![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-013-788x612.jpg)
Ja, er zijn 50 miljoen exemplaren verkocht van de Toyota Corolla: onbetwist de best verkochte auto ter wereld.
Wat is ‘goed presteren’? Sommige auto’s presteren goed maar heel tijdelijk, of de fabrikant blijft vastberaden om hem jaren onsuccesvol te blijven bouwen. Beide kunnen voor hoge aantallen zorgen, maar niks baanbrekends.
Succesnummer
Je wil natuurlijk een combinatie van beide. Een ijzersterke naam en een type auto dat het al sinds jaar en dag volhoudt. Daar zijn er niet erg veel van. Kever, Golf, Clio, 206, maar bijvoorbeeld ook Range Rover of Land Cruiser. Er is echter één naam die alles aftroeft. Maar dan ook echt alles. Je ziet hem al aankomen: die naam is Corolla.
![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-011.jpg)
Toyota Corolla
Dat is uiteraard het uiterst populaire doorsnee hatchbackje van Toyota. Het grappige van populaire auto’s is dat populariteit vaak achteraf blijkt. Nou heeft een burgerlijk autootje van Japanse makelij – zeker in thuisland – natuurlijk wel alle ingrediënten van succes. We zullen ons best doen om dit succes uit te leggen terwijl u geniet van een tijdreis met alle Corolla’s.
![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-006.jpg)
Maar dan nog, wie had in 1966 gedacht dat dit burgerlijke autootje het 54 jaar later nog sterk volhoudt na veertien generaties, talloze derivaten en vanaf nu 50 miljoen exemplaren?
![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-008.jpg)
Recept
Redenen daarvoor spreken eigenlijk voor zich. Zoals gezegd is de reguliere Corolla gewoon een doorsnee auto. Vroeger betekende dat een tweedeurs ‘sedan’, nu betekent dat een C-segment hatchback. Als je dus ‘een auto’ zoekt, is een Corolla alles wat je zoekt en niks meer.
![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-010.jpg)
Wat het succes dat benodigd is om bij 50 miljoen stuks te komen trouwens zeker niet tegenwerkt is dat de Toyota Corolla er ook in vele smaakjes is. Bovenstaande Corolla Levin is een vrij sportieve twist. Uiteraard kwamen er ook sedans, hatchbacks in vele soorten en uiteraard stationwagons.
![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-012.jpg)
Derivaten
Na een tijdje is de naam Toyota Corolla zo vanzelfsprekend dat er vele derivaten van de Corolla komen. Corolla Levin, Corolla Rumion, Corolla Fielder, maar ook gewoon Corolla Coupé, Corolla Sedan en voor ons wellicht bekender de Corolla Verso of de aankomende Corolla Cross. Met zo veel versies van de Toyota Corolla klinkt 50 miljoen exemplaren makkelijk. Stiekem is het daarom bij sommige van deze derivaten wel een beetje valsspelen om die mee te rekenen met de verkoopcijfers van de Corolla. Voor interpretatie vatbaar.
![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-009.jpg)
50 miljoen exemplaren Toyota Corolla
Goed, we hadden het al even gezegd: de teller staat nu op 50 miljoen exemplaren voor de Toyota Corolla. Zoals gezegd is dat niet gek na 54 jaar, veertien generaties en onnoemelijk veel auto’s die Corolla op de bips hebben staan. Het zorgt ervoor dat de Corolla nog ruim voor staat op nummer twee, de Volkswagen Golf. Die heeft de 40 miljoen nog niet eens gehaald.
![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-002.jpg)
Corolla in cijfers
Voor de mensen die van cijfertjes houden, hebben we even wat zaken uit 50 miljoen stuks Toyota Corolla op een rij gezet. Simpele rekenkracht zegt bijvoorbeeld dat er ongeveer 925.000 Corolla’s per jaar zijn verkocht, gemiddeld gezien. Verdeeld over 14 generaties is er gemiddeld per generatie zo’n 3,5 miljoen keer een Corolla over de toonbank gegaan. Een cijfer wat Toyota er ook nog bij geeft: er wordt momenteel elke 28 seconden ergens een Corolla verkocht.
![Toyota Corolla 50 miljoen](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-001.jpg)
Wereldauto
Niet gek, want de Corolla wordt in 150 landen verkocht en in 12 landen in elkaar geschroefd. Tussen 2006 en 2017 was West-Europa voor nul procent verantwoordelijk voor de Corolla-verkopen, want hier werd de auto voor twee generaties als Auris verkocht. Vanaf 2018 werd de naam Corolla weer aangehaald. Een bizarre keuze, al zijn wij niet de grootste Corolla-kopers ter wereld.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-003.jpg)
Nee, vooral Azië, Australië en de VS hadden een groot aandeel in de 50 miljoen verkochte exemplaren van de Toyota Corolla. Helemaal de sedan, die wij tegenwoordig ook krijgen. In markten waar de sedan nog populair is, en dat zijn er verrassend veel, is de Corolla dé sedan.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-005.jpg)
Leuk feitje tussendoor: in Australië en een aantal Aziatische markten krijgen ze exact dezelfde Corolla’s als wij, maar toen die van ons Auris gingen heten, bleven ze daar Corolla heten. Je gaat daar herkenbare Aurissen tegenkomen, maar de naam Auris absoluut niet. Nee, daar bleven ze toch geloven in de sterke naam Corolla.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-004.jpg)
Want na 50 miljoen exemplaren mag je toch wel concluderen dat de Toyota Corolla weinig fout doet. In Nederland kun je hem momenteel krijgen als hatchback, Touring Sports, sedan en binnenkort Cross. Het zou een oliedomme zet zijn van Toyota om de naam Corolla na 50 miljoen exemplaren in de ban te doen: kijken of de 75 of zelfs 100 miljoen gehaald kan worden met deze naam.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/toyota-corolla-50-miljoen-007.jpg)
Wel een fijne kar, zo’n Corolla. Het is wel een grote verzameling van verschillende modellen die niet op elkaar lijken, maar soit.
