Maak kennis met het eerste volledig elektrische productiemodel van de Japanse fabrikant.
Toyota gelooft meer in (plug-in) hybrides dan in puur elektrische voertuigen, zo veel is wel duidelijk. Maar waarom op één paard wedden als je de technologie onder de knie hebt? Daarom presenteert Toyota nu een volledig elektrische versie van zijn 3+1, de iQ, nadat het in 2011 al een concept presenteerde. Oh, en in 2009 ook al.
De keuze voor de iQ is een vrij logische. In mijn optiek verkoopt het ding in Europa nauwelijks, ik zie hem hier althans weinig rijden. Met zijn kleine afmetingen en zijn stadse karakter is het echter wel een geschikte kandidaat voor een EV-ombouw. En op dat ‘urban’ karakter zal toch vooral de nadruk liggen, want de auto heeft een actieradius van 85 kilometer. Bij de ontwikkeling was het uitgangspunt een zo klein mogelijke elektromotor te monteren, en dus niet voor de range te gaan.
Het voordeel van deze beperkte radius is dat ze de auto niet helemaal hebben hoeven volproppen met accu’s, wat een beperkt gewicht en een kortere laadtijd (3 uurtjes voor een volle accu van 27,5 kWh) tot gevolg heeft. De met een 64 pk / 163 Nm sterke elektromotor uitgeruste iQ weegt slechts 125 kg meer dan een 1.3 CVT-exemplaar. Wel nam de lengte met 13,5 centimeter toe, om alle organen te kunnen accomoderen.
De two-tone iQ EV beleeft zijn introductie op de autosalon van Parijs, en is wat mij betreft een prima elektrisch alternatief voor degene die nauwelijks de stadsgrens overschrijdt (of dagelijks een klein stukje forenst). Klein, (relatief) licht, wendbaar. Of hij ook gaat verkopen is een tweede, maar dat is van later zorg. Of zien we toch meer heil in GTI’tjes?
Over wanneer de auto op de markt komt doet Toyota geen uitspraken. Ze sluiten hun communicatie naar de buitenwereld zelfs af met een hele rare zin:
So, even though Toyota is ready with the iQ EV, we believe a plug-in hybrid solution offers a better way than pure electric for most customer needs in the short- to medium-term, and that is where we will concentrate our commercial activities.
Oftewel: de iQ EV is een ‘moetje’, eigenlijk willen we hem helemaal niet maken, maar het staat zo goed. Cool PR-fuckup, bro.
Update – Toyota demonstreert nog eens extra eigenlijk helemaal geen zin te hebben in een EV, door slechts een handjevol van deze ‘productie-exemplaren’ op de markt te gaan brengen. Met de beste wil van de wereld kan je dit eigenlijk geen productiewagen noemen dus, want jij en ik kunnen niet een dealer binnenwandelen en er een kopen.
dotternetta zegt
Als ie nou 10k gaat kosten is het het overwegen waard! Ik rijdt 30 km/dag hier in het hoge noorden, dus perfect!
bullgod76 zegt
Idd, als ze deze eQ betaalbaar weten te houden zal die best nog wel eens gaan verkopen in Nederland.
Maar doe mij toch maar die GTiQ, want ik moet ook nog wel eens verder weg dan die 85km.
StijnB zegt
@bullgod76:
De GT86 EV gaat al 86 km radius bieden gok ik…
mastertje zegt
Voor <15k koop ik 'm ook. 85km is voor mij genoeg op een dag en voor grotere afstanden pak ik de bak van ouders/vrienden wel even. Dit zou me zo ongelooflijk veel geld schelen op jaarbasis..
prisma zegt
Als die tss de 10-13k range zit en ik kan mijn baas overtuigen dat hij een stekker systeem installeerd op de parkeerplaatsen. Dan zal deze wagen rap aan mijn voordeur staan.
widodh zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kickass zegt
Heel handig voor pendelaars. Alleen het stekkerklepje aan de voorkant is erg lelijk…
shicomm zegt
Leuk maar dit ding word uiteraard duurder dan z’n benzine broertje ( die al veels te duur is )
Wetende dat de yaris hybrid al onredelijk veel kost ( ja het is de goedkoopste hybride maar dan nog… ) zal ook dit beestje flink aan de prijs zijn…
Logisch dat geen hond het koopt ; als fashion statement faalde de auto al meteen en voor dit geld koop je plenty ander klein spul.
moveyourmind zegt
Helemaal goed deze IQ. Bijna helemaal, alleen nog even uitbrengen in Aston Martin trim. Dan kan AM lekker dikke motoren in de sportwagens blijven leggen en tegelijk aan de emissie-eisen voldoen.
d15b2 zegt
Hé Toyota – het enige model waar een zwart/wit uitvoering goed op staat is een Panda Trueno: