
Toyota’s zijn toch onverwoestbaar, dus dan kun je net zo makkelijk 10 jaar garantie geven, nietwaar?
Aziatische merken zijn betrouwbaar, dat weet iedereen. Nu is een heersende opvatting niet altijd de waarheid, maar feit is dat Aziatische merken vaak hoge ogen gooien in betrouwbaarheidsonderzoeken. En welke merken bieden de langste garantietermijn? Precies, Aziatische merken. Dat zegt natuurlijk ook iets.
Voor de langste garantie moest je altijd bij Kia zijn, die maar liefst 7 jaar garantie biedt. Daarmee was Kia de onbetwiste koning van de garantie. Vorig jaar stak Lexus echter de Koreanen de loef af, door 10 jaar garantie te bieden.
Nu doet het minder premium zustermerk van Lexus hetzelfde. Ook bij Toyota kun je dus rekenen op 10 jaar garantie. De reguliere garantietermijn is nog steeds 5 jaar, maar bij onderhoud volgens de voorschriften wordt dit telkens met een jaar verlengd. Zo kun je tot 10 jaar garantie krijgen. Qua kilometers legt Toyota de grens bij 200.000. Dit zijn precies dezelfde spelregels als bij Lexus.
De verlengde garantie geldt niet alleen als je nu een nieuwe Toyota aanschaft. Iedereen die een Toyota van minder 10 jaar oud heeft kan ook aanspraak maken op deze garantie. Mits de auto aan de voorwaarden voldoet.
Toyota biedt hiermee aanzienlijk meer garantie dan het gros van de andere autofabrikanten. Merken als Volkswagen, Ford en Opel bieden hooguit 4 á 5 jaar garantie. Bij Toyota (en Lexus) zit je nu dus mooi op het dubbele.
Foto: @Maurice16
Alles boven EU wet van 2 jaar is mooi, maar als je onder diezelfde regelgeving OEM -equivalent onderhoud hebt laten plegen … dan gaat de 10 jaar vlieger niet meer op???
@geelbarrel: tijdig onderhoud bij de merkdealer zal de eis zijn. Die gebruiken doorgaans geen onderdeel equivalenten
@dewittecondor: een dealer gebruikt geen OEM onderdelen? Dream on. Daarbij, fabrikanten doen niet alleen aan ‘platform delen’, veel componenten die niet in eigen huis worden ontwikkeld, zijn vrijwel altijd op meerdere merken toepasbaar.
Overigens zijn de regels omtrent garantie duidelijk vastgelegd in (Europese) wetgeving. Als je een auto bij een ‘vreemd merk’ garage onderhoudt, en die garage volgt daarbij keurig de richtlijnen van de fabrikant, mag dat voor de consument geen enkel nadelig effect hebben op welke vorm van garantie dan ook.
Een extra Garantie kan je je eigen voorwaarden bij stellen als fabrikanten, dus onderhoudt bij eigen dealer anders pech…
De extra garantie valt dan ook niet onder Europese Garantie of wetten…is gewoon een mooie service…
@johanw: het is alleen een mooie service omdat je de strijd dan niet hoeft aan te gaan met de dealer. Je hebt in NL namelijk garantie voor de termijn die redelijk is voor her type product, die ligt in het geval van een auto hoger dan 2 jaar.
En de kleine lettertjes van deze 10 jaar moeten ook nog maar gelezen worden…
@RRRobert: er is niks vastgelegd over die 10 jaar garantie. Dat is gewoon door de fabrikant ingesteld. De europese termijn is 2 jaar en dat is niet eens rechtstreeks van toepassing in NL. In de nederlandse wet staat geen termijn voor garantie.
En ik schreef ‘doorgaans’ en bovendien zijn veel onderdelen bij alle fabrikanten van toeleveranciers zoals Bosch. Maar een mercedes dealer zet er echt wel mercedes remmerij onder. Of dat nou OE of OEM is maakt me niet uit.
@dewittecondor: Als het OE of OEM je niet uitmaakt zullen het waarschijnlijk geen rem delen zijn van Mercedes, maar van bijv. Textar of Brembo. Wat prima is, want Mercedes maakt (waarschijnlijk) geen remmen. Net als dat ze geen olie of filters maken. De vraag is… wat is origineel?
Qua dat laatste : recente berichtgeving op otofora suggereert iets anders. Oftewel : ook officiële dealers maken met een zekere regelmaat gebruik van equivalente onderdelen. Al zullen dat misschien minder kritische componenten zijn, een goede OEM equivalente remschijf/remklauw – bijvoorbeeld – zal in veel gevallen prima voldoen.
@amghans: misschien spraakverwarring. Dealers maken gebruik van OE en OEM volgens mij. Maar in het oorspronkelijke bericht hierboven werd gesproken over OEM equivalenten. Die gebruiken ze niet voor zover ik weet want die schaar ik onder after market. Terminologie …
Tja ze kunnen dat zich makkelijk permiteren. Ze gaan IDD niet stuk.. heb nu en een Lexus en een RAV4 gehad achter elkaar. Ruim 500.000 km gereden (de Lexus over de 300k de Toyota over de 200k) en nog geen druppel olie of bijv een lampje hoeven vervangen.. Helaas had Toyota/Lexus geen elektrische auto (met fatsoenlijke range en laadsnelheid) in de aanbieding dus ben nu Koreaans gaan rijden.. Kosten technisch (bespaar ik -10k.per.jaar TOV benzine/hybride) ben benieuwd hoe deze t gaan doen met mijn KM’s per jaar (50-60k).. tzt ga ik wel weer bij Toyota // Lexus kijken..
Honda heeft dat ook hoor 10 jaar garantie
Koop een 2e handse auto met Honda onderhouden historie kan je gewoon 5 jaar lang verlengde fabrieksgarantie krijgen..
Bedoel koop een Honda van 5 jaar oud dan heb je gewoon nog kans op 5 jaar verlengde garantie tot 10e levensjaar..
Zouden ze bij Toyota dan óók naar BNR Petrolheads luisteren..? :)
Ben benieuwd wat wel en niet onder die garantie valt. Veel onderdelen lijken me toch een kwestie van slijtage, dus daar moet je gewoon voor betalen..
En 10 jaar onderhoud bij de dealer natuurlijk
@3246cm252kw
Zo vreemd is dat toch niet?!
Maar volgens mij gaar die vlieger niet eens op, al zal het bij aanspraak op garantie wel makkelijker zijn als de auto bij de dealer onderhouden is.
Blijkbaar wel dus. De garantie wordt steeds een jaar verlengd bij onderhoud door een dealer. Spaar je die meerkosten over 10 jaar op en je kan weer een leuke occasie kopen.
Hyundai zijn stunt van 5 jaar en onbeperkte kilometers lijkt me toch nog steeds een mooiere deal voor de veelrijder. Al is 200 000 km ook al mooi.