Huh? Toyota en diesels worden weer een hot item?
Tegenwoordig zijn veel merken bezig met het opschonen van hun programma. Letterlijk. Alles moet grootschaliger, techniek moet met zoveel mogelijk modellen gedeeld kunnen worden en oh ja: elektrificatie is een dingetje. Nu is de plug-in hybride in Nederland al lang bekend, maar in veel landen wordt deze vorm van aandrijving echt interessant.
Zelfontbrander
Maar nog niet zolang geleden was het afschaffen van de zelfontbrander een trend. Je weet wel: Toyota en diesels zijn officieel uit elkaar. Met trots werd het aangekondigd. In Europa worden er ook bijna geen Toyota’s met dieselmotoren verkocht. Nu gebiedt de eerlijk te zeggen dat ze dat sowieso al niet meer deden. Althans, voor de personenwagens. Voor de terreinwagens en bedrijfswagens wordt de oliestoker nog wel aangeboden, ook in Europa.
Satansap
Maar toch, de combinatie benzine, hybride en waterstof lijkt voor Toyota de toekomst te zijn. Toch is er ook nog een beetje hoop voor de liefhebbers van Satansap. Je zou denken dat Toyota niet meer gaat investeren in dieseltechnologie. Maar wat blijkt: dat doen ze wel, en hoe! Volgens Cars Guide (uit Australië) is Toyota aan het broeden op een V6 diesel. Dat niet alleen, het moet een topdiesel zijn voor een heus Gazoo Racing-product.
Gazoo Racing
Gazoo Racing is de sportieve tak van Toyota. Die houden zich bezig met de autosportactiviteiten alsmede de sportieve straatauto’s. Daar komt een Toyota GR Hilux bij. Volgens de publicatie is de motor sowieso sterker dan de oude V8. Voor deze context, de V8 is al sinds jaar en dag goed voor 272 pk en 650 Nm. De Ford Ranger Raptor mag dus op gaan passen.
Geduld
Dan het slechte nieuws: je moet wel even geduld hebben. De Toyota GR Hilux staat pas gepland voor 2023. De zescilinder Toyota dieselmotor kunnen we al verwelkomen in 2021 in de Land Cruiser.
Wel opmerkelijk, de volgende generatie Hilux en Tacoma zullen beide opgevolgd worden door dezelfde auto. De Tacoma is de compacte pick-up die geleverd wordt in de Verenigde Staten. Er is overigens al een Toyota Hilux GR Sport van de huidige generatie. Dat is deze pick-up met dubbele cabine die je op de afbeeldingen ziet.
Jantje_555 zegt
lijkt me een 1 april bericht hoor….
ty5500 zegt
Er zou een V6 diesel moeten ontwikkeld voor de nieuwe landcruiser 300 om de bestaande V8 diesel te vervangen. Dat Toyota deze motor vervolgens ook zou gebruiken voor een Toyota Hilux met GR badge lijkt vervolgens pure speculatie van de Aussies. Niets is uitgesloten, Audi gebruikt voor zijn S modellen ook meer diesels maar mij lijkt het straf dat een merk dat zo hybride promoot in Europa een topmodel met diesel zou aanbieden. Misschien nog in hybride vorm?
lekbak zegt
Die oude V8 gaat echt nog gemist worden. Een 3.0 met richting of over de 300pk is veel te afhankelijk van de turbo’s. Het is al 20 jaar aan de gang dat diesels steeds minder kracht krijgen stationair en de eerste paar honderd toeren daarboven.
Iets wat vreselijk irritant is als je met hoge gewichten aan het manoeuvreren bent of als je offroad rijdt. Heb je 300pk onder de kap en dan moet je nog wegrijden met 1200rpm ipv stationair. Vroeger had je 110pk en toen kon je alles stationair doen met hetzelfde gewicht. Dan heb je veel meer controle en precisie.
Zodra je iets anders doet dan op een verharde weg met een personenwagen rijden wil je domweg slagvolume. Vermogen is dan niet belangrijk, dat is leuk voor op de snelweg. Daarom rijden vrachtwagens van 12 ton met 150pk uit een 4,5 liter rond en niet met een 3.0 V6 met 300pk.
mashell zegt
Je wilt juist geen groot slagvolume, want een groot slagvolume betekent bij een lage belasting automatisch een hoog verbruik. Wat je eigenlijk wilt is koppel en wel vanaf 0 toeren, dat kan een kleine motor met turbo je niet meteen leveren maar een elektro motor wel. Wat je dus eigenlijk wilt is een hybride 3.0 V6, daarmee kom je wel soepel weg en is het verbruik bij lage belasting toch niet al te hoog. Kijk maar eens rond, 2/3 van de aanhangers die je ziet rijden zijn leeg. Dat is logisch want je moet meestal de aanhanger ophalen (lege rit), vullen en de inhoud afleveren (volle rit) en de aanhanger weer wegbrengen (lege rit). Daarom is een motor met een groot slagvolume niet de optimale manier om je doel te bereiken.
widodh zegt
Een Elektromotor is daar inderdaad juist perfect voor. Kan vanaf 0 rpm bijna maximaal koppel leveren. Koppel zoiets aan een kleine batterij en je hebt het werkpaard waar iemand naar zoekt.
Of gewoon een hele grote batterij en de hele ICE er uit gooien ;-)
Dutchdriftking zegt
Toch weer diesels om de gemiddelde Co2 uitstoot van het modellengamma omlaag te krijgen. Het kan raar lopen…..
Dutchdriftking zegt
Toch weer diesels om de gemiddelde Co2 uitstoot van het modellengamma omlaag te krijgen. Het kan raar lopen…..
wimof zegt
Of zijn we te hard van stapel gelopen?
ty5500 zegt
Toyota is het merk met de laagste Europese CO2 uitstoot dankzij alle hybrides (Tesla wordt immers samen met FCA geteld). Ze kunnen gewoon business as usual verderdoen om met de vingers in de neus de CO2 normen te halen.
mauwerd zegt
Deze telt ook niet met de personenauto’s mee toch? Dit is een pickup. Een lekker 1.6 zonder dat hybridegedoe verkopen ze helaas niet meer, a