![Toyota FT-86 II Concept](https://static.autoblog.nl/images/wp2011/Concept-Toyota-FT-86-boxer.jpg)
De conceptversie is inmiddels lang en breed bekend en dat er een boxermotor in komt te liggen met een inhoud van 2.0 liter wisten we eigenlijk ook al. Toch laat Toyota vandaag wat meer info los over de krachtbron van concullega Subaru die ze erin zullen lepelen.
Het van Subaru afkomstige boxerblok krijgt een D-4S injectiesysteem en en zal laag in de auto worden geplaatst. Dat vat het nieuws over dit blokje wel ongeveer samen. Nee, hoeveel pk’s deze smulmotor eruit zal persen houden ze nog even geheim. Wel laat men weten dat er twee opties zijn voor de versnellingsbak; een handgeschakelde en een automaat-versie, beiden met zes verzetten. Bij laatstgenoemde krijg je trouwens een paar flippers achter het stuur.
De achterwielaangedreven Toyota is in samenwerking met Subaru ontwikkeld en staat op een compleet nieuw platform. De twee merken zullen allebei met een eigen versie van het sportbakje op de markt komen. De grootgrutter in hybrides komt er medio volgend jaar al mee de showrooms inzette. RWD, een differentieel met beperkte slip, een niet onaardig uiterlijk en -hopelijk- voldoende vermogen. Ja, we hebben eigenlijk best wel zin in deze auto.
In de comments is er gelegenheid om te raden hoeveel pk’s het nieuwe Subaru-boxerblok meekrijgt. Het juiste antwoord wordt beloond met een virtueel schouderklopje en een handgeschreven ode van Sir Smokalot.
210 pk!
240pk wanneer het alleen de boxer is.
235PK!
GIEF AAN MIJ!!!!
Vind de neus van het concept mooier, maar dit kon nog wel eens een heel leuk ding worden :)
Ik gok 176 pk.
Oh en hopelijk onder de 20.000 euro :D
Dikke sh!t…
Mooi dat ze ook wel gewoon een handbak leveren! Ik gok iets van 220 pk (standaard :twisted: ).
211 pk…
192pk, evt met turbo 226-260pk
Ik zeg:
Hebbehebbehebbehebbehebbe!!!!!!!!
past er ook een kinderzitje in?
Mwaa… ’tis te hopen dat de mannen van Toyota eindelijk eens een fatsoelijke automaat in deze auto kunnen bouwen.
Flippers of niet, als hij functioneert als de huidige automaten van Toyota is het zonde van het extra geld
Over de automaten die men momenteel levert in dit merk moest een fabrikant als Toyota, welke GRAAG de grootste wil zijn, zich de ogen uit de kop schamen. Misschien dat de heren van Subaru hun collega’s iets kunnen leren.
.
Ik opteer voor 212 atmosferische peekaas in de pole.
”Toyota, welke GRAAG de grootste wil zijn” <– Jouw naam doet anders vermoeden.
@imba:
scherp:P
@imba: Vandaar ‘WIL’
(niks scherp, exact waarom het er ZO staat)
@TSI-tje: Jij springt weer eens naast de boot. VAG streeft erna om de grootste te zijn, en Toyota wil gewoon het ”beste” zijn. (Even terzijde dat Toyota momenteel ook grootst is.)
2 versies een atmosferisch en een geblazen?
atmosferisch rond de 180 pk en geblazen rond de 240.
gok ik
150pk non-turbo
245pk turbo
255pk turbo
@Olleh: En ongeblazen 180
182 ongeblazen en geblazen 260.
En als ie onder de 20.000 zit wordt het de meest verkochte auto in tijden. Want het is een prachtbak.
@The_12oach: Onder de 20.000 ?….
Moet je nu eens in de toyota prijslijst kijken wat je onder de 20K kan kopen, Plaats daarnaast wat de laatste Celica (volgensmij verglijkbaar qua groote) koste.
Ik denk dat dit apparaat meer richting VW Scirocco-Golf GTI / Mégane RS / Focus ST geld zal gaan.
