Toyota is nu zo luxe met de bZ4X, Lexus hebben we ook niet meer nodig.
De kloof tussen Toyota en Lexus wordt steeds kleiner. Waar Toyota’s in de vroege jaren nog een keihard plastic interieur hadden en een Lexus vol leder zat, zijn de merken de laatste jaren behoorlijk dicht naar elkaar toe gekropen. Deze nieuwe Toyota bZ4X (ja zo heet ‘ie echt) zet daarmee weer een nieuwe stap.
Het is de eerste volledig elektrische SUV van Toyota. Mind you, we hebben het wel over een concept. De productieversie van dit model volgt halverwege volgend jaar. Toyota heeft het voertuig niet voor niets op de autoshow van Shanghai gepresenteerd. Dat komt omdat ze met name de Chinese en Japanse markt voor ogen hebben met dit ding.
De auto staat op het nieuwe e-TNGA platform. Meer nieuws over de aandrijflijn is niet bekendgemaakt. En daar slaat Toyota een beetje een modderfiguur mee. Want met keiharde cijfers hadden we iets gehad om naar uit te kijken. Bovendien straalt het vertrouwen uit als je weet wat er komen gaat. Nu er niets is bekendgemaakt over de elektromotor(en), het accupakket en de actieradius ga je toch twijfelen. Toyota is koning van de hybride auto, maar op het gebied van EV’s hebben ze nog wel wat te leren. De Lexus UX300e was immers ook geen topper.
Het exterieur en interieur van de Toyota bZ4X ziet er strak uit. Eigenlijk exact wat je van een moderne Toyota mag verwachten. De autofabrikant zegt dat de interieurruimte gelijk is aan een sedan in het D-segment. Exacte maten en gewichten van dit concept zijn niet bekendgemaakt. De bZ4X is in samenwerking met Subaru ontwikkeld en moet de start zijn van een toekomst vol elektrische modellen bij Toyota. Volgend jaar zomer bij de dealer dus.
ronaldotour zegt
Wel apart dat stuur zo.
Ik hoorde pas van iemand dat wanneer je je hand bovenop je stuur hebt en de airbag komt er uit je beter maar kan zorgen dat je hand daar niet meer zit.
Daar heb je met dit stuur geen last meer van.
lekkerlinksrijden zegt
Nieuwe NX, maar dan EV
LaLancia zegt
Waarom hebben elektrische auto’s altijd van die zouteloze namen? Wat een armoe.
mashell zegt
Dat gaat natuurlijk voor auto’s met verbrandingsmotoren ook op denk aan M3, C120, V60, RAV4. Renault heeft een model met een mooie meisjesnaam, de Zoë, en die is zelfs elektrisch.
MarcoM zegt
@lalancia: het is zoutloos. Hyundai heeft Kona als EV naam, dat is toch herkenbaar?
LaLancia zegt
@marcomanta:
“Zoutloos betekent ‘zonder zout’ en zouteloos betekent ‘flauw, kinderachtig’.”
https://onzetaal.nl/taaladvies/zoutloos-zouteloos/
Dan zijn Hyundai en Renault de uitzondering die de regel bevestigen.
faalhaas zegt
Ook Nichtrijder gaat voor de hoge instap.
Edge zegt
Voor een concept oogt hij behoorlijk af! Normale deurgrepen, normale spiegels, geen onmogelijk dunne A-stijlen of iets dergelijks. Normaal stuurtje erin en hij kan zo de showrooms in.
mashell zegt
Er zitten nu mensen in de design studio van Peugeot ontzettend trots te zijn dat Toyota hun cockpit concept heeft nagedaan. En en er zitten mensen bij de juridische afdeling van Peugeot zich nu af te vragen hoe ze Toyota helemaal kapot kunnen procederen.