Ik vind de nieuwe Corolla hatchback dus gewoon een mooi autootje. Heb heb even als huurauto gehad in Nieuw-Zeeland en heb hem net zo gereden als Jeremy Clarkson dat daar ooit deed. Keihard en overal volgas. Hield ie nog best lang vol. Kwaliteit!
@nicolasr: The fastest car in the world!
@kuip: precies!!
Ik doe het altijd andersom, rijdt hard met mijn eigen auto, en als ik iemand’s anders auto heb, meer normaal. Maar ja, ik neem ook niet een presentator als referentie.
Durf met m’n eigen auto ook harder omdat ik hem beter ken, maar met een andere auto durf ik wel altijd flink op het gas vanaf de start terwijl ik mijn eigen auto altijd minimaal een kwartier warm rij.
En tot wanneer konden we spreken over werkelijk betrouwbare modellen?
Vraag het aan Jean-Pierre Zimmer (motoren-zimmer.de) en je krijgt een duidelijk antwoord, bezeten van Mercedes is hij niet echt “fan” van de huidige gang van zaken (op elk niveau trouwens) op onze nieuwe manier van “zaken”doen.
Consumeren X 5 komen we er ooit op terug (om de planeet te sparen bvb)
Nieuwste generatie is ook nog eens lekker vormgegeven. Dus het wordt nog wat met die Corolla 🤓
Na jaren Audi A4 (3) ,BMW 3, en een verdwaalde Passat rijd ik nu al 1,5 jaar een Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid. Uitstekende auto. Moest wennen aan het plastic, maar dat moest ik in de de laatste BMW 3 ook (F30)
@jeebee: en hoe bevalt de automaat…?
@outlook: dat was behoorlijk wennen. Vooral dat de CVT in de toeren blijft hangen met volle accelerate. Bij normaal gebruik uitstekend
Was mijn eerste (lease-)autootje: een Toyota Corolla E80 sedannetje uit 1984.
Supersimpel karretje maar we veel plezierige herinneringen!
Ik heb les gehad in een corolla uit 1992 . was een diesel. Het ding was niet voorruit te branden . invoegen op de snelweg moest altijd plankgas. Maar man wat een lol. Ik ken de instructeur goed. Hij heeft hem pas weg gedaan met 8 ton op de teller en toen was er eigenlijk nog weinig mis mee.
Merendeel van uber rijders in de VS heeft zo’n corolla, helemaal nu er een hybrid versie is
Op zich niks mis mee, zal best betrouwbaar en waardevast zijn net als een Camry. Zou er alleen nooit zelf 1 kopen.
Elke dag dat ik in die “touring sports hybrid 1.8” moest rijden huilde ik een beetje. Maar de motor jankte nog veel harder. Geef je gas, springt hij bij bij, maar wel meteen naar 5000-6000rpm.
De 2.0 schijnt het wat dat betreft veel beter te doen.
Plastic meuk allemaal, zelfs de armsteun was van oncomfortabel hard plastic, rare bediening, veel herrie, en in de business uitvoering die ik had moesten de ruitenwissers handmatig, maar kon hij wel automatisch sturen. Iets met prioriteiten en marketing ofzo
@speedster72: dat is Japans (en tot op zekere hoogte Koreaans) voor je. Kwalitatief steekt het goed in elkaar en je krijgt er waarschijnlijk weinig gezeik mee, maar materiaalgebruik is om te janken. Dat gadgets prioriteit hebben boven de rest verbaast me trouwens ook niks. Ook typisch Japans.
De nieuwste heeft een overdreven agressief, schreeuwerig uiterlijk, echt niet te pruimen zo lelijk.. en het gedrocht noemen ze dan toch Corolla, wat synoniem staat voor totale kleurloze saaiheid, hihi..
Het was toch auris , of loop ik alweer achter bij toyota. Heb een paar jaar geleden een yaris gehad. Totdat de dealer in leidse rijn me probeerde op te lichten. Het is zo hoog gespeeld dat mijn rechtsbijstand louwman erbij betrokken heeft. Nope toyota is niet meer in beeld.
Heb ik nog rijlessen in gehad, prima auto.
Tsja, Als je consequent je nieuwe model dezelfde naam blijft geven kom je op een gegeven moment wel op de meest verkochte auto uit. Maar voor mij blijft de VW Beetle toch de meest verkochte. Zowel de modelvoering als ook filosofie en opzet van deze auto is uitgezonderd de new Beetle altijd gelijk gebleven . Dat kan je van een Corolla echt niet zeggen.