Toyota heeft de nieuwste versie van zijn zakelijke topmodel, de Crown, bekend gemaakt. Deze grote sedan blijft echter voorbehouden voor de thuismarkt van de Japanners.
De luxe wagen is beschikbaar met een reeks V6-motorvarianten, variërend van een 2.5 V6 tot een 3.5 V6, die allemaal op benzine rijden. De topmotorisering zal tevens als hybride beschikbaar zijn.
De hybride kan volgens Toyota 13,6 kilometer rijden op een liter benzine, en stoot hierbij 166 gram co2 per kilomter uit.
De Crown is al een oudgediende op de Japanse markt, het model wordt sinds 1955 verkocht. De nieuwste Crown is van de dertiende generatie en ziet er zowel van binnen als van buiten gelikt uit. Vooral het volledig digitale dashboard is een leuke eyecatcher. (via Motor Authority)
FFFBBB zegt
Heel mooi jammer dat ie niet in NL is.,
Wollie zegt
Laat maar in Japan zou ik zeggen.
markieanta zegt
Een Lincoln met een Toyota logo op de voorkant? Hmm bizar, houdt maar lekker daar, dat is het beste.
Mr. V8 zegt
Kijk als ze zulke auto’s nou ook in NL uitbrengen zou mijn idee van een Toyota toch wel bijgesteld worden… Mooie bak dus!
Michiel zegt
sow dat is wel een hele mooie wagen, ik snap wel dat die hier niet komt want dan zitte ze toch behoorlijk in het vaarwater van lexus en dat zou dan kanibalisatie zijn lijkt mij zo..
maar wel jammer want het is egt een mooie wagen!
Gardo zegt
Dat is echt een onwijs dikke bak zeg!
Duidelijke LS-kenmerken zijn er in terug te vinden in ieder geval.
Wat bij betreft zeer geslaagd!
rishi zegt
Er is altijd al een Toyota Crown geweest:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Crown
bmw zegt
Toyota… Mmmm was dat niet dat merk dat zich met een lelijke auto op het irritante af als eco-merk wil profileren? :-)
Roland zegt
Hij kan wel hard rijden zeg!
Jesper zegt
*KUCH* Lexus *KUCH*
Joti zegt
Ziet er wat te zwaar uit en de styling ligt me niet helemaal… maar waar ik me hoofdzakelijk aan erger is de naam… Toyota Kroon, en dan dat logo op de grille, vinden ze dit nu zelf niet ridicuul?
Als doelgroep de eerder wealthy customer die blijkbaar denkt dat Lexus en/of Crown als naamgeving goed is voor de status. nee laat maar, voor mij zijn dit modellen met een fake imago…
Eric zegt
Gelukkig komt ie niet naar de BENELUX!!! Of EU!!!
Audio-Online zegt
Hij wordt zeker alleen met het stuur aan de rechterkant geleverd?
Ik vind hem best mooi!
Oscar zegt
Pffff wat een lelijke achterkant zeg… Laat maar lekker in Japan!
Alex zegt
De Crown zal de GS moeten zijn, heb je eindelijk genoeg hoofdruimte en meer uitstraling. Overigens ipv. een naam zal een cijferreeks beter klinken. Lexus is gewoon Toyota. Hyundai heeft ’t begrepen met i modellen
RUS zegt
Erg mooi. Ik vraag mij af waarom deze auto niet officieel wordt verkocht in Usa, Midden-Oosten en Rusland. Daar zijn dit soort auto’s erg populair. Voorbeeld zijn de Toyota Camry en Lexus Gs.
Afgelopen zomer in Rusland heb ik 2 Crowns vorige generatie gezien.
rebel rouser zegt
op een of andere manier lukt het japanners niet om een limosine te maken,….vroeger op de LTS had een leraar ook een crown,uit eind 60…werd altijd getreiterd als hij de poort uit rammelde met z”n toyota crown ,….hij had wel een
mooie achternaam voor een jongensschool….pijpers.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wow, hoe weinig vernieuwend kun je zijn?
Maarja, dat maakt blijkbaar niet zoveel uit in the US. Vanweg het formaat, een zeer net verbruik en TOCH aan de buren kunnen zeggen dat je een V6 hebt, wordt dit een groot succes!
PS: Geloven ze nou echt dat het kroontje in het display IEMAND de broek doet bollen?????????????????????????? Super-kitsch!
