Tesla heeft Toyota bijgehaald en vervolgens ingehaald als meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Maar Akio Toyoda is bepaald niet onder de indruk.
Voor velen is 2020 niet het beste jaar ooit, maar gelukkig was dit jaar niet voor iedereen knaak. Voor Tesla bijvoorbeeld is het een jaar geworden om nooit te vergeten. Terwijl het merk vorig jaar zomer volgens de Muskias himself nog op de rand van de afgrond bungelde, is de aandelenkoers van het merk dit jaar als een raket omhoog geschoten.
Of nou ja, inmiddels is elk stukje opgedeeld in vijf kleinere stukjes waardoor het op het eerste gezicht niet zo spectaculair meer lijkt. Maar qua marktkapitalisatie is Tesla nu veruit de hoogst gewaardeerde autofabrikant ter wereld. Toyota, dat voorheen deze positie innam, is volgens beleggers momenteel maar grofweg de helft waard van Tesla.
Toyota’s honcho Akio Toyoda, vindt deze cijfertjes echter maar een fugazi die niet echt is. De kleinzoon van de oprichter van het merk, die sinds 2009 de functie van CEO vervult, pakt zijn verbale Katana erbij en hakt Tesla compleet aan mootjes. Automotive News Europe tekent op:
Tesla says that their recipe will be the standard in the future, but what Toyota has is a real kitchen and a real chef. We are losing when it comes to the share price, but when it comes to products, we have a full menu that will be chosen by customers. They aren’t really making something that’s real, people are just buying the recipe. We have the kitchen and chef, and we make real food.
Akio Toyoda, heeft de lunch overgeslagen
Waarvan akte.
Pascal zegt
Ach, hoogmoed komt voor de val. Niemand ontkent dat Toyota topauto’s bouwt, een beetje respect naar de prestaties van nieuwkomer Tesla had deze CEO beter gesierd; dat heeft de CEO van Volkswagen dan toch beter begrepen. De beste man zal zich hopelijk wel realiseren dat de beurswaarde van Tesla weliswaar momenteel te hoog is, maar helemaal niet (alleen maar) is gebaseerd op waar ze nu staan en zelfs allerminst alleen maar op hun autoproductie.
monsieurleloure zegt
@Pascal: VW heeft jaren geroepen dat ze grootste zijn, na het sjoemelgebeuren Is dat afgezwakt.
De ID3 was een haastklusje, jammer want daar had zeker meer ingezeten.
Voor de rest is VW een heerlijk merk, ik gooi nog even een curryworst in de oven. Fijn weekend allemaal ?
Pascal zegt
Mee eens, de ID3 had veel meer in gezeten. Lekker man, currywurst. Geniet ervan!
wimof zegt
Ik blijf erbij, op het ogenblik dat VW sjoemelde wilde 97% van de kopers het produkt dat hun aangeboden werd.
Ik wil mijn klanten geen eten geven die vroegen om nog verder te gaan.
Achteraf grappig daar ik altijd weigerde met de melding dat de wagen niet conform aan zijn goegkeuring zou zijn.
erikabarth zegt
@monsieurleloure dat is enkel stemmingsmakerij, de ID3 zal in Europa veruit de meest verkochte EV zijn in 2021 let maar op. en in 2022 zal de hele ID reeks dat zijn. De ID3 is in Europa zeer goed ontvangen en veel geprezen.
potver7 zegt
@Pascal: Uhm, verreweg de meeste winst haalt Tesla uit de verkoop van emissierechten aan autofabrikanten die nog iets te veel slurpende ICE’s verkopen. Daardoor is de marktwaarde van Tesla nu dus ook zo hoog. Maar dat gaat niet zo blijven natuurlijk, iedere fabrikant maakt steeds meer hybride en elektrische auto’s waardoor de waarde van Tesla’s emissierechten, en dus de winst uit de verkoop ervan, zal dalen. En dus daalt de marktwaarde van Tesla ook als dat gebeurt. Het kan zelfs zo worden dat die emissierechten vrijwel niets meer waard zijn, dat zal Tesla dus de prijs van hun auto’s moeten verhogen om nog een gezonde winst te halen.
