Naast een Aston Martin, Lamborghini, Ferrari en Maserati kan je ook kiezen voor een Toyota. Waarom wil je dat?
Luxemerken en SUV’s gaan tegenwoordig hand in hand. Dat was vooral het redmiddel van supercarbouwers om de cijfers op te krikken. Dat zou Toyota in theorie niet nodig hebben. Die verkopen genoeg SUV’s en andere auto’s om goede cijfers neer te zetten. Toch is Toyota’s ex-president en nu chef vaak bereid om dingen te doen ‘omdat het kan’. We hebben het wel over iemand die speciaal omdat ‘ie het tof vond een GR-versie van de luxueuze Century uitbracht. Gewoon, vond ‘ie leuk.
Super SUV
Nu is er ook een SUV-versie van de Toyota Century. Als luxepaard, uiteraard. En zo’n GR Century als sedan slaat natuurlijk nergens op, behalve Mercedes en de S AMG durft eigenlijk bijna niemand dat aan (de M760Li en S8 zijn niet ontwikkeld door het sportlabel van BMW en Audi).
Des te meer booming is de markt der super-SUV’s. De Century als SUV is Toyota’s antwoord op de Bentayga en Cullinan, zeg maar. Ten tijde van de introductie van de Century werd al een extra heftige GR-versie getoond als een soort experiment. Nu blijkt dat er wel interesse voor is. Carscoops meldt dat Century-eigenaren van Akio Toyoda hebben gehoord dat het ding in productie gaat. Toyota plakte er zelfs het heftigste label GRMN (Gazoo Racing: Masters of the Nürburgring) op: dat belooft wat.
Toyoda is er nog een beetje vaag over, maar zegt dat hij een ‘Century GR voor meer mensen dan alleen zichzelf’ wil. Hij benoemt de Japanse markt, maar ook de Chinese markt zou een belangrijk doelwit worden voor de Toyota Century GRMN. De upgrades voor de GRMN zijn optisch, met dikkere bumpers en allerlei sportieve aankleding. Wat het qua motor wordt is ook nooit bevestigd, maar als Toyota echt wil meedoen met de grote jongens moet het wel meer worden dan de hybride 3.5 V6 die de Century SUV in de basis krijgt.
KEV9 zegt
Ik heb vandaag proefrit gemaakt in de 2025 versie van de Cadillac Escalade. Je moet als autobouwer van goede huize komen om deze te verslaan op het gebied van comfort, luxe, en ruimte.
Lambrusco zegt
Tof! In The USA of de Europese / Nederlandse versie? Ik hoop het laatste.. je ziet ze hier te weinig haha. Duur geintje denk ik?
KEV9 zegt
Nee, in Frankrijk.
okdoei zegt
U bent professioneel ritmisch dichter?
minimoke1984 zegt
Al uw argumenten zijn niet interessant als de auto onbetrouwbaar is. En laat dat nou t sterke punt zijn van Toyota… Daarnaast een “Cadillac” is leuk in USA, hier in Europa stelt dat merk eigenlijk niks voor. Dit i.t.t. de Europese merken (audi/bmw/mercedes, porsche, jaguar) of nog meer (rr, bentley, am enz) die in de USA gezien worden als een vorm van luxe, status. Iedere Amerikaan wil eigenlijk een Europese auto maar weinig Europeanen willen een Amerikaanse auto..laat staan een cadillac. Zegt denk ik genoeg
lpgbarrel zegt
Toyota Century GR?! Ik wil meer weten! Guilty pleasure
hotze zegt
Ziet er niet verkeerd uit. Fraaie koplampen bijvoorbeeld.
William zegt
Toyota heeft blijkbaar 2 versies van die V6? In de Tundra is de inhoud 3445 cc, maar in de LS500h zit een versie die 3456 cc inhoud heeft. De hybride heeft dus een fractie meer inhoud.
Gulli zegt
Misschien een langere slag?
cdlop01 zegt
Bijzondere wagen, imo, veel mooier dan de Cullinan en voor helft van de prijs in Japan. Echt iets voor Azie, niet voor Europa.
dilbert zegt
De 3445 cc is de V35A-FTS, de V6 met Turbo en nieuwer, te vinden in de GX550, Land Cruiser 300, LX 600, Tundra, Sequoia…..
De V35A-FTS is In principe de vervanger van de 5,7 L V8 (3UR-FE) en de aktuele Topmotor, naast de V8 van de LC500 (2UR-GSE) die waarschijnlijk niet lang meer aangeboden gaat worden.
De 3456 cc is zonder turbo, vaak met Hybride (RX450H) aangeboden, en wat ouder.
Deze wordt nu vaak door de 2,4 I4 met Turbo & Hybride of 2,5 I4 met Hybride zonder Turbo vervangen (nieuwe RX500, Land Cruiser 250, 4Runner GEN6, Tacoma,…)