Toch fijn, dat Toyota voor een beetje afwisseling zorgt, tussen al die hybrides (1, 2, 3). Waterstof is namelijk ook heel milieuvriendelijk. Wat zeg ik? Nóg milieuvriendelijkerderder.
Met een bereik van 700 kilometer overklast de FCV-R alle EV’s die op dit moment rondrijden. Je zou er in theorie compleet emissievrij mee naar de Autosalon van Parijs kunnen rijden (Genève is nog een bnrug te ver). In theorie, want de technologie heeft het productiestadium nog lang niet bereikt. Plannen zijn er wel: vanaf 2015 moeten de eerste Toyota’s met brandstofcellen komen.
Smoelen de conceptlooks, inclusief de megahoge neus, een beetje goed?
syliaca zegt
Das heel fijn, nou nog een mooi model!
james125 zegt
Tsja, het is geen beauty!
The360box zegt
Ze moeten echt hun geld op waterstof inzetten i.p.v. elektro e.d. Waarom? Omdat elektrisch rijden tot op de dag van vandaag milieuontvriendelijk is tenzij je ergens rond Borselle woont…
widodh zegt
@The360box: Uhu… Nu nog waterstof op een fatsoenlijke manier produceren. Waterstof is een energiedrager en het overall rendement van waterstof ligt lager dan benzine en/of diesel. Waterstof is erg klein en verdampt snel, je tankt loopt dan ook gewoon leeg als je stil staat.
Ook het transport en de opslag er van kent nog heel wat problemen.
Verder heb je duur platinum nodig in een brandstof cel en kan deze slecht hoge amperages afgeven waardoor de acceleratie dramatisch laag is.
Overigens is een auto op waterstof ook gewoon een elektrische auto, het is alleen een brandstofcel die de electriciteit levert.
Waarom hoor je zo weinig over waterstof? Het is gewoon niet haalbaar. Ik zeg niet nooit, maar op korte termijn niet.
dawwg zegt
http://tweakers.net/nieuws/65533/proces-met-nanodeeltjes-maakt-waterstof-met-zonlicht.html
En dat kan zelfs zonder goud of platina. Produktierijp: nog niet, maar waar een wil is, is een weg ! Naar de maan gaan lijkt me een grotere uitdaging; 15 jaar geleden reden er al auto’s in Duitsland vele duizenden kms op waterstof; dus volgens mij is het gewoon een kwestie van willen, investeren en oogsten …
lincoln zegt
bestaat al een halve eeuw in auto,s ..
Shell zal wel de patenten hebben ofzo ..
want de uitvoering laat schofterig lang op zich wachten ..
glashelder zegt
Helemaal waardeloos natuurlijk, behalve als het Duits is :D
ford zegt
Dit moet de toekomst zijn. Helemaal geen uitstoot en water raakt nooit op. James May heeft in top gear al eens in een waterstof aangedreven auto mogen rijden maar sindsdien heb ik er niks meer over gehoord.
Eigenlijk wel belachelijk dat de iedereen alleen maar naar elektrische en hybride troep kijkt terwijl de grondstof van accus ook schaars is.
Ik denk wel eens dat dit niet helemaal zuivere koffie is en dat danwel de autoindustrie dan wel de oliebedrijven hier iets mee te maken hebben.
sir_smokalot zegt
Mercedes heeft anders al geruime tijd een B-klasse op waterstof in zijn testvloot. Ben er in Frankfurt op de IAA nog van gebouw naar gebouw mee getaxi’d.
erwh zegt
@ford: Water misschien niet, maar water is nog geen waterstof…
Esprit_de_Flandre zegt
Knap concept, k*ttechniek…
G-Ammo zegt
Shell, Y U NO BACK THE F*CK OFF!
babbaloerie zegt
Wat een complot denkers hier.
Het probleem van waterstof is dat het op dit moment nog te moeilijk te maken is. Het is helemaal niet duurzaam.
Of weten jullie een makkelijke manier om waterstof en zuurstof van elkaar te scheiden zonder dat het meer energie kost dan het oplevert?
bartjuh zegt
@babbaloerie: dat kan nooit meer energie opleveren dan dat het kost. Dat gaat met geen een energie drager lukken die je alleen maar even gebruikt(waterstof is als het gebruikt is weer water). In plaats van benzin en diesel die je verbruikt.
erwh zegt
Ik heb jarenlang onderzoek gedaan naar waterstof en brandstofcellen, iets waar ik in ben gerold omdat ik er echt in geloofde. Inmiddels ben ik een illusie armer en ervaring rijker.
Waterstof is zoveel minder duurzaam dan welke energiebron dan ook dat het me verbaast dat er iemand nog naar omkijkt.
Als energiedrager (een bron is het niet tenzij je op de zon woont) behoort het tot de meest inefficiënte. Omzetting van waterstof en zuurstof naar bruikbare energie is zelfs theoretisch niet echt efficient te krijgen en oplag van waterstof is al helemaal onmogelijk. Óf je slaat het vloeibaar op in een tank waar het ongeveer een halfwaarde tijd van een week heeft voor de beste tanks. Óf je kan het in een vast materiaal “vangen”, maar hier komt de waterstof dan weer maar mondjesmaat uit vrij.
Dan is er nog het probleem van waterstof verkrijgen:
Chemisch? Dan kunnen we er net zo goed benzine/diesel/ethanol van maken.
Elektrolyse? Het is efficienter en veel goedkoper om de elektrische energie in een accu op te slaan, zelfs in de goedkoopste types.
Bron? Die hebben we op aarde niet. En nee, water is niet hetzelfde als een direct beschikbare bron waterstof.
Al met al dus niet een heel sterk plan. Dan zet ik liever in op elektrische auto’s met uitwisselbare grafeen accu’s. De accu’s die opgeslagen worden in uitwisselstations kunnen dan mooi dienen als peak-balancer om de variatie in aanbod van energie uit duurzame bronnen (wind-, zonne-, getijdeenergie etc.) op te vangen. Maar goed, dat zal nog wel even duren.
Zolang het nog kan blijf ik in ieder geval zoveel mogelijk van m’n 6-in-lijn genieten!