Aldus het bedrijf dat claimde dat een EV ruk is: Toyota komt zelf met een EV in 2021 die de industrie zou gaan opschudden.
Het bracht afgelopen vrijdag heel wat teweeg toen wij presenteerden dat Akio Toyoda een bijzondere uitspraak deed. De grootmeester van het Japanse merk vindt de EV maar niks en bovendien wordt nooit gekeken naar de uitstoot op grotere schaal. Die uitspraak zou moeten verklaren waarom Toyota nog steeds gelooft in waterstof en met wat lijkt op tegenzin enkel de Lexus UX300e als EV op de markt brengt.
Baanbrekende EV
Er komt wel een Toyota EV in 2021, zo maakte het merk laatst bekend. Het gaat om een SUV op het e-TNGA-platform. Nu gaan er geluiden van een ‘baanbrekende EV’, ook in 2021. Het zou diezelfde SUV kunnen zijn. Dat klinkt tegenstrijdig: de CEO ziet elektrisch niet zitten, maar toch komt er een EV. De reden daarvoor is dat Toyota het aandurft om nieuwe techniek in te zetten waarmee hun EV wat bijzonderder wordt. Ook wordt dus het woord ‘baanbrekend’ wordt genoemd. Waarom?
Solid State
Toyota gaat inzetten op Solid State Batteries, wat wij vastestofbatterijen noemen. Er is al een tijdje sprake van grootschalige inzet van deze technologie. Simpel uitgelegd: een lithium-ion-batterij bestaat uit vloeibare stoffen. Vaste stof bestaat, zoals de naam al zegt, uit een vaste stof. Belangrijker zijn de voordelen van vastestofbatterijen. Je kunt bijvoorbeeld tot wel twee keer zo ver komen met eenzelfde batterijpakket bestaande uit lithium-ion-accu’s. Als de Tesla Model S Plaid zijn batterijpakket uit VSB’s zou bestaan, zou deze theoretisch gezien tot wel 1.680 km op één lading kunnen rijden. Bovendien laden vastestofbatterijen sneller op dan li-ion-batterijen. Een nadeel is productiekosten, omdat de technologie nog niet op grote schaal gebruikt wordt. Ook is men er nog niet helemaal uit welke materialen het best zijn om de batterijen het best te laten functioneren.
Toyota’s solid state EV
De Toyota EV met deze technologie zou al verschijnen in 2021, of in ieder geval een prototype met een productierijpe vorm ervan. Het klinkt tegenstrijdig met de uitspraken van Akio Toyoda, maar wellicht dat een klein batterijpakket met grote potentie de milieuproblemen zo veel mogelijk kan inperken. Je kunt immers kort door de bocht gezegd de potentie van een Tesla Model 3 met de accu van een Mazda MX-30 creëren. Toyota richt zich op een laadtijd van 0 naar 100 in minder dan 10 minuten. Ook dat is netjes.
We gaan zien of het Toyota EV prototype in 2021 al opgevolgd wordt door een productieauto. Ondanks de anti-EV-geluiden vanuit Toyoda. (via NikkeiAsia)
Charles Taycan 4S zegt
2021… Eerst zien, dan geloven….
vaakbenjetebang zegt
@Charles Taycan 4S: Toyota is typisch niet van het blufpoker, dus ik verwacht wel dat ze dit waar gaan maken eigenlijk.
florisje zegt
@vaakbenjetebang: Dat klopt maar ik heb hun ook uitspraken horen maken over EV’s waar ik toch m’n twijfels bij moet trekken.
vaakbenjetebang zegt
@florisje: Uitspraken zijn natuurlijk maar uitspraken. Vaak krijgen we alleen de sappige citaten mee en niet het hele gesprek of interview. Voor zo ver ik het begrijp is het niet zo dat Toyota het hele concept BEV afschiet, maar er vooral voor de Japanse thuismarkt geen glanzene toekomst voor ziet weggelegd. Misschien is het wat dat betreft te vergelijken met de dieselmotor voor personenwagens, een concept wat voor Japan zelf volkomen overbodig was maar waar Toyota toch, overduidelijk tegen wil en dank, aan begon voor met name de Europese markt. Je hoeft als fabrikant niet per se te ‘geloven’ in alles wat je bouwt, soms moet je ook domweg bouwen wat de markt vraagt (hallo, Porsche Cayenne!).
Variomatic zegt
@vaakbenjetebang: en met die diesel ging het ook meteen mis, die d4d was echt een bar slechte motor die stuk voor stuk in de soep liep..
nissanfairladyz zegt
Probleem met Toyota is dat ze zichzelf teveel laten bepalen door politieke zaken.
