De Toyota bZ3 is de regelrechte concurrent voor de Tesla Model 3.
Toyota is een bijzondere fabrikant. Het merk zette erg vroeg in op hybride-aandrijflijnen. De Toyota Prius staat symbool voor automobiele en milieuvriendelijke tofu-consumptie.
De overstap naar plug-in hybride kwam daarentegen heel erg laat én beperkt, om maar te zwijgen over elektrische auto’s. Nee, Toyota zette in op waterstof, ondanks dat er geen groot netwerk aan pompstations is en ze enkel en alleen de Mirai maakten.
Toyota BZ3
“Kijk we hebben het geprobeerd, het werk niet, hybrides zijn de toekomst”. Maar ja, overheden hebben anders bepaald en binnenkort moeten auto’s in veel landen ontdaan zijn van hun verbrandingsmotor. Voor adaptatie van waterstof is het vooralsnog ietsje te vroeg. Dus wat te doen? Simpel, je bouwt wat elektrische auto’s om de markten en overheden tevreden te houden.
Daarnaast kun je er tegenwoordig ook een centje aan verdienen. Dat doen ze in eerste instantie met de cryptisch genaamde Toyota bZ4x. Deze wordt heel snel bijgestaan door de Toyota BZ3. Dat moet een regelrechte aanval worden op de Tesla Model 3. De auto zal een elektrische sedan in het D-segment zijn. Net als de bestseller van Tesla, inderdaad.
Eerst in China, dan bij ons
In eerste instantie – in 2023 – komt de Toyota BZ3 in China op de markt. Daar zijn ze net even wat progressiever dan wij in Europa als het gaat om overstappen op elektrische auto’s. Elektrische sportsedans schijnen enorm populair daar te zijn.
Dan – in 2024 – is het tijd voor de Toyota BZ3 om zijn Europese debuut te maken. Omdat auto’s in China aangemeld moeten worden bij het Chinese Ministerie van Transport, is er al het een en ander bekend.
Er komen twee versies, eentje met 180 pk en eentje met 240 pk. In beide gevallen lopen ze niet harder dan 160 km/u. Dat is niet zo denderend als bij de Model 3. Waar de Toyota BZ3 het moet gaan ‘winnen’, is het gewicht (niet dat de Model 3 enorm zwaar is overigens).
De BZ3 weegt namelijk tussen de 1.710 en 1.840 kg. Toyota werkt samen met BYD met de accu’s. Deze moeten een veel hogere energiedichtheid hebben, waardoor je minder ruimte kwijt bent aan accu’s en minder last hebt van het excessieve gewicht van accu’s.
Via: Autocar.
Meer lezen? Dit zijn alle generatie van de Toyota Crown op een rij!
porker zegt
Ze bouwen auto’s die na afdanken door ons nog 30 jaar door de rest van de wereld rondrijden. Knap. Maar wat zijn ze lelijk. Of, wat is de model3 toch een stuk beter vormgegeven.
jeroenm83 zegt
Tsja, ik zag laatst mijn eigen drol. Die was echt een stuk beter vormgegeven dan die van mijn hond.
baf07 zegt
Smaken verschillen. oké, Toyota is niet zo mooi maar een tesla mooi vorm gegeven gaat toch wat te ver😖
driver79 zegt
Ik kan mij niet voorstellen dat deze naam bij mensen blijft hangen…
heckblende zegt
dus moet de naam Toyota er altijd bij genoemd worden.
remmenisangst zegt
Ze winnen het dus zeker niet op gewicht t.o.v. de Tesla model 3. Single motor zit op 1610kg en de longrange dual motor zit op 1730kg..
Of de Toyota moet een 100kwh accu hebben met een range van 700+ km. Dat zou dan wel weer knap zijn voor dat gewicht.
flatsix010 zegt
Wat maakt Toyota toch lelijke auto’s tegenwoordig, en het interieur of prijs maakt niks goed.
avdac5 zegt
Zijn vast foto’s van na de euro ncap crashtests.
harrie zegt
Lijkt wel een Faraday Future FF91
karhengst zegt
Gisteren die Ioniq6, nu dit. Worden alle EV sedans expres zo afzichtelijk gemaakt om mensen toch maar naar de crossover (en bijbehorende marges) te pushen?
Ben geen Skoda fan, zal het wel bijna worden.
cdlop01 zegt
-edit: probeer het eens op een vriendelijke of neutrale wijze. Dank! –
Robin zegt
Lol. Ze kunnen de BZ4X nog niet leveren en nu willen ze al deze verkopen?
Hopelijk betere bouwkwaliteit deze keer 😂