Pascal zegt
De aandelenprijs van Tesla is momenteel weliswaar belachelijk hoog, maar deze wordt heus niet alleen maar bepaald door hoeveel emissierechten men verkoopt. Tip: Kijk op Youtube even de filmpjes met wat Tesla de komende jaren van plan is, dan wordt het snel duidelijker hoe het komt dat beleggers daar potentieel in zien.
flutterby zegt
@potver7: andere fabrieken gebruiken diezelfde emmissie rechten om hun EV programma’s te betalen. Tesla maakt zonder nog steeds winst, alleen hun focus zit op groei en die groei moet betaald worden.
slickrick zegt
@Pascal: helemaal waar . Beurskoers van Tesla is gebaseerd op toekomst verwachting , ze maken nauwelijks winst en hebben bergen schuld. Kan zo maar overwaaien het Tesla sprookje. Nu dat de gevestigde producenten in rap tempo begeerlijke en kwalitatieve EV s op de markt brengen….. ben benieuwd hoe zich dat komende paar jaar gaat ontwikkelen ….
florisje zegt
Tja blaffende honden bijten niet. Er is geen twijfel over dat Toyota kwalitatief gewoon een van de besten ter wereld is. Maar het klinkt nu alsof ze niet toe willen geven dat ze de plank mis hebben geslagen met het investeren in EV.
florisje zegt
@florisje: met het niet/onvoldoende investeren*
dakarbemo zegt
Onzin, deze reactie gaat duidelijk over de hyperinflatie van de aandelen tov de geleverde producten/$ resultaten. En daarnaast heeft Toyota een andere langere termijn visie waarin zij echt geloven in waterstof ipv stekkeren. Dus nee het is echt nog veuulll te vroeg om te zeggen “plank misgeslagen” dat zien we over 10 jaar wel. Duidelijk cultureel verschil waarin bedrijven zoals Tesla toch veel meer van jaar tot jaar leven als organisatie en de bedrijven als Toyota een veeeel langere horizon hanteren.
dees zegt
Oo ze investeren ook miljarden in accu tech. Maar deze kan dan ook weer in waterstof autos gebruikt worden.
flutterby zegt
@dees: beide hebben een accu, je telefoon ook, maar de functionele eisen zijn totaal anders.
dees zegt
Geloof niet dat Tesla meer investeerd in EV dan Toyota.
Toyota wacht met een EV totdat de techniek er klaar voor is volgens hun.
flutterby zegt
@dees: Tesla zit op 2-3 miljard per jaar, geen idee wat Toyota doet aangezien ik alleen een project in Indonesie vind van 2 miljard over 4 jaar. In vergelijking doet Volkswagen 60 miljard tot 2025.
goodolddays zegt
@florisje: zodra waterstof het is, is tesla niks meer let maar op
Paul58 zegt
@goodolddays: precies, nooit dus;)
laptom zegt
@goodolddays: 1980 belde dat ze hun waterstof auto terug wilt.
flutterby zegt
Je kan wel een hele professionele keuken hebben maar met het verkeerde recept heb je geen klanten. Toyota is echter nooit de leidend geweest in de markt, hun kracht zit in efficiency en niet alleen in de hybride aandrijflijn maar met name in het productieproces.
Toyota is trouwens grotendeels opgezet door Sir Deming. Een bekende protegee van hem was Sandy Munro. Nadat hij de Model 3 finaal (en terecht) afgekraakt heeft is hij loeiend enthousiast over de Model Y, aankomende batterij techniek en het idee achter de Cybertruck.
Toyota is te groot en log geworden. Ze hadden veel eerder waterstof moeten laten en niet afwachten tot Solid State.
crepito zegt
@flutterby: waarvan akte.
goodvibrations zegt
@flutterby: dat is een gok… En nog steeds.. Als er een doorbraak is in solid state of waterstof dan hebben ze het (achteraf) goed gedaan.. Want: ze maken net als volkswagen winst op hun ICE auto’s.. (Wat niet de minste zijn).
Ik geloof wel in Tesla maar heb mijn aandelen van de hand gedaan.. Omdat ze (idd) maar 1 recept aanbieden.. (Zo ingewikkeld is elektro ook weer niet)..
Hun aandeelkoers vertegenwoordigt momenteel het pakken van de gehele markt.. Dat zie ik nog niet direct gebeuren.. Eerst maar eens kijken wat er van hun winst overblijft.. Zodra anderen geen emissie rechten bij ze kopen.. En VW een ID3 van 30k aanbiedt.. Ow ja.. En onderschat ook Hyundai niet… En waterstof… de transport kosten daarvan ’t.o.v. Elektriciteit..