Zo is het hele waterstof puur politiek. Technisch gezien is het echt een totaal domme keuze. Het anti-EV beleid uit Japan is dan ook puur politiek.
b088y zegt
@vaakbenjetebang: We winnen binnen 3 jaar de constructeurstitel in de F1….
tjorque zegt
Ik wacht nog altijd op een grote (lees formaatje superb) break EV.
Dus trek de markt maar open. Wie weet zit er binnen een paar jaar wel eentje tussen die me echt bevalt.
goodvibrations zegt
@tjorque: met de ID4 kom je al een eind in de richting.. kan ook 1000kg trekken.. maar for the time being is de superb plugin ook niet verkeerd… tenzij je gebonden bent aan leasen en wat centjes wilt besparen.
tjorque zegt
De superb plug-in is een mooie aanbieding maar het blijft een gewone auto die tot hybride is omgevormd en daardoor veel kofferruimte inlevert.
auto62 zegt
@goodvibrations: met alle EV’s kun je iets trekken, maar als je de volgende laadpaal niet kan bereiken heeft zo’n wagen weinig nut.
goodvibrations zegt
@auto62: ja eens.. Op dat vlak valt het nog tegen.. Ook met Teslas waarbij je de caravan / aanhanger los moet koppelen bij de snellader.. 😂.. Lekker dan…
nissanfairladyz zegt
Daar had ik nog nooit bij stilgestaan. Dat is echt een goed punt. :)
flutterby zegt
Nog niemand heeft de vergelijking tussen de Model S Plaid battery en Solid State benoemd. Tesla loopt ruim voor op de rest en er wordt meestal vergeleken met de gemiddelde batterij. Daarbovenop zijn er genoeg die claimen dat de nieuwe cellen (zoals in de Plaid S) de potentie van Solid State onnodig maakt. Dit is allemaal terug te vinden in de cijfers van QuantumScape (ondersteund door één Tesla founder en Volkswagen). Hun verwachting is om over 3-5 jaar pas met massaproductie te komen. Ik ben heel benieuwd hoe Toyota zo enorm ver vooruit kan lopen op de rest. Volkswagen en Renault zijn ook druk met Solid State.
dees zegt
Mja er word altijd gezegd Tesla loopt voor etc maar men vergeet dan dat de accu cellen van Tesla vrij veel patenten van andere bedrijven gebruiken.
En Toyota heeft een tijd geleden al een werkend model van hun solid state accu laten zien.
En waarom hun voor lopen op de rest is omdat ze er miljarden per jaar in pompen. Samen met ik dacht Panasonic en Denso gaan er 3 miljard per jaar in.
De andere bedrijven hebben toch wel wat moeite om zo snel zoveel geld erin te pompen. Vooral omdat diverse daarvan echt flink achterliggen.
En de Plaid S gaat de solid state accu echt niet overbodig maken aangezien deze nog steeds vol op gebruik zal maken van dure stoffen, in de solid state accus zijn deze flink minder aanwezig.
flutterby zegt
@dees: dure stoffen of niet, voorlopig is de betaalbaarheid van Solid State nog enkel toekomstmuziek terwijl ze bij Tesla al +/- 6 maanden op schaal van de band rollen. Daarnaast begin ik bij +/- 400 km range af te vragen of je echt meer nodig hebt.
Materiaalkosten is enkel maar een onderdeel van de uiteindelijke waarde (zie een iPhone). Daarnaast kunnen materialen goedkoper worden als je ze elders en/of efficiënter kan delven.
Esprit_de_Flandre zegt
@flutterby: Mensen willen sowieso meer range dan 400km. Maar als de batterijen verbeteren, zou je ook 400km kunnen halen uit een kleiner, en dus lichter en goedkoper, batterypack. Zo wordt ook een betaalbaar stadwagentje mogelijk.
Materiaalkosten zijn niet te onderschatten, zeker niet als het zeldzame materialen zijn. Het probleem is dan vooral de onvoorspelbaarheid van de markt. Als de grondstof plots drie maal zo duur wordt door een oorlog of politieke verschuiving, wat gebeurt er dan met je productie? Das te veel risico, dus is er de zoektocht naar andere materialen die zowat van overal kunnen komen…
flutterby zegt
@Esprit_de_Flandre: de LFO batterij zoals in de Model 3 SR+ uit China gebruikt geen zeldzame grondstoffen..
nissanfairladyz zegt
Deze batterijen worden ook gebruikt in bussen die hier al heel veel rondrijden in Nederland. Er reden ook eerst waterstof bussen hier. Die hebben ze gestopt en afgeschreven…. kosten waren te hoog. Hahahahahha mooi dat de waarheid altijd bovenwater komt. Waterstof is een gigantische leugen waar heel veel mensen in geloven. Het is bijna hetzelfde als geloven dat de aarde plat is… alleen heb je wat meer kennis van thermodynamica nodig om dat in te zien.
