We waren al weer bijna vergeten hoe de eerste generatie Toyota Celica er uit ziet, maar dit gave exemplaar zal nog wel even op ons netvlies blijven plakken.
Net als zijn generatie genoten heeft deze Celica uit 1971 de aandrijving op de achterwielen. Het exemplaar is compleet gerestaureerd, maar heeft ook nog een harttransplantatie gekregen. Zo’n engine swap is historisch gezien natuurlijk niet correct, maar er is in ieder geval voor een fatsoenlijk blok gekozen. De Celica wordt nu voortgestuwd door het 2.0 liter viercilinder blok uit de Honda S2000: dus er zijn nu 243 pk en 208 nm koppel beschikbaar. Meer dan genoeg voor zo’n oud beestje. De zesversnellingsbak uit de S2000 is ook gemonteerd, net als het digitale instrumentarium uit de Honda. Daarnaast monteerde de eigenaar ook betere remmen, een rolkooi, Sparco kuipstoeltjes en paste hij het onderstel aan (via carscoop).
wideman zegt
in mijn ogen is het een drifter….
Dr15 zegt
VET!!!!
FlorisFerrari zegt
Wooh..
De buitenkant is mooi :) maar de binnenkant is helemaal niets. :(
Hanz zegt
netjes, ik vind hem PRACHTIG
Arodin zegt
Heel scherp, vooral die ‘see thru hood’. (carbon?)
GOD zegt
zeer netjes
Marten zegt
Hmmmmmm!!!! Je kunt zeggen wat je wilt maar Toyota heeft toch best wel mooie dingen gemaakt!
Luc zegt
had alleen zelf de motorkap ook wit gespoten
als ik het geld had . . . zegt
ziet er goed uit
maar hij doet me erg veel aan een mustang denken
zou wel aan mij liggen
Mr zegt
prachtig alleen de velgen mogen van mij wel wat dikker
ronald ccx zegt
dit zelfde trucje ga ik met een crx doen… auto ruimte en gereedschap is er al
nu alleen het blok etc nog… is een lopend droom project :D
ow ennu.. streef gewicht 900 kg…
Tigra rider zegt
Wow die is zeker mooi :)
Oude herinneringen komen boven nu uit de tijd dat ik samen met mijn buur voor de celica club Nederland de Celica’s heb gerestaureerd.
Ik zal eens op zoek naar een foto van de Cabrio die we van het boven staande model hebben gemaakt.
LC zegt
Oldschool Honda Civic op het achtergrond
Yellomello zegt
@ Ronald ccx:
ga je je CRX-ombouw op het web middels foto’s bijhouden?
Snoepie zegt
mooie porno bak zeg!
Larrs zegt
Dat heeft hij mooi gedaan. :)
xavier zegt
Zeer mooi, maar het interieur vind ik ook zeer saai.
Chief_S5 zegt
Heel mooi, maar het interieur moet idd een klein beetje aangepast worden.. :P Die Honda Civic is ook wel geinig. :)
floryn zegt
oldschool syndicate
heel cool gedaan echt mijn stijl alleen zou ik altijd een europese auto pakken
lincoln zegt
o,ja ….. en als iemand een onbetrouwbare wankelmotor vervangt door een opgepept buickblok is het hier hel en verdoemenis … ha ha ha lekkere consequente tjenkers.
johantuning zegt
im loving it :D
Marc zegt
Prachtig :D Ik wist niet dat de eerste gen. Celica er zo uitzag maar ik vind het er erg netjes uitzien. Respect voor de eigenaar/bouwer/hersteller.
DennieFR zegt
Gewoon prachtig!
Niks meer over te melden.
michiel zegt
@johantuning kun je iets op autoblog zetten van mij?
ik heb spyshots van nieuwe z4 en info over nieuwe cayenne
floryn zegt
@ lincoln
volgens mij heb jij last van een probleempje dat heet:”iedereen heeft tegenwoordig een hekel aan de amerikanen” maar deze auto is veel stijlvoller gefixt dat zie je zo hier zit een gedachte achter.
Vroegerr! zegt
Honda stuff in een Toyoya :-(
Dat vind ik wel erug jammer, Toyota heeft toch ook vette motoren..
En dat inetrieur :-o Heel erg fout!
Op de voorspoiler na vind ik ‘m aan de buitenkant supergaaf.
