Toyota is flink op gang en zoals we vorige week al wisten te melden zal het Japanse bedrijf in 2007 waarschijnlijk ’s werelds grootste autoproducent zijn. Ondertussen wordt Ford een beetje desperate en topmannen van het bedrijf zouden daarom vorige week met Toyota onderhandelingen hebben gevoerd over een mogelijke samenwerking. Een woordvoerder van Toyota bevestigde de ontmoeting woensdag, maar wilde verder niet ingaan op de inhoud van het gesprek.
Toyota-topman Fujio Cho en Ford-bestuursvoorzitter Alan Mulally zouden elkaar vorige week hebben ontmoet in Tokio. Volgens bronnen was de meeting een initiatief van Ford. Het verlieslijdende Amerikaanse autoconcern zou vooral geïnteresseerd zijn in de kennis van Toyota op het gebied van milieuvriendelijke autotechnologieën (bron: nu.nl).
Rick dos zegt
“Het verlieslijdende Amerikaanse autoconcern zou vooral geïnteresseerd zijn in de kennis van Toyota op het gebied van milieuvriendelijke autotechnologieën”
Nou, ik denk dat Ford VOORAL in andere kennis van Toyota geïnteresseerd zou moeten zijn………..
w0o0dy zegt
tips voor een paar cursussen voor de Ford USA mensen:
Hoe bouw ik kleinere auto’s
Hoe bouw ik betrouwbare auto’s
Hoe bouw je efficiënt auto’s
Hoe verkoop ik auto’s
En Natuurlijk: kredietaanvragen voor beginners….
armada zegt
ter aanvulling op wOody:
Kunnen ze er meteen nog even een cursus voertuig design tegenaan gooien.
Die dingen in Amerika zien er veelal niet uit.
Ruben zegt
@armada: Come again? De Mustang en Ford GT zijn misschien wel de mooiste (retro-)ontwerpen van de laatste tijd. Ik ben van het GM-kamp en dus geen Ford-fan ;-) maar hun recente designs vind ik echt geweldig.
Daarbij is de Mustang ook nog eens goedkoop en verkoopt hij als een trein. Wat Ford moet leren (en GM ook) is hoe je op eenzelfde manier auto’s voor de massa moet maken en verkopen, de midsize sedans en minivans/crossovers waarmee in de VS het echte brood te verdienen valt.
Freez zegt
@Woody,
Daarvoor hoeft Ford niet naar Toyota te kijken, maar hoeft alleen maar wat manageres en designers van Europa naar Amerika over te plaatsen.
Voor Toyota ook een pre, kunnen ze eens leren hoe een lekker sturende auto te bouwen!
Freez
Coyote zegt
Ford en GM zijn te laat wakker geworden. Teveel geleund op trucks en SUV’s met oude techniek. Kortom: alles in huis voor hoge tankkosten, vervuiling, klimaatverandering en het opmaken van natuurlijke bronnen.
Ook in Nederland zie je die krengen steeds meer rijden, sommigen wonen direct achter de zeedijk…. die zouden toch beter moeten weten.
Ik hoop dat de Dollar nog flink daalt en daardoor de olie stijgt… dan betalen wij niet meer en de Amerikanen wel voor benzine… dat zal ze leren.
mashell zegt
“Nou, ik denk dat Ford VOORAL in andere kennis van Toyota geïnteresseerd zou moeten zijn” Wat bedoel je hiermee? Volgens mij heeft Ford alle denkbare kennis in huis behalve die van hybride motoren en laat dat nou net tegenwoordig de Toyota specialiteit zijn.
Rick dos zegt
Als je kijkt naar de positie waarin Ford zich bevind ten opzichten van Toyota, dan is er genoeg kennis die van Toyota naar Ford zou kunnen gaan.
Greg zegt
misschien zie ik iets over het hoofd, of mis ik bepaalde kennis… maar ik begrijp niet wat hier voor Toyota in zit.
Ze groeien als kool (verstoten GM van de eerste plaats), zetten de Camry neer als best verkopende sedan in de USA. Waarom een alliantie met Ford vormen…?
Rick dos zegt
@Greg
Ik denk eerder dat dit uit beleefdheid is van Toyota´s kant. Aangezien Ford aan de deur klopt bij Toyota.
Ik kan eerlijk gezegd ook niet 1,2,3 zien wat de voordelen voor Toyota zouden kunnen zijn.
J. zegt
Ze moeten eens leren om de mooie fords op een boot te parkeren, en massaal naar europa te verschepen.
@pat zegt
De voordelen van toyota zouden kunnen zijn dat de amerikaanse regering geen verhogingen gooien op auto’s van buiten de usa.
Van eerlijke concurrentie hebben de amerikanen namelijk nog nooit gehoord.
Is mijn produkt niet meer de best verkochte, dan gooien wij een toeslag op de buitenlandse produkten zodat onze in elk geval goedkoper is.