Esprit_de_Flandre zegt
@nissanfairladyz: Vreemde vergelijking.
Waterstof werkt gewoon. Of het ooit economisch haalbaar, praktisch, of ecologisch nuttig wordt is zeer de vraag. Maar het wèrkt wel. Je vergelijking met flat earth slaat dus nergens op…
cdlop01 zegt
Toyoda is helemaal niet afkerig van EV’s hoe komen jullie journalisten aan die volstrekte onzin. Alleen in Japan is het niet dé oplossing. Dat bedoeld Toyoda. Idd komt Toyota met solid state batterij, Nikkei Asia heeft daar reeds eerder uitgebreid over bericht het zal een presentatie betreffen en nog niet voor serieproductie. Dus de Toyota Beyond Zero Suv, grofweg formaat RAV4 krijgt deze batterijen nog niet. De Solid State batterij wordt gepresenteerd, 500km wltp en opladen in minder dan 10 minuten, zeer veel compactere batterijen en veel lichter en meer betaalbaar. Toyota heeft in 2018 al haar EV strategie wereldkundig gemaakt en volgt deze planning keurig, 0,0 aandacht aan besteed door de VAg minded pers in Duitsland en Nederland. Daardoor is bewust een beeld gecreëerd dat Toyota een 2e Nokia is en de boot mist, onvoorstelbare onzin. Toyota komt alleen met nieuwe productierjjpe techniek wanneer deze uitgebreid is getest, dat is in Europa al lang niet meer het geval, zie de ID bagger.
galant zegt
En was het ook niet zo dat SSB’s geen dure metalen enzo bevatten? Ik begreep dat juist de ruim voor handen zijnde grondstoffen een grote factor in de lage productiekosten waren.
Vorige week een proefrit in de MX-30 gemaakt. Als die toch een range van 300 werkelijke km’s zou krijgen, dan zou dit met stip op 1 op mijn EV lijstje staan.
cdlop01 zegt
De solid state accu is kleiner, lichter en veel goedkoper, daarmee wordt de EV betaalbaar en bereikbaar voor iedereen. Laadpalen ook verledentijd want dan kan je gewoon bij de pomp opladen in pakweg 5 minuten.
nissanfairladyz zegt
MX-30 en de Lexus, en Honda EV. Echt elke EV uit Japan is qualitatief als auto wel ok. Maar verder zitten er zoveel haken en ogen aan. Zelfs de Nissan leaf met hun flut batterij pakket opbouw. Had beter verwacht. Niet kunnen snelladen op kritieke momenten etc.
Nee, op dit moment kunnen de Jappen er helemaal niks van op EV gebied. Voornamelijk te kleine batterijen, slechte opbouw qua batterij pakket en ga zo maar door.
Het zou echt 180 graden omdraai zijn als Toyota echt iets neerzet wat fatsoenlijk is. Gaan ze niet doen, misschien hebben ze de techniek al wel… maar willen ze nog hun hele modellen reeks flink uitmelken totdat het echt niet meer kan.
Daarom moet wetgeving zulke grote bedrijven flink onder druk zetten. Tesla is ook een mooie catalyst hierin. Om de rest flink onder druk te zetten. Anders kwamen andere merken niet met goede EV’s. Want alleen Tesla pusht de techniek vooruit, en daardoor ook de techniek van de concurrenten. Zonder Tesla zaten we nog steeds met slecht presteerende EV’s om zo tegen de consument te laten zien dat het niet werkt… terwijl gewoon de effort er nooit was om het goed te laten werken.
meetsysteem zegt
Denk aan je bloeddruk hoor..
Variomatic zegt
@cdlop01: Toojoota is een tweede Nokia en mist de boot
Pascal zegt
Zou Toyota er a.u.b. deze keer eens iets moois van willen maken? Niemand zit te wachten op een Prius 2.0. Zo ja, dan neem ik Toyota graag mee in de selectie als ik over een paar jaartjes aan een nieuwe auto toe ben.
goodvibrations zegt
Klinkt veelbelovend.. Maar als ze al bijna zo ver zijn… Wat zien dan nog in waterstof? Zo wel geniaal zijn als het waarheid is..