Als we echt duurzaam zijn kunnen we het hier niet allemaal produceren.. En in andere landen wel.. Als je over lange afstanden elektriciteit moet importeren is dat significant duurder/inefficiënter dan waterstof.. Terwijl het opwekken/genereren van de energie steeds goedkoper wordt.. Dat kan samen ertoe leiden dat waterstof het op den duur wint.. Met name voor zwaar transport en wellicht “long range” auto’s. Elon noemt het nog de “fool cell” maar maakt zich wellicht ook wel wat zorgen.. Die cyber truck heeft straks een geduchte waterstof concurrent…
goodvibrations zegt
Vind de arrogantie van Toyota overigens wel misplaatst.. Want het blijft natuurlijk opzienbarend in wat voor tijdsbestek Tesla auto’s met een superieure elektrische aandrijflijn heeft weten te ontwikkelen.. Die nog steeds niet geëvenaard zijn…
flutterby zegt
@goodvibrations: eerder genoemde Sandy Munro heeft na de ontmanteling van de Model Y ook flink ingekocht in Tesla aandelen. Verder is het zinloos om Tesla met Volkswagen of Toyota te vergelijken. Het product wat ze bieden lijkt op elkaar, maar vereist totaal andere expertise. Daarnaast zijn álle traditionele automakers van het outsourcen en onderdelen inkopen terwijl Tesla enkele revolutionaire technieken “in-house” heeft. Daarom zie je bijvoorbeeld dat zodra het ene merk komt met ACC (van MobileEye) de andere snel volgen.
goodvibrations zegt
@flutterby: je hebt gelijk.. Je zou Tesla aandelen ook kunnen vergelijken met bitcoin.. m.a.w. te veel “Verwachtingsgedreven”. Ik heb me echt wel ver verdiept alvorens aandelen te kopen & verkopen.. Heb ook ingezet op Hyundai en verwacht daar groei zonder veel risico’s.. Dat is bij Tesla wel anders.. Zo volatile als de pest.. Maar blijf wel fan van Tesla en Musk ?
flutterby zegt
@goodvibrations: https://ark-invest.com/badideas/
goodvibrations zegt
@flutterby: als Warren Buffet in Tesla belegt ga ik wel twijfelen aan mijn analyse..
flutterby zegt
@goodvibrations: Warren Buffet belegd enkel in wat hij kent. Tesla is veel te ingewikkeld en kan je beter luisteren naar Cathy Wood of Ron Baron.
ericc zegt
Tesla is een luchtkasteel. Veel waard door beleggers maar als je het totaal plaatje ziet veel kleiner dan Toyota of VW.
flutterby zegt
@ericc: Nokia en Blackberry waren ooit ook groter dan Apple of Google.
tge2 zegt
Toyota heeft gelijk. Toyota draait op keiharde verkoopcijfers en grote winsten icm bewezen betrouwbare techniek. Tesla draait op subsidierende overheden en speculanten.
dwfc zegt
Idd. er zijn hier veel lezers die over onvoldoende informatie beschikken!
https://www.statista.com/statistics/267274/worldwide-vehicle-sales-of-toyota-since-2007/
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TM/toyota/roi
Tja …
riel zegt
@tge2: Tesla wordt gewaardeerd op potentieel.
Praeses zegt
Het is een interessant vergelijk. Tesla maakt kwalitatief twijfelachtige auto’s, op dit moment voor een beperkte groep kopers, maar heeft wel het product van de toekomst in handen én daar in hele korte tijd een uitermate sterke positie mee ingenomen. Toyota maakt kwalitatief de beste auto’s ter wereld, beschikbaar in vrijwel elk segment voor elk type koper, maar lijkt achter te lopen als het om de toekomst gaat. Toyota heeft ongetwijfeld al elektrische auto’s voor elk segment klaar staan, maar vindt ze kwalitatief nog niet goed genoeg. Dus ja, wie gaat er winnen?