Zeker als deze 2.0 rond de 175-200Pk zal krijgen wat de meeste mensen hier vermoeden.
Ik hou rekening met een vanafprijs van Ca. 35-40.000.
De Jappen zijn ook al lang niet meer zo ‘goedkoop’ als in de jaren 70.
@TSI-tje: dat is zeer zeker waar. Al is hopen nog steeds toegestaan. De prijs die jij geeft vindt ik persoonlijk iets te hoog gegrepen voor Toyota. 30k is misschien wel wat realistischer maar 20k met geen opties. Zou ik niet erg vinden circuitbak vanaf fabriek.
@TSI-tje: dat is zeer zeker waar. Al is hopen nog steeds toegestaan. De prijs die jij geeft vindt ik persoonlijk iets te hoog gegrepen voor Toyota. 30k is misschien wel wat realistischer maar 20k met geen opties. Zou ik niet erg vinden circuitbak vanaf fabriek.
@TSI-tje: Denk niet dat het 35-40000 zal worden… Toyota heeft gezegd dat ze meer jongeren naar het merk willen ”lokken” door het niet al te duur te maken… Ergens (weet niet meer waar) heb ik gelezen dat het rond de 20.000 dollar zal gaan kosten.
@G-Ammo:
Ze willen het wel aantrekkelijk maken, maar het liefst voor hun zelf natuurlijk. Zitten wel redelijk wat kosten in ondertussen, is ook al lang in ontwikkeling. Ik denk dat die schatting van 35-40k eigenlijk wel realistisch is, meeste hot hatches zitten al op 35k en die zijn goedkoper qua kosten en R&D. Hier delen ze dan nog wel het platform over 2 merken, maar toch. Paar jaar geleden kostte de RX-8 192 pk versie ook iets van rond de 40k dacht ik. 35k zou iig een hele mooi prijs zijn voor zo’n auto, maar het zou me niet verbazen als het nog iets hoger zou zijn.
280 PK
Onder de 200pk zal wel erg treurig zijn voor zo’n wagen.
waarom is de Subaru versie niet in AWD?
en oh ja, denk iets van een 250pk
201
maar goedkoop zal hij wel niet worden!
Ik weet het nog niet. Stiekem verwacht ik iets meer.
Tegen de 300pk aan. Dit is een spannende auto voor beide merken, en met achterwielaandrijving en dergelijke, zeker een snel monster.
Tegen de 300 dus.
maar wat is er met Toyota FT-86 G SPORTS Concept gebeurt die zie er ook lekker uit, maar 280pk das wel mooi getal
http://m.jalopnik.com/5448990/toyota-ft+86-g-sports-concept-tokyo-salon-photos/gallery/5
ik gok op 280pk, blijft een gave auto BTW
Mooi ding … ik ben nu in het bezit van een Celica … Dit als opvolger vind ik niet erg ;)
Toyota dat motoren gebruikt van Subaru.
Dat zegt heel veel over Subaru….
Versie zonder turbo: 175 pk
Met turbo 280
276pk
Interesseert me niet zo heel veel hoeveel pk hij nu exact krijgt wat ik veel belangrijker vind is de prijs die hij mee krijgt. Ben echt benieuwd of hij net als de ae86 redelijk betaalbaar is, maar dat zal wel niet.
Ik vind die voorkant absoluut niet geslaagd. Het front van de Scion-evenknie staat hem beter
Ok, 260pk krijgt dat ding!
Kan iemand mij overigens eens fatsoenlijk uitleggen wat een boxermotor is?
Ik zit zo te wachten op dit ding, ongelofelijk hoe leuk hij eruit ziet en hoe strakke lijnen hij heeft. KOM KOM KOM! :D
@As_long_as_it_is_fast: Serieus? Nooit opgelet vroeger?
Boxer is een platte uitvoering van een motor. Een 4 cilinder boxer bestaat uit 2 cilinder rijen van 2 cilinders die recht tegenoverelkaar liggen. Zeg maar een V4, maar dan met een hoek van 180graden.
Bij porsche gebruiken ze 6 cilinder boxers, dus 2 rijen van 3 cilinders die tegenoverelkaar liggen. Het is stabieler dan een V opstelling, omdat de zuigers precies tegenoverelkaar liggen. In een V bewegen ze niet precies even snel. Dat komt door de V hoek en de draaibeweging van de krukas die wordt omgezet in een lineaire beweging. Een boxermotor heeft dus minder trillingen dan een V motor. Al is een 6 in lijn nog soepeler dan een boxer 6.
@mco: nooit opgelet, nooit opgelet, wij kregen die interessante dingen nooit in de les. Was het maar waar! En nu heb ik gekozen voor TEW komt het al zeker niet aan bod. ;)
Heel fout, maar een rallyversie zou helemaal stoer zijn. :D
@ As_long_as_it_is_fast
@MLTB: En zo kan je er dan bijvoorbeeld 3 achtereen leggen aan iedere kant? (voor een 6 cilinder)
@ As_long_as_it_is_fast
Boxermotor :
“Een boxermotor is een verbrandingsmotor met als kenmerk dat de cilinderparen (bijna) recht tegenover elkaar zijn gepositioneerd. Daarmee wordt bereikt dat het motorblok minder hoog is. Daardoor wordt het zwaartepunt van een voertuig lager, wat een positief effect heeft op de rij-eigenschappen. Een ander voordeel is dat de motor perfect in balans is, doordat de krachten van tegenover elkaar liggende zuigers elkaar opheffen.”
Te vinden in o.a. Subaru Impreza ( WRX ), Porsche’s 911, enzovoort.
@MLTB: Maar wat is dan het nadeel? Bijna niemand gebruikt boxermotoren dat terwijl als ik jouw uitleg lees het toch een hoop voordelen heeft. Waarom kiezen fabrikanten dan toch veel meer voor de V-motoren?
@Aquios: hier beschrijven ze duidelijk het verschil tussen 4in lijn en boxers:
http://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth2.htm
Heeft vooral met kosten en ruimte onder de kap te maken dat boxers weinig voorkomen..
@Aquios: Ze zeggen dat een nadeel is, dat er door de liggende cylinders slijtage optreedt. De onderkant van de cylinderwand zou als het ware worden geschraapt. Gevolg: wat olieverbruik / compressieverlies op den duur.
Maar ik ken eigenlijk weinig merken waarvan de auto’s zo probleemloos veel km maken als Porsche en Subaru, dus het zal wel loslopen met die slijtage.
@Aquios: Verder is 4-in-lijn gewoon lekker goedkoop. Slechts 1 cylinderbank. Simpel en licht.
Maar voor een 6-cylinder zou ik het niet weten.
@mout: Lijnmotoren monteert men ook wel zwaar gekanteld, dus het zijn de kosten 2 koppen, dubbele distributie etc.
lijkt me sterk dat de ongeblazen minder dan 192 pk krijgt
de corolla/celica T-sport hadden dit vermogen en dat was een 1.8 (met ok variabele lift)
dus zonder turbo 200-220 en met 250-280
Atmosferisch verwacht ik een 210pk als ze variabele kleppen toepassen.
Met een turbo er op, verwacht ik iets rond de 275pk.
Natuurlijk zullen tuners er andere turbo’s opzetten en er een dikke 300pk uit sleuren :D
Een boxer motor? Cool! In combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving gaat dat voor bakken plezier zorgen als je het mij vraagt!
Mooie auto wat anders als die duitse rommel.Technis zijn ze niet te verslaan.
De EJ20 heeft Subaru NA tot 140 kW gekregen, hoewel rond de 110 kW (150 pk) gebruikelijk was. Volgens mij gaat deze auto de nieuwe FB20 krijgen die standaard een vergelijkbaar topvermogen heeft maar over een wat breder bereik. Laten we dus zeggen dat een aggressieve tuning iets meer vermogen -zeg 10%- heeft dan die oude 140 kW, dan zou je met zo’n 155 kW rond de 210 pk uitkomen. Zéér respectabel voor een ongeblazen 2l.