Eerst zien dan geloven natuurlijk. Maar ze claimen wel dat ze een goedkope solid state accu gaan leveren.
Elektrisch rijden is de toekomst, of je het nou leuk vindt of niet. En op zich is er natuurlijk ook weinig mis mee, elektrische auto’s zijn sneller, efficiënter, stiller en eigenlijk gewoon beter dan auto’s met een ouderwetse verbrandingsmotor.
Tuurlijk zitten er ook nadelen aan. Een ervan is de de ‘beleving’ en de andere is natuurlijk de actieradius en de bijbehorende tijd die het duurt op de accu op te laden. Maar aan dat laatste komt nu een eind. Althans, dat claimt Toyota volgens de Telegraaf.
Toyota claimt een solid state accu te hebben
De Japanse autofabrikant heeft namelijk gezegd dat de goedkope solid state accu eraan komt, terwijl dat eerder nog ondenkbaar was. En dat betekent een actieradius van minstens 1200 kilometer en opladen in 10 minuutjes. Kijk, dan praten we ergens over.
Bovendien is een solid state accu veel lichter. Dit omdat er geen vloeistoffen inzitten. En zullen we nóg een voordeeltje geven van zo’n batterij? Nou, ze zijn ook kleiner. Alleen was het tot nu toe enorm duur om zo’n accu te produceren. Tot nu. Claimt Toyota.
Mocht deze claim op waarheid berusten, dan loopt Toyota andermaal voorop in de elektrificatie van auto’s. Ze begonnen natuurlijk met de Prius, die hybride rijden voor het grote publiek mogelijk maakte en nu dus weer dit. En het zou geen moment te vroeg komen.
Toyota heeft namelijk na de Prius niets echt baanbrekends gedaan op het gebied van puur elektrisch rijden (of je moet perse waterstof hier onder willen rekenen). Het bedrijf verliest daarom in de VS klanten. Veel mensen hebben daar tegenwoordig liever een Tesla dan een Toyota. De Telegraaf quote uit een onderzoek van S&P Global Mobility dat het afgelopen jaar 5% van de Amerikaanse Toyota-rijders zelfs voor een Tesla koos tijdens de aanschaf van een nieuwe auto,
Of en wanneer de eerste auto met een solid state accu wordt geleverd is nog niet bekend, maar het is wel interessant dat er nu openlijk over wordt gesproken.
Laat maar komen dus!
willemveenstra zegt
Handelaren bieden momenteel geen euro inruil voor een 2e hands elektrische auto. Sterkte voor de mensen die hun prive geld hier aan willen uitgeven.
De overheid zou gewoon mensen de vrije keuze moeten geven.
Diesel, Benzine, hybride, elektrisch, waterstof.
Pas dan zijn ze goed bezig. Mensen pushen werkt averechts!
steephh zegt
@willemveenstra Die vrije keuze is er gewoon hoor. Wel moeten auto’s voldoen aan bepaalde normen. Of ben je ook verontwaardigd dat de nieuwe auto die jij wil kopen voldoet aan allerlei euro normen?
THSD zegt
Vrije keuze is er niet echt voor leaserijders…die worden gepushed richting ev of kan jij het tegendeel bewijzen?
janpieterdeboer zegt
Hoezo? Bij mijn laatste leaseauto had ik een duidelijke wens elektrisch te gaan rijden want dat rijd fijn. Maar economisch gezien was benzine rijden veel gunstiger. Bijtellingsregeling is alleen nog maar voor goedkope elektrische auto’s interessant. Zodra je wat luxer wilt ben je evenveel tot meer kwijt aan bijtelling.
steephh zegt
@enginethsd Je hebt toch gewoon de vrije keuze om niet te leasen? En zeg nou eens eerlijk: wordt jij blij van die 1.0 en 1.2tjes die tegenwoordig nog een beetje betaalbaar te leasen zijn? Ik niet hoor.
De échte petrolhead maakt zich niet afhankelijk van leaseconstructies via de baas, maar rijdt gewoon lekker privé een leuke brandstofauto. Dan kan je tenminste écht rijden wat je wil…
THSD zegt
@steephh
Dat was niet de vraag aangezien ik het over leasrijders had.Kies je ervoor om niet te leasen dan ben je jaja **tromgeroffel** geen leaserijder.
steephh zegt
@enginethsd Je kan het pushen noemen naar EV’s noemen, maar in feite is de manier van belasten door de overheid al tientallen jaren een manier om beslissingen van de berijder voor een bepaald soort/type auto te beïnvloeden.
Vooralsnog mag je gewoon lekker een brandstofauto leasen, als je maar betaald. Uiteraard gaat dat in de toekomst uiteindelijk veranderen. Nogmaals: de echte petrolhead zal het aan zijn reet roesten, die rijdt privé gewoon een leuke bak. Sterker nog: de reden dat ik privé zelf een eigen brandstofauto rijdt en niet leased is ook omdat ik zelf no-way in zo’n 1.0 pitter wil rijden.