Maarja das ook wel een beetje jeugdsentiment van vroegerr! (heb er nl zelf 4 gehad)..
lincoln zegt
@florijn .. tuurlijk zit hier een gedachte achter .. ook al ontgaat mij de gedachte en filosofie volledig .. maar goed .. een andere motor in een bestaande carroserie moet je inderdaad eerst bedenken .. en als je die dan eerst denkbeeldig samenstelt …….. dan zit er inderdaad een gedachte achter.
de sjonnies zegt
In Nederland roestten die dingen als een Alfa, je wilde er niet dood in gezien worden in zo’n Celica, maar mechanisch waren ze wel sterk en als ik me niet vergis was er ook een twincam versie van, die het m’n Giulia Supertje (ook zo’n roestbak) wel verrekte moeilijk maakte, de meeste van die dingen waren 1600 tjes en die vrat de Giulia zo op bij een stoplicht.
Verder krijg ik nog steeds geen warme gevoelens bij deze spijkerbak, in de grote stad was deze auto zeer geliefd onder de rijksgenoten !
DAT zegt
Toen maakten ze nog mooie Toyota’s. Ze leken vooral op de amerikaanse muscle cars.
Robin zegt
Ow wat een gigantisch toffe bak is dit! Man heeft gevoel voor stijl en heeft precies gedaan wat goed is.
clijde zegt
Helemaal af!
vinox zegt
Nnnice! Das pas tuning zie. Functioneel en toch mooi.
CSL zegt
Goed gedaan hoor. erg netjes.
Guido van H. zegt
Erg mooi gedaan! Alleen had ik verder gekeken in het motorenaanbod van Toyota. Een strakke VVTi-motor had het helemaal afgemaakt!
Enne, het interieur? Prima zo! Geen fratsen uithalen, maar gewoon origineel laten!
johantuning zegt
@ mischiel, hoe moet ik dat doen dan??
en hoezo kan ik dat wel en jij niet??
srry, kom mischien beetje noobachtig over:p
maar ben hier nog maar en klijn weekje:p
Ivan zegt
Ja zo als het moet :) puur japans gehouden met wantabes velgjes:)
bartholomeo zegt
die heeft tenminste karakter, prachtig autootje
JD zegt
Wow wat een ruimte in die motorruimte. Think potential. Think V8.
Pomoek zegt
Hier is iemand met gevoel voor stijl aan de slag geweest. Deze Celica is in de basis gewoon een mooie auto, en een ondergewaardeerde klassieker. Dat je een auto visueel weet te tunen zonder dat het ding er belachelijk uit gaat zien (99% van de tuning-tupperware die ik dagelijks zie rondrijden) is gewoon heel erg knap. Het interieur is juist door het basic te houden prachtig.
Juppe zegt
Erg mooi ding zeg! Het mooiste blok erin, alleen beetje jammer om er een ander merk in te leggen, toyota heeft ook erg leuke blokken gemaakt. Maar wel respect! Mooie clean ook die motorruimte! Alleen de originele klokken vind ik wel mooier bij deze auto passen.
Grappig dat veel autobloggers de 1ste celica niet kennen. Dit type is de allereerste (herkenbaar aan de vlakke achterlichten, en de tankdop ertussen (achter klepje). Vanaf ’73 zat de tankdop op de c-stijl. Dit type (TA 22) was er met 3 verschillende 1600cc motoren (T-motoren), waaronder de DOHC GT. Die deed het erg goed in de rally. Later kwam er ook een 2-liter GT versie (In de RA 23/28. R staat voor R-type motor). De TA/RA 28 is het liftback type, welke erg veel op de mustang fastback leek.
Die auto op de achtergrond is trouwens geen Civic, maar een Starlet.
wideman zegt
@ juppe
nee joh geen starlet maar een hacchi-roku (een toyota corrola/sprinter levin/trueno (ae86) (hachi roku betekent trouwens acht zes naar de AEachtzes)
GCHGV zegt
hier staat er nog een in de turbo look uit 1973
Juppe zegt
@ Wideman
Dat is wel een Starlet (ff opgezocht: KP60), en zeker geen AE86. Er is wel een trueno die er een beetje op lijkt (qua koplampen), maar dat is de TE47. Bedoel je die soms? Maar die staat hier niet op de foto.
Niet alle RWD corolla’s heten AE86, dat is maar 1 type. Er zijn veel meer types gebouwd. http://www.geocities.com/Colosseum/4883/crwd.html
wideman zegt
@ juppe
ok toppie :D
henriman zegt
Heb zelf een celica ta22 GT.
Dit exemplaar ziet er fantastisch uit, zeer mooi gedaan.
Persoonlijk had ik een toyotablok ingebouwd, een getunde 1600 DOHC uit die tijd.
Dit is nog steeds het mooiste model celica welke ooit is gemaakt.
Erg roestgevoelig…..maar ja, het model en nostalgie stelt je in staat om zo’n auto met zorg te onderhouden!!