De officiële cijfers zijn binnen. Dit is de actieradius van de nieuwe Toyota bZ4x.
Die naam is nog even wennen. Zeker als je het op een toetsenbord moet tikken. Maar dat is mijn probleem, niet die van jullie. Toyota kan eindelijk melden wat de WLTP-actieradius is van hun eerste batterij elektrische SUV.
Even een korte inleiding. De bZ4X staat op het e-TNGA-platform. Dat betekent dat de auto vanaf de grond ontwikkeld is als elektrische auto. Met deze auto wil Toyota het echt goed doen. Geen half werk qua actieradius of laadcapaciteit. Nee, een goede EV die kan meekomen met de concurrentie.
Met de presentatie van de Toyota bZ4x werd gesproken over een actieradius van ruim 450 kilometer. Dat was toen nog een schatting. Nu zijn de officiële WLTP-cijfers binnen. Toyota kan met trots zeggen dat de opgegeven actieradius uitkomt op 516 kilometer.
Dat is voor de versie met voorwielaandrijving. De variant met vierwielaandrijving heeft een opgegeven rijbereik van 470 kilometer WLTP.
In de praktijk is het beter om die eerdere communicatie van 450 kilometer aan te houden. De WLTP-actieradius halen blijkt in het echte leven vaak een onmogelijke opdracht. Daar mag je gerust wat van afsnoepen.
Een mooie troef van de bZ4X is dat je optioneel zonnepanelen op het dak kunt installeren. Daarmee heb je naast het remmen nog een manier om onderweg kilometers terug te winnen zonder meteen een stekker in de auto te moeten prikken.
De nieuwe Toyota bZ4x zal in het eerste kwartaal van 2023 uitgeleverd worden. De Japanse autofabrikant maakt binnenkort de prijzen bekend.
321lambo zegt
“Een mooie troef van de bZ4X is dat je optioneel zonnepanelen op het dak kunt installeren. Daarmee heb je naast het remmen nog een manier om onderweg kilometers terug te winnen zonder meteen een stekker in de auto te moeten prikken.”
Hier ben ik wel benieuwd naar qua cijfers. Wat kost zo’n optie en wat voegt ze toe qua rijbereik?
royaledeluxe zegt
Ben ik ook wel benieuwd naar, ik zonnige landen kan dit zomaar de nuttigste toevoeging zijn voor het opladen, al was het maar een paar 100 km ipv volledig geladen op een dag. Dat is voor de meeste mensen toch meer dan genoeg.
ghini zegt
@royaledeluxe: een paar 100 lijkt me al veel. Ik zou gokken op 60km in 8 uur. Voor de meeste mensen genoeg om weer thuis te komen. Maar dan moet het wel zonnig zijn. Maar ik ben absoluut geen expert dus ik laat me graag verassen want het kan een hele mooie extra feature zijn.
Foramen zegt
@royaledeluxe: als je kijkt dat de panelen die op huizen gaan zo’n 300 watt piek leveren dan heb je het over per drie uur één kilowatt in het meest gunstige geval.
Zeg dat een auto 18kw/100km verbruikt heb je hier hooguit wat aan om je sfeerverlichting en radio van stroom te voorzien.
remmenisangst zegt
@foramen: Met een oppervlakte van ongeveer 2 m2 op het dak van de auto en een efficiëntie van 150W/m2 zal er zo’n 300Wp op het dak liggen. Als deze het gehele jaar in de zon staat zal dit een rendement hebben van ongeveer 800kWh/kWp wat resulteert in 240 kWh per jaar aan opbrengst. Bij een gemiddeld jaarverbruik van 0,2kW/km is dit jaarlijks goed voor 1200 km. 240 kW per jaar á €0,35 = €84,- per jaar aan besparing. Over 5 jaar mag de toevoeging van de optie dus niet meer kosten dan €420,-. Ik ben benieuwd..
