De Toyota Corolla is bijgeslepen en weer helemaal bij de tijd.
De Toyota Corolla is een van de meest populaire auto’s wereldwijd. Zeker als je rekent dat men de auto een tijdje ‘Auris’ in Europa heeft genoemd. Nu kan ‘Corolla’ een hele hoop beteken. Tegenwoordig is het vrij overzichtelijk.
Er is een vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan en een vijfdeurs stationwagon die Toyota’s marketingmensen ‘Touring Sports’ hebben genoemd. Dan is er ook nog een vierde bonusmodel in de vorm van de Corolla Cross, die iets meer op zichzelf staat.
Die drie modellen zijn onlangs een beetje opgefrist. Voordat jullie een van de 111 Toyota-dealers die Nederland rijk is gaan lastig gaan vallen voor folders, koffie, dagopvang voor de kinderen en offertes, het gaat vooralsnog om de Japanse Corolla.
Toyota Corolla bijgeslepen
Omdat wij jullie graag van het allerheetste autonieuws willen voorzien, behandelen we de fijngeslepen Toyota Corolla voor jullie. Daarbij is de kans levensgroot dat de wijzigingen ook zullen door druppelen naar de EU-versie.
Wat is er allemaal anders? Nou, qua uiterlijke wijzigingen zijn er een nieuwe grille en koplampen. Daarnaast zijn er nieuwe velgen mogelijk, evenals nieuwe kleuren. Over de velgen gesproken, in sommige gevallen heeft de Corolla nog wieldoppen. Het leuke van Japanse persberichten: daar voegen ze dan ook wat afbeeldingen in. Dat is toch wat anders dan foto’s zien van een volgepakte BMW 330e Touring M Sport in een Individual-kleur met de tekst: de 316i is leverbaar van 52.364 euro.
In motorisch opzicht heeft Toyota de 1.5 en 2.0 benzinemotor aangepast om ze ietsje zuiniger te maken. Dat niet alleen, de elektrische motor van de Corolla Hybrid is aangepast . In alle gevallen zijn de motoren efficiënter geworden. Over de 1.2-turbomotor die in Nederland leverbaar was, wordt met geen woord gerept. Die was overigens al niet meer leverbaar hier (dankjewel @michel). De sportieve Toyota GR Corolla zal alsnog niet naar Europa komen, helaas.
Lief voor fietsers
In het interieur heeft de bijgeslepen Toyota Corolla nieuwe infotainment-schermen. Standaard krijg je 8 inch, maar optioneel is 10,5 inch mogelijk. Draadloze Apple CarPlay krijg je altijd mee (handig!), maar Wi-Fi zit alleen op de duurdere modellen.
Daarbij zet Toyota in meer op meer veiligheid. Niet alleen voor de mensen die in de fijn geslepen Toyota Corolla zitten, maar ook eromheen. Het Proactive Driving Assist-veiligheidssysteem houdt voetgangers, stilstaande voertuigen en fietsers in de gaten. Als het systeem denkt dat je het over het hoofd zit, remt ‘ie automatisch om zo schade en letsel te voorkomen.
De vernieuwde Toyota Corolla is per direct leverbaar in Japan. Of en wanneer de auto naar ons toe komt is niet bekend, maar wij gokken dat het niet meer lang zal duren.
Meer lezen? Dit zijn 14 opmerkelijke Corolla-derivaten door de jaren heen!
bas77 zegt
1.5, Willeme-san? En de 1.2 Turbo is verre van populair, verkoop enkel en alleen de Hybrides.
rotorpower zegt
De 1.2t is zelfs als niet meer te bestellen vanaf afgelopen juni. Worden er jaarlijks misschien maar 2 a 3 verkocht per dealer.
rotorpower zegt
@willeme Het artikel is wel laat trouwens. Andere Nederlandse autojournalisten hebben er zelfs al mee gereden. Q1 2023 staat hij in de showroom in Nederland. Ze zijn uiteraard al te bestellen voor klanten.
Variomatic zegt
Ik blijf dat schreeuwerige, zeer agressieve front icm die kleine wieltjes en de naam Corolla een lachwekkende combinatie vinden.. Als je dan kijkt wat de gemiddelde (hoge) leeftijd van de corolla rijder is dan is er op zijn zachts een mismatch tussen doelgroep en design.
PunicaOase zegt
Je kan volgens mij ook 18 inch krijgen hoor en rijden ook genoeg (niet-oude) papa’s in.
redbeams zegt
Je kan zeggen wat je wilt maar bij toyota hebben ze de consument iig wel begrepen…’s werelds meest verkochte auto doe je niet zomaar.
PunicaOase zegt
Eigenlijk een briljante auto: ‘betaalbaar’, veel ruimte, comfortabel, zeer zuinig en oerdegelijk. Toch spreekt de Corolla me 0,0 aan.. kan niet eens goed uitleggen waarom..
flatsix010 zegt
Objectief een goede auto, subjectief laat het veel te wensen over. En auto’s koop je toch grotendeels met je hart.
mustang750supersnake zegt
bijna de helft is tegenwoordig lease…..daarom is lease ook in t leven geroepen…anders waren alle dealers al falliet….wie heeft er zo nog 40.000,- over voor een middenklasse auto???
Variomatic zegt
Oerdegelijk moet nog blijken, zit onderhuids veel van hetzelfde in en ze worden ook steeds complexer wbt software en andere ellende..
toyotavenray zegt
1.5 moet 1.8 zijn.
_Kristoff_ zegt
@willeme volgens mij een beetje een repost van @loek zijn post van 02/06 ;-)