Iedereen blij.
FCEV is echt het slechtste van alle werelden bij elkaar. Een saaie elektrische auto met inefficiënte “batterij” (lees: tanks + fuel cell + buffer accupack), die je tot overmaat van ramp ook nog eens moet tanken met dure waterstof.
maotje zegt
Het gaat er in een miljardenbedrijf niet om iedereen blij te maken. Het gaat om winst maken. Maar goed dat jii geen toyota bent.
THSD zegt
@steephh
Stop nou toch eens met indoctrinatie.
Maak van je hart geen moordkuil…is maar een tip hoor 😉
steephh zegt
@enginethsd alweer een ad hominem :) nog eentje en dan heb je er al drie op een rij 😜
Ik heb nog steeds geen argumenten gezien. Voor een inhoudelijke discussie ben ik namelijk altijd in. :-)
THSD zegt
Inhoudelijke discussie is dat zo? Het is altijd eenrichtingsverkeer als ev maar opgehemeld wordt.
steephh zegt
@enginethsd ik onderbouw mijn uitspraken ipv mijn onderbuikgevoel te legen in de commentsectie.
Als je het niet eens bent met mijn punten, draag dan wat goede argumenten aan wat dan wel. Dan hebben we een inhoudelijke discussie in plaats van dat jij op de man speelt.
Wellicht zie ik wat dingen over het hoofd; dat zou niet voor het eerst zijn. Wellicht zie jij ook wel wat dingen over het hoofd. Wie weet leren we zelfs van elkaar.
Maar alleen roepen “stop met die indoctrinatie”, is vooral een inhoudsloze uitspraak. ;-)
Richmond zegt
Fuell cell is inderdaad inderdaad geen betere oplossing dan bev. Maar dat geld net zo goed voor h-ice. Waterstof produceren kost heel veel stroom. Die stroom kun je net zo goed direct in je auto stoppen. Daarnaast elke vorm van verbranding met welke brandstof dan ook, geeft uitstoot. Ook al plant je een tropisch regenwoud om het te compenseren. De uitstoot is er nog steeds. Het is geen co2, maar wel andere troep.
Svda zegt
Waterstof zit totaal geen toekomst in en is eigenlijk een bodemloze put. Er is te laat mee begonnen om er overna te denken waardoor de electrische voertuigen al een flinke voorsprong hebben.
Eerlijk gezegd denk ik dat de toekomst uiteindelijk niet eindigt op deze manier maar juist met synthetische diesels ( bij de meeste petroleum bedrijven zoals Q8 zijn ze er druk mee bezig. )
De vraag buiten nederland is namelijk best wel groot en zeker bij onze duitse buren die nog steeds graag diesel willen kopen.
V8Vantage zegt
>10 jaar geleden hadden we dezelfde opmerkingen over BEV’s. Alle ontwikkelingen en initiatieven moet je de vrijheid geven om verder te komen. Is het niet voor sector A interessant dan kan het nog voor sector B , C of D interessant zijn.
Een mix van wat er ook gaat komen zal de komende decennia overeind blijven en het meest praktisch zijn. Intussen moet je je niet gek laten maken van dat de wereld vergaat en allerlei andere doemdenkerij. Wel de nodige respect tonen aan de wereld om je heen intussen en juist andere helpen verder te komen. Dat zet veel sneller zoden aan de (milieu)dijk dan hier in ons kikkerlandje de beste te willen zijn terwijl mensen even verderop moeite hebben om hun dagelijksbestaan te leven.
steephh zegt
@vantagev8 door autoconstructeurs wordt al tientallen jaren geïnvesteerd in rijden op waterstof. BEV heeft pas sinds 2012/2013 een vlucht gekregen bij andere constructeurs met name door wat Tesla deed. Je zou verwachten dat als rijden op waterstof zulke geweldige kaarten had, men de BEV allang voorbij zou zijn met tientallen jaren voorsprong op R&D.