Ben zegt
Maar goed ook… wat een afgepeigerde Genesis..
Patrick zegt
Svenska Aeroplan AB : een wit-blauw propellertje doet wel iemand zijn broek bollen?
9000cse zegt
Ik zal ‘m missen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Patrick: Mij niet, daar gaat het mij ook niet om: het gaat om dat smek-display! Geef toe, das grafisch niet echt opwindend! En een kroontje doet me ook meer denken aan een Disney-film dan aan een auto…
GerreLekker zegt
Zeer dikke bak, maar zit ergens tussen de Toyota Corolla Sedan, Toyota Camry en de grote broer Lexus in. Vrees dat het zoiets wordt als de VW Phaeton, duur en luxueus, maar geen kat die dat bedrag wil neertellen voor een volkswagen.
Tycho zegt
Niet alleen in Japan, ook in China te koop en gemaakt, met het stuur links, zie http://www.toyota.com.cn/. Er is ook een versie van Hongqi te koop onder de naam HQ3, niet gejat maar netjes in licentie, zie: http://www.faw.com.cn/index.jsp?size=1. Hongqi is van FAW en dat is de fabriek met wie Toyota de Crown in joint venture in China maakt.
Henk(Arie)(Jan) zegt
alle auto´s zijn in japan af fabriek op 180 begrensd behalve de nieuwe GT-R… en dan kmh welteverstaan, crown bestaat overigens al meer dan 20 jaar en toyota heeft in japan dezelfde modellen als lexus onder haar eigen naam, waarbij lexus ze óók nog eens verkoopt. ben er afgelopen zomer geweest.
Baloni zegt
Jappen zijn goed in Amerikanen kopieeren he? Blijkt wel uit dit model.. beetje Lincoln vind ik ..
rebel rouser zegt
@henk[arie]][jan],…de toyota crown bestaat al sinds de midden jaren 60 knul,eerst je huiswerk doen voordat je onzin op internet plempt…..straks wil je nog beweren dat DAF is begonnen in zimbabwe….bij de les blijven.
G. de Groot zegt
Ben ik nou gek of is de Toyota Century niet het zakelijke topmodel?
De Crown is volgens mij toch de middenklasser in Toyota’s japanse line-up.
lincoln zegt
al die rechts-gestuurde toyota/nissan meuk is asociaal mooi/groot .. en veel te duur voor europa ..
Prius zegt
@ SAAB: de thuismarkt van Japanners als Toyota is -jawel- Japan. Doet er weinig toe wat ze er in the US van vinden.
STJ zegt
De crown bestaat all sinds 1955 en de nieuwe model vind ik echt een schiterende auto.
@G. de Groot schrijft,
Zo ziet toyota’s sedan aanbod in Japan uit: Platz, corolla, premio, allion, avensis, camry, markX, crown (athlete), crown majesta V8), century. en je hebt ook nog natuurlijk lexus.
tss68nl zegt
Nou, doet me aardig denken aan de Lexus IS. Wat andere bodyparts erop en nieuw interieurtje, voor de rest gewoon hergebruiken wat ze al hebben. Op zich een prima uitgangspunt, alleen erg rauwig hoeven we niet te zijn dat we hem hier niet krijgen dus. Koop gewoon een IS ;)
Zo duur zijn die overigens ook niet. ;)
lincoln zegt
vergeet niet dat de meeste omringende landen , australia/nieuw zeeland ook het stuur rechts hebben .. en daar zullen ze ook verschijnen ..
toyota/nissan is daar een hoog segment .. en terecht ..
nogmaals .. die meuk is echt asociaal mooi/goed/groot ..
STJ zegt
@tss68nl
De crown is een heel stuk groter dan de IS, hij is de grote van de GS.
bouwman zegt
Ik vind het wel een geslaagde auto moet ik zeggen. Tuurlijk is smaak verschillend, maar ik durf de wedden dat wanneer er een Audi of Bmgay logo op zou staan er veel meer animo zou zijn in Europa naar deze auto….
Wat mij betreft mag deze auto komen, het voordeel is dat de auto in Japan wordt gemaakt en daarom de Toyota KWALITEIT eigen heeft.
Misschien een idee om deze als nieuwe Avensis in te zetten…
Knorrit zegt
Pfff, Toyota maakt weer eens duidelijk dat het een expert is in het ontwerpen van grote gedrochten. Maar als iemand hier er in rond wil rijden vind ik dat niet erg; kan ik weer lachen tijdens het rijden!
