Op hoge snelheid lange afstanden over de snelweg afleggen, met dat doel was Toyota’s EX-III concept gemaakt.
De EX-III had volgens Toyota een middenmotor, maar wat er precies huisde onder de carrosserie hielden ze geheim. In werkelijkheid niets natuurlijk, maar het ontwerp hintte naar een turbinemotor.
Voor het ontwerp tekende Toyota zelf, hulp van een exotisch Italiaans designhuis hadden de Japanners niet nodig. Hiermee werd afgeweken van generatiegenoten als de Mazda RX 87 (Bertone) en de Isuzu Bellett MX1600 (Ghia). Op de langgerekte neus vallen de koplampen meteen op; je zou ze bovenop verwachten, maar Toyota vouwde ze door naar onderen.
In tegenstelling tot veel andere modellen uit de sixties had de EX-III een gladde onderkant, puur voor de aerodynamica natuurlijk. Eveneens vanzelfsprekend: van dit futuristische concept zagen we nooit meer iets terug. Wel schonk Toyota de wereld een jaar later de Celica, maar die was iets hoger.
norge zegt
Ziet er een beetje triest uit.. :(
toyotafortuner zegt
Erg extreem ontworpen zeg! Al helemaal de koplampen
lekkaah zegt
Volgens @norge is de bmw X6 dan weer gebaseerd op deze.
rotarypowah zegt
Die Celica leek juist meer op de EX II.
rotarypowah zegt
@rotarypowah: EX I bedoel ik.
rocky zegt
Die koplampen doet mij heel erg denken aan die van de Toyota GT2000 maar dan “platgeslagen” :-) voor de rest wel een interessante prototype!
tk97 zegt
Het is maar goed dat deze niet is uit gekomen
hamerhaai zegt
@tk97: Ja inderdaad, want dan…
parker zegt
@hamerhaai: had iedereen een hernia van het in- en uitstappen
hamerhaai zegt
@parker: gaat hard oplopen voor hoteleigenaren.
Alfarobert zegt
Ze hebben dan wel goed gekeken na Bertone.Zou zo een ontwerp van hun kunnen zijn.
roppp zegt
@Alfarobert: of Pininfarina. Het model lijkt op een bepaald Ferrari prototype. Maar ja, ook toen leken alle auto’s op elkaar ;-)
eklasse zegt
Voor 16:00 uur bestelt: dag erna in je brievenbus…
cthijs zegt
O ik dacht dat die lelijke Prius hiervan afgeleid was