THSD zegt
@steepph Dat is dus precies wat ik omschreef maar dank voor de bevestiging.
steephh zegt
@enginethsd
Vrije keuze bestaat natuurlijk sowieso niet. Afhankelijk van hoe je zelf in het leven staat en hoe belangrijk een bepaald type auto voor je is ervaar je in alle onderstaande gevallen vrije keuze, of vind je dat je gepushed wordt:
– één type leaseauto en de keuze is blauw of rood?
– een leaseauto, maar wel alleen elektrisch?
– een leaseauto, elektrisch of brandstof, maar wel een dergelijke lage uitstoot dat realistisch gezien je enkel een 1.0 pitter kan rijden
– een leaseauto met een vrije keuze qua brandstofmotor, zolang ie maar aan de Euro 5 norm voldoet
– een leaseauto die streetlegal is
Waar de een al superblij is dat ie enkel een kleur mag kiezen, is de ander enorm verontwaardigd dat ie geen custom uitlaat op zijn leaseauto mag monteren waardoor ie niet meer streetlegal is, laat staan dat ie in een bepaald type auto gepushed wordt.
“Gepushed worden” is vooral een ervaring die subjectief is.
kas_par zegt
De échte petrolhead loopt een paar jaar achter de feiten aan.
mashell zegt
Mensen pushen door het gewenste minder duur te maken dan het ongewenste werkt fantastisch. Dan heb je nog steeds vrije keuze maar ben je wel gek dat je niet het gewenste gedrag vertoont. Met een lage bijtelling kan de overheid heel gemakkelijk de nieuwe auto markt sturen. Mensen die gebruikt kopen hebben gewoon een vrije keuze.
Richmond zegt
Ja want de massa hoeft nooit gestuurd worden. Zonder wetten en verordeningen zou de mens altijd her juiste doen. Zonder camera’s zouden ze zich aan de snelheid houden en andere verkeersregels.
Regels zijn er juist, omdat de mens zich anders in chaos vervalt.
Het wagenpark moet vergroend worden, met vrije keuze ga je dat niet voor elkaar krijgen
Flutterbear zegt
Nou dan heb ik toch een partij veel betaald voor mijn tweedehands EV. Als iemand nog gratis van zijn EV af moet mag je altijd een berichtje sturen hoor! Moet wel rijdend zijn uiteraard.
kas_par zegt
Volstrekt irrelevant bij dit nieuwsbericht
acavs zegt
Ik haal het oude adagium maar weer van stal: big if true.
faalhaas zegt
Hoop dat we straks de huidige 2e hands hybrides kunnen retrofitten.
grrrrrene zegt
Ik ben ervan overtuigd dat plugin hybride en EV’s van nu op termijn een aftermarket accu kunnen krijgen met een verdubbeling van de range o.i.d.
Waarom ook niet? Er zijn nu ook bedrijfjes die zich specialiseren in cellen van accu’s vervangen om een accupakket te reconditioneren. Dit is een logische volgende stap. Het gebeurt nu al mondjesmaat met oude Leafs, maar die hebben na 100k km ook weinig range over door slecht accu management.
kniesoor zegt
Benieuwd. Moet nu nog niet aan een EV denken, maar als het verhaal van Toyota zou kloppen is dat een potentiële gamechanger.
sabrerator zegt
Toch een beetje “eerst zien, dan geloven”
shicomm zegt
Heel raar dit..
Waarom was er dan de noodzaak om met byd in bed te stappen voor het gebruik van een platform en hun blade cellen ?
Die zijn overigens weer een stap beter dan eerdere techniek maar de vooruitgang zit daar met name in de veiligheid.
Er zijn ook stappen gezet in het terug brengen van afmetingen en gewicht maar dat zit eerder op evolutie dan revolutie nivo.
Flutterbear zegt
Toyota claimed dit al jaren, maar er komt maar weinig van terecht. Solid State van Toyota wordt waarschijnlijk betaalbaar tegelijk met FSD van ome Musk. Ze zijn er nu echt bijna hoor!
mashell zegt
Tot nog niet zo lang geleden preekte de yoda van Toyota dat hij niet in EV’s geloofde, die werd op een zijspoor gerangeerd en toen geloofde Toyota wel in EV’s en nu kondigden ze aan dat ze de heilige graal gevonden hebben?
Hopen dat het klopt…
Flutterbear zegt
Waarschijnlijk als je nu nog een nieuwe Toyota koopt ben je net op tijd voor solid state. Niet stiekem ergens anders shoppen he!
pramm zegt
Werkelijke innovatie of bewuste misleiding? Op Twitter een overzicht van de claims omtrent dit onderwerp door Toyota over de afgelopen 15 jaar.
https://twitter.com/KetanJ0/status/1676289786967891981?s=20
steephh zegt
@pramm Ik kijk er niet van op:
https://www.theverge.com/2021/7/26/22594235/toyota-lobbying-dc-ev-congress-biden-donation
kas_par zegt
Toevallig net voor de aandeelhouders vergadering. Het is wat.
audirs3 zegt
Pure marketing en gebakken lucht van Toyota om te voorkomen dat mensen nu een EV (van de concurrentie) kopen. Vaak een bewezen tactiek.
bluebluered zegt
In 2027 zegt Toyota, wordt hier niet vermeld. Is nog wel even, laat het artikel niet uitschijnen.