cdlop01 zegt
Hoe komen sommigen er toch bij dat Toyota achterloopt. Grootste EV producent ter wereld samen met Byd, na Tesla. Grootste accuproducent en volop samenwerking met oa Panasonic in revolutionaire accutechnologie, grootste aanbieder van hybrids ter wereld. Zeer succesvol nu in China, winstverwachting naar boven bijgesteld en samen met Subaru, Mazda, Suzuki o.a. en uiteraard Byd volop bezig met EV’s etc etc etc. Dat toyota geen id3 rommel aanbiedt maar nog gedegen test voordat ze met een product komen is alleen maar lovenswaardig. Daarom maakt Toyota ook de beste wagens vwb betrouwbaarheid en lage uitstoot samen met Lexus. Daarnaast bouwen ze een stad van de toekomst, Woven city, 175 hectare groot, wordt waterstof voor de toekomst van Japan, nr 1 en ook daar is Toyota wegvoorbereider. Een stedelijke aglomoratie als Tokio en laadpalen, dacht het niet. Tot 2025, 10 EV’s van Toyota, de eerste vlgd jaar op basis van Yaris crossover met 400 en 600km wltp. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
flutterby zegt
@cdlop01: zo zie je maar; elk merk geeft fans.
goodvibrations zegt
@cdlop01: eens maar toch viel mij de Lexus UX op het gebied van aandrijflijn tegen.. (Wel 1 van mijn favorieten trouwens) Ze moeten wel ff alle zeilen bij zetten om Tesla het lastig te maken op EV gebied. Lange termijn breken ze misschien door met waterstof.. Maar in de tussentijd moet je ook iets bieden.. Lexus modellen zijn bijna allemaal verouderd.. Niet eens plugins.. De eerste lexus was een topper die iedereen het nakijken gaf.. Maar op dit moment is het voornamelijk de kwaliteit die (veel) beter is dan de rest.. Dat is wat te beperkt…
cdlop01 zegt
Volgend jaar de Rx 450h plugin voor Europa en ook de NX krijgt plugin optie, de UX is zeker teleurstellend en die fout gaat Toyota Lexus niet meer maken. In 2022 komt de eerste volledig nieuwe EV van Toyota, soort van Yaris crossover met meer dan 400km wltp in 2023 een grote EV, RAV formaat, meer dan 600km Wltp. Circuleren al foto’s van maar geen enkele media aandacht hiervoor terwijl er genoeg over te vinden is in engels talige Aziatische media. Vanaf 2025 de solid state accu. Met Byd ontwikkelt Toyota nu ultraplatte en lichte accu’s naast solid state. De Byd Han is samen met Toyota ontwikkelt waarbij Toyota zich met name heeft bezig hehouden met pntwikkeling platform en productiekwaliteit conform Toyota normen. De Han heeft wltp van meer dan 500km, zeer fraaie en betaalbare wagen.
Arie Jan zegt
Niet nodig om een ‘concurrent’ zo af te serveren, maar over een aantal jaar zal Tesla weer overdatum zijn en weinig worden gekozen.
realhustler zegt
Er wordt al jaren geroepen dat Tesla een zeepbel is en ploft maar tot nu toe is dat niet gebeurd. De oude wereld kijkt naar de intrensieke waarde van een bedrijf in vergelijk met de aandelen. Tesla opereert in de nieuwe wereld. Echter net als met de internet bubble, is er iedere zoveel jaar een reset van de nieuwe wereld en worden de oude wereld waarden weer grotendeels de norm.
Esprit_de_Flandre zegt
@realhustler: “Echter net als met de internet bubble, is er iedere zoveel jaar een reset van de nieuwe wereld en worden de oude wereld waarden weer grotendeels de norm.”
Denk je? Het spatten van de dot com bubble destijds veroorzaakte idd een crisisje, maar de wereld is nooit teruggedraaid naar de oude norm. Integendeel, enkel de sterkste spelers bleven over, zij die een duidelijk plan hadden voor de toekomst. En die heersen nu over de wereld. Amazon, Google, FB, etc…
Dus zelfs als Tesla plots ineenstort, keert de wereld niet terug naar de verbrandingsmotor. Alle merken gaan aan de EV, of waterstof…
realhustler zegt
Ik bedoel niet terug naar brandstof. Ik bedoel terug naar aandeel koersen die een relatie hebben met de intrensieke waarde. Bij Tesla is de enige tastbare waarde software en goodwill. De rest is alleen schulden.
nissanfairladyz zegt
Tesla heeft de top engineers in huis. De elektro motor van Tesla is de allerbeste op de markt. Qua gewicht, compactheid, efficientie en vermogen. Deze motor tikt alle boxjes aan.
