De nieuwe Toyota Camry facelift fleurt de boel mooi op.
Het is de auto die je iedereen aanraadt: de Camry van Toyota. Onder aan de streep is het alles wat je van een auto nodig kan hebben: qua comfort, betrouwbaarheid, ruimte, uitrusting en prijs is het een steengoede aanbieding. Heel lang was de Camry een vrij duffe auto, maar daar is met het het huidige model geen sprake meer van.
Mondjesmaat
Het is het huidige model (modelcode XV70) dat ook weer in Nederland leverbaar is. Hier wordt de auto mondjesmaat verkocht. Vorig jaar haalde de importeur 115 stuks naar ons land, voor dit jaar staat de teller op 51. Net zoals elke zeldzame auto, kun je ‘m wel op Autojunk aanschouwen!
Toyota Camry facelift
Voor het nieuwe modeljaar wordt de Toyota Camry voorzien van een facelift. Dat lijkt nogal vroeg. Ondanks dat wij Nederlanders de Camry sinds 2019 kunnen krijgen, is de auto afkomstig uit 2017. Over het algemeen vernieuwen Japanse automerken hun modellen wat sneller, dus tijd voor een facelift voor de Toyota Camry.
Wijzigingen
De wijzigingen zijn niet enorm. De auto was allerminst een muurbloempje, maar dat is nu nog minder het geval. Of het ook fraai is, is smaakafhankelijk, maar zeker in two-tone kleurstelling is het best een gaaf apparaat. Naast een nieuwe neus krijg je met de Toyota Camry facelift ook andere velgen. Sommige uitvoeringen krijgen zelfs een honingraat-achtige grille.
Nieuwe kleur
Ook komen er nieuwe kleuren bij en worden er een paar geschrapt. ‘Blueprint’ is nieuw en Blue Streak gaat eruit, bijvoorbeeld. In dit geval gaat het om de Amerikaanse Camry, maar de kans lijkt groot dat de meeste wijzigingen ook bij het Europese model doorgevoerd worden. Alleen krijgen wij geen supersportieve XSE of TRD-uitvoering. In Nederland hebben wij alleen de Active, Dynamic, Executive, Premium en Business Plus.
Apple Carplay
In het interieur zijn de wijzigingen minder groot. Er zijn twee nieuwe infotainment schermen met een diamater van 7 of 9 inch (afhankelijk van de uitvoering). In beide gevallen heb je Android Auto en Apple Carplay tot je beschikking. Nieuw is Toyota Safety Sense 2.5+, een verzamelnaam voor diverse veiligheidssystemen. Indien nodig kan de auto zichzelf tot stilstand brengen als de bestuurder niet meer reageert, bijvoorbeeld.
Techniek
De techniek is niet aangepast. De Camry wordt verkocht met drie motoren: 2.5 (203 pk), 3.5 (305 pk) of 2.5 Hybrid. Alleen die laatste staat in Nederland in de showrooms. De Toyota Camry facelift wordt doorgevoerd in de zomer, wanneer de betrouwbaarheidskampioen naar Nederland komt, is niet bekend.
michaelcorleone zegt
De Toyota Camry is een hele fijne auto weet ik uit ervaring, wie weet komt die er weer.
Een strakke auto maar veel te spannend voor NL.
rikv99 zegt
@michaelcorleone: veel te duur ook… jammer genoeg
toyotafortuner zegt
Zag in een video van SavageGeese dat een 2020 Camry TRD met de dikke V6 daar slechts $33k doet. Bizar!
In NL krijgen we alleen een hybride en kost t nog ruim €40k…
Toch, respect voor zij die in NL voor een nieuwe Camry zijn gegaan
phdg zegt
@toyotafortuner: ik zou voor een hybride camry gegaan zijn want hij rijd echt top. Maar je mag er niets mee trekken, met zo’n wagen alles in de koffer proppen lijkt mij niet echt ideaal… als je eens naar een containerpark moet ofzo. Ik vind dit toch raar want nagenoeg dezelfde aandrijving mag in de rav4 wel zelfs meer dan een ton trekken.
Poulusma zegt
Not my cup of tea, ik kan hier persoonlijk ook niets moois aan vinden…
Voor mijn gevoel is Toyota, net als Lexus btw aan het overcompenseren met de styling :-)
@michaelcorleone, wat is hier spannend aan dan?
frank2b zegt
@poulusma: misschien is de automarkt in het platte Nederland niet per sé de grootste markt ter wereld en zijn er gebieden met honderden miljoenen potentiële klanten waar een leuk gelijnde wagen wel gewaardeerd wordt.
Zou maar zo kunnen, denk je niet?
willeme zegt
@frank2b: hier in Nederland is het een zeldzame verschijning. In de VS zijn er afgelopen jaar meer dan 330.000 van verkocht. Dus je hebt waarschijnlijk een punt ;-)
Poulusma zegt
@frank2b
Dat zou niet zomaar kunnen, dat is waarschijnlijk ook zo :)
Ik zeg ook dat het niet mijn cup of tea is ;-)
Gelukkig verschillen smaken, anders zou iedereen in dezelfde auto rijden toch?
Calimero zegt
In de VS staat de Camry al decennia lang (bij wijze van spreken) bovenin de verkooplijsten.
Waarschijnlijk is de smaak daar ook anders. Er zijn mooiere generaties geweest van de Camry, maar dat geld eigenlijk voor meer modellen uit het Toyota programma.
Het zal al met al wereldwijd best goed verkopen maar de auto’s van Toyota ( in Europa) zijn tegenwoordig erg smaakgevoelig. Mijn smaak is het niet. Voor mooie Japanners moet je een deur verder gaan (Mazda)
Maar gelukkig ieder zijn smaak.
Dutchdriftking zegt
Gewoon een heel nette auto die niemand koopt. De Lexus tegenhanger is nog mooier, verkoopt helaas nog slechter.
toyotafortuner zegt
Oh ja. Nog OT: nog steeds een zeer strakke wagen! Ik zou er zeker voor kiezen
Ekrachess zegt
Ik vind het vooral storend dat ze in Nederland alleen de “le” en “xle” modellen verkopen, de saaie variant dus. De “xse” uitvoering uit Amerika, met het stoere front vind ik erg fraai.
eklasse zegt
Dat deze Camry in de rest van de wereld wél verkoopt komt niet omdat hij ‘spannend’ is. Dat is hij namelijk niet; het is een vrij traditionele sedan (met een uit de kluiten gewassen grille).
In Nederland alleen ‘spannend’ omdat je hem zelden ziet.
Dit hele segment verkoopt voor geen meter in NL (en deels Europa)
pier zegt
Niet zo gek, de Camry begint in de US bij een goede $24.000,- en de hybride bij $28.500.-. Een grote hybride sedan voor €25.000,- zou hier prima verkopen. Maar de overheid vindt dat dezelfde auto hier €40.000,- moet kosten. Als ik voor mezelf praat: een nieuwe auto van dit formaat voor 25k zou ik nog wel een keer kunnen betalen, voor 40k moet ik behoorlijk langer doorsparen en koop ik liever wat anders dan een Camry. Maar eerlijk gezegd zou ik op dit moment privé dat bedrag niet aan een auto uitgeven en er zullen met mij veel meer mensen zijn die er zo over denken.
917 Porsche + Audi zegt
Nergens geen commentaar op de veel te grote grille, Indien het een Audi zou zijn…