We hebben eindelijk het laatste stukje ontbrekende informatie van de Toyota bZ4X: de prijzen.
Gewoon in één klap een auto onthullen is er niet meer bij tegenwoordig. Dit gebeurt altijd in verschillende stappen. Toyota maakte het wel erg bont met de bZ4X. Toyota onthulde eerst alleen het uiterlijk van de bZ4X, zonder verdere informatie. Een half jaar later maakte het merk ook de specificaties bekend, maar nog niet de officiële actieradius. Dat duurde weer een paar maanden. Het wachten was nu nog op de prijzen.
Toyota maakt de onthulling van de bZ4X dus wel spannend. Het is natuurlijk ook spannend, je eerste elektrische auto. Althans, de eerste elektrische auto die op grote schaal geproduceerd wordt. Er zijn al wel twee generaties van de RAV4 EV geweest voor de Amerikaanse markt. En de Toyota Mirai is in feite ook een elektrische auto, maar dat terzijde.
De bZ4X is in ieder geval de eerste mainstream elektrische auto van Toyota. Zoals bij veel EV’s zijn er twee smaakjes: een voorwielaangedreven versie met één elektromotor en een vierwielaangedreven versie met twee elektromotoren.
De instapper krijgt 201 pk en 265 Nm aan koppel. De WLTP-actieradius komt uit op 516 km. De versie met twee elektromotoren krijgt er 13 hele pk’s bij. Daar hoef je het niet voor te doen, de winst zit ‘m vooral in het koppel van 336 Nm. De actieradius valt juist lager uit: die is 470 km.
We weten nu dus ook wat voor prijskaartje er hangt aan de Toyota bZ4X. De instapper is er vanaf €48.495. Voor de 4WD-versie betaal je 11 mille extra. Die is er vanaf €59.495. Dan heb je ook meteen de Premium-uitvoering, met alle toeters en bellen. Als je dezelfde uitvoering pakt is het prijsverschil tussen de FWD en de 4WD maar €2.500.
Minstens zo belangrijk als de aanschafprijs is de bijtelling. Die hebben we daarom ook even uitgerekend. Met de instapversie kom je uit op €264,70 netto bijtelling per maand (uitgaande van een belastingtarief van 37,07%). Met de 4WD-versie is dat €339,46.
Concurrentie
Zoals je van ons gewend bent, pakken we ook meteen de prijzen van de concurrentie erbij om de zaken in perspectief te zetten.
- Volkswagen ID.4 77 kWh (204 pk, 520 km range): €47.740
- Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh (217 pk, 481 km range): €47.400
- Toyota bZ4X (201 pk, 516 km range): €48.495
- Polestar 2 78 kWh Single Motor (231 pk, 510 km range): €49.900
- Skoda Enyaq iV 80 (204 pk, 510 km range): €50.590
- Kia EV6 77,4 kWh (229 pk, 528 km range): €52.695
De prijs van de bZ4X is dus redelijk ‘marktconform’ te noemen. Hetzelfde geld voor de specificaties. Je zult dus vooral naar andere zaken moeten gaan kijken, zoals de uitrusting en het uiterlijk. Of het moet de 10 jaar garantie zijn, die je over de streep trekt…
Edge zegt
En dat vliegtuigstuur, kost dat nog extra, of kost een rond stuur juist extra?
hanstadema zegt
Toyota heeft het qua locatie laadklep goed begrepen. Dat BMW deze rechtsachter plaatst is voor mij onbegrijpelijk en een afknapper.
Edge zegt
Maakt dat in de praktijk zoveel uit? En dat is niet wijsneuzerig bedoelt, het is een oprechte vraag. Ik rijd niet elektrisch en heb er dus geen ervaring mee. Of je de auto nou met de neus het vak in rijdt of met de kont het vak in rijdt lijkt mij persoonlijk weinig verschil maken.
rutgerg zegt
@Edge: sterker nog, hier zit hij redelijk ver van de voorkant vd auto af… de laadklep aan de achterkant zit vaak verder naar de achterkant… handiger bij snelladers met korte kabels.
jcjc zegt
@Edge: met de kont het vak inrijden is altijd mogelijk zonder teveel moeite, met vooruit inparkeren is je draaicirkel veel groter en op krappe plekken dus lastiger om te parkeren.
flutterby zegt
@hanstadema: Beste is op één van de uiterste hoeken. Voorop is alleen vervelend bij achteruit inparkeren, rechtsachter moet je elke keer om de auto heen lopen en linksachter is niet fijn met file parkeren.