Er zijn twee redenen waarom niet:
De thermodynamische verliezen bij het omzetten naar en van waterstof die kan je er niet uit innoveren. Nu niet, over 10 jaar niet en over 1000 jaar ook niet. Dat kan elke natuurkundige je vertellen. Uiteraard zijn er nog wel efficiency slagen mogelijk met de huidige techniek, maar je weet van te voren al wat je maximaal gaat halen.
Vergeet ook niet dat een accupakket + BMS + elektromotoren voor een constructeur een stuk eenvoudiger zijn dan ipv één groot accupakket in je auto een aantal tanks (inclusief elektronica+techniek om te vullen), een fuel cell en een kleiner accupakket als buffer omdat een FC niet kan omgaan met snel wisselende vraag zoals bijv optrekken in een auto.
Neemt niet weg dat er natuurlijk wel toepassingen te bedenken zijn waar waterstof een betere/praktischere oplossing is dan rijden op accu’s. Ik denk dat niemand daar de ogen voor gesloten houdt.
THSD zegt
Aannames uit je glazen bol wat jij over 1000 jaar kan zien…is dit inhoudelijk reageren?
herve11f zegt
@steeph: Had je in de jaren 60 een USB stick laten zien in het controlecentrum van NASA tijdens het Apollo project, dat waren echt niet de domste van de klas, en ze toen verteld dat de capaciteit van al hun computers samen en nog vele meer allemaal op dit kleine stickje paste, dan zouden ze je waarschijnlijk aan elke schouder opgepakt hebben en je weggebracht hebben voor een lobotomie.
Ik zou daarom nooit zo een uitgesproken mening hebben tegen bepaalde zaken.
Tenslotte is het enkel de politiek die dit stuurt en niet de wetenschap.
We weten allemaal hoe dat werkt, niet?
ddr780 zegt
In Tiel staat wel een interessante Toyota.
Zie onderstaande link van jullie engelse collega’s
https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
Dit lijkt mij echt wel de oplossing. Vooral het geluid van die heerlijke V8 roffel, en dan toch nog met een schoon geweten de aarde over knallen….
Top!!!!
steephh zegt
@ddr780 Op kenteken bij een particulier? Heb je er toevallig ook een linkje naar een spot van? Want dat is wel erg gaaf!
V8Vantage zegt
Één ding wordt altijd wel heel duidelijk van dit soort artikelen :-) Het is net als bij voetbal, iedereen weet het beter (ik ook ;-) ) en ze maken duidelijk dat het maar goed is dat er (nog) geen referenda zijn in NL. Hopelijk houden we dat zo :-p.
Oké dat waren twee dingen… 1+1 gratis zullen we maar zeggen.
ddr780 zegt
Ik zal, als ik de auto weer zie, er een foto van maken.
steephh zegt
@ddr780 Leuk, tof man :D Ik zal op blijven letten!
ssommer zegt
Wat een wedstrijd ver pissen is het toch. Nee, BEV’s zijn beter, nee, FCEV zijn beter. Manmanman, beide technieken zijn prima. Hydrogen is inefficiënt om te maken en dat zal altijd zo blijven maar heeft andere voordelen tov. BEV’s en BEV’s is efficiënter maar heeft andere nadelen. Goh, lijkt net benzine en diesel, die al jaren naast elkaar leven. Zal hier ook voor gelden. Elk met zijn eigen voor en nadelen. MAND!
ddr780 zegt
@steephh Ik heb de auto dit weekend weer gezien (1-VKZ-90). De buitenkant belooft veel, maar als ik het kenteken check dan is het een Diesel. Ik kan geen foto’s plaatsen, maar het is een witte Toyota met stickers erop met Waterstof Hybrid .
Ik werd dus een beetje op het verkeerde been gezet.
Het is nog steeds een gave bak, maar niet een met waterstof. Althans. Niet op kenteken. Ik heb de eigenaar niet gesproken..
steephh zegt
@ddr780
Dank :D Ik ga eens kijken of ik hier meer over kan vinden.