En dan de vermogens elektronica is ook super compact en 1 van de eerste die met efficiente SiC mosfets de motors ging aansturen. Daarnaast met hun super geavanceerde thermal management software en battery management software en meer kunnen ze als de beste de meeste kilometers uit een kilowatt uur persen. Tot op de dag van vandaag komt geen enkele merk zelfs in de buurt van dit efficientie niveau. Waarom dan niet? Tesla doet eigenlijk geen magie maar combineert de beste techniek beschikbaar + een top niveau engineering om dat voor elkaar te krijgen.
flutterby zegt
@nissanfairladyz: de motor van Lucid is beter, echter Tesla wil betaalbare auto’s verkopen en gebruikt goedkopere materialen. En anders bedenken ze gewoon hun eigen (betaalbare) materialen samen met SpaceX.
vaakbenjetebang zegt
Wat deze meneer volgens mij bedoelt, is dat Toyota op alle fronten ijzers in het vuur heeft: men ontwikkelt verschillende technologieën in plaats van eentje, die afhankelijk van de toepassing door consumenten gekocht kunnen worden. Derhalve: een menu om uit te kiezen.
moveyourmind zegt
Toyota mag dan wel de beste chef en de beste keuken hebben…
Maar het toetje van Elon Musk is veel populairder. Zo populair zelfs dat het op miljoenen dekbedovertrekken is afgedrukt.
wimof zegt
Als twee honden vechten voor een been, loopt de derde ermee heen !
goodvibrations zegt
Tjah.. Feit blijft dat Tesla superieur is in elektrische aandrijflijnen.. Daar had respect wel gepast.. Mis de inhoud hier… Beetje slap..
Denk wel dat zodra Toyota dat ook voorelkaar heeft (waar volkswagen momenteel ook onderweg is) ze makkelijk hun plek weer terug pakken… Maar dat moeten ze eerst maar eens waarmaken…
ericd zegt
May I be permitted to say “HUH”?
Schipper zegt
Helemaal mee eens. Als Toyota eerder begonnen was met elektrisch aangedreven auto’s hadden ze geen rivaal aan Tesla. Ik mis ook het respect. Wel verwacht ik dat elektrisch rijden van toepassing blijft op kleine voertuigen en waterstof geschikter is voor vrachtwagens ed
GielMK1 zegt
Beetje hoogmoedig van Toyota, en dat hebben ze niet nodig, want de cijfers zeggen genoeg.
2019
Tesla omzet 21 Miljard Dollar
Toyota omzet 253 Miljard Dollar
Tesla totale jaarproductie 386.000 auto’s
Toyota totale jaarproductie 9.000.000 auto’s
2018
Winst Tesla -346 Miljoen Dollar = verlies
(168 Dollar verlies per auto)
Winst Toyota 21.200 Miljoen Dollar
(21.2 Miljard)
(1976 Dollar winst per auto)
Tesla heeft een mooi product neergezet terwijl de andere fabrikanten druk bezig waren met sjoemelen, slapen en hybride.
Dit kost Tesla natuurlijk veel investeringen maar ze hebben na al die jaren nog steeds geen gezonde business weten te creëren.
Toyota kijkt ook naar de toekomst en lange termijn.
Nu de grote ‘oude’ fabrikanten eindelijk ook electrische auto’s gaan maken, gaat Tesla het zwaar krijgen.
flutterby zegt
@GielMK1: Volkswagen produceert 10 miljoen auto’s per jaar waarvan 1,5 miljoen Audi’s en 250k Porsches. Beide merken zorgen dat techniek betaalbaar wordt voor de andere merken en brengen beide een kwart van de winst in het laatje. Met minder dan 2 miljoen auto’s verdienen ze hetzelfde als alle andere 8 miljoen bij elkaar. Het gaat niet om omzet, maar om de winst. Tesla zit met hun bruto marge tussen Porsche en Audi in en volgend jaar zullen ze richting de 1 miljoen auto’s per jaar gaan.
Persoonlijk kan ik niet wachten op de jaarcijfers over 2020 van Volkswagen en Toyota.
mauwerd zegt
denk dat ze hem erg knijpen bij toyota. ze denken nu gaat het goed dus we houwen het zo maar we moeten naar elektrisch. kia, volkswagen, nissan, tesla, hyundai, opel, allemaal elektrisch. en bij toyota hebben ze niks behalve ouwe priussen zoals ze die in 2000 ook al hadden. ze moeten niet schelden maar aan de bak!