Knorrit zegt
@ bouwman:
Gelukkig zijn Audi en BMW niet in staat om zo’n lelijke bak te ontwerpen…
Enne, ik zelf stimuleer liever de Europese economie door een Europese auto te kopen, maar goed, ieder zo zijn eigen mening, nietwaar ;-) !
Martijn zegt
Klein beetje lexus trekjes wel, vooral van de vorige modellen dan. Niet zo gek als Lexus onder Toyota valt. Maar ik vind hem niet echt heel lelijk, alleen zelf kopen zou ik hem niet.
yannick zegt
infiniti G35 en lexus én mercedes S meet :-)
Stijn zegt
Tot voor kort werd de Lexus LS in Japan verkocht onder de naam Toyota Crown. Niet zo gek dus dat deze nieuwe flink wat weg heeft van de vorige Lexus LS…
STJ zegt
@Stijn
De LS werd in Japan als toyota celsior verkocht. En de crown athlete is op de GS gebaseerd (eigenlijk is het omgekeerd). De crown majesta is op de LS gebaseerd.
Apache zegt
Duss… sinds 1995 en al 13 generaties? Dat is dus een nieuwe generatie elk jaar? ^o) En daar komt nog bij dat een gefacelift model niet tot een nieuwe generatie wordt gerekend…
Luc zegt
@ jesper, Lexus behoort tot Toyota mischien?
Ziet er lekker dik uit, ook mooi.
Uitdebroeck Piet zegt
Een beetje een overbodige wagen met de GS van lexus (is gelijk audi en volkswagen, wie wilt er nu een phaeton als er een A8 is?), zal enkel voor de traditie in eer te houden zijn zekers?
RUS zegt
Wat ik ook niet snap waarom de Jappanse Toyota’s altijd zo’n Amerikaanse/Engelse naam hebben, zoals de Crown en Harrier.
Ca.dil zegt
Ongeloofelijk wat een iq sommige bezoekers hier hebben, een Lincoln met Toyota logo? Wat voor Lincoln dan? En “maakt voor Amerika waarschijnlijk weinig uit”, je snapt toch wel dat de thuismarkt van Japanners… Japan is!!!!! En een verkapte Genesis? De Toyota Crown lijkt aardig wat op de oude Crown en die is er al veel langer dan de Genesis…
En ik blijf me verbazen wat een merkengeil volk hier rondloopt…
citaat… —–
Een beetje een overbodige wagen met de GS van lexus (is gelijk audi en volkswagen, wie wilt er nu een phaeton als er een A8 is?)
—–
Bescheiden mensen, mensen met stijl… Die hebben liever een Pheaton.
STJ zegt
@Apache
Hoe kom jij aan 1995, het is 1955. En voor de mensen die zich afvragen hoe de crown naast de GS kan bestaan. De crown trekt een hele andere publiek aan en is ook een stuk goedkoper dan de GS.
lincoln zegt
@wOoOdy .. jij weet dit soort dingen ..
welke markt is groter .. de links of rechts gestuurde auto,s ??
en welke is het meest interesant voor de toekomst ??
dank u wel ..
w0o0dy zegt
@lincoln; en bedankt, geef mij ff een bak huiswerk… ik heb toch niets te doen! ;)
Ik heb even snel gezocht en het valt niet echt mee om daar een uitspraak over te doen….. het aantal (grote) landen dat rechts rijdt is best groot en er zitten echt grote landen tussen (china met z’n 1,4 miljard inwoners rijdt overwegend rechts, maar Hong Kong met veel auto’s nog niet, maar Brazilïe rijdt ook rechts) India rijdt (officieel) links en zo ook een aantal andere landen met veel inwoners (indonesië en maleisië en natuurlijk Japan, UK en Ierland)
Van de 242 landen rijden er 167 rechts en de rest 76 links… dus ik denk dat er meer auto’s met het stuur links worden verkocht, maar alles hangt af van de aantallen inwoners en hoeveel van hem ook echt een auto (kunnen) kopen.
lincoln zegt
@wOoOdy .. mooi .. dan heb je van iets wat niemand wist ..
“ordinary common sense” gemaakt ..
in 22 minuten tijd ..
gefeliciteerd en bedankt ..