knapzuur zegt
Ik ben ook geen expert maar aan de hand van cijfers:
– een goed zonnepaneel doet ~20% efficientië dus ~200w per m²
– WLTP zegt 516 km uit 72 kWh oftwel ~140 Wh per kilometer (haha wat een bagger test)
– Toyota zegt “up to 1100 miles per year”
– Uitgaande van hun eigen 450km ~ 160 Wh/km is dat ~ 275 kWh daarvoor moet je ~ 275wp hebben
– Met een hoek van 0° is dat ~80% efficiënt
– ~343,75 wp dus het paneel moet zo’n ~ 1,75m² zijn
– gegeven dat het ruwe oppervlakte van de auto 8,5m² is van boven af moet dat zo maar kunnen kloppen
tvr1974 zegt
@321lambo: ik ben daar ook benieuwd naar
keecee zegt
@321lambo: de zonnepanelen op een Ioniq 5 doen in een zonnig land 1200 km per jaar. Leuke toevoeging maar verwacht geen wonderen.
rutgerg zegt
Uhm volgens de info die ik heb worden de eerste vanaf deze zomer uitgeleverd..
rutgerg zegt
@rutgerg: o dat zal wel niet in NL zijn dan..
Dr.Dre zegt
@rutgerg: De dealer demonstratie auto’s idd deze zomer maar die hebben nog geen 3 fase laadmogelijkheid (1 fase) maar daarmee kunnen alvast de orders mee worden binnengehaald. Auto’s voor de kopers komen dan een halfjaar later met 3 fase laden standaard.
De importeur compenseert meestal de dealers in kwestie met een extra korting op deze demonstratie auto’s omdat ze niet de “specs” hebben van de later uit te leveren series.
Dus ben je in de markt voor een company car t.z.t, en 1 fase laden is geen bezwaar, probeer er je voordeel mee te doen!
haroldt zegt
Klingt goed!
flyerbunch zegt
450 is nog positief, maar zal in praktijk meer rond de 400km uitkomen tenzij je die zonnepanelen optie neemt mss?
rutgerg zegt
@flyerbunch: inderdaad WLTP van mijn id.4 is ook 500 ofzo… vd week voor het eerst de 400 gehaald op 1 accu. Had nog 30km over. Dan moet je wel al je best doen en niet harder dan 110 rijden op de snelweg.
flyerbunch zegt
@rutgerg: ken het gevoel.. het ideale scenario is 80-90 achter een vrachtwagen blijven hangen of bijna constant ACC in eco rijden via binnenwegen met de ideale weersomstandigheden erbij die ook nog eens rol spelen. Het echte leven is helaas anders.. In een EV ben je toch iets bewuster van het verbruik op die manier.
tvr1974 zegt
Ben zeer benieuwd naar de prijzen .. denk echter dat hij duurder zal uitvallen dan de EV6 van kia bijv.. wat ik persoonlijk nog veel belangrijker vind is in hoeveel tijd je weer tot 80(of 90)% vol laadt. Daar zit namelijk de tijdbesparing in op lange ritten. Ik spreek uit ervaring. Met een Hyundai Kona laadt je van 10/15% naar 80% in ca 40 minuten .. maar je wil vaak die 90-95% accu hebben voor je volgende stop (ca 300-350km verderop).. dan moet je dus nog 30-40 minuten extra laden.. Dus op lange reizen (1000 ) zit daar je winst of verlies in reistijden..
cdlop01 zegt
Toyota heeft eerder opgegeven 330km+ in de winter als WLTP en 450km+ wltp in de zomer. Geen fabrikant die dit aandurft winter wltp en zomer wltp. Praktijkverbruik zal hier op neer komen. Voor de hybrids van Toyota is de fabrieksopgave wltp zeer nauwkeurig gebleken, afwijking van slechts 5%. Het siert Toyota dat ze de strategie van Vag en Ford niet volgen met totaal onrealistische wltp opgaven.
Richmond zegt
@cdlop01: probleem is dat het appels met peren vergelijken is. De actieradius van een ev is veel gevoeliger voor temperatuur, rijstijl etc dat daardoor de fabrieksopgave en wltp bij elkaar kunnen liggen, maar je in.de praktijk toch grote verschillen hebt. Een benzine of diesel die 600 IPV 800km maakt hoor je niemand over, maar een ev die van 500 naar 300 – 400 zakt wel
nemreh zegt
Die lijkt verdacht veel op die nieuwe Lotus…
tenaci zegt
Hoi, mijn eerste volledig elektrische auto over een jaar of vijf.
Focus zegt
D segmenter, goed merk, goede dealers en klant wordt niet als proefkonijn annex testrijder ingezet.
Goed bezig Toyota.
PunicaOase zegt
@Focus: oké, u bent Toyota-medewerker? Hahaha!