Met zijn bijna 44 jaar oude lichaam staat deze bruine er nog verdomde goed bij, zeker voor een auto die (waarschijnlijk) nog dagelijks wordt gebruikt.
De Crown was de eerste Toyota die naar Europa werd geëxporteerd. Dit was echter de tweede generatie (S40) en niet de derde (S50) die hier staat afgebeeld. De spiegels zitten niet meer op de neus en de velgen horen er waarschijnlijk ook niet helemaal bij, maar het staat ‘m goed. En zie ik daar een randje verf bladderen onder de Toyoglide badge? Wat maakt het uit. Extra karakter voor dit karaktervolle wagentje.
Zoals de 2.253 cc (afgerond naar 2300 in de typeaanduiding) 6-in-lijn en het woordje “Deluxe” al aangeven, was dit destijds niet een zielig basismodelletje. Als de motor nog origineel dan wel gereviseerd is, ligt hier de 2M motor in het vooronder, goed voor 115 pk. Op 1.361 kg is dat nog geen feest, maar genoeg om met je oldtimer een beetje te cruisen. Of boodschappen te doen. Heb je die kofferklep gezien?! Inparkeren ging toen (en nu) gewoon zonder sensoren.
Het woordje Toyoglide verwijst naar de automatische transmissie met in dit geval drie verzetten. Dan te bedenken dat zijn voorgangers er slechts twee hadden! Het is moeilijk voor te stellen hoe dat zal rijden, want tegenwoordig bewegen we ons al voort met de 8-traps automaat. Wie weet krijgen we er volgend jaar tien! De techniek heeft niet stilgestaan, en hopelijk rijdt deze prachtige Crown ook nog een tijdje rond op ’s Neerlands wegen.
Bekijk de foto’s op Autojunk.
lacker zegt
Veel mooier dan de huidiger Crown!
http://www.autoblog.nl/toyota-crown-ultieme-luxe-voor-japan
Simpson zegt
In singapore worden ze nog veel als taxi gebruikt.
BrutaalAapje zegt
@Simpson: Niet precies dit model, right? In Hong Kong en Macao worden ze ook nog steeds gebruikt. Een monument in het stadsverkeer. En ze rijden allemaal op LPG!
Deze deal om de Crown Comfort te leveren aan Hong Kong en Singapore heeft Toyota vast geen windeieren gelegd…
http://en.wikipedia.org/wiki/Taxicabs_of_Hong_Kong
kwakmare zegt
@BrutaalAapje: ook Singapore rijd er vol mee…..
BrutaalAapje zegt
*BrutaalAapje geeft Kwakmare een aai over zijn bol en mompelt iets over vervoegingen en rare zinnen*
kwakmare zegt
@BrutaalAapje: haha, mooi geschreven……idd rare zin en weet je, bij terug lezen las ik dat je singpore noemde in je reactie…big fail van mijn kant :-)
Simpson zegt
@BrutaalAapje: je hebt gelijk.
Corrado16v zegt
Wat een mooi ding.
Vroeger toen de auto’s nog karakter hadden..
toyotafortuner zegt
Een Crown is toch zo mooi!
camber24 zegt
Ik zie bij klassiekers toch nog altijd een oude Kever, Peugeot, Giulietta, etc voor me. Hierbij ontbreekt bij mij toch echt emotie. Weet niet waar dat aan ligt. Misschien het feit dat wij Europeanen hier niet mee zijn groot geworden? Past niet in ons klassieke beeld van het klassieke straatbeeld?
wouter070 zegt
@camber24: Er zijn er meer die dat hebben denk ik.
Ik plaatste foto’s van een Mitsubishi Sapporo op autojunk en krijg de vraag waarom ik deze foto’s heb geupload.
Voor 1988 was de Sapporo een dijk van een wagen met een best modern uiterlijk. Smaken verschillen ,maar ik zie dit liever dan weer de zoveelste Cayenne Turbo.
http://www.autojunk.nl/2013/02/mitsubishi-sapporo-sedan-24-1988
miataman zegt
@camber24:
Ondanks dat ik in m’n jeugd erg veel Duitse/Franse/Italiaanse auto’s heb gezien vond ik Japanse auto’s over ’t algemeen toch ’n stuk aantrekkelijker. Mischien ook door de minimalistische/nuchtere styling.
lemans96 zegt
Gaaf. Mijn broer heeft er precies zo één gehad, ook in dat eh, poepbruin, zoals hij het noemde.
Ik weet nog goed dat we destijds ergens in de Flevopolder(hij woonde toen in Friesland) met zo’n 180 op de klok een agent in zo’n parkeerhaventje zagen staan, bij z’n witte Fiat 127’je.
Die zag ons aankomen stormen en gaf ons een stopteken. We zwaaiden hem vrolijk terug en bliezen natuurlijk onderhand ’t toupet onder z’n pet vandaan !
Het was een fijne wagen.
lemans96 zegt
@lemans96: Hij had overigens inderdaad zo’n type S40…
ropbp zegt
Er zijn nog veel meer Japanse klassiekers hoor. Zoals die rare Datsun Ynog wat en die Mazda die door Michelotti is ontworpen.
9000cse zegt
Mijn vader heeft tot 1996, tot één dag voor zijn dood, zo’n tien jaar gereden met een Crown van 1980. Óók donkerbruin metallic. Maar dat was een diesel. Hij wilde het ding voor geen goud missen, maar ik mocht hem altijd gebruiken, als mijn eigen auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage moest.
Hij was echter niet vooruit te branden. 135 was zijn absolute top en 0 tot 100 duurde bijna een halve minuut. Over wegligging hoefde je helemaal niet te spreken, want die had ‘ie gewoon niet. Toch was het een fijne auto voor mijn oude heer (is 90 geworden) en nooit iets aan gehad. Liep altijd en meer dan normaal onderhoud is er nooit geweest. Er wilde gewoon niets aan kapot gaan. Maar ik zou hem niet als dagelijkse auto hebben willen gebruiken.
E34M5Touring zegt
Hier in de buurt loopt volgens mij een type ouder. Kont is grotendeels hetzelfde maar het front is wel anders. Donkergrijs met zwart vinyl dak. Beste bak nog zo’n Crown. Valt me op hoe lang hij is. Ben niet zo thuis in old skool Japan cars maar ziet er wel imposant uit.
Beetje de JDM S klasse.
bertorelli zegt
Toch respect dat dit soort auto nog steeds rondrijden.
Kan haast niet anders dan van een liefhebber zijn, want reserveonderdelen zullen toch wel behoorlijk schaars zijn.
lincoln zegt
kijk stiekum ook wel eens bij ouwe Jappen op marktplaats ..
staan er opzich niet heel veel te koop ..
en vraagprijzen zijn over het algemeen heel laag ..
ben nooit overstag kunnen gaan .. terwijl ik een impulsieve koper ben ..
wouter070 zegt
Het enige wat ik jammer vind is die afschuwelijk witte Mangel velgen eronder…
Hier zijn trouwens meer foto’s te vinden van dit apparaat,
http://www.flickr.com/photos/tags/ae1874/
carsandmore zegt
Mooie toyota en net zo luxe als mercedes
creativetechnologie zegt
@wouter070
coole foto van die Mits.
zo leer ik idd nog is wat ipv de zoveelste cayenne turbo.
De mensen die daarop vroegen waarom je die foto plaatst mogen zichzelf eigenlijk niet eens echt autoliefhebbers noemen..
OT:
ik vond de vorige crown generatie toch een stuk meer Baas dan deze.