Ca.dil zegt
Wat wil je aantonen dat Lincoln? Als ze hem in Europa willen importeren maken ze hem met stuur rechts… Daar hoeft niet een hele nieuwe auto voor te worden ontwikkeld ofzo…
w0o0dy zegt
Apart trouwens dat we niet de Amerikaanse Camry als Hybride krijgen in Europa… die auto zou toch nog wel wat toevoegen aan Toyota’s modellen programma en de techniek moet volgens mij ook vrij eenvoudig in de Avensis te integreren zijn.
Toyota Camry Hybrid
System Net Power: 187 hp (140 kW)
Hybrid Engine: 2.4-liter DOHC 16-valve VVT-i-4-cylinder Hybrid 147 hp @ 6000 rpm/138 lb.-ft. @ 4400 rpm
Electric Motor Power Output: 199 lb.-ft @ 0-1500 rpm
Motor Type: Permanent magnet AC synchronous motor
Voltage: 650V maximum
Traction Battery Power Output: 40 hp (30 kW)
Battery Type: Sealed Nickel-Metal Hydride (Ni-MH)
Voltage: 244.8V
slk zegt
Dit bedoel ik du.Een lexus is gewoon een toyota.Inspiratieloos en saai.Geef mij maar een s klasse.
Citrofiel zegt
Bij de voorkant dacht ik gelijk aan Infiniti/Nissan met een vleugje Camry. Al met al stukken beter dan de Europese Toyota’s, vind ik! Alleen dat ‘digitale’ dashboard… Wordt het dan geprojecteerd of zo? Ik zie gewoon meters, en al zijn ze digitaal, omdat ze er gewoon uit zien als meters, vind ik het geen eyecatchers.
Dennis zegt
voorlichten van een toekomstige Mercedes C-klasse en achterkant van een oude Lexus GL :-)
STJ zegt
@Dennis
Kijk maar is naar de vorige generatie crown, dus je kan eerder zeggen dat mercedes toyota heeft gecopieerd.
Frits van Hoof zegt
Ja weer een leuke auto , maar niet voor Europa, Toyota maakt voor ons alleen nog maar in een klein
formaat, of je moet een Lexus kopen mooie niet.
rider zegt
zier er erg hoogwaardig uit al lijkt de neus erg op die van Infiniti en de kont op de Lexus LS600h. heo groot is dit voertuig eigenlijk? waar moet ik hem mee gaan vergelijken? (met de lexus GS of de lexus LS?) wat zijn de comfort verhogende uitrustingen (park assist, adaptive cruise control etc.?)
Greg zegt
@rider
Crown, Windom, MarkII (X), stuk voor stuk serieuze zakensedan’s die we hier niet kennen. Jammer want straatbeeld zou er diverser op kunnen worden.
Anderzijds verstandig van Toyota want in Europa blijven we vasthouden aan Merc, BMW en Audi als luxemerken. Geen ander merk kan deze top 3 serieus aanvallen, en dat weet Toyota zeer goed.
Greg zegt
Sorry de reactie was meer algemeen i.p.v. @ rider.
Hoewel ik op basis van vorige Crowns zou zeggen dat het eerder een LS tegenhanger is dan GS
Schadow Spirit zegt
@slk
Ik zie zelf een S ook heel graag, maar die moet je vergelijken me een Lexus Ls;)
Mooie wage. Design vind ik europees! Soms heb ik het gevoel dat de Japanners een andere smaak beginnen te krijgen.
Johan Coster zegt
Geweldig mooie bak. Mijn vader heeft in 1983 een plinter nieuwe 6 cilinder 2.8L Automaat Toyota Crown Saloon gekocht bij de Toyota dealer in Hillegom
Voor rond de 40.000 Gulden. Omgerekend ongeveer 18.000 euro. Daar koop je nu geen Corolla meer voor. Destijds was dit een topwagen en je zag ze heel zelden. Ik heb nog de orginele folder en de prijslijst liggen. Hier en daar wat kwijlvlekken van m’n pa erop.
chrisque zegt
Voor iedereen die niet geboren is voor 1990.
De Toyota Crown was er dus al sinds 1955 en is de voorloper van de Lexus. Het eerste model Lexus en de Crown uit dat tijdperk zegt genoeg.
Mijn vader had een Crown 2.8l super saloon uit 1986. Nog steeds ben ik er naar op zoek voor in mijn collectie. Was een geweldige wagen! Toen zat er alles al op en aan. Hij was stil, lekkere kickdown en cruise control. Deze koning van Toyota kan zeker de titel Crown dragen.