Robert zegt
Ik weet niet of het nog zo steeds is, maar voor de hybrides heeft Toyota in het verleden altijd gekozen voor nikkel-metaal accu’s t.o.v. lithium-ion accu’s, zoals bij de meeste concurrenten, onder andere vanwege de vermeende onveiligheid. Het ‘koken’ van zo’n lithium-ion accu als gevolg van oververhitting is ook wel echt een probleem gebleken in het recente verleden. De keuze voor solid state accu’s is dan ook echt zo vreemd niet, zeker bij een merk als Toyota.
fanboy zegt
@RRRobert: De Nikkel batterij ging voornamelijk langer mee, en kan de wisselingen iets beter hebben. Wel is hij een stuk lomper, minder energiedicht. Maar als je zelfde accucapaciteit met lithium zou doen had je veel meer opwarming in accu pack.
En de hoeveelheid laadcycli in een hybride dagelijks in stadsverkeer zou een dergelijk kleine lithium accu nooit tot de gigantische kolometerstanden brengen die Prous taxi’s soms halen, 600.000km met originele acxu, dat soort dingen.
Een volledig elektrische auto met nikkel zou dan weer niemand willen.
edward330d zegt
In 2020 kregen we ook al baanbrekend ( of baan-brekend) nieuws uit Azië dus ik hou mijn hart vast.
Jantje_555 zegt
de vraag is, zijn die SSB’s (Solid State Batteries) ook zo ontvlambaar? Ik vraag me af wanneer EV’s worden geweerd uit parkeergarages
flutterby zegt
@Jantje_555: er zit veel meer energie in een brandstoftank hoor..
Robert zegt
@flutterby: het aantal kilojoules in de brandstof van een auto is maar één ding, de wijze van opslag is hierin véél belangrijker.
Ik snap de opmerking van @Jantje_555 wel. Als een EV in brand vliegt, bijvoorbeeld door oververhitting van de lithium accu’s, is blussen vrijwel onmogelijk. Enkel koelen door volledige onderdompeling in bijvoorbeeld een watertank is dan nog een oplossing. En juist dat soort oplossingen vinden niet direct een praktische toepassing wanneer zo’n EV ergens geparkeerd staat in een ruimte met een plafondhoogte van amper 2 meter en ettelijke kubieke meters beton en staal erboven. Nee, dan heb je een serieus probleem. Zelfs als de brand oorspronkelijk niet door een EV is ontstaan.
fanboy zegt
@Jantje_555: nee alleen Lithium-ion. Je hebt ook Lithium-Ferro-Polymeer en die is al stabieler. Deze aankomende solid state accu’s hebben er vermoedelijk helemaal geen last van.
Als je je afvraagt waarom dan juist Lithium-ion gebruikt wordt, die haal hoogste energiedichtheid en kan hoogste vermogen leveren in kleinste verpakking/gewicht.
Overigens komt zo’n autoband nauwlijks voor. Vermoedelijk minder zelfs dan bij benzine auto’s. Het blussen is alleen moeilijker.
Lithium-ion accu’s vliegen in de fik als temperatuur te hoog wordt, wat ook gebeurt bij compleet ontladen, helemaal leegtrekken. Zaken die je prima in dr hand hebt met accubeheer.
nissanfairladyz zegt
Dat is juist het mooie aan solid state batterijen. De electrolyt materiaal wat tussen de Anode en Cathode zit is normaal gesproken vloeibaar. En dat kan er dus voor zorgen door bijvoorbeeld schade, penetratie van de cel of na heel veel laadcycles of slechte kwaliteit productie dat daar een verbinding ontstaat tussen de anode en cathode. En dan heb je vlam.
Echter, bij een Solid State Batterij is de electrolyt dus geen vloeistof, maar een vaste stof waardoor de kans gigantisch klein zal worden.
moveyourmind zegt
Doe mij maar een dikke Landcruiser V8.
Iets beters op het gebied van solide staat is er niet.
leonlampe zegt
@moveyourmind: dat ding loopt veel vaker in de soep dan elektrisch
V8Vantage zegt
De ontwikkeling van waterstof aandrijving zit gelukkig ook niet stil. De oplossingen worden steeds compacter en goedkoper. Er is wel weinig media aandacht voor. Maar de rest van Europa zie je stevig investeren in infrastructuur en toepassingen. Bijkomend voordeel is dat een waterstof systeem op dit moment het zelfde weegt als de huidige ICE met brandstoftankje. De accu techniek staat ook zeker niet stil maar het blijft nog een probleem dat hier landen voor overhoop worden gegraven, recycling staat nog in de kinderschoen of zelfs nog daarvoor.
Daarnaast, moet je niet vergeten dat alles omzetten naar wat voor aandrijving / energie opslag dan ook moet worden gedaan door de aanschaf van een nieuwe auto. Dat is ook zonde van het materiaal en kost meer Co2. Tussentijds kan je veel sneller Co2 en andere neveneffecten besparen door nu om te schakelen naar bio/synthetische brandstoffen.