Toyota kiest voor zowel de nadelen dat je vooruit moet inparkeren, om de auto heen moet lopen én bij file parkeren aan de verkeerde kant..
rutgerg zegt
@flutterby: inderdaad, meestal parkeer je aan de rechter kant vd weg. Dus sta je op straat je laadkabel erin te proppen. Idd dan liever rechts.
flutterby zegt
@rutgerg: bij mij zit die rechtsachter maar had liever linksachter gehad. Ik laad toch (bijna) nooit tijdens het file parkeren en nu kan ik maar vanaf 2 ipv 3 openbare parkeerplaatsen laden.
redbeams zegt
@rutgerg: Denk dat het om het even is…in een straat waar je aan beide kanten kan parkeren zul je hetzelfde probleem hebben met zowel de toyota als bmw mocht je aan de verkeerde kant staan.
rutgerg zegt
@redbeams: klopt, en toch kun je m bij een snellader van Ionity of Tesla beter achter hebben dan zo halverwege t voorscherm ovm korte kabels denk ik ….
arta zegt
@flutterby: it is on left side which is the right side.
Na drie EV’s kan ik zeggen dat BMW een prima plek heeft gekozen als het linksachter is.
Helemaal achterop wordt het smerig. Je rijdt achteruit een vak in, stapt uit, plugt in en loopt weg.
In de neus of het voorspatbord vind ik veel minder fijn.
flutterby zegt
@arta: bij BMW zit die toch rechtsachter? Overigens vind ik de beste plek discutabel, het is afhankelijk van je persoonlijke situatie. In mijn geval is dat linksachter.
superuniti zegt
Dat is inderdaad de minst handige plek zeg. Ook het toepassen door bmw van elektromotoren met koolborstels in hun elektrische modellen vind ik onbegrijpelijk.
rutgerg zegt
@hanstadema: bij mijn id.4 zit hij ook rechtsachter en bij de mx-30 van mijn vrouw ook… zie niet zo wat er mis is met die locatie volgens jou?
banderas zegt
@hanstadema: ligt vaak aan waar de motor en dus ook laadsysteem zit. Motor voorin; ook laden voorin.
raoufff zegt
Je moet je ogen behoorlijk op een andere plek hebben zitten wil je jezelf hierin vertonen.
flutterby zegt
Gebeurt ook niet vaak dat elke concurrentie beter is..
rutgerg zegt
“Zoals bij veel EV’s zijn er twee smaakjes: een voorwielaangedreven versie met één elektromotor..” alleen zijn de meeste dan achterwielaangedreven, in ieder geval de genoemde concurrenten.. id.4, enyaq, ev6, ioniq..
mashell zegt
Alleen de Polestar 2 is een exotische voorwielaandrijver.
bernoulli zegt
Die wielkasten ROFLOL.
https://noticias.coches.com/wp-content/uploads/2010/03/Seat-Altea-Freetrack-2007-17.jpg
HelldogBE zegt
Het belangrijkste aan deze auto is dat Toyota/Lexus eindelijk een vooruitstrevend infotainment neerzet ipv altijd jaren achter te lopen. Lever de Corolla Hybrid met dit interieur, betere geluidsisolatie voor snelweggebruik en ik koop hem meteen.
redbeams zegt
Oogt goed op 1 ding na…die kunststof spatborden hadden van mij niet gehoeven.
Variomatic zegt
Mijn god wat een lelijk, schreeuwerig gedrocht. Had zo kunnen meespelen in Star Wars III..
haroldt zegt
Heb op YouTube eerste uitgebreide test gezien van de Subaru Solterra. Mooie uitgebreider test incl offroad .
RiKe zegt
Wat een lelijk, verschrikkelijk duur hok zeg. Het liefst zie ik deze gigantisch floppen en dat er nauwelijks 1 op de Nederlandse wegen te zien zal zijn
Variomatic zegt
@rike: ik vrees het ergste, gezien het feit dat er ook zoveel zonder blikken of blozen in een e-Niro stappen in dit land.. :-)
reset zegt
Welke uitvoeringen van elke wagen word er nou gepakt voor de vergelijking?
Het is nu alleen fruit vergelijken zonder te melden of het een appel of peer betreft.
machielvdd zegt
Van allemaal de instapuitvoering qua uitrusting