Greg zegt
@Rick
Dat zal ’t wel zijn ja… gastvrijheid
Ruben zegt
@Coyote: De meeste grote pickups/SUV’s in Nederland rijden op LPG, nog steeds de schoonste wijdverbreid beschikbare brandstof die er is.
@mashell: Ford USA bouwt al een tijdje hybrides. Die techniek werkt prima maar toch willen ze er vast wel wat Japanse kennis op loslaten, vooral aangezien de nieuwe 2008 Prius echt ongelooflijke cijfers zal gaan opleveren (men heeft het over 110 mpg).
Midas zegt
Een van de vergissingen van Ford USA is geweest om de Taurus de nek om te draaien. Het was niet het meest flitsende model, maar wel een prima cash cow en publiekslieveling.
Als je daarnaast een ‘gasguzzler’ als de F150 als bestverkopend model hebt krijg je met oplopende brandstofprijzen vanzelf een probleem.
Ca.dil zegt
@armada: Come again? De Mustang en Ford GT zijn misschien wel de mooiste (retro-)ontwerpen van de laatste tijd. Ik ben van het GM-kamp en dus geen Ford-fan ;-) maar hun recente designs vind ik echt geweldig.
Daarbij is de Mustang ook nog eens goedkoop en verkoopt hij als een trein. Wat Ford moet leren (en GM ook) is hoe je op eenzelfde manier auto’s voor de massa moet maken en verkopen, de midsize sedans en minivans/crossovers waarmee in de VS het echte brood te verdienen valt.
—-
De Ford GT en ustang zijn de mooiste retrodesign auto’s van dit moment? Ok, komtie: Hoeveel retrodesign auto’s zijn er? Mini, VW, Mustang en GT. Daarbij komt dat het natuurlijk erg zielig is als je moet leunen op designs van 40 jaar geleden.
Ohja, en kwaliteit van Ford valt ook wel mee, de topgear aflevering gezien over die pickup waarvan ik de naam even ben vergeten (iets met 250 ofzo? F250?)
Als dit door gaat heeft Ford of heel veel mazzel dat Toyota zo vriendelijk is. Of Toyota weet iets dat wij niet weten waardoor er toch een reden is dat Toyota dit aangaat. Tot nu toe denk ik dat Toyota aleen even aanhoort wat Ford te vertellen heb en het daarna waarshijnlijk afslaat.
Ik zie het gesprek al voor me, het mannetje van Ford die zit te vertellen wat de voordelen zijn voor hun en dan de Jap van Toyota: “En wat hebben wij hieraan?” momentje stilte… En dan komt Ford met een heel slap argument.
(btw, ik kom uit het Toyota kamp ;) )
Citrofiel zegt
Ik denk dat ze het advies van W0o0dy maar moeten opvolgen.
Ruben zegt
@Midas: Hear hear. Idd een onbegrijpelijke beslissing.
@Ca.dil: Wat betreft retro-auto’s: PT Cruiser, Chevy SSR, 300C, Alfa 8C, Fiat 500, 2008 Camaro, eindeloos veel concepts van de laatste jaren – en als je uit het Toyota-kamp komt zou je toch ook van de FJ Cruiser gehoord moeten hebben.
En verder: eerst eens in een auto rijden voordat je argumenten over kwaliteit aanvoert, Top Gear kennen we allemaal wel. (Overigens was dat een oud model F150 terwijl de nieuwe al uit was – ook bij de BBC zijn ze niet heilig.)
Insider zegt
Topman Mullaly komt van Boeing, en was toen al een geïnteresseerd in oa de productieprocessen van Toyota, heeft er zelfs een aantal overgenomen bij Boeing. Dus vanuit dat oogpunt is het niet zo vreemd, dat ie weer bij Toyota gaat kijken in zijn nieuwe functie. Daarnaast is de financiële situatie uiteraard zodanig, dat elke partner in productie-ontwikkeling welkom is. Verder kijken ze natuurlijk ook naar GM, die wat pogingen hebben ondernomen om met Renault/Nissan tot samenwerking te komen.
Vraag is inderdaad of Toyota erop zit te wachten, het gaat nu ook best lekker….het zou volgens analisten een poging kunnen zijn, om de Amerikaanse overheid gunstig te stemmen, voor het moment dat Toyota een poging zal gaan wagen GM over te nemen.
Ca.dil zegt
@ruben
Uiteraard ken ik de FJ Cruiser, en er zijn idd meer retro auto’s die ik even vergeten ben. Maar het is nogal logisch dat iemand sport-retro-auto’s mooier vind dan bv. de Fiat 500.
Bovendien ging het niet om de rijeigenschappen maar ze lieten dingen zien zoals bijv de naden in het dashboard. Om dat te zien hoef je echt niet erin gereden te hebben!
300c en Alfa 8c zijn trouwens echt geen retro-designs!