Hij was eerder al gelekt, maar de Toyota’s nieuwste volledig elektrische auto – de bZ3 – is nu officieel.
Het is eigenlijk heel sneu voor Toyota: ze waren er zó vroeg bij met milieuvriendelijk auto’s en nu er massaal op milieuvriendelijke auto’s wordt ingezet lopen ze achter de feiten aan. Maar goed, dit jaar was eindelijk de introductie van hun allereerste serieuze elektrische auto.
Net als de meeste andere merken heeft Toyota een speciale naamgeving bedacht voor hun elektrische modellen. Die is niet heel catchy, want het eerste elektrische model kreeg de cryptische naam bZ4X. Er zal vast logica achter zitten, maar het is geen naam die blijft hangen.
De Japanners presenteren nu het volgende model in deze reeks: de bZ3. Deze heeft geen X in de naam. De bZ3 is namelijk geen cross-over, maar een sedan. Dat betekent niet dat deze auto een traditionele vorm heeft. Met zijn hoge kont doet de bZ3 een beetje denken aan een Prius, al is dat geen sedan maar een hatchback.
De Toyota bZ3 is wel groter dan een Prius, met een lengte van 4,73 meter. Daarmee is de bZ3 net iets groter dan een Tesla Model 3, om eens een willekeurige elektrische sedan te noemen.
De bZ3 is ontwikkeld in samenwerking met het Chinese BYD en FAW. Met deze auto richt Toyota dan ook zijn pijlen op de Chinese markt. Over Europa wordt vooralsnog met geen woord gerept, maar zeg nooit nooit.
Hoewel Toyota in het persbericht prat gaat op het feit dat ze meer dan 20 miljoen geëlektrificeerde auto’s hebben verkocht, maken ze toch gebruik van accutechnologie van BYD. Daarmee moet een actieradius van meer dan 600 kilometer mogelijk zijn. De verdere specs zijn nog niet bekend.
Het interieur wijkt behoorlijk af van dat van de bZ4X. Zo is het centrale scherm verticaal, terwijl de ventilatieroosters juist horizontaal zijn. We zien geen ‘yoke’ als stuurwiel, maar het stuur is wel van boven en van onderen afgeplat.
Zoals gezegd is de Toyota bZ3 voorlopig alleen voor China, en als deze auto naar Europa komt zal dat nog wel even duren. Voorlopig moet Toyota het daarom hebben van één elektrisch model: de bZ4X. De Japanners geven overigens wel alvast een hint voor hun volgende bZ-model, met de bovenstaande teaser.
Wat dit precies gaat worden is nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt een auto die een beetje lastig in een hokje is te plaatsen qua carrosserievorm. Het ziet eruit als een liftback, maar het zou ook zomaar een cross-over kunnen worden. We laten ons graag verrassen.
qriss zegt
“Er zal vast logica achter zitten, maar het is geen naam die blijft hangen.”
Weten jullie het echt niet? Als auto-journo’s? Of duwen we Toyoya zoals altijd weer in een verdomhoekje?
Kom op mannen. Waar staat iD3 voor? Waar staat EQS voor? E-Tron? allemaal gewoon corporate benamingen voor een serie auto’s.
bZ staat voor “Beyond Zero”. de typebenaming erachter voor het type model (3-serie? 5-serie?)
aphelien zegt
Dit is hoe stiekeme VAG-fetisjisten hun jaloezie projecteren op het grotere concern dat betere auto’s levert. Ik ben het overigens eens dat die naam niet geweldig is, maar het is heel opvallend dat er bij alles wat niet Duits is ineens heel veel aandacht aan wordt besteed.
mashell zegt
Tuurlijk joh, bZ4X is net zo gemakkelijk uit te spreken als EQS. En iedereen begrijpt meteen wat beyond zero betekent… Toyota is geen fan van EV’s daarom geven ze hun EV’s idiote namen en hun waterstofwagens mooie namen.
Robert zegt
Ik vind het een knappe auto en: géén cross-over SUV! En dat, zonder de EV gelijk te positioneren in het rijtje EQE/EQS, i5/i7, e-tron GT, Lucid Air of Model S.
Hoera!
waterisnat zegt
Een (huidige) elektrische auto als milieuvriendelijk presenteren. Hoe gaat men hier in de toekomst op terugkijken?
steephh zegt
@waterisnat
Waarschijnlijk kijken we er op dezelfde manier op terug als op andere dingen: “waarom zijn we er zo lang mee door gegaan terwijl we wisten dat het slecht was”.
Denk bij die andere dingen aan: loodhoudende benzine, asbestplaten, grootschalig gebruik CFK’s, PFAS verbindingen, etc etc..
mashell zegt
Als waarom hebben we dat niet eerder gedaan? Qua productie van auto’s is er tussen een EV en een conventionele niet veel verschil. Maar qua energiegebruik per kilometer scheelt het enorm, een EV heeft maar een derde aan energie nodig. En dan de voordelen nog als geleidelijke transitie naar duurzaam opgewekte energie mogelijk, minder afhankelijk van de Arabische landen en geen uitstoot meer in de leefgebieden.
beast95 zegt
Geef 1 blik op Toyota hun site en je ziet dat bZ voor Beyond Zero gaat. Zo moeilijk is het niet, beetje jammer van het benadrukken hoe weinig ‘logisch’ de naam zou zijn. Je kan met de nummer plaatsen waar die gaat landen in de rangorde. Wat dat betreft heb ik meer moeite met Audi en hun 35, 55 etc coderingen. Nog steeds geen idee waar de getallen voor staan. Vind dat eerder noemenswaardig hoe de wereld het na jaren nog steeds niet snapt, althans ik. (Geen Audi jaloezie voor de bijdehandjes, heb zelf Audi gereden. Als je het weet, ik hoor het graag want ik ben oprecht benieuwd)
rammillius zegt
Die cijfers staan voor het verbruik dacht ik. 35 is 3.5 liter per 100km etc. Gewoon om te laten zien dat ze zuinig zijn of zo
redbeams zegt
Staat voor het aantal liters olie die je nodig hebt tussen 2 dealerbeurten in.
mashell zegt
“Wat dat betreft heb ik meer moeite met Audi en hun 35, 55 etc coderingen. Nog steeds geen idee waar de getallen voor staan.”
Haha. Je geeft zelf het antwoord al, voor de plek in de rangorde. Diesels, EV’s benzine modellen kun je duidelijk plaatsen.
cdlop01 zegt
Budget EV voor China in de Corolla klasse en met zeer scherpe prijsstelling, verwacht 28.000 dollar. Toyota doet het zeer goed in China op dit moment en bijna VAG voorbij, scheelt net 4000 auto’s, sterk stijgende lijn, Vag doet het aanzienlijk minder. Benieuwd wat deze BZ gaat doen in China, BYD is zeer succesvol. Deze Toyota heeft uitstekende specs zeker gezien de prijsstelling en ook een relatief erg laag gewicht voor een EV.
Voor de rest van de wereld komt in 2023 een grote crossover achtige EV van Toyota, dan ook voor Europa.
mauwerd zegt
Dit is gewoon BYD techniek met een Toyota logo erop.